|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

פרופ' אביתר נבו - חתן פרס ישראל

זכה בפרס בתחום חקר מדעי החיים פרופ' אביתר נבו הוא מאבות הביולוגיה האבולוציונית המודרנית, אותה הנחיל תוך חקר החי והצומח בישראל ובמדינות שכנות
25/02/2016  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   פרס ישראל   |   תגובות

שר החינוך נפתלי בנט הודיע על זכייתו של חתן פרס ישראל בתחום חקר מדעי החיים, הפרופ' אביתר נבו. בנט אישר את המלצת ועדת הפרס בראשותה של פרופ' ורדה שושן ברמץ, ולצידה חברי הוועדה פרופ' משה אורן, פרופ' יהודית ברגמן ופרופ' נתן דסקל.

בנימוקי ועדת הפרס צוין כי פרופ' אביתר נבו הוא מאבות הביולוגיה האבולוציונית המודרנית, אותה הנחיל תוך חקר החי והצומח בישראל ובמדינות שכנות. פרופ' נבו הביא להעמקה והרחבה של הידע שלנו על מינים ביולוגים בטבע והתאמתם לתנאי סביבה משתנים. מחקריו פורצי הדרך של פרופ' נבו על החולד העיוור פותחים כיוונים חדשים ומרתקים שיכולים להוליך לפיתוח גישות לריפוי מחלות אנושיות כולל מחלת הסרטן.

קורות חיים


רקע

נולד בנחלת יצחק, ליד תל אביב ב-1929 ללאה גולדיס-לויטס ילידת טבריה, ודוד לויטס, יליד קורשאני, ליטא, שניהם מורים. אימא שלו הייתה מורה כללית ולאמנויות המוזיקה, המחול והתיאטרון, וחיברה בעצמה מוזיקה לילדים. אבא שלו היה מורה למבוגרים (בחולדה) ולאחר מכן עסק בחקלאות (גידל גפנים, שקדים, וורדים) וכתלמיד מחונן בישיבת וולוזין בליטא המשיך לכתוב מחזות והגיגים על בעיות האדם בעולם. שני סבי היו רבנים ידועים בליטא וברומניה.

לאביתר נולד ב-1954 בנו טל, וב-1968 נולדה אורית. טל נהרג במלחמת יום הכיפורים כשהוא בן 19. אורית (תבל"א) מלמדת ומבצעת ריקוד, תיאטרון ומוזיקה, והקימה את הקרקס בבנימינה (Free Dome), אתר בינלאומי ששילב את אומנויות התיאטרון, הריקוד, האקרובטיקה, ופעל לשיתוף אומנותי יהודי-ערבי.

לימודים

אביתר סיים את ביה"ס העממי ביאליק בת"א (ב-1941) ואת גימנסיה הרצליה בת"א (ב-1945).

בגיל צעיר הצטרף לתנועת הנוער "השומר הצעיר" בה פעל כחניך ומדריך עד עלייתו לקיבוץ סער בגליל המערבי (1948). בקיבוץ עבד בשנים 1952-1948כרכז גן הירק, ולאחר מכן (1963-1956) כמורה וחוקר בסמינר הקיבוצים אורנים. יחד עם פרופ' מיכאל קוסטא ז"ל, ופרופ' עמירם שקולניק ז"ל, הקים את כל לימודי הביולוגיה בסמינר, שהצטיינו בקשר אמיץ לטבע הצומח והחי בישראל.

בשנת 1949 הצטרף, מאהבת הגאולוגיה, לחיל המדע הגאולוגי (חמ"ד), בניהולם המדעי של הגאולוגים פרופ' יעקב בן תור וד"ר עקיבא פרומן. יחד ביצעו מיפוי גאולוגי של כל הנגב בקנה מידה של 1:100:000, במטרה לגילוי אוצרות מינרלים למדינת ישראל. ואמנם, הם גילו את הפוספטים באורון, אבני חול לבניה וקאולין (מכתשים) ושכבות נחושת חדשות בתמנע. במסגרת מחצבי ישראל המשיך במיפוי הגאולוגי של: היורה במכתש רמון, (1953) הקמבריון בתמנע, (1954), והקרטיקון התחתון בגליל העליון (1954).

