|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
זדורוב הבוקר ליד ביתו [צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90] נסים-שי, קולה וצרפתי [צילום: דוד כהן, פלאש 90]

רומן זדורוב זוכה מאשמת רצח תאיר ראדה

למעלה מ-16 שנים לאחר רצח הנערה תאיר ראדה בקצרין, זוכה זדורוב לחלוטין ברוב דעות של שניים משופטי בית המשפט המחוזי בנצרת
29/03/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   רצח הנערה בקצרין   |   תגובות
שידור חי: פסק הדין במשפט זדורוב

רומן זדורוב זוכה מאשמת רצח תאיר ראדה בת ה-13 - כך הכריע (30.3.23) בית המשפט המחוזי בנצרת. פסק הדין ניתן ברוב דעות בידי סגן הנשיאה אשר קולה (אשר כתב את חוות הדעת העיקרית) והשופט דני צרפתי מול השופטת תמר נסים-שי.

קולה: הזירה גוברת על ההודאה

בדעה הרוב אומר קולה, כי הראיות גוברות על הודאתו של זדורוב עד כדי חשש שמדובר בהודאת שווא, וכי הוא מעדיף ללא היסוס את הממצאים בזירה המטים את הכף לטובת הזיכוי. הוא הדגיש, כי הראיות החדשות שלא היו בפני הערכאות הקודמות הן שהובילו לזיכוי. "המאשימה לא הוכיחה מעבר לכל ספק סביר, וכמעט ההפך הוא הנכון, שממצאי הזירה והנתיחה תואמים להודאה", הוסיף קולה.

לדברי קולה, שאלת המפתח היא דמותו של זדורוב, אותו תיארה המדינה כשחקן שחמט על, רוצח מתוחכם, מניפולטור, פדופיל - וגם "סוללה נטענת", מי שמאבד את עשתונותיו ועוד. הוא קובע: לא מדובר בסדיסט, פדופיל, מניפולטור מתוחכם וחסר שליטה; זדורוב לא תכנן לרצוח ילדה והוא לא היה נתון להתקפי זעם בלתי נשלטים. קולה אומר כי הגיע למסקנה זו לאחר שצפה בשיחותיו של זדורוב עם המדובב, בחקירותיו ובשחזור. "שחקן שחמט על לא מפסיד את המלכה במהלך הראשון ואת הצריח במהלך השני": הוא לא היה מודה בחקירתו הראשונה שזרק את מכנסיו, לא היה מספר על טיפות הדם שראה.

קולה הגיע למסקנה, כי זדורוב הוא אדם מנומס, שקט, צייתן ואפילו כנוע, המבקש לרצות את הסביבה. אין זה סביר שדווקא שעתיים לפני סיום עבודתו התפרצו כל יצריו האפלים, ולא הוכח שהתלמידים בכלל וראדה בפרט התגרו בו וקיללו אותו. "לא ניתן להפריד בין ההודיה לזירה, ועוצמת הזירה גוברת על ההודיה" ואף סותרת לחלוטין את ההודאות על כל מרכיביהן - קובע קולה. הוא הציג שורה של סתירות: האופן בו הונחה גופתה של ראדה, החתכים בגופה, מצב הדלת בעת הרצח, העקבות הזרות, עקבות הדם, עקבות הנעל ונעליו של זדורוב. הסבריה של המדינה לסתירות אלו לא שכנעו אותו, אומר קולה.

עוד התייחס קולה לטענתו של אדיר חבני, כאילו בת-זוגו לשעבר, אולה קרבצ'נקו, הודתה בפניו שרצחה את ראדה. הוא ציין, כי חלק זה בפסק הדין מצוי ברובו בחיסיון, וכי ניתן לומר שבעדויות של השניים יש פגמים, סתירות ותהיות שנותרו ללא הסבר; לא ניתן להתעלם לחלוטין מעדותו של חבני, אמר. לא היה די בכך לזכות את זדורוב, אך הוא מוסיף למארג הראיות המזכה, קובע קולה.

צרפתי: שורה ארוכה של סימני שאלה

צרפתי אומר כי כאשר צפה בהודאתו של זדורוב בפני המדובב נדמה היה לו, כי מדובר בהודאה אמיתית. אולם לאחר מכן הגיע למסקנה שמדובר בדקלום של אמירות חלולות ובחזרה על התרחיש שהציג בפניו המדובב ארתור. ההודאה באה לאחר מצגים בדבר הראיות ולחצים כבדים ביותר מצד החוקרים והמדובב, אשר זדורוב היה בידיו כחומר ביד היוצר; רוב הראיות שהוטחו בפניו התבררו כחסרות משקל. לדבריו, זדורוב השתכנע שכמו במולדתו אוקראינה - הודאה תוביל להקלה בעונש. זוהי בחירה גרועה למי שטוען שהוא חף מפשע, אך להבנתו זו הייתה החלופה הפחות גרועה.

