הוועדה לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה (יום ב', 18.1.16) את תת"ל/45, תוכנית לשדרוג ולהרחבת מתחם "סדנאות אפרים" - מתחם התחזוקה והתפעול של
רכבת ישראל הנמצא סמוך לחוצות המפרץ בחיפה. שטח המתחם החדש משתרע על פני 465 דונמים, מהם כ-35 דונם המתוספים למתחם הקיים והמתפקד באזור התעשיה.
תת"ל/45 הוגשה לוועדה לתשתיות לאומיות בשנת 2012 והועברה להערות הוועדות המחוזיות והשגות הציבור במאי 2015. מטרת התוכנית היא הרחבת המתחם, הוספת מסילות בכניסות כדי למנוע הפרעה לתנועה על מסילת החוף, והוספת כ-130,000 מ"ר במבני טיפול, תחזוקה ומשרדים. לצורך כך, יוקם שער כניסה חדש מכיוון צפון וייבנו מבנים חדשים, ביניהם מוסך קרונות לשטיפה ולטיפול ומבנה בן שתי קומות בשטח 2,000 מ"ר, שמעליו יוקם מגדל פיקוח בגובה 20 מטר ובו חדר בקרה פנורמי. כמו-כן, ייבנו שני גשרים למעבר הולכי רגל מעל המסילות, אחד בצדו הדרומי של המתחם והשני בצדו הצפוני, לשם בטיחות ההולכים אל תחנת חוצות המפרץ ואזור התעסוקה שסביבה.
על-פי התכנון, כלל המסילות והמתקנים בשטח המתחם יופעלו באמצעות חשמול עילי, בנוסף להנעת הקטרים בדיזל.
לדברי יו"ר הות"ל, רו"ח
אביגדור יצחקי, התוכנית מהווה נדבך קריטי בהיערכות מדינת ישראל לקראת חשמול רשת המסילות הארצית, והיא תאפשר בראש ובראשונה לתת מענה לצרכי פתיחת הקו המחושמל קריות-כרמיאל, המתוכננת ל-2017.
על-פי הנחיית הות"ל, ערכה רכבת ישראל סקר ותוכנית שימור בשטח האתר, שהוקם ב-1933 על-ידי הבריטים ולא שודרג מאז. נערך תיק תיעוד שאושר על-ידי המועצה לשימור אתרים. התוכנית משמרת בין היתר את מוסך ה-H הבריטי, את בניין המשרדים הראשי משנות ה-30 וכ-350 עצי אקליפטוס ועצים אחרים שניטעו במתחם החל מתקופת המנדט. כל העתקה או פינוי של ציוד היסטורי ברחבי המתחם יבוצעו בתיאום עם מוזאון הרכבת בחיפה, כולל פירוק או שימור של מסילות ישנות.
תת"ל/45 הכילה במקור שלושה אתרי תחזוקה ותפעול עבור רכבת ישראל: מתחם סדנאות אפרים (קישון), הרחבת המתחם הקיים בלוד, ומתחם חדש במחוז מרכז, שיחליף את האתר ברחוב לח"י בבני-ברק, שהפך לאזור מסחר ותעסוקה. את מתחם סדנאות אפרים, אחד משני מתחמי התחזוקה של הרכבת בצפון (שניהם בחיפה), הוחלט כבר בשנת 2011 לקדם בנפרד על-מנת לחסוך בזמן מאחר שהתוכנית פחות מורכבת. במקביל מקדמת בימים אלה הוועדה לתשתיות לאומיות את תת"ל/45א, תוכנית להרחבת המתחם הקיים בלוד ולמתחם חדש בשטח כ-1,300 דונם באזור רג"מ (רמלה-גזר-חבל מודיעין). מתחמים אלה יהוו מענה לכל צרכי רכבת ישראל באזור המרכז. בדרום הארץ בעיר באר שבע, נפתח בשלבים החל משנת 2014 מתחם תחזוקה המותאם לטכנולוגיות מתקדמות וכולל מוסך טיפולים לתחזוקה יומיומית.
מגישה ויוזמת התוכנית היא רכבת ישראל. התוכנית נערכה על-ידי חברת תד"ם הנדסה אזרחית בע"מ, בראשות אינג' פנינה בן-נון ונמצאת כולה בתחום העיר חיפה.