זינוק חד של 56% במספר התלונות שהתקבלו ביחס לתכנים ששודרו בערוצי הטלוויזיה (מ-2,546 תלונות בשנת 2013 ל-3,978 תלונות בשנת 2014). כך עולה מדוח פניות הציבור שהוגש לראש הממשלה ושר התקשורת
בנימין נתניהו. זינוק זה נבע מתכנים מיוחדים ששודרו במהלך השנה, ובהם חטיפת שלושת הנערים (מבצע שובו בנים), מבצע צוק איתן ושתי תוכניות המציאות "אימא מחליפה" ו"
האח הגדול".
עוד עולה מהדוח, כי 69% מכלל התלונות שהתקבלו בנושאי רדיו וטלוויזיה עסקו בתכנים פוגעניים, זאת לעומת 53% מהתלונות שהתקבלו בשנת 2013. זינוק גדול חל בתלונות על אמירות פוגעניות, מ-321 תלונות ב-2013 ל-1,417 תלונות ב-2014. גם בתלונות על תכנים הפוגעים בילדים חל זינוק גדול, מ-491 תלונות בשנת 2013 ל-939 תלונות בשנת 2014. הזינוק הגדול בתלונות מעיד על חוסר שביעות רצון הולך וגובר של הצופים משידור תכנים פוגעניים, בעיקר בתוכניות מציאות.
מהדוח עולה כי 65% מכלל התלונות על הטלוויזיה עסקו בתכנים פוגעניים, זאת לעומת 56% בשנת 2013. "דומה כי הציבור איבד השנה את סבלנותו לתכנים אלימים, פיזית ומילולית. הדבר בא לידי ביטוי בזינוק חד בכל התלונות העוסקות בנושא זה. זינוק גדול, של פי 4, חל בתלונות נגד אמירות פוגעניות, מ-315 ב-2013 ל-1,301 ב-2014. זינוק זה נבע בין היתר מכ-500 תלונות שהוגשו בעקבות אמירה גזענית של אחד המשתתפים בתוכנית "אימא מחליפה" כנגד עולה ממדינות חבר העמים. במספר התלונות בנושא התנהגויות פוגעניות חל זינוק של פי 2, מ-611 ב-2013 ל-1,394 ב-2014 (עלייה של 128%). זינוק זה נבע בין היתר מכ-350 תלונות שהוגשו נגד התוכנית "האח הגדול", בין היתר בעקבות התנהגות בוטה של חלק מהמשתתפים בתוכנית" אומר נציב פניות הציבור ברשות השנייה דוד רגב.
פי 3 תלונות נגד רדיו ללא הפסקה
גם בתחום הרדיו חלה מגמה דומה, מספר התלונות שהוגשו על התכנים ששודרו ברדיו האזורי זינק פי 2 ועמד על 433 תלונות. עיקר התלונות, 305 במספר, התקבלו על מה שהוגדר כאמירות פוגעניות של מגישי תוכניות או מאזינים. הזינוק בתלונות נבע מאירועים נקודתיים ש"הקפיצו" את המאזינים, כדוגמת פרשת ספיר סבח. מגמה זו ניכרת היטב גם במספר התלונות על התנהגויות פוגעניות שזינק מ-3 ב-2013 ל-23 ב-2014. התלונות נגד רדיו ללא הפסקה זינקו פי שלושה.
מהדוח עולה כי בשנת 2014 נמשכה מגמת העלייה בהיקף תלונות הצופים על אפליה תרבותית, גזענות ונושאי מיניות, מגדר וסקסיזם. מספר התלונות הנוגע לאפליה תרבותית וגזענות זינק מ-238 תלונות ב-2013 ל-1,606 תלונות ב-2014. עיקר הזינוק נבע מתוכניות עתירות רייטינג כגון "אימא מחליפה" ו"האח הגדול", בהן נאמרו אמירות פוגעניות שעסקו באפליה תרבותית וגזענות. מספר התלונות בנושאי מיניות ומגדר עלה מ-353 תלונות בשנת 2013 ל-432 תלונות בשנת 2014. נתונים אלה מעידים על רגישותם של הצופים בכל הנוגע לאפליה תרבותית ולאוכלוסיות מוחלשות.
