משרד האנרגיה הודיע (יום ב', 28.5.18) בדיון בוועדת הכספים כי עד יולי תוגש לממשלה תוכנית כוללת להפסקת השימוש בדלקים מזהמים בישראל. הדיון עסק בקידום המעבר לתחבורה חשמלית ירוקה.
משרד האנרגיה ציין כי תוכנית כוללת להורדת הרכבים המזהמים מהכבישים וכן להוצאת הדלקים המזהמים מתחומי התעשיה והחשמל. במסגרת התוכנית יחליפו רכבים חשמליים את הרכבים הפרטים ורכבים המונעים בגז את רכבי התחבורה הציבורית. מאות נקודות טעינה חשמלית יוקמו במקומות ציבורים, בחניונים וברשויות המקומיות כבר בשנתיים הבאות. מנגד עלה כי ישנו חוסר בהירות סביב נושא עתיד המיסוי של מכוניות מזהמות פחות ומכוניות חשמליות שעלול להפחית את כמויות המכוניות המיובאות. יו"ר הוועדה, ח"כ
משה גפני הורה לצדדים להציג בתוך חודש את התוכנית המלאה עם מענים לשאלות המיסוי.
"ר ברכה חלף, מדענית ראשית, משרד האנרגיה: "ב-2030 החזון שלנו שלא ימכרו יותר רכבים פרטים מזהמים אלא רק חשמליים והתחבורה הציבורית תעבור לגז טבעי, יש כבר טיוטות של המשרד עם יעדים ברורים".
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "תוכניות זה בסדר אבל בינתיים אין כלום, למה אנחנו מדדים אחרי אירופה?".
חלף: "מדובר על מדינות מעטות באירופה, עם הרוב אנחנו באותו קצב. אבל אנחנו כמובן מצעידים את זה קדימה. תוגש לממשלה תוכנית, הכוונה לעשות זאת עוד במושב הזה, עד סוף יולי. החזון של השר לא מדבר רק על תחבורה אלא גם על ניקוי דלקים מזהמים גם בתעשיה וגם בחשמל וכולם חלק מהתוכנית הזו. קיבלנו בתקציב האחרון 25 מיליון ₪ לפריסת עמדות טעינה. ב-2019 ו-2020 נפרוס 2,000 עמדות טעינה, חלקן מהירות - 10 עד 30 דקות לתדלק סוללות ברכב, שלא יהיו חרדים ממקום ההטענה הבאה. מאות מקומות טעינה במקומות ציבורים, חניונים, ברשויות המקומיות ועוד".
ח"כ ברושי: "אתם משתפים את גורמי התחבורה הציבורית והפרטית? יש להם חלק בחשיבה?".
חלף: "כן נפגשנו עם מכלול גופים, תחבורה ציבורית, ציי רכב".
יהודה בר אור, יו"ר ארגוני המוניות: "איתנו לא הייתם בקשר"
אבי לבון, סגן הממונה על הכנסות המדינה: "בדקנו את השינוי עם המיסוי הירוק על רכבים, ב-2016 יש תועלת של 350 מיליון ₪. אך מול התועלת הזו המהלך זה הוריד את המיסוי האפקטיבי על המכוניות מ-68 אחוז למתחת ל-60 אחוז, המשמעות היא פחות 1.4 מיליארד ₪ לקופת המדינה. כך שבחשבון הכללי עמדתנו שלאור פער גדול של עלות ותועלת במיסוי הדיפרנציאלי על רכבים, יש לצמצם את העלויות. אם עכשיו רכב שמזהם טיפה פחות מקבל הטבת מס של 10 אלף ₪, צריך להוריד את זה ל-3,000 ₪. לא צריך לתת סבסוד מעל תועלת הרכב".
מול הדברים טען נציג המשרד להגנת הסביבה כי מסקנות האוצר בנוגע למיסוי על ייבוא רכבים מבוססות על נתונים שאינם מדויקים. לאור כך הורה ח"כ גפני ללבן את הדברים: "המשמעויות כאן הן גדולות, על סמך כך נקבל החלטות ואנחנו מבקשים ללבן זאת בין המשרדים".
יו"ר הוועדה: "בכלל הטענה המרכזית שמשרד האוצר לא יוותר על הבלו שהוא מכרה זהב עבורו ויתנהלו בעצלתיים בכל הנוגע למעבר לאמצעי אנרגיה אחרים".
בהמשך הדיון הצהירו חברות יבואני הרכב כי לא ברור מה יהיה המיסוי על רכבים חשמליים בשנת 2020 והם הקלות המסך ימשכו וכי במצב זה הן אינן יכולות להזמין כמויות גדולות של מכוניות חשמליות. גם לגורמים האמונים לא הייתה תשובה חד-משמעית האם המיסוי הנמוך יוותר על-כנו.
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "ועדת הכספים מביטה בדאגה אחר העובדה כי אין עדיין תוכנית שאפשר לשים אותה על השולחן ולדעת שאיתה מתקדמים. אנחנו מזהים רצון רציני להגיע לפתרון אבל עדיין לא רואים אותו. אנחנו מבקשים תאום עם הכלכלן הראשי לגבי המיסוי והרכבים שאינם מזהמים, במשרד הגנת הסביבה מציגים תמונה אחרת משלכם. אנחנו דורשים ממשרד האוצר לומר גם מה המיסוי לשנים הקרובות לעניין רכבים חשמליים. אנחנו צריכים שיהיו פה יותר ויותר רכבים כאלה ולשם כך צריך לדעת מול מה אנחנו עומדים, יש חברות שרוצות לייבא לכאן רכבים והן לא יודעות מה המיסוי יהיה, צריך לסיים זאת. אנחנו מבקשים לדווח לנו בתוך חודש מה נעשה עם הנושאים האלה וכן לקבל תמונה מלאה מה יש בתוכנית, אם יש תוכנית".