סגן נשיא איגוד לשכות המסחר,
אמיר שני, פנה ל
יורם זבה, נשיא לשכת הספנות בעניין העיצומים בנמל אשדוד וחיפה בחודש מאי האחרון, שהביאו להטלת היטלי צפיפות, שמחייבת את היבואנים בהיטלים כבדים על מטעני יבוא לישראל.
שני פירט במכתבו את גובה היטלי הצפיפות ודלק חרום שהושתו על ציבור המשתמשים ממאי 2018 ועד היום: עד 235 דולר בממוצע למכולה - היטל צפיפות חרום (surcharge congestion Emergency)
ECS - עד 25 דולר בממוצע ל-TEU - היטל "דלק חרום". לדבריו, "הפעם חרגו חברות הספנות או סוכני האניות ממנהגם כדי לגבות את היטל הצפיפות מהגורם אשר שילם את דמי ההובלה", הדגיש שני. "החברות קבעו, באופן שרירותי, כי ההיטל יגבה בישראל, ללא קשר לתנאי המכר, מכל בעלי המטענים האוחזים בשטרי מטען המציינים את נמל אשדוד או נמל חיפה כנמל הפריקה, וכי היטל זה יהיה בתוקף עד להודעה חדשה".
הוא הבהיר כי "היטלים אלו נכנסים לערך לצורכי מכס ולכן היבואנים נפגעים פעמיים - הן מתשלום היטלים לסוכני האונייה והן מהצורך לשאת בתשלומי מכס גבוהים למדינה". שני תיאר פניות מיבואנים הטוענים כי למרות שכעת אוניות פוקדות את הנמלים על-פי לוח העבודה שנקבע, עלויות אלו נגבות ללא הצדקה. בנוסף, טען כי הבעיה חריפה בעיקר בקווי צפון אירופה והים התיכון, היות שקיים יבוא מסיבי בקווים אלה.
לשם דוגמה, בחודש אוקטובר פקדו את נמל אשדוד ונמל חיפה כ-130,000 מכולות, מהן כ-95,000 מאירופה- עליהן הוטל היטל צפיפות של 250-200 דולר למכולה, כ-35,000 מהמזרח - עליהן הוטל היטל צפיפות של 75 דולר למכולה. מדובר ב 24 מיליון דולר תוספת עלויות בחודש אוקטובר לציבור המשתמשים בנמלים, כאשר התוספת הזו מעלה גם את ערך הסחורות לצורך תשלומי מס.
שני סיכם כי "נכון לשבוע שעבר, כמו גם לשבועיים שקדמו לו, אין המתנת אוניות בכניסה לנמלים, ולכן מן הראוי שסוכני האניות ישקלו את הסרת ההיטלים. בנוסף מחירי הדלק נמצאים בירידה, לכן מן הראוי שהדבר יבוא לידי ביטוי בהסרת היטל דלק חרום".
שלשום קיבל סגן נשיא בית הדין לעבודה בבאר שבע, השופט
צבי פרנקל, את בקשתה הדחופה של הנהלת חברת נמל אשדוד והוציא צו ארעי כנגד ההסתדרות והוועדים בנמל שתכננו לשבש ולהשבית אתמול את העבודה בחברה.
מחברת נמל אשדוד נמסר כי ההחלטה לפנות באופן בהול לבית הדין התקבלה לאחר שהיה ברור מעל לכל ספק כי בכוונת ההסתדרות והוועדים בנמל לפתוח היום בשביתה פראית אשר הייתה גורמת לנזקים כלכליים כבדים לחברה וללקוחותיה.