לימודים גבוהים התנהלו באוניברסיטה העברית בירושלים. אביתר סיים Sc.Mב-1958 (בהצטיינות מיוחדת) ואת ה-PhD ב–1964 (Summa cum laude). נושא הדוקטורט היה – האבולוציה של צפרדעים מאובנות מתקופת הקרטיקון התחתון במכתש רמון – שגילה ב-1953. זהו האוסף הגדול ביותר של צפרדעים מאובנות עתיקות הידוע בעולם. אביתר הגדיר שני סוגים ושלושה מינים חדשים שחיו באגם שהופצץ וולקניית. תגלית זו האירה את האבולוציה המשובצת (mosaic evolution) של הצפרדעים לפני כ–135 מיליון שנים (1968, Nevo).

את לימודי הבתר-דוקטורט עשה בשני חלקים בארה"ב: (א) 1966-1964 – באוניברסיטאות טקסס (אוסטין) והרווארד (קמברידג'), (ב) 1973-1972 – באוניברסיטאות ברקלי, ושיקגו.בין שני פרקי הזמן בארה"ב (1970-1968 ) הוא הצטרף לסגל המחלקה לגנטיקה של האוניברסיטה העברית בירושלים. עבודות הפוסט-דוקטורט בארה"ב התבססו על עבודות מחקר בשדה ברחבי ארה"ב. בתקופת טקסס-הרווארד עבר ממחקר פליאונטולוגי של הצפרדעים המאובנות (הדוקטורט) למחקר אבולוציוני דינאמי של היווצרות המינים בצפרדעים חיות: צפרדעי הצרצר, (Cricket frogs). הוא בחן תקשורת ווקאלית שהוא הבסיס ההתנהגותי לבידוד רבייתי בין אוכלוסיות המתפתחות למינים חדשים( Nevo and Capranica, (1985. בנוסף החל באותה תקופה לחקור את השונות הגנטית של הצפרדעים והמשיך עד היום, זה 40 שנה, במחקר המבנה הגנטי של אוכלוסיות טבעיותשל פטריות צמחים ובעלי חיים כבסיס לאבולוציה האורגנית. עם שובו ארצה כתב שורת מאמרים על האיקולוגיה, הגנטיקה והאבולוציה של מיני הקרפדות והדו-חיים בישראל (1985-1975. בתקופת הפוסט-דוקטורט השנייה שלי בשיקגו וברקלי חקר את המבנה הגנטי של החולדים האמריקנים ((pocket gophers לאורך הרי הסלעים מ-New Mexico ל-Wyoming. המחקר כלל היווצרות מינים בפסגות ההרים, המתבססת על שינויים כרומוזומליים,(2n=48-60) (Nevo et al, 1974).

עד צ'רנוביל
אם החיטה [צילום: AP]

מרכז חשוב
ישראל והמזרח התיכון כולו מהווים את המרכז החשוב ביותר בעולם (בין שורת מרכזים נוספים) לביות צמחים ובעלי חיים.

בקולובורציה עם עמיתים בארץ ובאוקראינה, פרופ' נבו חקר את התוצאות הגנטיות של אסון צ'רנוביל בנפגעי האסון ובצאצאיהם לפני ואחרי האסון
▪ ▪ ▪


החולד העיוור התת-קרקעי: מודל אבולוציוני שיהווה גורם חשוב ברפואת האדם.

ההתעניינות ביונקים תת-קרקעיים החלה עת גילה בגן-הירק בקיבוץ סערתלי המלטה ענקיים של החולד בעלי ארכיטקטורה משוכללת שהולידו את הרעיון שאמשיך לחקור את הביולוגיה של החולד למשך כשנה באוניברסיטה העברית בירושלים (1952). עד היום, 58 שנים לאחר תגלית זו, הוביל מחקרים אינטרדיסציפלינריים מולקולריים ואורגניזמיים על החולד העיוור שנכתבו בשיתוף פעולה עם עמיתי ותלמידי מחקר והתפרסמו בעולם בלמעלה מ–300 מאמרים ו–2 ספרים, הגדול שבהם יצא לאור באוניברסיטת אוקספורד, (Nevo 1999). ספר זה מתאר את אבולוציית היונקים התת- קרקעיים בעולם בכל היבשות, ודרבן את המחקר הדינמי העולמי של יונקים תת-קרקעיים. במקרה דנן ניתן לומר, שהעכבר (החולד) הוליד הר. המחקרים הסתעפו לשדות שונים: מורפולוגיה, אנטומיה, פיזיולוגיה, התנהגות, ביולוגיה מולקולרית, גינומיקה פרוטיאומיקה ופינומיקה. המעניין מכל הוא שהמחקר הביולוגי של החולד, שהנו מזיק לחקלאות, הופך כיום למודל אבולוציוני ולמנוף אדיר לריפוי מחלות אנושיות. החולדים ( Spalacidae) שגילם האבולוציוני כ–40 מיליון שנים, מכילים מאות גנים שחשיבותם רבה בריפוי מחלות אנושיות (דם, לב, סרטן). החולד העיוור בישראל הפך ליונק שנחקר אינטרדיסציפלינרית ואבולוציונית יותר מכל יונקי הבר האחרים, בעולם כולו ומהווה מודל למחקר האבולוציה הביולוגית של היווצרות מינים חדשים, והתאמתם לסביבות חיים ים-תיכוניות וערבתיות.

