הוועדה לפניות הציבור סיירה (יום א', 4.12.16) בנתב"ג בהשתתפות מנכ"ל רשות שדות התעופה
יעקב גנות, מנהל נתב"ג שמואל זכאי וחברי הכנסת יוסף ג'אברין, אוסאמה סעדי ומנחם
אליעזר מוזס.
יו"ר הוועדה, ח"כ
ישראל אייכלר, אמר בישיבה בנמל כי הוועדה מקבלת פניות רבות מאזרחי המדינה על השירות שניתן לנוסעים בנתב"ג כגון עיכובים בטיסות, יחס הבודקים, אובדן חפצים, ובעיקר תורים ארוכים וממושכים בעמדות ביקורת הדרכונים בכניסה וביציאה מהארץ. פניות רבות מגיעות גם על עומסים חריגים לפני כניסת השבת ובערבי חגים. לדבריו, ישנם אירועים בלתי צפויים, כמו עיכוב של כמה שעות של מטוס בחו"ל שאמור לנחות בזמן קצר לפני כניסת שבת. יש להיערך אליהם מבעוד מועד על-מנת שלא יהיו תורים ארוכים וממושכים בכניסה לארץ בביקורת הדרכונים.
יעקב גנות, מנכ"ל רשות שדות התעופה: "חל גידול ב-40% בכמות הנוסעים בשנים האחרונות. המענה לנוסעים בביקורת הגבולות הוא לא מספיק טוב. יש עיכובים רבים בכניסה וביציאה. השירות פוגע ברשות שדות התעופה. כוח אדם מבקרי הגבול התפנה, בעקבות מכונות הבידוק הביומטרי והאלקטרוני, אך זה לא בא לידי ביטוי בשיפור הביקורת בעמדות ובשירות שניתן לנוסעים".
שמואל זכאי, מנהל נתב"ג: "קיימת בעיה של יחסי עבודה באיוש מעברי ביקורת דרכונים ביציאה ובכניסה לארץ. תנועת הנוסעים הולכת וגדלה ושיטות הבידוק לא השתנו. גם הוספת כוח אדם איננה פתרון, וצריך לשנות את השיטה. ברבות ממדינות העולם, לא צריך לבדוק תייר ביציאתו. גם אין צורך לבדוק כל כך הרבה ישראלי החוזר לארץ. כשמוצאות הנחיות ביטחוניות מישהו צריך לממן זאת. לדבריו, קיימות בעיות יחסי עבודה קשות בתוך רשות האוכלוסין - "אך יכול להיות מצב שמוזמנים 80 עובדים למשמרת ומגיעים בפועל 60? יש עלייה של שלושים אחוז בנפקדות בשל מחלה, כאילו הייתה מגיפה. 20% מהעובדים לא מגיעים לעבודה בגלל בעיות ביחסי עבודה ואת המחיר משלמים האזרחים הנוסעים".
חברי הכנסת
יוסף ג'בארין, ואוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) אמרו כי עדיין קיימות תלונות על אפליה בבידוק הביטחוני בעיקר בשלב הבידוק הגופני האחרון, ובתיקים הנשאים ביד, כמו גם, בשדות התעופה בחו"ל בדרך חזרה. הם ביקשו לדאוג ליותר שילוט בערבית בנמל התעופה ולדאוג להעסיק עובדים מהמגזר הערבי. ח"כ מנחם אליעזר מוזס (
יהדות התורה) ביקש להוסיף גם עובדים חרדים.
נאיף הנו, סמנכ"ל בכיר למנהל משאבי אנוש ברשות האוכלוסין וההגירה ציין כי יש כיום 800,000 דרכונים ביומטריים. יש גידול ב-40% בנוסעים כאשר כוח האדם לא גדל במקביל. לדבריו, רשות שדות התעופה מקצה 500,000 אלף שעות שצריך לחלק בין הבקרים של רשות האוכלוסין. לפיכך לעובדים אין מוטיבציה לעבוד בגלל חוסר ודאות בהיקף ההעסקה שלהם. כמו-כן לדבריו, רשות שדות התעופה קובעת את רמת השירות והתוכנית השבועית של מצבת העובדים נקבעת בהתאם למופעי הנוסעים כפי שמפורסם על-ידי רשות שדות התעופה.
היו"ר אייכלר סיכם את הדיון בדרישה למלא את נקודות ביקורת הגבולות, בלי לקבל שום תירוץ הקשור ליחסי עובדים, שאינם מעניינים את הנוסע הזכאי לשירות מהיר. כמו-כן הודיע שהשבוע יתקיים דיון מתוכנן בוועדה על הפגיעה בהוצאת דרכון ביומטרי, בגלל שביתה הנמשכת כבר חצי שנה. ״הגיע הזמן למנוע פגיעה מרבבות נוסעים, בכל הדרך מיציאת נוסע מן הבית עד שובו בשלום״.