הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות ח"כ יעקב טסלר קיימה (יום ב', 17.8.20) דיון בנושא השירות לנוסעים בתחבורה ציבורית במגבלות הקורונה. הדיון כונס בעקבות המגבלות שהוטלו על מספר הנוסעים בשל משבר הקורונה, ועסק ברובו בצורך בציבור החרדי ופחות בכללי.
יו"ר הוועדה ח"כ יעקב טסלר פתח את הדיון ואמר כי ללשכתו הגיעו פניות רבות של נוסעים בתחבורה הציבורית שחוו קשיים בהגעה ממקום למקום. "בגלל מגבלות הקורונה משרד הבריאות הורה להפעיל את התחבורה הציבורית בתפוסה של 50%. בפועל אנשים יוצאים לתחנה, מתכננים נסיעה וזמני הגעה, אך נאלצים להישאר בתחנות במשך שעות ארוכות בציפייה לאוטובוס שיקח אותם ליעד. קיימים מקרים שנוסעים נשארים בתחנה כי לא הצליחו לעלות על האוטובוס האחרון". טסלר קרא למשרד הבריאות ולמשרד התחבורה להעלות את התפוסה באוטובוסים מ-50% ל-75% וכך גם למנוע התקהלות והדבקה ברציפי הנוסעים.
סגן שרת התחבורה אורי מקלב סקר את פעילות משרד התחבורה לצמצום העומס ואמר: "הנחיית הממשלה כיום היא כי השירות אינו לבילויים" [בניגוד לדבריו, המשרד מפעיל קווי לילה למקומות הבילוי, ע.י.]. במצב הנוכחי אנו לא יכולים להבטיח לנסוע שירות סדיר. עם תחילת ימי בין הזמנים [חופשת בני הישיבות המסתיימת בראש-חודש אלול, ע.י.] ראינו עלייה גבוהה מאוד בביקוש לתחבורה ציבורית, וקשה לדעת לצפות מראש מתי יהיה ביקוש גדול. ההנחיה שלנו היום היא לתגבר ככל האפשר את קווי השירות. אנחנו לא משאירים אף אחד בתחנה בלילה.
"רק הבוקר יצאו למעלה מעשרה אוטובוסים מהר חוצבים למירון. הלילה הוצאנו 14 אוטובוסים בשעה בקו 422 לבני ברק, כאשר ביום רגיל יוצאים ארבעה אוטובוסים בשעה. אנחנו מסיעים יותר מעשרת אלפים נוסעים ביום מהריכוזים החרדיים לצפון הארץ - גידול של יותר מ-300% אחוזים מהשגרה. העלינו מ-80 נסיעות יומיות ל-400 נסיעות יומיות מהריכוזים החרדיים לצפון".
עוד סיפר על כוונה להקים מוקד חרום מרכזי שיוכל לתת שירות בזמן אמת לחברות ולנוסעים, ובסמכותו לתת שירות ולהוציא קווי שירות או לתגבר במידת הצורך. "כך נוכל לקבל בזמן אמת את תמונת המצב ולא רק בדיעבד", אמר. כתב News1 מציין כי מזה שנים שמדובר על מוקד כזה, כך גם הובטח לכנסת ונושא זה אמור היה להיכנס לתוכנית העבודה עם הפעלת מוקד המידע לתחבורה ציבורית.
התחבורה הציבורית היא כלי שעלול לחולל הדבקות ולכן פורסמו ההוראות שצמצמו את התפוסה באוטובוסים. בתחבורה הציבורית משתמשים כמיליון איש, ובלעדיה המשק לא יוכל לפעול. עשינו מאמצים גדולים והצלחנו להרחיב את הפעילות מבחינת השעות עד כמה שאפשר. הצפי עכשיו של 'בין הזמנים' הוא לא רגיל, וקשה לצפות את העומס והביקוש במקומות השונים". עוד אמר מקלב כי במשרד התחבורה מעוניינים להקים מוקד ארצי שיאגד את כל חברות האוטובוס שיתן מענה בזמן אמת לפניות מהציבור.
עמיחי לוי, מ"מ מנהל אגף תחבורה ציבורית ברשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, הסביר: "אין לנו דרך לכמת את היקף התקלות אל מול המקרים התקינים, אבל אני חושב שאנחנו נותנים מענה טוב למרבית המשתמשים. כבר בחודש יולי נדרשנו לתגבורים לאור מגבלות הקיבולת אל מול העלייה בביקוש. יש לנו ולמפעילים את המידע לגבי איזה קווים נוטים יותר להפתעות בביקוש. לאור זאת אישרנו תגבורים בהיקף נרחב. יש חברות היסעים ללא תעסוקה וגייסנו מהאוצר תקציב מיוחד לגיוס שלהן כקבלני משנה לתגבור חברות האוטובוס. נכון להיום הבעיה היא לא כספית". עוד אמר כי משרד התחבורה תגבר את מספר הנסיעות פי שלושה. כך לדוגמה בקו טבריה-בני ברק היו עד כה לשני הכיוונים 16 נסיעות ואילו בתקופה האחרונה עלה מספר הנסיעות ל-86 לשני הכיוונים. "מדובר בהיקפים חסרי תקדים שנותנים מענה לביקוש", דברי לוי.
ענת צוראל פרבר, עוזרת ראשית בריאות הציבור במשרד הבריאות, הסבירה כי בכל העולם המגמה היא להוריד את הצפיפות באוטובוסים על-מנת למנוע תחלואה. פרבר שנשאלה על-ידי יו"ר הוועדה האם ישנם נתונים לגבי תחלואה בתחבורה ציבורית, וענתה כי קיימת בעיה עם נתונים מסוג זה משום שנוסעי התחבורה הציבורית לא מכירים את הנוסעים שישבו לידם בנסיעה חד-פעמית, ועל כן לא יכולים לדעת האם נדבקו במהלך נסיעה. "כשיש מקור הדבקה לא ידוע - יכול להיות שמדובר בהדבקה בתחבורה ציבורית", הסבירה פרבר.
בישיבה השתתפו נציגי חברות התחבורה שסקרו את פעילות האוטובוסים בתקופת "בין הזמנים" במגבלות הקורונה. ארז לבחר, סגן מנהל תחבורה ציבורית באגד, אמר כי לאגד יש פקחים שמפוזרים בכל הערים הגדולות ונותנים מענה לבעיות שעולות מהשטח. "אנחנו מתגברים בכל מקום שצריך. יש לנו 200 אוטובוסים פרטיים שעובדים בכל הקווים".
איתן פיקסמן, דובר חברת דן: "אנחנו עושים מאמצים לתת לציבור החרדי את השירות שלו הוא ראוי. יזמנו ופעלו למען התושבים ומשרד התחבורה אישר לנו פתיחת קו קצר מתוככי בני ברק לרידינג והוא משרת משעות הצהריים ושעות הלילה המאוחרות את הציבור החרדי. אנחנו פורסים פקחים שלנו ברחבי גוש-דן ומבצעים בסוף כל יום הפקת לקחים. אנחנו עושים שינויים תוך כדי תנועה".
בסיום הישיבה קרא יו"ר הוועדה להגדיל את התפוסה באוטובוסים על-מנת למנוע מצב שבו עשרות נוסעים מתקהלים במסופים בתחנות הנסיעה. "אם נגדיל את התפוסה ל-75% עדיין נוכל למנוע תחלואה וכך נוכל להקטין את העומס בתחנות", אמר. עוד קרא טסלר לתכנן מראש תגבור של קווים על-מנת למנוע מצב בו נוסעים יישארו ללא אפשרות להגיע בלילה ליעדם.