המהפכה הירוקה השנייה

ב–1975 לאחר שובו ארצה החל במחקרי דגני הבר: אם-החיטה, אם-השעורה אם-שיבולת השועל, ואם- החסה. הסיבה למחקרים גנטיים אלה היא שישראל והמזרח התיכון כולו מהווים את המרכז החשוב ביותר בעולם (בין שורת מרכזים נוספים) לביות צמחים ובעלי חיים. באזור זה התבססה לפני כ-10,000 שנים החקלאות הקדומה של החיטה והשעורה. החיטה מהווה את הצמח המרכזי לתזונת האדם, וביות הצמחים ובעלי החיים מהווה את הבסיס החשוב ביותר לפיתוח הציביליזציה האנושית כלה. המחקרים האינטרדיסציפלינריים בצמחי המוצא של צמחי התרבות (מורפולוגיה, אימונולוגיה, איקולוגיה, גנטיקה, אבולוציה איקולוגית וגנטית, מיפוי גנטי וטרנספורמציה גנטית לשיבוח הזנים החקלאיים, וכן היווצרות מינים חדשים, הביאו לכתיבת ספר היסוד בגנטיקה של אם-החיטה (Nevo et.al., 2002 וכן פרסום כ-300 מאמרים גנטיים-איקולוגיים על דגני הבר, וחסת הבר. בנוסף, פרופ' נבו הקים את בנקי הגנים הגדולים בעולם שעברו הערכה גנטית וחקלאית של (א) אם-החיטה (ב) אם-השעורה (ג) אם שיבלת השועל (ד) אם-החסה. לבנקי גנים אלה חשיבות עליונה בטיפוח החיטה והשעורה התרבותיים בעולם. לצמחי המוצא של החיטה והשעורה אלפי גנים ויחידות בקרה גנטיות היכולים להביא, עם העברתם לדגני התרבות, למהפכה חקלאית משמעותית בעולם. לאחרונה פרופ' נבו וחבריו יצרו זן חדש של חיטה תרבותית על בסיס גן עמיד לחילדון בשיתוף עם חברת אגרידרה. גנים רבים העמידים לחילדון ולקמחון מדגני הבר בישראל הוחדרו לדגני התרבות באירופה ובאמריקה. גנים רבים העמידים ליובש, מליחות ומחלות ממתינים בבנקי הגנים שהקים לטיפוח דגני התרבות כבסיס למהפכה הירוקה השנייה.

פטריות ים המלח: פוטנציאל למהפיכה בחקלאות המלח בעולם

תגלית בעלת משמעות נרחבת לחקלאות המלוחה בעולם של המכון לאבולוציה בהנהגה משולבת של פרופ' נבו עם פרופ' ס. ואסר הייתה מציאת 77 מיני פטריות חוטיות בים המלח, (שחלקן גדל עד קרקעית הים) מהן שיבטו מספר גנים ובאמצעות טרנספורמציה לשמרים ולצמח Arabidopsis הפכו עמידים למליחות ועקות אחרות (טמפרטורה, ואקסידנטים) (Jin et al. 2005).

איכות הסביבה הימית

בשנים 1993-1975 פרופ' נבו פיתח יחד עם ד"ר בתיה לביא ז"ל, שיטה חדשנית גנטית לגילוי הזיהום הימי האורגני והאנאורגני שהתבססה על המבנה הגנטי של אוכלוסיות ימיות של סרטנים ורכיכות. השיטה רגישה לגילוי הזיהום כתוצאה משינויים גנטיים באוכלוסייה. (Nevo, 1986), ויכולה לאבחן זיהוי ימי לפני הכחדת המינים הביולוגיים הרגישים.

מחקר האסון האטומי בצ'רנוביל

בקולובורציה עם עמיתים בארץ ובאוקראינה, פרופ' נבו חקר את התוצאות הגנטיות של אסון צ'רנוביל בנפגעי האסון ובצאצאיהם לפני ואחרי האסון, וגילו מספר רב של מוטציות חדשות שנבעו מהקרינה האטומית, והראו את הקשר למחלות הסרטן. (Weinberg et al. 2001).

