פערי מחירים קשים בקווי עפולה-כפר תבור-טבריה. ארגון תחבורה בדרך שלנו מבקש מ
משרד התחבורה להשוות את תעריפי הנסיעה בין עפולה לכפר תבור ולטבריה, פער של עד פי שניים(!) במחיר הנסיעה בקווי
אגד לעומת יתר המפעילים.
כך לדוגמה, נסיעה בודדת בין כפר תבור לעפולה עולה 7.40 שקל בקו 30 של
סופרבוס אשר יוצא מדי שעתיים ו-8.40 שקל בקווי
נתיב אקספרס. אולם נסיעה באחד מהקווים התדירים של אגד בין כפר תבור לעפולה תעלה 14 שקל.
הפער קיים באופן בולט גם בקווי השירות בין טבריה לעפולה, כאשר נסיעה בודדת עולה 14 שקל בלבד בקו 30 של חברת סופרבוס, היוצא מדי שעתיים, לעומת עלות של 21.50 שקל בקווי אגד.
המעוניינים להגיע מכפר תבור לטבריה נאלצים גם הם להמתין לקו הפחות תדיר של חברת סופרבוס, על-מנת ליהנות מעלות נסיעה של 10 שקל, לעומת 16 שקל בקווי אגד.
פער זה, לו אחראים משרד האוצר ובעיקר משרד התחבורה, יוצר פגיעה קשה בניידות של המשתמשים בין היעדים, שאינם רוכשים כרטיסים תקופתיים כברירת מחדל.
בשל הפערים במחירים, נוסעים ממתינים זמן רב בתחנות המוצא על-מנת לשלם מחיר מופחת באותו קטע-דרך. בניגוד לנהוג במטרופולינים הגדולות, כרטיס הנסיעה הבודדת אינו מאפשר מעבר של 90 דקות בין המפעילים, ולכל מפעיל יש מחירון שונה לקווים שלו, למרות שאותם הקווים משרתים גם את אותם היעדים.
משרד התחבורה מצפצף על כולם
משרד התחבורה, שהונחה מזמן לתקן את העיוות, מצפצף על כולם - על הכנסת, על גורמי המקצוע במשרד, על
מבקר המדינה ואפילו על בית המשפט העליון. בדוח הוועדה לבדיקת הסדרי ההסעה בתחבורה ציבורית בקווים המשמשים את המגזר החרדי נקבע (26.10.09) כי "על משרד התחבורה לפעול ללא דיחוי להשוואת התעריפים בקווים המשרתים תחומי מוצא ויעד דומים". קביעה זו קיבלה תוקף כהחלטה שיפוטית בינואר 2011 (בג"ץ 746/07).
גם ועדת הכלכלה דרשה (28.12.11) ממשרד התחבורה לבחון בהקדם את השוואת תעריפי הנסיעה בכל קווי התחבורה הציבורית. גורמי המקצוע ברשות הארצית לתחבורה ציבורית התחייבו בשלהי 2014 בפני אגף התלונות והביקורת לתקן את פערי התעריפים בין קווים הנוסעים במסלולים זהים/דומים. אפילו בדוח 64א של משרד מבקר המדינה נקבע בעניין זה (עמ' 599) כי "מבנה התעריפים הקיים מפלה בין הצרכנים".
עד היום כאמור לא תוקן העניין בטענה שהדבר אינו מתאפשר תקציבית. בתשובת דובר משרד התחבורה ל-News1 ממרס 2016 המשיך המשרד להתחייב להאחדת התעריפים, אך לא נקב בתאריך יעד: "משמעות האחדת תעריפים ארצית גם ברכישת כרטיס בודד היא מאות מיליוני שקלים. מהלך זה צפוי להתבצע בעתיד".
ממשרד האוצר נמסר ל-News1: "סוגיית האחדת תעריפים היא סוגיה מורכבת שנדונה פעמים רבות. משרדי האוצר והתחבורה עוסקים בנושא במטרה להציג תוכנית מסודרת".
מרינה לבדב, "נציגת תחבורה בדרך שלנו" בצפון הסבירה את מטרת הפנייה: ״בפנייתנו אנו מבקשים לתקן באופן נקודתי את עיוותי התעריפים שלא טופלו במסגרת תוכנית התעריפים, שכללה רק את הכרטיסים התקופתיים. מאחר שגם נוסעים מזדמנים צריכים לקבל מענה לניידות שלהם באמצעות התחבורה הציבורית, אנו מבקשים את התייחסות משרד התחבורה לפער שנוצר לנסיעה בין היישובים עפולה, כפר תבור וטבריה ולתקן אותו, על-מנת לאפשר ניידות מהירה בין הקווים״.