האלימות באירועי ספורט נמשכת משום שמשרד התרבות והספורט, המשטרה וגורמים אחרים אינם פועלים בנחישות כדי למגר אותה, ואינם מיישמים את כל הכלים שמעניק להם החוק. זו המסקנה העולה (יום ד', 28.10.15) מדוח
מבקר המדינה,
יוסף שפירא. "ההתמודדות עם האלימות בספורט לא קיבלה את תשומת הלב הראויה, ולא מוצה הפוטנציאל הגלום בקיומו ובהפעלתו של מערך אחד שיוביל פעולות חינוכיות למניעת אלימות ופעולות עונשין לאכיפה", הוא אומר.
לדברי שפירא, מאז הוקמה המועצה למניעת אלימות בספורט בספטמבר 2009, היא לא הציעה תוכנית פעולה לטיפול בנושא האלימות בספורט. משרד התרבות והספורט לא גיבש תוכנית כוללנית ליישום החוק לאיסור אלימות בספורט שבה מוצגים יעדים, לוח זמנים להשגתם וכלי מעקב ומדידה וממילא גם לא שיתף את הגופים הנוגעים בדבר בגיבוש תוכנית כזו (המשטרה, משרד החינוך, ההתאחדות לכדורגל ואיגוד הכדורסל).
במשך כל שנות הפעלת החוק חוזר ועולה נושא תפקודם הלקוי של הסדרנים והימנעותם משימוש בסמכויות שהוקנו להם כדי לשמור על הסדר בעת אירועי ספורט - נקודת תורפה המעמידה בספק את השגת היעד: העברת הניהול של אירוע ספורט והאבטחה בו לבעלי תפקידים אזרחיים. תפקודם הלקוי משקף גם דרישות סף ורמה מקצועית בלתי-מספקות של הסדרנים, וכן הקפדה בלתי-מספקת של הממונים על הפעלתם. התוצאה היא, שהסדרנים לא מסוגלים להתמודד עם אירועי אלימות.
בניגוד להוראות המשטרה, מנהלי האירוע אינם מגישים דוחות סיכום אירוע למפקדי המשטרה, ואלה מצידם אינם מוודאים את כתיבת הדוחות והגשתם כנדרש. הדבר פוגע ביכולתם של המשטרה והגופים האחרים הנוגעים בדבר לקבל החלטות ולהפיק לקחים. כמו-כן לא הקימה המשטרה מאגר נתונים של סדרנים שיבטיח את מהימנות הסמכתם ואת טיב הכשרתם, אף שהצורך בכך עלה כבר סמוך לכניסת החוק לתוקף.
"אין עניין לציבור"
מפקדי המשטרה לא פעלו על-פי המתווה המחייב להקצאת כוחות אבטחה - סדרנים ושוטרים בשכר - בליגות המקצועניות והקצו לכך כוח גדול ממנו בהרבה. לעיתים הגיעו הקצאות אלו לפי 4.5 ממספר השוטרים שנדרש [יצוין, כי שוטרים אלו מקבלים שכר מהקבוצות על עבודות אלו, ולכן יש למשטרה עניין ישיר בהגדלת מספרם - א.ל]. לפיכך, לא הושגו היעדים של צמצום כוחות האבטחה, הפחתת עלותם ויצירת אחידות בהקצאתם.
למרות המדיניות המחמירה וההנחיות החוזרות של המפכ"ל וראש אגף החקירות לתת עדיפות לטיפול בעבירות אלימות בספורט, לרבות מיצוי החקירה והימנעות מסגירת תיקים בשל "חוסר עניין לציבור" - הרי שבשלוש עונות הספורט האחרונות, 2014-2011, סגרו יחידות החקירה 76% מכלל תיקי החקירה שנפתחו, ו-57% מהם נסגרו בשל "חוסר עניין לציבור"; יחידות התביעה סגרו בתקופה זו 38% מהתיקים שהועברו אליהן, ו-29% מהם בשל "חוסר עניין לציבור".
אף שהחוק הקנה לקציני המשטרה סמכות לחייב אוהדים שכניסתם למגרש הוגבלה באמצעים מינהליים להתייצב בתחנת משטרה בעת קיום משחקים, ברובם המכריע של המקרים (86%) הקצינים לא מפעילים סמכות זאת. המשטרה גם לא הקימה מערך טכנולוגי שיסייע לה לזהות מורחקים ולמנוע את כניסתם לאירועי הספורט.
משרד התרבות והספורט לא נקט פעולות ארוכות טווח להתמודדות עם בעיית הגזענות במגרשי הספורט ולא הוביל עבודת מטה לקידום מתווה להתמודדות עם גילוי גזענות שהציע היועץ המשפטי לממשלה בפברואר 2013. ההתאחדות לכדורגל אינה ממצה את כל הכלים החינוכיים, המניעתיים והאכיפתיים העומדים לרשותה לצורך ההתמודדות עם ביטויי גזענות בענף הכדורגל.
אף כי עוד מתחילת 2012 הנחה הורה המפכ"ל עדיפות לטיפול בעברות גזענות, לא גיבשו אגפי החקירות והמבצעים תוכנית פעולה בנושא זה, לא מיפו את המשחקים המועדים לביטויי גזענות, ויחידות השטח לא הקפידו לדווח על אירועים מסוג זה. עשייתה הלא מספקת של המשטרה משתקפת גם במיעוט תיקי החקירה שנפתחו בשנים 2014-2011 ובמספרם הדל של כתבי האישום שהוגשו במהלכן.
להגביר את האכיפה
שפירא קובע, כי על משרד התרבות והספורט להבטיח את יישום החוק ואת מימושן של מגוון ההמלצות שקיבל ולגבש תוכנית פעולה מקיפה בנושא זה. עליו לפעול ככל שיידרש להסרת חסמים המונעים את הובלת המערך ותכללו, ולמצות בעקביות וברציפות את כל הכלים העומדים לרשותו לשם כך.
על המשטרה ליישם את מכלול הנהלים שקבעה למניעת אלימות באירועי ספורט ולהגביר את האכיפה בתחום זה, לרבות השימוש בכלי הבקרה לאיסוף נתונים על האירועים, מיצוי הדין עם עבריינים והקמת יחידה ייעודית לטיפול באלימות בספורט במישור החקירה והמבצעים. על ההתאחדות לכדורגל ליישם את הסטנדרטים הבינלאומיים בדבר "אפס סובלנות לגזענות" במגרשי הכדורגל.
על משרד התרבות והספורט, משרד החינוך, המועצה, ההתאחדות לכדורגל ואיגוד הכדורסל לקיים מערך חינוכי משותף של כל בעלי הזיקה לילדים ונוער הנוטלים חלק במשחקים, להחדרת ערכי כבוד והגינות במשחקי הילדים והנוער. כמו-כן עליהם לנקוט יד קשה כלפי כל ביטוי של אלימות במשחקים אלה מצד הילדים או הוריהם.