מודל "נחל האבולוציה"

פרויקט בעל משמעות אבולוציונית רבה להיווצרות מינים ביולוגים בטבע והתאמתם לתנאי סביבה משתנים הנו פרויקט "נחלי האבולוציה" בישראל: בכרמל, בגליל, בנגב ובגולן. נחלים אלה מהווים מיקרו-מודל של כדור-הארץ כאשר שתי היבשות אירופה ואפריקה מתגלות על המורדות המנוגדים: אקלים טרופי חם ויבש "אפריקני", מול אקלים ממוזג, קריר ולח "אירופי". ב"נחל האבולוציה" בכרמל נבו וחבריו הגדירו 2500 מינים ביולוגיים מבקטריות ליונקים בשטח של 7 דונם. נתגלו מינים רבים חדשים למדע, לישראל ולכרמל. יתר על כן הוא הראה כיצד "נחלי האבולוציה" מהווים "גלפגוס ישראלי" דהיינו מעבדות אקטיביות להיווצרות מינים חדשים, מבקטריות, לפטריות צמחים ובעלי חיים, והתאמתם לסביבות החיים "האפריקנית" וה"אירופית". מחקרים אלה השלימו את המחקרים הגלובליים הרגיונליים והלוקליים של הוריביליות הגנטית באוכלוסיות טבעיות של בעלי חיים וצמחים (Nevo, 2001), ומדגישים את האבולוציה האורגנית כפונקציה של עקות איקולוגיות.

תאריך:  25/02/2016   |   עודכן:  25/02/2016
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרופ' אביתר נבו - חתן פרס ישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרס ישראל
1. "פרס ישראל הוא פרס מיוחד", כך כתב אשתקד ראש הממשלה נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו, "שאותו מעניקה המדינה לאזרחים שהצטיינו בעשיה, פרצו דרך ותרמו תרומה משמעותית למדינת הלאום שהקים העם היהודי בארץ ישראל לאחר אלפיים שנות גלות... זוהי בראש וראשונה הכרת תודה, אך היא נושאת בחובה גם אמירה ערכית וחינוכית: מי שמרים תרומה משמעותית למדינה ולביטחונה, לעם ולחברה, למדע ולכלכלה, בתרבות, בספרות, באקדמיה בתעשיה, ובכל תחומי חיינו – ראוי לפרס ולהוקרה".
17/02/2016  |  מנחם רהט  |   מאמרים
שר החינוך נפתלי בנט הודיע (יום ג', 9.2.16) על זכייתו של חתן פרס ישראל בתחום חקר הגאוגרפיה, הפרופסור יוסי כץ. פרס ישראל בתחום זה ניתן בקטגוריה רחבה הכוללת את חקר הגאוגרפיה, חקר הארכיאולוגיה וחקר ידע ארץ-ישראל. פרופ' כץ הינו מרצה באוניברסיטת בר-אילן.
09/02/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר החינוך נפתלי בנט הודיע (יום ה', 4.2.16) על זכייתם של חתני פרס ישראל ושותפי ההישג בתחום חקר הכימיה וחקר הפיזיקה, הפרופסור להב מאיר ופרופסור לסלי ליזרוביץ. בכך אישר את המלצת ועדת הפרס בראשותו של פרופ' איתמר וילנר, ולצידו חברי הוועדה פרופ' אמנון אהרוני, פרופ' אווה מאירוביץ ופרופ' אורי צ'שנובסקי.
04/02/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
מהומת אלוהים. אמ"י בחרה באריאל זילבר לפרס על מפעל חייו ביצירה המוזיקאלית שלו. השמאל אשר ללא ספק שולט במדיה, על-אף שהובס בקלפי, הפעיל את שופריו, לדעת השמאל אריאל לא ראוי לפרס בשל דעותיו ובשל התבטאויותיו.
31/01/2016  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
זילבר - שירה צעירה לנֶצח היהודי הנצחי פרשת מגל והנורמה הציבורית 25 שנה למלחמת המפרץ ולקינוח פסוקו
28/01/2016  |  ציפי לידר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרס ישראל  /  מי ומי  
חתן פרס ישראל ישלם לעמיתו 25,000 שקל  /  איתמר לוין
בג"ץ: להיזהר מפוליטיקה בפרסי תרבות ואמנות  /  איתמר לוין
חתן פרס ישראל - ארז ביטון  /  יפעת גדות
כיצד מבוזה תקנון פרס ישראל? - ובענק!  /  עו"ד חיים שטנגר
להתחיל עם פרס ישראל  /  קובי קמין
גף פרסי ישראל  /  אפרים הלפרין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il