הקבוצה שמובילה חברת שפיר הנדסה רשאית להשתתף במכרז להקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. כך קובעת (19.6.22) שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, תמר בר-אשר, בדחותה את עתירת שיכון ובינוי ואגד אחזקות נגד השתתפות הקבוצה, בה נכללות גם חברת CAF הצרפתית ושותפות נוי 3 הישראלית.
המכרז הוא לבנייה וניהול של הקו הכחול שיקשר בין רמות לגילה, באורך 31 ק"מ, עם 53 תחנות ו-122 קרונות ב-61 רכבות. עלותו המשוערת היא 10 מיליארד שקל והתוכנית היא להפעילו בשנת 2029 - הקו השלישי של הרכבת הקלה בירושלים. שו"ב, אגד ושפיר הן שלוש מבין חמש הקבוצות שעברו בהצלחה את השלב הראשון של המכרז ואמורות להגיש את הצעותיהן בשבוע הבא.
שו"ב ואגד טענו, כי יש לפסול את הצעתה של שפיר הן בשל היותה גוף ריכוזי במשק בכלל והן משום ששפיר ן-CAF הן הבעלים של חברת TransJerusalem J-Net המפעילה כיום את הקו האדום (תחת השפ "כפיר") ואמורה להאריך אותו ולהקים את הקו הירוק (בין גילה לגבעה הצרפתית). לטענתן, חוק הריכוזיות מונע את השתתפותה של שפיר בשל העילה הראשונה, ואילו העילה השנייה מעניקה לה ול-CAF יתרון בלתי הוגן על פני יתר המתמודדים.
בדחותה את העתירה הראשונה קובעת בר-אשר, כי ועדת המכרזים פעלה כהלכה כאשר פנתה לקבל את חוות דעתה של ועדת הריכוזיות הפועלת מכוח חוק הריכוזיות. הוועדה נדרשה פעמיים לנושא וקבעה, כי אין מניעה מהשתתפותה של שפיר במכרז הקו הכחול. אומנם מדובר בחברה בעלת ריכוזיות ניכרת בתחומי התשתיות, אך מחזור פעילותה אינו חוצה את הרף המחייב להגדיר אותה כ"תאגיד ריאלי משמעותי"; ברוב תחומי פעילותה יש לה תחליפים; יש יתרון בדמות הניסיון שכבר צברה בקו האדום; ובקבוצה המתמודדת במכרז זה היא בעלת 40% בלבד.
אימצה את חוות דעת ועדת הריכוזיות
ועדת המכרזים אימצה את חוות דעתה של ועדת התחרותיות ובר-אשר אומרת כי אין סיבה לסטייה חריגה מהכלל לפיו בית המשפט אינו מחליף את הגופים המקצועיים. שתי הוועדות "בחנו את שיקולי הריכוזיות הכלל-משקית לנוכח היבט רווחת הצרכנים, כמתחייב מהוראותיו של חוק הריכוזיות, דנו בכל טענותיהן של העותרות באופן מעמיק וראו לנכון לדחותן ולקבוע כי אין למנוע משפיר להשתתף במכרז. מדובר אפוא בהחלטה סבירה, אשר לא נפל בה או באופן קבלתה כל פגם ואשר היא מצויה בתחום מומחיותה של ועדת הריכוזיות. בדומה, אף שאלת אימוץ המלצותיה של ועדת הריכוזיות מצויה בתחום מומחיותה של ועדת המכרזים הבין-משרדית (משרד האוצר ו
משרד התחבורה)". בר-אשר מוסיפה ודוחה, מעבר לנחוץ, את כל הטענות שהעלו שו"ב ואגד נגד חוות הדעת וההחלטה.
את העתירה בנוגע ליתרון העודף שיש לכאורה לקבוצת שפיר-CAF דחתה בר-אשר בראש ובראשונה בשל השיהוי הניכר בהגשתה: היא הוגשה במרס השנה, בעוד שכבר ב-2019 זכתה קבוצה זו במכרז לקווים האדום והירוק ובאפריל 2020 החל הליך המיון המוקדם לקו הכחול בו השתתפו שתי החברות. היה עליהן להגיש את העתירה לכל המאוחר באוגוסט אשתקד, כאשר נבחרו חמש המתמודדות הסופיות. מדובר הן בשיהוי סובייקטיבי, האומר ששו"ב ואגד ויתרו על טענותיהן, והן בשיהוי אובייקטיבי הפוגע בשפיר העמלה מזה חודשים על הגשת הצעתה. גם כאן, מעבר לדרוש, דוחה את בר-אשר את הטענות לגופן, ובין היתר קובעת שאין לשפיר ו-CAF יתרונות בלתי הוגנים מול המתמודדות האחרות.
שו"ב ואגד חויבו בתשלום הוצאות בסך 400,000 שקל - מחציתן לשפיר ומחציתן למדינה. את שו"ב ואגד ייצגו עוה"ד נרי לוי, שיר גידיץ-הלל, וגלעד וקסלמן; את המדינה ייצגו עוה"ד יעקב פונקלשטיין,
ראופה קאסם ואסתר גלקוף; ואת קבוצת שפיר - עוה"ד
צבי אגמון, מתן מרידור, זאב גוטרייך, נוי איתן,
יוסי בנקל, חן נוסל ועדיה וולטמן.