משרד התחבורה התיר קווים בשבת בניגוד לחוק
|
עידן יוסף
|
הוועדה קובעת כי כל ההיתרים החדשים שנתן משרד התחבורה לקווי התחבורה הציבורית ניתנו בניגוד לחוק והורתה למשרד לתקן את הליקויים * הוועדה קיבלה את העמדה לפיה התקנה בנושא קווי שירות בימי המנוחה נועדה לצמצם שירות שהיה קיים בעת חקיקת החוק (1991) ולא לצורך מתן היתרים חדשים, וזאת לאור לשון החוק הראשי שבו נכתב כי התקנה מסמיכה את שר התחבורה רק לאסור ולא להתיר
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
שרת התחבורה מרב מיכאלי נתפסת בשקר נוסף לכנסת. לאחר שבעבר מסרה תשובה כוזבת לשאילתה של ח"כ אלון טל, כאילו אתר המידע הממשלתי לתחבורה ציבורית פעיל, שבה השרה ומשקרת, והפעם במענה לשאילתה של חבר הכנסת משה ארבל.
ארבל שאל באשר לחוקיותו של קו 42 שמפעילה חברת נתיב אקספרס בחבל משגב שקיבל ממשרד התחבורה היתר לפעול בשבת. מיכאלי השיבה כי מדובר בקו המשרת את הישוב הבדואי ערב א-נעים, ולכן ניתן לו היתר בהיותו משרת אוכלוסייה שאינה יהודית. העתק מתשובת השרה נשלח גם לוועדת הכלכלה, לאחר שזו פנתה למשרד בשאלה זהה.
אולם, מנייר עמדה שהגישה לוועדת הכלכלה התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית, לקראת דיון שצפוי להתקיים (20.2.22) בנושא, עולה כי מדובר בניסיון מצד מיכאלי להטעות את הכנסת. בבדיקה שקיימה התנועה התברר כי קו 42, היוצא מהיישוב היהודי אשחר ומסלולו עובר בישובים יהודיים לא נכנס כלל לישוב הבדואי ערב א-נעים.
על-מנת להגיע מערב א-נעים לתחנה הקרובה ביותר ליישוב, במסעף אשחר, נדרשות לפחות 12-15 דקות הליכה! לדברי התנועה, בהתאם למסמך המדיניות המוזכר במכתבה של שרת התחבורה, קו נחשב כמשרת את היישוב רק אם הוא מגיע "למרכז היישוב, כגון בניין המועצה, ו/או למרכז המסחרי הראשי", וקו 42 אינו עונה להגדרה זו.
עוד מציינת התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית, הסעיף הרלוונטי בתקנות התעבורה אינו מדבר על "שירות לאוכלוסייה לא יהודית", אלא על קו "המשרת נוסעים לישובים שתושביהם אינם יהודים". היא מזכירה כי בדיון שקיימה ועדת הכלכלה בדצמבר 20', טען מנכ"ל המשרד לשעבר כאילו מדובר בישובי-ספר, וטוב עשה המשרד שחזר בו מטענה שקרית זו.
הביקוש אינו פונקציה למתן היתר
בתשובת השרה נכתב: "נמצא כי אין בקו 42 מספיק ביקוש על-מנת להפעילו בשבת ולכן נכון להיום קו זה לא מספק שירות בשבת". על כך נכתב בנייר העמדה: "שרת התחבורה שוב מטעה: הקו אינו פועל 'נכון להיום' בשבת מהסיבה הפשוטה שמדובר בשעון חורף שבו השבת יוצאת מוקדם, אולם בקיץ 2021 פעל הקו בשבת, למרות שמשרד התחבורה הודה כבר לפני שנה שמדובר בקו ללא ביקוש. הדבר עלה בדיון בוועדת הכלכלה, ולמרות שהמשרד נדרש לתקן את העניין הוא לא תיקן. תיקון העניין יכול להתקיים רק באמצעות ביטול ההיתר. יתרה מכך: על-פי החוק, היתר לפעילות קו בשבת אינו תלוי ביקוש. לעומת זאת, ביטול היתר הוא בהחלט תלוי ביקוש".
על טענת מיכאלי כי "רמת שירות מינימלית לכל תושב הינה מדיניות ממשלתית מוצהרת, וכך מופיעה גם בהנחיות שפרסם המשרד לתכנון ותפעול שירות באוטובוסים (2016) בפרק מיוחד המוקדש לתדירות מינימלית ליישובי המגזר הכפרי", השיבו בתנועה למדינה יהודית ודמוקרטית:
"הגדרות השירות המינימלי ליישובי המגזר הכפרי אינן נוגעות לימי שישי ושבת, ואכן ביישובים כפריים רבים מאוד אין שירות בימים אלה כלל. עצם אזכור מסמך ההנחיות הנ"ל תמוה, שכן בכל מקרה של סתירה בינו להוראות החוק - הוראות החוק (האוסרות הפעלת קווים) האלה גוברות".