שופט בית המשפט העליון,
יצחק עמית, דחה (21.3.23) את עתירתה של עיריית חולון נגד תוואי הקו הדרומי של מערכת המטרו בגוש-דן, האמור לעבור בפארק חולות המצוי בשטח העיר. לצד זאת, קורא עמית להבטיח שהפגיעה הסביבתית בפארק תהיה מזערית ולזמן מוגבל ככל האפשר.
M1S הוא החלק הדרומי של קו המטרו הראשון (M1), והוא מתוכנן להשתרע לאורך 45 ק"מ מתל אביב דרך חולון וראשון לציון ועד באר יעקב. המקטע שבמחלוקת מצוי בין חולון לראשון לציון, ונבדקו שתי חלופות לסלילתו: דרך פארק החולות ודרך שכונת ג'סי כהן בחולון ורמת אליהו בראשל"צ. תסקיר ההשפעה על הסביבה קבע שעדיפה החלופה הראשונה, בעוד בדיקה מקיפה של שתי החלופות נתנה עדיפות מסוימת לחלופה השנייה. הממשלה אישרה אשתקד את חלופת פארק החולות, שהייתה עדיפה מבחינת השיקולים התכנוניים-כלכליים.
בעתירתה טענה עיריית חולון, כי סלילת המטרו תגרום נזק כבד לפארק החולות, בשל החפירות באיזור, תנועת כלי רכב כבלים, פליטת עשן וזיהום אוויר. בדחותו את העתירה מזכיר עמית, כי בית המשפט איננו מתכנן-על. לדבריו, ההחלטה על בחירת חלופת הפארק התקבלה בצורה ראויה ומקצועית, לאחר דיון מעמיק ותוך התחשבות בכל השיקולים. עמית מוסיף:
"מיקומו של התוואי המתוכנן הוא בשולי פארק החולות ולא 'בלב השמור' של הפארק, באזורים שבהם ממילא מותר על-פי תוכנית
המתאר להקים מבנים ומתקנים שונים. יתרון נוסף של התוואי הוא בהיותו רחוק מבתי התושבים, כך שעבודות ההקמה לא יהיו כרוכות בהפרעה לתושבים. כמו-כן, נמצא כי הליך השיקום של הפארק צפוי להיות מהיר יחסית כיוון שמדובר בבתי גידול חוליים, כך שלאחר סיום עבודות ההקמה השטח צפוי להשתקם ולחזור לקדמותו".
עמית מציין, כי בדיונות של חולון יש מגוון גדול של בעלי חיים וצמחים. "במדינה קטנה כמדינתנו, ההגנה על ערכי טבע היא שיקול חשוב, ודומה כי בשנים האחרונות עלתה המודעות הציבורית לחשיבות שמירת הטבע העירוני, קרי, אותם השטחים הפתוחים שנותרו לצד ובסמיכות לשכונות מגורים", הוא אומר ומביע תקווה ש"הפגיעה הסביבתית, ככל שתיגרם, תהיה מזערית וכי לאחר תקופת ההקמה, יחזור המצב לקדמותו והמגוון הביולוגי העשיר של פארק החולות לא ייפגע".
השופטות דפנה ברק-ארז ו
ענת ברון הסכימו עם עמית. העירייה חויבה בתשלום הוצאות בסך 20,000 שקל. את העירייה ייצגו עוה"ד ציפי איסר-איציק ו
ניר מנחם; את המדינה ייצג עו"ד
עמרי אפשטיין; ואת חברת נת"ע - עוה"ד שרון רוברטס ושרית דנה.