"שיתופי פעולה מסחריים מהווים מקורות הכנסה מהותיים למדיות התקשורת החינמיות, בלעדיהם לא יהיה להן קיום". כך אומרת (6.9.15) קבוצת
ידיעות אחרונות, בכתב הגנה שהגישה בעקבות
בקשה לתביעה ייצוגית בסך 10 מיליון שקל שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בטענה לפגיעה בקוראי ynet בשל תוכן שיווקי סמוי.
לדברי ידיעות, "עולם הפרסום שועט קדימה ואינו מעוניין עוד במודעות הפרסומת הקלאסיות משנים קודמות. בנסיבות אלה ראוי יהיה זה, משיקולים תכליתיים, להפנים כי לא כל תוכן שיווקי או ממומן ראוי להיקרא 'פרסומת'", ולכן אין להחיל עליו את הכללים החלים על פרסומת מכוח חוק הגנת הצרכן, אלא להתאים את הגדרות החוק הישן למציאות העכשווית.
"כיום, כל גולש רגיש לסימני הגילוי, וכאשר נכתב כי כתבה נערכה 'בשיתוף' עם חברה מסחרית - מובנת לו מהות הדבר, והוא בוחן אותה בביקורתיות ומפעיל את שיקול דעתו בהתאם", נאמר בכתב ההגנה. "כל הטוען אחרת מזלזל באינטליגנציה של הקורא". ידיעות מזהיר, כי פרשנות דווקנית של החוק במקום התאמתו למודרניזציה, תפגע באפשרותו של הציבור לצרוך בחינם תכנים איכותיים.
לדברי ידיעות, התוכן השיווקי קרוב יותר לתוכן עיתונאי מאשר לפרסומת. "הענקת החסות אינה כופה תוכן על העיתונאים המועסקים במערכת האתר, ואלו כותבים ידיעות עיתונאיות לכל דבר, מבצעים תחקיר עיתונאי, אוספים מידע באופן מיומן, כאשר מעליהם מוצב עורך אשר מוקנה לו שיקול דעת עריכתי ומקצוע", נטען בכתב ההגנה. "נדגיש: לא מדובר בתכנים מוכתבים המועברים ככאלה כטקסט מגובש על-ידי החברה נותנת החסות למדור או לכתבה; אלא התכנים מופקים על-ידי חברי מערכת העיתון תוך הנחיה לתת ביטוי גם לחברה המסייעת במימון.
"אין לכחד. מדובר בשיתוף פעולה מסחרי, ואולם מדובר ביצור כלאיים, שאינו 'פרסומת'. מדובר ב'שעטנז' שהמחוקק לא התייחס אליו. מכל מקום, אין המדובר ב'פרסומת' כהגדרתה המובהקת בעיתונות: רכישת שטח לפרסום למען העברת תכנים ומסרים בנוסח מוכתב ומוגדר מראש ללא התערבות מערכת העיתון".
טענה מרכזית נוספת של ידיעות אחרונות היא, שגולשי ynet אינם
לקוחות של האתר והלה אינו עוסק ביחסיו עימהם, במובנו של חוק הגנת הצרכן. לדברי הקבוצה, הגולשים אינם רוכשים דבר מ-ynet משום שהמידע ניתן להם בחינם, ולכן קריאת האתר אינה עסקה - וממילא אינה יכולה להוות עילה לתביעה ייצוגית. "תכלית קיומו של אתר ynet היא סיקור עיתונאי לגולשי האתר. פעילות זו אינה יכולה להיחשב כפעילות שבעטיה ניתן לראות בו 'עוסק' לעניין חוק הגנת הצרכן, במישור היחסים שבינו לבין גולשי האתר וקוראיו", נאמר עוד.
ידיעות מבקש לדחות את הבקשה לתביעה ייצוגית גם בשל שורה ארוכה של פגמים חוקיים וצורניים שנפלו בה לטענתו. כתב ההגנה הוגש בידי עוה"ד תמיר גליק ושירה בריק-חיימוביץ.