|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אישור ETIAS לאירופה בעברית, איך זה עובד בדיוק?
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

יצוא הסחורות מישראל גדל ב-2003 <br>ב-6.6%; הסתכם ב-31.1 מיליארד דולר

מדובר ביצוא הסחורות ברוטו, הכולל יהלומים, אוניות ומטוסים; יצוא הסחורות נטו גדל ב-8.1% לעומת 2002 והסתכם ב27.7 מיליארד דולר
14/01/2004  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: רועי כוכבי  |  

בשנת 2003 גדל היצוא ברוטו של סחורות מישראל (כולל יהלומים מלוטשים וגולמיים, אוניות ומטוסים) בשיעור שנתי של 6.6% לעומת שנת 2002 והגיע לרמה של 31.1 מיליארד דולר. יצוא הסחורות נטו עלה בשיעור שנתי של 8.1% לעומת שנת 2002 והגיע לרמה של 27.7 מיליארד דולר. כך עולה מנתוני המינהל לסחר חוץ במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה שפורסמו היום (14.1.04).

במינהל לסחר חוץ אומרים, כי שנת 2003 היתה שנת מפנה בפעילות המינהל, כאשר לאחר כ-3 שנים בהן המעיטו משלחות רשמיות ומשלחות אנשי עסקים ומשקיעים זרים לבקר בארץ, נערכו בשנת 2003 ביקורים רבים.

15 שרים כלכליים מכל רחבי העולם קיימו בשנה שעברה ביקורי עבודה בארץ, ביניהם השרים לסחר חוץ מאיטליה וצרפת, שר הסחר הסינגפורי, שר הכלכלה הטאיווני, שר הכלכלה האוקראיני ושרים נוספים. כמו כן, הגיעו לארץ כ-50 משלחות של אנשי עסקים ממדינות רבות, ביניהן משלחת סמסונג, אשר בחנה אפשרויות להשקיע בארץ, משלחות בראשות מושלים של מדינות מארה"ב ומשלחות מירדן ומצרים.

בשנה החולפת התקיימו גם 5 מפגשים של ועדות כלכליות דו-לאומיות עם סינגפור, טיוואן, מדינות אפט"א, מקסיקו ואוקראינה. במהלך השנה סוכם המו"מ על שלושה הסכמים, במטרה להרחיב את הסחר בתחום החקלאות - הסכמים עם ארה"ב, קנדה והאיחוד האירופי. הסכמים אלו יאפשרו יצוא של סחורות חקלאיות נוספות שלא נכללו בהסכמים הקודמים וכן יגדילו את המכסה ליצוא ישראלי לגבי מוצרי חקלאות אחרים.

סחר החוץ של ישראל בשנת 2003, לפי אזורים:

צפון אמריקה

ארה"ב וקנדה הן שוק היעד הגדול ביותר ליצוא סחורות מישראל. בשנת 2003, 41% מסך כל הסחורות שיוצאו מהארץ יועדו לשווקים הללו. סך היצוא הגיע לרמה של 12.755 מיליארד דולר, המהווים גידול של 2% לעומת השנה הקודמת.

למרות היחלשותו של הדולר (המקטין את התמורות אותן מקבל היצואן שחלק מהוצאותיו בשקלים), ולמרות המצב הכלכלי בצפון אמריקה (המשך המיתון בתחילת השנה וצמיחה איטית בהמשכה) הצליחו היצואנים הישראלים להגדיל את היצוא.

במהלך השנה הגיעו לארץ, בראש משלחות של אנשי עסקים, מושלי מדינות קולורדו ומרילנד וכן סגן מושל ג'ורג'יה. כמו כן התקיימו פגישות עם מושלי מדינות ניו-יורק וניו-ג'רזי. במהלך פגישות אלו נחתמו מספר הסכמים לעידוד המו"פ בין חברות אמריקניות לישראליות.

