ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ
איתן כבל אישרה (יום ב', 21.12.15)לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ
מירב בן ארי (כולנו), וחברי כנסת נוספים, לתקן את חוק הגנת הצרכן ולחייב בעלי עסקים לשלוח לצרכן מסרון (SMS) 21 יום לפני סיום המועד של עסקה לתקופה קצובה.
ח"כ בן ארי הוסיפה כי בסופו של דבר החברות מתקשרות אתנו במסרונים כל הזמן. "שולחים לנו הודעות הקשורות למכירות כל הזמן, אבל כשצריך להודיע על עליית מחירים או סיום עסקה עושים את זה באותיות הקטנות שבעמוד השלישי בחשבונית. לכן המינימום הוא להודיע לצרכן על סיום העסקה", אמרה.
לפי החוק כיום העוסק חייב לעדכן את הצרכן על מועד סיום העסקה בהודעה בחשבונית או בהודעת התשלום הנשלחת אליו, החל משלושה חודשים לפני מועד הסיום. כעת אמרה ח"כ בן ארי כי היא מציעה שהחברות יודיעו על מועד הסיום ללקוחות גם במסרון 14 יום לפני מועד סיום העסקה.
ח"כ
יואל חסון (
המחנה הציוני) הוסיף: "החברות יודעות לחבק את הצרכנים כדי שיקנו ממנה שירות או עסקה אבל נעלמות כשהלקוח צריך אותן. הצעת החוק תשפר גם את התחרות והחברות תידרשנה גם לתת הצעות אטרקטיביות לחידוש העסקה. אני מאלה שחושבים שהמחאה החברתית הצליחה כי ההתייחסות לזכויות צרכנים וליוקר מחייה עלתה בצורה משמעותית על סדר היום של הכנסת והממשלה, וההצעה הזו היא עוד שלב חשוב בכך".
היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה טירי, אמרה כי הממשלה תומכת בהצעה. היא הוסיפה כי החוק מחייב כיום להודיע על סיום עסקה בחשבונית 3 חודשים לפני מועד הסיום, אלה שבפועל צרכנים לא תמיד מסתכלים בחשבונית ובעלי העסקים לא תמיד מודיעים על מועד הסיום במקום בולט.
היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות, עו"ד
זאב פרידמן, הוסיף כי המועצה מברכת על התיקון מאותן סיבות, אך הזכיר כי צריך לטפל גם בקבוצות האוכלוסייה שלא תקבלנה הודעה כי אין ברשותה מכשירים תומכי מסרונים, כמו קומות כשרות.
מנהל מחלקת קשרי ממשל בסלקום, ניר יוגב, אמר כי סלקום לא מתנגדת להצעה, אך טען כי אנשים רואים במסרונים מטרד. הוא הוסיף וביקש לשלוח את המסרון בטווח זמן מוקדם יותר ולא 14 יום לפני סיום העסקה, כדי שלא לייצר עומס על מוקדי השירות.
יוגב הוסיף כי חברות הסלולר לא יודעות אם מספר הנייד הוא של הלקוח או שהוא מכר או העביר אותו לאחר, ולכן הציע לשלוח מסרון רק למי שיבקש וימסור את מספרו. היו"ר כבל דחה גם את הבקשה הזו ואמר כי הטיעון הזה חלש והוא בעצמו לא החליף מספר מאז רכש סלולרי בשנות ה-90 של המאה הקודמת. "אתה גם צרכן וגם אתה היית רוצה לדעת מתי מסתיימת העסקה שלך ואם המחיר שאתה משלם עומד לעלות", אמר היו"ר כבל ליוגב. עם זאת ח"כ בן ארי הסכימה להאריך את זמן המשלוח ולקבוע כי המסרון יישלח 21 יום לפני מועד סיום העסקה ולא כפי שהציעה בתחילה.
היו"ר כבל התייחס לצרכנים שלא יכולים לקבל מסרון והציע לתת להם מענה בכך שהוועדה תבצע תיקון נוסף לחוק, ותקבעי כי ההודעה בחשבונית שהעוסקים מחויבים לשלוח כבר כיום תהייה בהבלטה מיוחדת ובאותיות ברורות וקריאות. ח"כ בן ארי הצטרפה להצעה והוועדה אישרה אותה. עוד אושר כי ההצעה תיכנס לתוקף 3 חודשים לאחר פרסום החוק ותחול גם על עסקות קיימות.