שרת המשפטים
איילת שקד סיכלה את כוונתו של שר התחבורה ישראל כ"ץ להגדיל פי שלושה את הקנס המוטל על נהגים על הנוסעים בנתיבי תחבורה ציבורית ובמסלולי תחבורה ציבורית, מ-250 שקלים כיום ל-750 שקלים, והוא ייאלץ להסתפק בכפל קנס של 500 שקלים.
כ"ץ הסביר כי הדרישה לקנס גבוה נובעת מכך שלעת הזאת אין בצידה של עבירה זו עיצום נוסף, כפי שיש בצד עבירות תנועה רבות אחרות, כגון ניקוד או השבתת רכב, ולפיכך ההרתעה עומדת על הקנס לבדו.
שר התחבורה הסביר כי אחד המרכיבים החשובים למימוש מדיניות הממשלה בדבר עידוד השימוש בתחבורה הציבורית הוא יצירת נתיבים ומסלולים ייעודיים לתחבורה הציבורית, ומשרדו משקיע סכומים גבוהים בתשתית הנדרשת לשם כך. עם זאת, הוסיף, תועלת תופק מנתיבים ומסלולים אלו רק אם הם אכן ישמשו בפועל רק את התחבורה הציבורית, וכלי רכב אחרים לא יסעו בהם.
עבירה של נסיעה אסורה בנתיב שיועד לתחבורה ציבורית היא עבירה מסוג ברירת משפט והקנס בצידה כיום הוא 250 ש"ח. לדעת
משרד התחבורה, סכום זה אינו מרתיע דיו לאור התועלת הרבה שיכול נהג להפיק מביצוע העבירה, במשך הנסיעה ובנוחותה.
כיום מוטל הקנס על-ידי משטרת ישראל, ועם השלמת התקנות בתיקון 113 לפקודת התעבורה תהיה גם לפקחי הרשויות המקומיות סמכות לאכוף עבירה זו. "אני מאמין ששילוב בין פעולות אכיפה אינטנסיביות וקנס משמעותי ומרתיע ימגר את התופעה של נסיעה אסורה בנתיב תחבורה ציבורית ויעודד את השימוש באמצעי התחבורה הציבורית", דברי כ"ץ.
הכפלת שיעור הקנס ל-500 שקלים תיקבע באמצעות תיקון לצו התעבורה, שאותו אמורה לאשר בחודש הבא ועדת הכלכלה של הכנסת.