|
דואר ישראל [צילום: איתמר לוין]
|
|
|
|
|
חברת דואר ישראל מסכמת היום (ה') את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי של 2017, לאחר אישור דירקטוריון החברה: ההפסד הנקי ברבעון עמד על 3.3- מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-40 מיליון שקל בתקופה מקבילה אשתקד. ההפסד הנקי בתשעת החודשים של השנה עמד על 6.5- מיליון שקל מול רווח נקי של 59 מיליון שקל בתקופה מקבילה אשתקד.
הירידה ברווח הנקי ברבעון נבעה בעיקרה מהירידה בהכנסות שמקורן בדואר מסורתי. בנוסף בתשעת החודשים של 2016 היו לחברה הכנסות ממכירת נכס בסך של כ-7 מיליון שקל אשר שיפרו את תוצאותיה הכספיות אשתקד. כמו-כן, בתשעת החודשים של 2017 השקיעה חברת דואר ישראל השקעות רבות בצמיחה ושיפור השירות, שבאו לידי ביטוי בפתיחת מרכז הסחר המקוון הארצי במודיעין, פתיחת מרכזי דוורים אזוריים, פתיחת מרכזי מסירת חבילות וכן הוצאות בגין פיתוח טכנולוגיות לייעול החברה וטיוב מערך השירות.
בתשעה החודשים הראשונים של 2017 הסתכמו הכנסות החברה ב-1.348 מיליארד שקל מול 1.375 מיליארד שקל בתקופה מקבילה אשתקד, קיטון של כ-2%. ברבעון השלישי של 2017 הסתכמו ההכנסות בכ-445 מיליון שקל, מול 474 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד, קיטון של 6.1%.
הקיטון בהכנסות נובע מירידה של 7.2% בתחום הדואר המסורתי בתשעת החודשים של השנה, שקוזז בחלקו בעליה בשל 15% בהכנסות מסחר מקוון בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, זאת בנוסף לשחיקה מתמשכת בשערי החליפין, שהשפיעה על ההכנסות מסחר מקוון בתשעת החודשים בסך של כ-14 מיליון שקל ועל ההכנסות ממט"ח ב-5 מיליון שקל. ההכנסות הושפעו גם מעיתוי חגי תשרי ברבעון הרביעי בשנת 2016 לעומת הרבעון השלישי בשנת 2017, היות שבתקופת החגים יחידות הדואר אינן פעילות.
ה-EBITDA ברבעון עמד על כ-30 מיליון שקל (כ-6.7% מההכנסות), לעומת כ-73 מיליון שקל (כ-15.4% מההכנסות) בתקופה המקבילה. כאמור, התוצאות הכספיות הושפעו בעיקר מהירידה בדואר המסורתי, עיתוי חגי תשרי והפרשי שער הדולר בין התקופות. בנוסף, ברבעון זה החברה המשיכה להשקיע במרכז הסחר המקוון הארצי לחבילות במודיעין.
בתשעת החודשים הראשונים של 2017 הוזמנו מחו"ל כ-41 מיליון חבילות, מול 34.5 מיליון חבילות בתקופה המקבילה אשתקד. כחלק מההערכות לגידול המתמשך בהזמנת חבילות מחו"ל פתחה חברת דואר ישראל השנה את מרכז הסחר המקוון במודיעין בהשקעה של כ-100 מיליון ש"ח עד שנת 2020. המרכז ערוך לקלוט ולמסור מעל 100 מיליון חבילות בשנה ופתיחתו מאפשרת קיצור משמעותי של זמני מסירת החבילות ללקוחות, בעקבות הטמעת טכנולוגיות ותהליכים חדשים המסייעים במיון מהיר של החבילות עם הגעתן לארץ. כחלק משיפור השירות ללקוח מציעה כיום החברה 1,100 נקודות מסירת חבילות ברחבי הארץ, מתוכן 420 מרכזי מסירת חבילות בשיתוף עסקים קטנים ורשתות, ורשת סניפים וסוכנויות דואר המונה 700 יחידות נוספות.