רכבת ראשונה אשר עברה הסבה לפעילות ברשת חשמלית נמסרה (יום ד', 20.1.16) ל
רכבת ישראל. הרכבת החשמלית מקובלת ברוב המדינות המתקדמות, ותאפשר בעתיד את הגדלת מספר המושבים בכל רכבת ואת שדרוג יכולת ההאצה והבלימה. המשמעות - רכבות מהירות, ארוכות ואמינות יותר, שתסענה יותר נוסעים בפחות זמן ובפחות רעש וזיהום אוויר.
במסגרת ההתקשרות של רכבת ישראל עם חברת בומברדיה לאספקת קרונות חדישים, קיבלה רכבת ישראל 72 קרונות רכבת המותאמים לנסיעה ברשת חשמל. במקביל, פועלת בומברדיה להסבתם של 293 קרונות קומתיים הפועלים היום על-ידי קטר דיזל, כדי להתאימם לפעילות עם קטר חשמלי ברשת חשמלית. בנוסף, תחל גם הסבתם של 132 קרונות שיוצרו על-ידי חברת סימנס.
במקביל להסבת קרונות הרכבת, נערכת רכבת ישראל במספר מישורים לקידום פרויקט החשמול, בין השאר על ידי: הקמת תשתיות החשמול, רכש רכבות חשמליות, בניית מוסכים חשמליים, התאמת מוסכים קיימים והקמת מערכת איתות ותקשורת חדישה.
הקרונות שהוסבו לפעילות לעידן החשמול, שודרגו על-ידי חברת בומברדיה בהיבטים בטיחותיים, טכניים ותפעוליים, ובכלל זה:
- התאמה לנסיעה במנהרות שאורכן מעל ל-2 ק"מ, תוך יישום תקנים אירופיים מתקדמים לבטיחות אש.
- הגדלת מהירות הנסיעה המרבית מ-140 ל-160 קמ"ש.
- במקביל להעלאת מהירות הנסיעה, הותקנה מערכת בלימה אלקטרו-פניאומאטית, המאפשרת בלימה מהירה ויעילה יותר.
- נוספו מערכות מתקדמות לבקרה ולשליטה המאפשרות, בין היתר, ממשק עם קטר חשמלי ושליטה בזרוע הפנטוגרף (המאפשרת קבלת חשמל מקו המתח העילי).
- הותקנו מערכות ניהול אנרגיה.
בטקס פנימי, שנערך בנוכחות יו״ר דירקטוריון רכבת ישראל
חוסאם בשארה, סמנכ״ל חטיבת הנייד בני לביא וסגן נשיא בומברדיה וראש חטיבת השירות מייקל פורר, אמר יו״ר הדירקטוריון כי "רכבת ישראל נערכת, בכל המישורים, לקראת כניסתה לעידן הרכבות החשמליות. המעבר לשיטת הפעלה של רכבת חשמלית, המקובלת בכל המדינות המתקדמות, יהווה קפיצת מדרגה משמעותית בכל תחום הנוגע להפעלת הרכבת והוא הגורם המרכזי ביכולת העתידית של הרכבת להמשיך לצמוח ולהגיע ליעדים חדשים".
פורר מבומברדיה בירך את אנשי רכבת ישראל ואמר: ״זהו כבוד גדול עבורי להיות כאן. זהו ציון הישג משמעותי בשיתוף הפעולה הארוך בין רכבת ישראל ובומברדיה. אני רוצה להודות באופן אישי לאנשי הרכבת ולצוות שלנו״.