ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית דנה (יום ג', 9.5.17) בהיערכות התחבורה הציבורית לאירועים המוניים. בדיון השתתפו נציגים מ
משרד התחבורה, משטרת ישראל חברות האוטובוסים ו
רכבת ישראל וכן נציגי ארגונים שונים.
יושב-ראש הוועדה, ח"כ
דב חנין, קורא למנות ממונה מטעם המשרד שכל תפקידו יהיה לעסוק באירועים מיוחדים ואף לתאם בין הגורמים השונים - משטרה, רשויות מקומיות, רכבת ישראל, מפעילי התחבורה הציבורית ואחרים.
מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, הזכיר את בעיית המידע המוטעה והחלקי שמספק משרד התחבורה לנוסעים ודרש להפיץ את המידע לא רק במודעות בעיתונות אלא גם בתחנות, בעיקר באמצעות צגי המידע הדיגיטליים. הפעיל החברתי תומר שלוש הראה דגם מוצע למודעה לנוסעים על שינויים בהסדרי התחבורה הציבורית.
שמואל גרוסברד, מ"מ ראש עיריית אלעד, אמר שכדי לתת מענה לאירועים לא צפויים, יש להכין מפת חרום בהתאם למספר המשתתפים שנכנסת לעבודה ואפשר להכין כזו פלטפורמה בלחיצת כפתור וגם הפרסום לנוסעים יהיה אוטומטי. "אם יש לוויה - אפשר לקזז 50% מהקווים האחרים. אצלנו במכרז להפעלת השירות בעיר חייב המפעיל לחתום הסכמים עם חברות פרטיות לתגבור". נציגת משרד התחבורה העירה: "היום זה קיים אצל כולם - גם באגד ובדן".
הרכבת: אין שת"פ עם מפעילי התחבורה הציבורית
ברכבת ישראל הבהירו שגמישות החברה בתגבור קווים מסחריים ונסיעות מיוחדות מצומצמת יותר מזו של האוטובוסים. שלום (שאלי) אוחובסקי, סמנכ"ל חטיבת נוסעים ברכבת: ה"רכבת היא הגוף המרכזי שמסיע נוסעים לאירועים המוניים. יש אירוע בסמי עופר שנוסעים אליו 15-10 אלפים נוסעים ברכבת. יש לנו שת"פ עם המשטרה, אבל כמעט שאין עם מפעילי התחבורה הציבורית. קיים חוסר יכולת לנבא מאין וכמה אנשים יגיעו. כך למשל, רכבות מחיפה מגיעות לאירוע ריקות ורכבות מאשקלון - עמוסות. ראש אגף לוגיסטיקה ואבטחה בהתאחדות הכדורגל ציין כי האוהד הישראלי יעדיף רכב פרטי על פני נסיעה באוטובוס.
היו"ר חנין סיכם את הדיון: "התפישה שעדיין שלטת היא שיש שגרה ללא אירועים, ומדי פעם 'נוחת' עלינו אירוע המוני וכל פעם מפתיע אותנו מחדש. לא מבינים שאירועים כאלה הם חלק בלתי נפרד מהשגרה והרבה מהם גם ידועים מראש. זה מביא לכך שאותם אירועים המוניים הופכים לעונש כבד למשתתפים שרוצים ליהנות מהופעה, אירוע ספורט או להשתתף באירועים דתיים, בהלוויות וכו'. מלבדם סובלים גם יתר התושבים שבסך-הכל רוצים להגיע הביתה כאשר כל סדרי התנועה האחרים משתבשים. זה פשוט בלתי נסבל".
עוד אמר כי כאשר הרשויות מאשרות אירועים המוניים, עליהן לדרוש פתרונות תחבורתיים והסעי המונים כחלק מתנאי הרישיון. נציגת משרד התחבורה הציעה כי גם למארגני האירוע תהיה אחריות בנושא. דיון מעקב בנושא יתקיים בהמשך.