חברת דן חשפה, בנוכחות שרת התחבורה
מירי רגב, את אחד ממתחמי טעינת האוטובוסים החשמליים הגדולים בעולם. המתחם שוכן בבני ברק בסמוך לאצטדיון רמת גן, משתרע על פני 11 דונם וכולל 120 תחנות שיכולות להטעין 120 אוטובוסים בו-זמנית.
המתחם זכה לשם "מבצע קדש" והוא תוכנן אך ורק לצורך הטענת אוטובוסים חשמליים. דן תקים 500 עמדות טעינה נוספות בארבעה חניונים כדי לשרת את צי האוטובוסים החשמליים שהחברה מתכננת להצטייד בו בשנים הקרובות.
מ-1 במרס, בני ברק תהיה העיר הראשונה בישראל, שבה כל התחבורה העירונית תופעל באמצעות אוטובוסים חשמליים. תהליך הטעינה מנוהל על-ידי מערכת ניהול טעינה מתקדמת המאפשרת שליטה מלאה על תהליך הטעינה ותעדוף לפי תבחינים תפעוליים, לרבות שעת כניסת האוטובוס לחניון, אחוזי סוללה, לוח העבודה ליום המחרת ועוד.
המתחם מחובר לרשת החשמל במתח גבוה ומאפשרת טעינה ע״י 6 חדרי שנאים, כשהטעינה במלואה תימשך לכל היותר 4-5 שעות במהלך הלילה. גודל חיבור החשמל הוא 7600 KVA ויהיו 62 מטעני DC לטעינה מהירה 180 kw בעלי אקדח כפול.
המתחם נבנה כחלק מתוכנית
משרד התחבורה לפיתוח מרכזי תחבורה ציבורית התומכים בהרחבת השירותים והסבת צי האוטובוסים הארצי לחשמלי. עד שנת 2026 יפעלו בארץ למעלה מ-2,500 אוטובוסים חשמליים, אשר יהוו יותר מ-50% מהצי העירוני בארץ.
סגן השרה בלשכת ראש הממשלה והתחבורה,
אורי מקלב, ציין כי המתחם יקדם את התחבורה הציבורית בבני ברק ובכל גוש-דן באמצעות נסיעה נוחה יותר באוטובוסים חדישים, שקטים ומרווחים. מנכ"ל דן, אופיר קרני, ציין כי החברה הציבה יעד שאפתני לחשמל את צי האוטובוסים כולו עד שנת 2030, דבר המחייב בניית תשתית לוגיסטית, טכנולוגית ואנושית. ההשקעה במתחם הטעינה תאפשר את הפעלת מערך צי החשמל באמצעות בניית יכולות תחזוקה, פיתוח כוח האדם לטיפול בצי החשמל ובניית תשתית טעינה חכמה ועתירת אנרגיה.
את חשמול התחבורה הציבורית מוביל משרד התחבורה, שמתכנן להכניס השנה למעלה מ-500 אוטובוסים חשמליים חדשים, בנוסף לכ-600 שכבר פועלים. תוכנית החשמול שמה לה למטרה לספק הנעה חשמלית שקטה ונקייה שאינה פולטת מזהמים. תחבורה ציבורית יעילה ואטרקטיבית היא הפתרון ליציאה מהפקקים, והמשרד שם לו למטרה לשפר את השירות, התדירות הגבוהה ולהקים מרכזי תחבורה המשלבים את כל אמצעי התחבורה עם קישוריות מיטבית ביניהם.