שר התמ"ת אהוד אולמרט אולמרט ומנכ"ל המשרד רענן דינור קיימו מעל 100 פגישות, הן בארץ והן בצפון אמריקה, עם ראשי גופים עסקיים רבים במטרה לעודדם להשקיע בארץ. בין היתר התקיימו פגישות עם ראשי IBM, TARO, INTEL, MOTOROLA, ו-MERCURY. כן הורחבו הקשרים עם ראשי קהילות יהודיות וארגונים יהודים במטרה להגביר רכישת מוצרים ישראלים. בין היתר הושק פרויקט "מזון מישראל" במגוון רשתות אמריקניות בחוף המערבי והמזרחי, לקידום יצוא מזון מישראל - פרויקט שהביא לגידול חד ביצוא מוצרי מזון ישראלי לצפון אמריקה בשיעור של 35%.

מערב אירופה

בשנת 2003 גדל היצוא הישראלי למערב אירופה בשיעור חד של 15.8% והגיע לרמה של 9.937 מיליארד דולר, המהווים 31.9% מסך כל יצוא הסחורות של ישראל בשנת 2003.

מדינות מערב אירופה כוללות את מדינות האיחוד האירופי, שהיצוא אליהן הגיע לרמה של 8.7 מיליארד דולר (גידול של 15%); מדינות אפט"א (שוויץ, נורבגיה ואיסלנד), שהיצוא אליהן הסתכם ב-587 מיליון דולר (גידול של 29%); טורקיה, שהיקף היצוא אליה הגיע ל-455 מיליון דולר (גידול של 14%) וקפריסין - עם 195 מיליון דולר יצוא (גידול של 2%).

חלק מהגידול ביצוא נובע משינוי ביחסי המטבע: רוב היצוא הוא באירו, שהתחזק מאוד במהלך השנה, בעוד שהנתונים הם בדולרים, אולם חלק אחר הוא גידול "אמיתי" ביצוא סחורות, שבא למרות האווירה הלא נוחה לסחורות מישראל בחלק ממדינות אירופה.

במהלך השנה קיימו הנציגים הכלכליים של ישראל במערב אירופה למעלה מ-120 פעולות שונות לקידום היצוא והגברת השקעות בארץ. פעולות אלו כללו, בין היתר, 10 משלחות אנשי עסקים שביקרו בארץ, 5 שרים כלכליים שקיימו ביקורי עבודה בארץ בראשות משלחות כלכליות, מפגשים של ועדות מו"פ, סחר ושת"פ כלכלי, ופעולות הסברה רבות. כמו כן התקיים השנה מפגש של הוועדה הכלכלית המעורבת עם אפט"א.

<מרכז ומזרח אירופה

היצוא למדינות מרכז ומזרח אירופה הגיע בשנת 2003 לרמה של 776 מיליון דולר, המהווים גידול של 10% לעומת שנת 2002. משקלו של יצוא הסחורות לאזור מהווה 2.5% מסך כל יצוא הסחורות ב-2003.

שותפות הסחר העיקריות של ישראל באזור זה הן רוסיה עם 218 מיליון דולר יצוא (גידול של 7%), רומניה - עם 115 מיליון דולר (גידול של 8%) ופולין עם 95 מיליון דולר (גידול של 7.5%).

השנה התקיים בישראל מפגש של הוועדה הכלכלית המשותפת עם אוקראינה. כמו כן ביקרו בארץ 8 שרים וסגני שרים ממדינות האזור.

במחצית 2004 שמונה ממדינות מרכז אירופה, ביחד עם קפריסין ומלטה, יצטרפו לאיחוד האירופי. במהלך 2003 נעשה מאמץ, שהצליח, להתאים את הסכמי הסחר של ישראל למצב החדש שיווצר וכן להביא הנושא לידיעת היצואנים הישראלים על-מנת שיערכו לשינוי, במטרה לנצל את הפוטנציאל העסקי הנובע מהתרחבות האיחוד האירופי.

אסיה ואוקיאניה

למרות ההאטה בפעילות הכלכלית בתחילת שנת 2003 באסיה, בעת בהלת הסארס, גדל יצוא הסחורות מישראל לאזור בשיעור של 7.5% והגיע לרמה של 5.685 מיליארד דולר. סכום זה מהווה 18.3% מסך כל יצוא הסחורות מישראל.

