בכנס שהוקדש להפחתת זיהום אוויר מתחבורה באמצעות דלקים נקיים, טכנולוגיות רכב מתקדמות וניהול תחבורה, אשר נערך במוסד נאמן שבטכניון, נודע כי משרד האוצר שוקל תהליך של הפנמת עלויות חיצוניות בכל הקשור לקבלת החלטות תקציביות בתחום. בסדנא שאורגנה על-ידי מוסד נאמן, המשרד לאיכות הסביבה והמכון לחקר התחבורה בטכניון, השתתפו מומחים בתחום זהום האוויר מתחבורה.
לדברי דר' אופירה אילון, העומדת בראש המהלך מטעם מוסד שמואל נאמן, "בתחומים מסוימים, בהם נבדקים פרויקטים, גוברת, סוף סוף, ההכרה כי לכל פרויקט יש השלכות סביבתיות שיש לאמוד את עלותם או תועלתם".
לדבריה מתברר כי כלי הרכב הישנים (משנתון 1980 ומטה), המהווים כ 10% מכלל המכוניות הפרטיות הנעות על כבישי ישראל, תורמים ל 80% מכלל זהום האוויר התחבורתי בישראל. גריטת כלי רכב אלה יכולה להפחית בצורה ניכרת את זהום האוויר. משרד האוצר מוכן לדבריה לבחון לגופו של עניין, מימון ישיר לבעלי מכוניות אלה אשר יוכיחו כי אכן המכונית נגרטה. מדובר בסכום של כ-3000 שקלים למכונית, והדבר נהוג במדינות רבות בעולם המערבי.
משרד האוצר גם מוכן לעודד רכישת מכוניות היברידיות (בעלות מספר יחידות הנעה), מתוך הכרה כי מכוניות כאלה יכולות לשפר את איכות האוויר, בעיקר בערים.
עוד עלה במסגרת הסדנא כי מיתון הפגיעות של מערכת התחבורה בסביבה, יכול להיעשות על-ידי שילוב של מגוון אמצעים: הפחתת זיהום אוויר מתחבורה על-ידי סוגי דלק נקי, טכנולוגיות רכב מתקדמות, לדוגמא: רכב מונעים בגז, חשמל, מנועים היברידיים ושמוש באמצעים שונים לטיפול בגזי הפליטה של מנוע דיזל כגון ממיר קטליטי מחמצן, מלכודת חלקיקים למיניהן, וסופח תחמוצות חנקן.
האמצעי השלישי הוא ניהול תחבורה, קרי אמצעי מדיניות. המטרות של אמצעי מדיניות כוללות הפחתת הצורך בנסיעות, הקטנת מרחקי הנסיעה, שינוי אמצעי הנסיעה, שינוי זמן הנסיעה ואף שינוי מסלול הנסיעה. אמצעי מדיניות יכולים לכלול שיפורי תנועה, שפור נידות באמצעים אלטרנטיביים לרכב הפרטי, הגבלות להיצע לרכב פרטי (הגבלות חניה, הגבלות פיזיות), תמחור ומיסוי, תכנון משולב של תחבורה ושימושי קרקע וכן שינויים ארגוניים (עידוד עבודה מהבית והגמשת שעות העבודה).
מידע וחינוך לנהיגה נכונה ולמלוי אוויר ברמה הנכונה יכולים להפחית גם הם את צריכת הדלק ואת זהום האוויר הנלווה לכך. מתחשיב שעשתה חברת פארטו הנדסה עבור המשרד לאיכות הסביבה עולה כי, הנזק הכלכלי למשק מזיהום כלי רכב מגיע ל 2.4 מיליארד שקלים בשנה. רוב הנזק (1.5 מיליארד שקלים), נובע מכלי רכב פרטיים והיתרה משאר קבוצות כלי הרכב.
משאיות ואוטובוסים מזהמים יותר מכלי רכב פרטיים (עד פי 30), אך כמות כלי הרכב הפרטיים מגיעה ל 1.5 מיליון כלי רכב, לעומת 60 אלף משאיות ואוטובוסים בלבד - רק 4% ממצבת כלי הרכב.