צרפתי פרס שורה ארוכה של שאלות, ראיות והעדר ראיות אשר יוצרות ספק סביר באשמתו של זדורוב. בראשן הציב את עקבות הדם החדשות שהתגלו בתא הרצח, והוסיף: זדורוב לא ידע שום פרט מוכמן, והניסיון לצייר אותו כאדם מתפרץ ואלים קרס לחלוטין. צרפתי סיים את חוות דעתו בהצגת שורה ארוכה של תהיות, ובהן: מדוע הרצח בוצע בבית ספר הומה ילדים? מדוע הוא הותיר בזירה תיק מלא ראיות? מדוע הוא הסכים לבדיקות פוליגרף ודנ"א? מדוע הביע חשש שראדה נאנסה, כאשר הרוצח יודע שלא כך היה? מדוע אין עדי ראייה וראיות פורנזיות במסלול ההימלטות הנטען שלו? מדוע אין ראיות פורנזיות כלשהן בזירת רצח כה אלים?

נסים-שי: ה"יש" גובר על ה"אין"

בדעת המיעוט אומרת נסים-שי, כי ה"יש" הראייתי הדוק ומבוסס היטב והוא גובר על ה"אין" - הן על-פי הדין הפלילי והן על-פי השכל הישר, מעל ומעבר לכל ספק סביר. הודאתו של זדורוב בפני המדובב הייתה אותנטית ומחוזקת, ואינה עולה בקנה אחד עם גרסתו הכבושה והמאוחרת. כך גם ההודאה למחרת בפני חוקריו והשחזור שערך בזירת הרצח. זדורוב לא הצליח להסביר מדוע הודה, הוא הציג גרסאות חדשות וכבושות שהיו שקריות כמו קודמותיהן, ובסופו של דבר - אין גרסה אחת עקבית שלו.

עוד ציינה נסים-שי, כי זדורוב הודה במשפט החוזר ששיקר במשפט הקודם, וכי הוא שיקר גם בעניינים איזטוריים ובצורה שאין בה כדי לסייע לו - ושקריו מחזקים את הראיות נגדו. לדבריה, זדורוב מסר פרטים מוכמנים שהיו ידועים רק לרוצח, כגון המנח של ראדה בעת הרצח, באיזה תא שירותים נרצחה, כיצד נראו בגדיה ומה היה טיב הפגיעות בה. התנהגותו המפלילה מיד לאחר הרצח מחזקת אף היא את הראיות נגדו, וכך גם טביעת הנעליים שלו על מכנסיה של ראדה והעובדה שלמד כיצד לשסף גרון ונשא עימו סכין כל העת. "לא כל סימן שאלה מלמד שאשמתו לא הוכחה", הדגישה. לגבי קרבצ'נקו אומרת נסים-שי, כי מדובר בעלילה בזויה מצידו של חבני כנקמה על שנפרדה ממנו.

ההליכים הקודמים

הרצח התרחש בדצמבר 2006 בתאי השירותים של בית הספר נופי גולן שבקצרין בדצמבר 2006. זדורוב, אזרח אוקראיניה שעבד בריצוף בבית הספר, נעצר לאחר מספר ימים והודה ברצח בפני מדובב משטרתי. בית המשפט המחוזי בנצרת הרשיע אותו בספטמבר 2010, בעיקר בהתבסס על הודאותיו לאחר שדחה את טענות ההגנה נגד קבילותן, וגזר עליו מאסר עולם.

במרס 2013 החזיר בית המשפט העליון את התיק לבית המשפט המחוזי, לשמיעת ראיות חדשות; בפברואר 2014 הוא הורשע שוב (בהרכב בו ישבו שניים מבין שלושת השופטים בתיק המקורי). בדצמבר 2015 דחה בית המשפט העליון את ערעורו ברוב דעות; דעת המיעוט סברה שיש לזכותו מחמת הספק למרות הראיות המשמעותיות נגדו.

במאי 2021 הורה המשנה דאז לנשיאת בית המשפט העליון, חנן מלצר, לקיים משפט חוזר - אחד המקרים היחידים בתולדות המדינה בהם הורה העליון על הליך שכזה. ההחלטה התבססה בעיקר על ראיות חדשות בנוגע לכתמי דם שנמצאו בזירה. מלצר הדגיש, כי אין ראיות לפיהן ראדה נרצחה בידי אולגה קרבצנ'קו, כפי שטען בן-זוגה לשעבר אדיר חבני, וכי גם הטענות למחדלי חקירה לא מצדיקות משפט חוזר. פרקליט המדינה, עמית איסמן, החליט להגיש מחדש את כתב האישום ולקיים את המשפט, למרות חלוף הזמן והעובדה שזדורוב כבר ישב בכלא 16 שנים - חלק ניכר מהתקופה שהיה מרצה ממילא.

הטענות במשפט החוזר

במשפט החוזר שבה התביעה וציינה, כי זדורוב הודה ברצח שלוש פעמים ושחזר את המעשה, לא הצליח להסביר מדוע הודה אם הוא חף מפשע, והודאותיו כללו חמישה פרטים מוכמנים הידועים רק לרוצח. עוד טענה התביעה, כי זדורוב התנהג לאחר הרצח בצורה מחשידה, כולל זריקתם לאשפה של מכנסיו. לדעת המדינה, לזדורוב היה מניע שהוא עצמו סיפר עליו: יחסם המבזה של ילדי בית הספר כלפיו. על מכנסיה של ראדה נמצאו סימנים בדם הכוללים טביעות נעליים, ולדברי התביעה מדובר בנעליו של זדורוב.