במהלך השנה התקיימו שני מפגשים של ועדות כלכליות דו לאומיות עם מדינות מהאזור, האחת עם סינגפור והשניה עם טיוואן, והגיעו לארץ 17 משלחות עסקיות בראשות שרים כלכליים או אנשי עסקים בכירים מענפי תעשיה שונים. בין המשלחות הללו בלטו 5 משלחות ממדינות שונות שהגיעו לתערוכת אגריטק, ומשלחת ענק התעשייה הדרום קוריאני "סמסונג", הבוחן אפשרויות השקעה בארץ.

ביוזמת הנציגים הכלכליים ביקרו בארץ מספר עיתונאים מאסיה ובעקבות הביקור הופיעו בעיתונות האזור כתבות על ישראל כמרכז טכנולוגי עולמי.

הנציג הכלכלי הישראלי בסין, בשיתוף מכון היצוא, החל השנה לפעול לשילוב חברות ישראליות בפרויקט האולימפיאדה שתתקיים בבייג'ין ב-2008.

היצוא לאוקיאניה הגיע ל-310 מיליון דולר, המהווים גידול של 2% לעומת שנת 2002. מתוך סך זה, 270 מיליון דולר הוא יצוא לאוסטרליה.

אמריקה הלטינית

היצוא למדינות אמריקה הלטינית גדל בשנת 2003 בשיעור של 2.8% והגיע לרמה של 1.145 מיליארד דולר, המשקפים 3.7% מסך כל יצוא הסחורות ב-2003.

בחלוקה לאזורי משנה עולה כי היצוא למדינות דרום אמריקה עלה בשיעור של 9.6% לרמה של 582 מיליון דולר; למקסיקו - בשיעור חד של 16.5%, לרמה של 230 מיליון דולר ואילו למדינות מרכז אמריקה ירד היצוא בשיעור 13.2% והגיע לרמה של 333 מיליון דולר.

במהלך השנה ביקר מ"מ רה"מ ושר התמ"ת אהוד אולמרט במכסיקו, במסגרת כינוס ה-WTO (ארגון הסחר העולמי) והתקיים מפגש של הועדה הכלכלית המשותפת. במסגרת ביקורו דן אולמרט עם עמיתיו על אפשרויות לשישוף פעולה בתחומי המחקר והחדשנות הטכנולוגית וכן נדונו תיקונים להסכם אזור הסחר החופשי, שיקלו על יצוא מישראל למכסיקו ויאפשרו הגדלת הסחר.

אפריקה

היצוא לאפריקה מהווה 1.2% מסך יצוא הסחורות מישראל. בשנת 2003 ירד היצוא ליבשת בשיעור של 7.5% והגיע לרמה של 375 מיליון דולר. קרוב למחצית היצוא ליבשת הוא לדרום אפריקה. הנספח המסחרי בדרא"פ, בשיתוף מכון היצוא, ארגנו משלחת חברות לבחינת פרוייקטים בדרא"פ ומדינות האזור.

המזרח התיכון

שותפות הסחר העיקריות של ישראל באזור הן ירדן ומצרים. למרות "המצב", גדל בשנת 2003 היצוא למדינות אלו בשיעור חד של 19%, והגיע לרמה של 117 מיליון דולר. כ75% מהיצוא הינו לירדן, בעיקר לאזור ה-QIZ (אזור תעשייה משותפים לייצוא), והיתר למצרים.

בשנת 2003 התקיימו מפגשים רבים עם הירדנים, במטרה לחזק ולהרחיב את אזורי ה- QIZ וכן נפתחו שיחות עם המצרים על הקמת אזורי תעשייה משותפים ליצוא.

הסכמי סחר

במהלך שנת 2003 סוכם המשא-ומתן על שלושה הסכמים, במטרה להרחיב את הסחר בתחום החקלאות: הסכם עם קנדה - נכנס לתוקף בנובמבר 2003; הסכם עם האיחוד האירופי - יכנס לתוקף בתחילת ‏2004; הסכם עם ארה"ב - יכנס לתוקף בתחילת 2004.

במהלך השנה התקבלה ישראל כמשקיפה בוועדת ההשקעות של ארגון ה-OECD. במסגרת מחוייבות ישראל כמשקיפה בוועדה, הוקמה במינהל לסחר חוץ נקודת קשר ישראלית לחברות רב לאומיות ומשקיעים זרים.