זינוק גדול חל גם בתלונות שהוגשו בשנת 2014 על מהדורות החדשות של שני הזכיינים. מספר התלונות כנגד חדשות2 זינק פי 2 ועמד בשנת 2014 על 550 תלונות, לעומת 253 תלונות בשנת 2013. מספר התלונות נגד חדשות10 זינק פי 4 ועמד על 415 תלונות בשנת 2014 לעומת 106 תלונות בשנת 2013. זינוק זה בהיקף התלונות כנגד מהדורות החדשות נובע מכ-800 תלונות שהתקבלו בעקבות סיקור פרשת חטיפת שלושת הנערים ובעקבות מבצע צוק איתן.
מהדוח עולה כי כ 40 אחוז מהתלונות שהוגשו לנציבות נמצאו מוצדקות זאת לעומת 25 אחוז מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות בשנת 2013.
הזכיינית שנגדה הוגש מספר התלונות הגדול ביותר היא "קשת" שנגדה הוגשו 1,210 תלונות לעומת 468 בשנה הקודמת. אחריה: חברת חדשות 2 שנגדה הוגשו 550 תלונות לעומת 253 בשנה שלפני כן. נגד חדשות 10 הוגשו 415 תלונות לעומת 106 תלונות בשנה שלפני כן ונגד הזכיינית רשת הוגשו 388 תלונות לעומת 491 בשנה שלפני כן.
נציב פניות הציבור דוד רגב: "ממצאי דוח הנציבות לשנת 2014 מעידים על חוסר סובלנות הולך וגובר של ציבור הצופים והמאזינים בכל הנוגע לתכנים פוגעניים בהם תכנים אלימים ותכנים גזענים הפוגעים באוכלוסיות בכלל ובאוכלוסיות המוחלשות בפרט. הדבר בא לידי ביטוי גם בהיקף הגדול של התלונות שנמצאו מוצדקות על-ידי הנציבות. בנוסף עולה מהדוח כי בתקופות של לחימה ואירועים ביטחונים סף הרגישות של הצופים עולה ובצד
חופש הביטוי המוקנה לזכייניות יש לתת את הדעת גם רגישות זו".
אוה מדז'יבוז', יושב-ראש מועצת
הרשות השנייה: "הזינוק המשמעותי בתלונות הציבור מעיד גם על אופיה הסוער של השנה האחרונה במדינת ישראל אך גם על רגישות הולכת וגוברת ומוצדקת של הציבור לתכנים לא הולמים, פוגעניים או גזעניים. על הזכייניות לראות בתוצאות דוח זה תמרור אזהרה ולבצע חשיבה מעמיקה כיצד להרחיב את מגוון הזהויות, הגילאים והדמויות המוצג על המסך וכיצד להימנע מפגיעה בציבור בשם שיקולי רייטינג. אני שמחה על כך שריבוי התלונות מעיד גם על כך שמנגנון פניות הציבור מהווה כתובת אפקטיבית עבור הציבור הרחב".
ניר שוויקי, מנכ"ל בפועל של הרשות השנייה: "תלונות הציבור הן אחד ממנגנוני הבקרה המשמעותיים ביותר בעבודתם הרציפה של הגורמים המקצועיים ברשות השנייה והן מאפשרות לנו, בנוסף על מנגנוני הפיקוח השוטפים, להבין את רחשי ליבו של הציבור. שוק הטלוויזיה והרדיו המסחריים בישראל צריכים לספק תוכן רלוונטי, מאוזן ומהימן תוך הקפדה על גיוון התכנים והדמויות על המסך ועליהם להקפיד הקפדה יתרה שלא לפגוע ברגשות ציבור הצופים".