|
קבלה-אישור רכישה מחוק [צילום: אלי אלון]
|
|
|
|
|
תושבת עפולה הנוסעת לעיתים קרובות בתחבורה הציבורית, סיפרה לי כי מזה כמה חודשים הקבלות מנייר (מה שקרוי "אישור רכישה") שהיא מקבלת בעת שהיא מטעינה את כרטיס הרב-קו שלה בעמדת "רב-קו" באחת מהתחנות האוטובוסים המרכזיות בצפון, הן במצב איכות הדפסה ירודה מאוד כבר בעת הדפסתן בקופה וכי הכיתוב עליהן "מטושטש בחלקו" כבר ביום הראשון להדפסתן-הנפקתן ובקושי ניתן לקרא מה כתוב בהן, וכעבור כמה ימים, כנראה בשל איכות הדיו וההדפסה הירודה, הכיתוב על הקבלות הללו נמחק כמעט לגמרי.
בדקתי את הנושא ביסודיות ולאורך כמה שבועות ואכן דבריה של אותה נוסעת אמת לאמיתה. כשנשאלה הקופאית בעמדת רב-קו למה קבלות הנייר שהיא נותנת לנוסעים הן במצב כמעט מחוק "מטושטש". השיבה בנוסח: "מה אני יכולה לעשות זו בעיה במכונת ההדפסה זה לא תלוי בי".
חשיבות כרטיס נייר קריאים וברורים
הרב-קו כידוע הינו כרטיס רב פעמי הניתן להטענה ועליו מוטבעים תמונה ושם בעל הכרטיס (יש גם כרטיס אנונימי). הקבלה מנייר הנקראת בשם הרשמי "אישור רכישה" הניתנת לנוסע בעת הטענת כרטיס הרב-קו, מהווה כשמה אישור רכישה-קבלה לנוסע וכוללת את סכום התשלום, סוג החוזה של הכרטיס (יומי חודשי חופשי חודשי), מקום התשלום, מועד התשלום, טווח אזור ההטענה, ובעת שהכרטיס לא עובד בשל תקלה או פגם ב"פס המגנטי" בכרטיס ה"רב-קו" או ב"מכשיר הכירטוס" באוטובוס מהווה הקבלה מנייר למעשה הוכחה אולי יחידה שהנוסע אכן שילם עבור הנסיעה.
חשוב להדגיש כי חלק ניכר מקבלות הנייר הן עבור רכישת חוזה "חודשי חופשי", ומה ערך לקבלה זו אם כעבור יום יומיים מעת הדפסתה בעמדת קופת "רב קו" היא במצב "כמעט מחוקה לגמרי" ולא קריאה. חשיבות נוספת יש לקבלות נייר אלה שהן מאפשרות לנוסע-ת לעקוב אחר תאריכי סיום חוזה חופשי וסכום התשלום ששילמו ולבקש החזר במקרה שחלה טעות במחיר הכרטיס לרעתו של הנוסע והוא זכאי להחזר הוא יתקשה להוכיח טענתו בשל הקבלה המחוקה.
קבלות נייר "מטושטשות ומחוקות" פוגעות ברמת השקיפות לנוסע על הסכומים וסוג החוזה שרכש ולכן יש חשיבות שיהיו קריאות וברורות ולא ימחקו לפחות למשך חודשיים מיום הנפקתם הדפסתן.
זלזול בנוסעי התחבורה הציבורית
אני מקווה ורוצה להאמין שתופעת הנפקת קבלות נייר מחוקות בעמדות ה"רב קו", או שנמחקות כעבור מספר ימים ספורים בשל איכות הדפסה ירודה, לא נובעת מרצון החברות מנפיקות הכרטיסים לחסוך בדיו או בתיקון מדפסות מקולקלות. להבנתי תופעה זו היא עוד סוג של זלזול בנוסעי התחבורה הציבורית שחלקם הגדול כידוע נמנים עם אוכלוסיות חלשות, מבוגרים, אנשים קשיי-יום וכדומה.
על משרד התחבורה לדאוג בראש וראשונה לשמור על האינטרסים, רווחתם וזכויותיהם של הנוסעים לפני הדאגה לבעלי חברות האוטובוסים, בעלי ממון והשפעה ולדאוג לפקח שקבלות הנייר (אישור רכישה) יהיו באיכות הדפסה סבירה ולא ימחקו לפחות למשך חודשיים.