שביעות רצון בתמ"ת מהנתונים

במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה הביעו שביעות רצון מהנתונים ושיבחו את פעילות המינהל לסחר חוץ בשנה החולפת. שר התמ"ת אהוד אולמרט אמר כי במשרד התמ"ת נמצאים הכלים המרכזיים בנושאים היכולים להוות את מנועי הצמיחה של המשק. לדבריו, "מערך סחר החוץ, בראשות המינהל לסחר חוץ, מהווה את התשתית המאפשרת עמידה באתגרי המדיניות הכלכלית של ישראל". עוד ציין אולמרט, כי מערך הנספחים המסחריים הוא חוד החנית של המשרד, העומד לרשות התעשייה בחדירה ופיתוח שווקים חדשים.

מנכ"ל המשרד רענן דינור ציין, כי הקרן החדשה לקידום היצוא נמצאת בימים אלה בשלבים אחרונים של הקמה ותכלול ארבעה מסלולים: ארצות יעד, מסלול ענפי, מסלול חונכות ומסלול ליצואן הבודד, שיתבצע באמצעות קרן משותפת לממשלה ולבנקים בהיקף כולל של 250 מיליון ש"ח.

רונית קן, סמנכ"ל סחר חוץ במשרד התמ"ת, אמרה כי הסיכום השנתי מעיד כי מערך הנספחים יוזם באופן מתמשך פעילות אינטנסיבית לקידום סחר החוץ ויצירת הזדמנויות לשיתוף פעולה עסקי עם חברות בחו"ל ויצירת תשתית לקשרים ברמה עסקית וממשלתית העומדת לרשות התעשיינים. קן ציינה גם כי היא מזמינה את התעשייה להעמיק השימוש בכלי קידום היצוא ובהם מערך הנספחים, מכון היצוא וביטוח סיכוני סחר חוץ.

תאריך:  14/01/2004   |   עודכן:  14/01/2004
רועי כוכבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סגן שר התמ"ת, ח"כ מיכאל רצון, נפגש עם שגריר גרוזיה בישראל, רווז גצ'שלדז (יום ד', 14.1.04). במהלך הפגישה, נדונו דרכים להגברת הסחר בין שתי המדינות.
14/01/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
הוריו של סטיב אברבוך, שנפצע בפיגוע אוטובוס בגבעה הצרפתית, תרמו 7 מיטות טיפול נמרץ לבית החולים הדסה עין-כרם בירושלים.
14/01/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
עימות פרץ (ד', 14.1.04) בוועדת הפנים של הכנסת הדנה בנושא קרקעות המדינה במזרח ירושלים. סדרני משמר הכנסת הוציאו את חברי הכנסת ג'מאל זחאלקה ועסאם מח'ול לאחר שהתעתמו עם יו"ר הוועדה, ח"כ יורי שטרן וח"כ ניסן סלומיאנסקי בנושא הנדון.
14/01/2004  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
ענקית האינטרנט YAHOO הסכימה ליוזמה משותפת עם הפורטל הסיני Sina, להקמת שירות מכירה פומבית באינטרנט, לעסקים קטנים ובינוניים בסין (יום ד', 14.1.04).
14/01/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
4 ישראלים נרצחו בפיגוע במחסום ארז, במתקן הבידוק הביטחוני "מגן 12". 8 ישראלים נוספים נפצעו בפיגוע, 6 מהם באורח קל, ושניים נוספים באורח בינוני. הפצועים הם 5 מאבטחים אזרחים ו-3 חיילים. כן נפצעה אישה פלשתינית ומצבה קל.
14/01/2004  |  ענבל אביב, גל ברגר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
רון בריימן
רון בריימן
תשובה ציונית הולמת ומתבקשת מול "בית הדין" האנטישמי בהאג היא הצטרפות של כל הכוחות הציוניים לממשלת חירום, מיאיר לפיד ועד איתמר בן-גביר    לשם כך על כולם לגזור על עצמם איפוק ואחריות
איתמר לוין
איתמר לוין
שני מקרים של חייבים שהעבירו רכוש לאחיהם מגיעים לאולמו של השופט יעקב שקד. שימת לב לפרטים, גישה מעשית ואנושיות מובילות אותו למסקנות הפוכות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il