ה
ממשלה עומדת לדון היום (יום א', 20.9.15), תוך מחלוקת פנימית, בהצעת שר האוצר להביא לארץ 20,000 פועלי בניין, באמצעות הסכם בין משרד הפנים לחברות כוח אדם סיניות. בדיקת News1 מגלה, שהצעה זו מנוגדת להתחייבות שנתנה הממשלה בזמנו לבית המשפט העליון. בנוסף, היועץ המשפטי לממשלה מסתייג מאוד מההצעה, ומזהיר, שיתקשה להגן עליה בבג"ץ.
הצעת השר כחלון, ביוזמת ראש מטה הדיור במשרדו
אביגדור יצחקי, היא שרשות האוכלוסין וההגירה - שהיא חלק ממשרד הפנים - תחתום על חוזים עם חמש (או פחות) חברות כוח אדם סיניות ממשלתיות, להביא לארץ 20,000 פועלי בניין. החוזה יהיה לשנתיים, עם אופציה להאריכו בשנתיים.
אולם הצעה זו מנוגדת להחלטת הממשלה 3453, מ-10.7.11, שלפיה יבואו פועלי בניין מחו"ל רק באמצעות הסכמים בין-ממשלתיים. החלטה זו היא הרקע למו"מ עם ממשלת סין, שנמשך שנים ולא הצליח. אמנם, הממשלה יכולה לבטל היום החלטה זו, אך יש לה בעיה נוספת.
ההתחייבות בתיק "קו לעובד"
הצעת ההחלטה מנוגדת להתחייבות שנתנה הממשלה בשעתו לבית המשפט העליון, בתיק בג"ץ 06\2405, קו לעובד נגד רשות האוכלוסין וההגירה. הממשלה התחייבה בפני בית המשפט, שתביא לארץ פועלי בניין רק באמצעות הסכמים בין-ממשלתיים, כדי לצמצם את התופעה, שבה גובות חברות פרטיות דמי תיווך גבוהים מהעובדים.
בית המשפט העליון החליט אשתקד להמשיך בדיון בתיק, למרות החלטת הממשלה מ-2011. נראה, שבית המשפט העליון ידע את אשר לפניו, וחשד או חשש, שהממשלה עלולה לבטל את החלטתה מ-2011. אולם התחייבות כלפי בית המשפט העליון קשה מאוד, ואולי בלתי אפשרי, לבטל.
"תחליף ראוי" - ובעייתי
גם היועץ המשפטי של האוצר, עו"ד יואל בריס, מודע לבעיה המשפטית. הוא מנסה להתגבר עליה בטיעון, שחתימת חוזה עם חברות ממשלתיות היא "תחליף ראוי" להסכם בין-ממשלתי. כאן מתעוררת מיד השאלה: ההסכם עם ממשלת סין לא נחתם, בשל מחלוקות בין הממשלות. מדוע יסכימו החברות הממשלתיות הסיניות לחתום על הסכם, המנוגד למדינית ממשלת בייג'ין?
קו הגנה נוסף של עו"ד בריס הוא, שהממשלה לא התחייבה לבג"ץ, אלא קבעה שזו "דרך המלך", או "הדרך הטובה ביותר", ולאור מצוקת הדיור, אפשר לנסות דרך אחרת. אבל יש לו בעיה: נוסח הצעת ההחלטה לממשלה, שהוגשה על-ידי השר
משה כחלון - הממונה על בריס - קובעת במפורש שהממשלה התחייבה לבג"ץ.
האם ממשלת סין תסכים לכל התנאים?
עו"ד בריס גם אומר, שרשות ההגירה והמשטרה יבדקו כל העת אם החברות הסיניות גובות דמי תיווך מופרזים, ואם יתברר שאכן כך, יבוטלו ההסכמים. האם ממשלת סין תאפשר למשטרת ישראל, למשל, לעורך בדיקות כאלו?! ועוד: אם יבוטל אפילו רק אחד ההסכמים, יחסרו מיד אלפי פועלי בניין.
הצעה נוספת של עו"ד בריס היא, שהעובדים יבדקו וימוינו באופן מקצועי בסין על-ידי עובדי מדינה, נציגי רשות ההגירה, ולא על-ידי הקבלנים. אחר כך תגריל הרשות את הפועלים בין הקבלנים. הדבר דורש עריכת בקורסים מקצועיים לעובדי המדינה. חוץ מזה, מניין לנו שממשלת סין תסכים לכך?
וינשטיין מסכים - ומסתייג
היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד
יהודה וינשטיין, אישר את הצעת ההחלטה, אך בנשימה אחת הזהיר בסוף השבוע, שספק אם יוכל להגן עליה בבג"ץ, אם יוגש, למשל על-ידי ארגונים לזכויות אדם. וינשטיין מזכיר את ההתחייבות לביהמ"ש העליון, ומזכיר שביהמ"ש החליט אשתקד להמשיך ולדון בעתירה. וינשטיין גם חושש, שהמדיניות החדשה, למרות כל ההבטחות, לא תמנע גביית דמי תיווך גבוהים - שבמקרה אחד הגיעו ל-30,000 דולר - מפועלי בניין סינים.
ישיבת הממשלה נערכת תוך מחלוקת פנימית בין השרים: שר הפנים
סילבן שלום ושר הכלכלה
אריה דרעי מתנגדים למדיניות החדשה.שלום ממונה על רשות ההגירה, ודרכי ממונה על שירות התעסוקה. שרת המשפטים
איילת שקד שותקת, לפי שעה. שר החוץ, הלוא הוא
בנימין נתניהו, תומך, וכמוהו גם שר הבינוי והשיכון יואל גלנט. שניהם מעוניינים בעיקר, הקלת מצוקת העובדים, ודקדוקים משפטיים כנראה פחות חשובים להם.