ועדת הכלכלה אישרה (יום ב', 18.12.17) לקריאה ראשונה את ההצעה של היו"ר, ח"כ
איתן כבל, לסגור פרצה בחוק הגנת הצרכן ולחייב את החברות השונות לצפות צרכנים על איחור הגעת טכנאי גם במקרים בהם מדובר על התקנה או הסרה של מוצר או שירות, הובלה של מוצרים שנרכשו, בדיקות תקופתיות במתקני גז ביתי וכן ביקור טכנאי או נותן שירות בתקופת אחריות בתשלום.
כבל אמר כי הגיע הזמן שהחברות יכבדו את הזמן של הצרכן ולא ישאירו אותו להמתין שעות בבית. לדבריו, "אמנם כל נושא איחור הטכנאים כבר טופל, אלא שישנן חברות שעשו הבה נתחכמה לו ופירשו את החוק באופן כזה שהוא לא חל על התקנה, הסרה או מתן שירות. מה שאנחנו מבקשים זה לשים סוף לכל ההתחכמויות האלה ולסגור את הפרצה - כך שיהיה ברור שמרגע שנחתם החוזה אז הצרכן הופך ללקוח עד לרגע ההסרה", אמר. הוא הוסיף כי העוסקים מתלוננים כל הזמן על האסדרה, בעוד שפה לא מדובר באסדרה אלא בדרישה בסיסית מהם לנהוג ביושרה מול הלקוחות.
כיום חברות נדרשות לתאם ביקור טכנאי עם הצרכן בטווח זמן של שעתיים, ובמקרים שהטכנאי מאחר בשעתיים נוספות או יותר זכאי הצרכן לפיצוי של 300 עד 600 שקלים. אולם חברות רבות מסרבות לפצות צרכנים שהטכנאי שנשלח אליהם לביצוע התקנה או הסרה של שירות או מוצר איחר, בטענה שאותם צרכנים אינם לקוחות החברה, ולכן החוק אינו חל עליהם. בעקבות זאת מבקש כבל לתקן את הפרצה, ולקבוע במפורש כי אותו הסדר יחול גם במקרים הללו. כאמור, לפי ההצעה שאושרה היום הפיצוי יינתן גם במקרה של איחור בעת הובלה של מוצרים שנרכשו, איחור טכנאי המבצע בדיקות תקופתיות במתקני גז ביתי ואיחור בעת ביקור טכנאי בתקופת אחריות בתשלום.
ההצעה אושרה למרות התנגדות עזה של נציגי ענף האלקטרוניקה וההובלה וההפצה באיגוד לשכות המסחר. מנכ"ל חברת ההפצה לוגיסטים, אבי אייל, אמר כי הוא מפיץ לצרכנים מוצרי חשמל כמו מקררים, מכונות כביסה וטלוויזיות. לדבריו, "החוק לא יכול לחול על הובלה במשאיות, אין טכנולוגיה שיכולה לתכנן איחור של עד שעתיים. יש המון משתנים בדרך. האפשרות היחידה היא להוריד את כמות המוצרים במשאית ואז זה יעלה יותר", אמר.
סמנכ"ל התפעול של חברת מיניליין מוצרי חשמל, דורון זינגר, הוסיף: ב-15-10 אחוז מהמקרים יש איחורים. סגנית מנהל המחלקת המשפטית באיגוד לשכות המסחר, עו"ד קרן חן סופר, הסבירה: "אם טכנאי מאחר אפשר לשלוח טכנאי אחר במקומו, אבל אם משאית נתקעה עם מקרר עליה אי-אפשר להקפיץ אחד אחר". היא הוסיפה כי יש בעיות גם בהתמודדות עם אירועי קניות כמו "בלק פריידיי". היו"ר כבל דחה את הטענות ואמר כי אם מדובר באיחור חד-פעמי אז אפשר להגיע להסדר עם הצרכן, אבל אם האיחור הוא קבוע אז צריך לתכנן אחרת את האספקה כך שהצרכן לא יצטרך להמתין שעות בבית.
מנכ"ל המועצה לצרכנות, ג'וש גולדשמיט, אמר כי יש אלפי צרכנים שהסרט "שכחו אותי בבית" בכלל לא מצחיק אותם, כי זה מה שהם מרגישים כשהם מחכים שעות לטכנאי בבית. הוא הוסיף כי הבעיה קיימת גם בענף הגז ואמר כי למועצה מגיעים מדי שנה למעלה מ-40 אלף תלונות בנושא. היועץ המשפטי של רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד וגיף אליאב, הוסיף כי הצעת החוק לא אוסרת על איחורים, אלא רק קובעת את מנגנון הפיצוי.
כאמור, ההצעה אושרה לקריאה ראשונה ובסיכום הישיבה הודיע היו"ר כבל כי בעת הכנתה לקריאה השנייה והשלישית תבחן הוועדה את הזמן שיינתן לעוסקים לצורך היערכות. עוד תבחן הוועדה אפשרות להחיל את ההצעה גם על נותני שירותים מטעם חברות ביטוח, שמגיעים לטפל בתיקונים שונים בביתו של הצרכן וכן על נתוני שירותים מתמשכים כמו שירותי תחזוקה של ברי מים. עם זאת הבהיר היו"ר כבל כי אין כוונה להחיל את ההצעה על משלוחי מזון, כדוגמת משלוחי פיצה או אוכל מוכן אחר ממסעדות או משלוחי מזון מהמרכולים.