לשכת עורכי הדין מותחת היום (ד', 21.1.04) ביקורת על הכנסת, בשל מה שהיא מכנה "ניסיון להשפיע על תיק תלוי ועומד בבג"צ".
ביקורתה של הלשכה נוגעת לדיון שנערך בשבוע שעבר בכנסת, בנוגע ל"התערבות הרשות השופטת בענייני הרשות המחוקקת" [ראו קישור]. הדיון התקיים בעקבות שתי החלטות שנויות במחלוקת שקיבל לאחרונה בית המשפט העליון: האחת, החלטה המחייבת את המדינה להגדיר מהו "קיום בכבוד", כלומר מהם התנאים החומריים המינימלים שעל המדינה להבטיח לכל אזרח. השניה היא החלטה, לפיה על המדינה להקצות 120 מיליון ש"ח מתקציב המדינה בכל אחת מחמש השנים הקרובות לשילוב ילדים מוגבלויות במערכת החינוך הרגילה.
בסיום הדיון התקבלה החלטה, לפיה "הכנסת רואה בדאגה גלישת בית המשפט העליון לנושאים שבמובהק הינם בתחום הסמכות והאחריות של הרשות המבצעת והמחוקקת. על יסוד של כבוד לרשות השופטת בכלל ולבית המשפט העליון בפרט, מתריעה הכנסת מפני המשך מגמה זו, העלולה להתפתח למשבר חוקתי בישראל".
בתגובה להחלטה, מציינת לשכת עורכי הדין כי היא רואה בצער את העובדה שהכנסת "בחרה לקיים דיון, שעסק בין היתר בתיק תלוי ועומד בבג"צ, במטרה להשפיע על החלטת בית המשפט".
"זהו תקדים מסוכן שאחריתו מי ישורנה", נאמר בתגובת הלשכה. "היחסים בין הרשויות מחייבים במקרה כזה המתנה לסיומו של ההליך השיפוטי, שאז יכולה הרשות המחוקקת להחליט אם ברצונה להידרש לעניין שוב".
"הכנסת, כרשות מכוננת, חוקקה את חוקי היסוד והקנתה להם מעמד חוקתי על-חוקי. בעשותה כן, הקנתה לבית המשפט את הסמכות לקבוע אם חקיקה רגילה כלשהי מתיישבת עם חוקי היסוד. ממילא, זכות המילה האחרונה היא בדרך כלל של הכנסת ואם אינה שלמה עם החלטה של בית המשפט בפרשנות חוקים - חוקי יסוד או חוקים רגילים - שמורה לה הזכות לשנותם.
פסק דין של בית המשפט, המחייב את הממשלה לקיים חוק שחוקקה הכנסת, הוא מתפקידיו העיקריים של בית משפט מינהלי, גם אם כרוכים בו היבטים תקציביים. לכן, בית המשפט מילא את חובתו, כאשר פסק כי על הממשלה לקיים את הוראות חוק חינוך מיוחד, תשמ"ח-1988, אשר הטיל על הממשלה לשלב ילדים עם מוגבלויות במערכת החינוך הרגילה. אם שינתה הכנסת את דעתה בעניין זה, עליה לבטא זאת בחוק, ולא בביקורת על בית המשפט שנתבקש לאכוף חוק זה על הממשלה", לשון תגובת לשכת עורכי הדין.
יצויין, כי המדינה אמורה להשיב היום לצו הביניים שהוציא בג"צ, בעניין הגדרת הקריטריונים המינימליים ל"קיום בכבוד" [ראו קישור].