|
מערכת ההנעה החשמלית הייחודית של הלויין ונוס [צילום: דוברות רפאל]
|
|
|
|
|
חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות בע"מ מודיעה (יום א',28.1.18), כי סיימה את סדרת הבדיקות הראשונית של מערכת ההנעה החשמלית של לווין "ונוס" במסלולו בחלל, לאחר השיגור. כזכור, לווין "ונוס" שוגר לחלל בראשית חודש אוגוסט 2017, כחלק משיתוף פעולה בין סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע לסוכנות החלל הצרפתית. בלווין הותקנה מערכת הנעה חשמלית ראשונה מסוגה, פרי פיתוחה של חברת רפאל הישראלית, שהיא היצרנית היחידה בישראל של מערכות הנעה חשמליות ללווינים.
כמו-כן, ציינה רפאל כי ביצעה ניסוי מערכת מסכם, וכי כעת ניתן להכריז על המערכת כמבצעית. כלל, הניסויים והבדיקות נעשו מתוך "מרכז המשימה הטכנולוגית" הנמצא בתוך מתקני רפאל בצפון הארץ. בהמשך חיי הלווין מתוכננים להתבצע ניסויים נוספים ושיערוך ביצועים למערכת ההנעה בחלל.
ל"וונוס" הוגדרו שתי משימות: האחת מדעית - באחריות סוכנות החלל הצרפתית, והשנייה- טכנולוגית, באחריות סוכנות החלל הישראלית, שעיקרה הוא הדגמת יכולת השיפור של משימות צילום על-ידי שימוש בהנעה חשמלית. סוכנות החלל הישראלית הטילה משימה זו על חברת רפאל שפיתחה וייצרה את המערכת, ושכאמור, מכריזה היום על סיומה המוצלח של סדרת הניסויים והבדיקות של מערכת זו בחלל. נציגי חברת רפאל יציגו מחר את הנושא במסגרת "כנס החלל" של משרד המדע בשיתוף סדנת יובל נאמן באוניברסיטת תל אביב.
יתרונות ההנעה החשמלית בחלל רבים ומגוונים, ומאפשרים ביצועים משופרים משמעותית לעומת ההנעה הכימית המסורתית. ההנעה החשמלית מקטינה את משקל הלווין באופן משמעותי, והיא יעילה פי חמישה מהנעה כימית מסורתית מבחינת צריכת הדלק או אורך חיי לווין. לחלופין ניתן לחסוך בעלויות השיגור הגבוהות, או לנצל את המשקל הנחסך להגדלת המטע"דים בלווין.