ההגנה טענה, כי זדורוב לא מסר פרטים מוכמנים, אין ערך לשחזור שביצע בשל סתירות מהותיות בינו לבין אירועים שאין עליהם מחלוקת וכי טביעות הנעליים לא היו של זדורוב אלא של הרוצח האלמוני. ההגנה הצביעה על עקבות נעליים בכתם דם על האסלה בתא בו בוצע הרצח, וטענה שהוא נוצר לכל היותר דקה לאחר הרצח - שגם הוא שייך לרוצח ולא לזדורוב. עוד ציינה ההגנה, כי ראדה נרצחה בסכין בעל להב משונן, בעוד שברשותו של זדורוב היו רק סכינים בעלי להב חלק. על התנהגותו של זדורוב לאחר הרצח אמרה ההגנה, כי מעשיו מלמדים על חפותו, כגון הגעתו לבית הספר למחרת הרצח במטרה ליטול את בגדיו.

את המדינה ייצגו עוה"ד שרון הר-ציון, מיטל חן-רוזנפלד, ויאאם קבלאוי, משה מרציאנו ובנימין משה, ואת זדורוב - עו"ד ירום הלוי.


תפ"ח 502/07, מדינת ישראל נ' רומן זדורוב / פס"ד
זיכויו של רומן זדורוב מאשמת רצח תאיר ראדה
תפ"ח 502/07, מדינת ישראל נ' רומן זדורוב / תמצית פס"ד שהוקראה באולם
תמצית פסק הדין שזיכה את רומן זדורוב מרצח תאיר ראדה - התמצית שהוקראה באולם
תפ"ח 502/07, מדינת ישראל נ' רומן זדורוב / תמצית פס"ד
תמצית זיכויו של רומן זדורוב מרצח תאיד ראדה

תאריך:  29/03/2023   |   עודכן:  14/05/2023
איתמר לוין
+ח"כ ארבל: יום הכיפורים של מערכת אכיפת החוק
11:05 30/03/23  |  עידן יוסף
ח״כ משה ארבל (שס) בתגובה לזיכוי זדורוב: ״זהו יום הכיפורים של מערכת אכיפת החוק. על שי ניצן ושותפיו לניהול התיק לערוך חשבון נפש מעמיק ונוקב על התנהלותם בפרשה אשר הוכיחה כי יותר חשוב להם ניצחון משפטי על פני האמת העובדתית ומציאת הרוצח של תאיר ז"ל. מאבקו של ניצן שלא נותר רק באולמות בית המשפט ובלחצים אדירים על נושאי משרה שיפוטית אלא אף ברדיפה אחר הרופאה המשפטית ד״ר מאיה פורמן מהמכון לרפואה משפטית אותה רדף באופן אישי וללא רחם, והתקפות נבזיות וחסרות בסיס על ד"ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית, מומחה ידוע בתחומו ולוחם בשחיתות שהעז להביע את עמדתו המקצועית ולא לצעוד לצלילי חליל הפרקליטות ולהעיד שקר לטובת התביעה.

"אדם אשר ישב בכלא משך שנים על לא עוול בכפו, בשל יהירות ורצון לבטל כל ביקורת על התביעה משל הייתה היא קונספירציה, כל אלו הביאו את כבוד המשנה לנשיאה השופט חנן מלצר לקבל החלטה אמיצה ולהורות על משפט חוזר. החלטתו זו תיזכר בדברי הימים של המדינה כמי שהיה קשוב לטענות ההגנה ולקול המוחלש של הנאשם והביא לעשיית צדק. על מערכות אכיפת החוק להפיק לקחים מפרשה עגומה זו ומהשלכות היהירות שבהתנהלותה ולעשות כל אשר בכוחן למנוע הרשעות שווא של נאשמים בפלילים ולהביא את הרוצח של תאיר ראדה ז״ל לדין במהרה״.
+רוטמן על הזיכוי: התנהלות שי ניצן מוכיחה מדוע חייבים לשנות את הכללים
11:02 30/03/23  |  עידן יוסף
ח"כ שמחה רוטמן בתגובה על זיכוי זדורוב: "הזיקה בין ספיחי משפט זדורוב לבין תיקון מערכת המשפט אדירה. את ההתנהלות הבריונית של פרקליט המדינה דאז שי ניצן, סביב התיק הזה, צריך לראות במשקפי המשפט הציבורי: התנהלותו מוכיחה מדוע חייבים לשנות את הכללים".
+זדורוב לאחר הזיכוי: הצדק והאמת ניצחו
10:58 30/03/23  |  עידן יוסף
רומן זדורוב לאחר הזיכוי: "הצדק והאמת ניצחו. קשה להסביר את התחושות. אני רוצה לחזור לילדים וללכת לטייל". זדורוב נעמד בכניסה לבית המשפט עם עורך דינו ירום הלוי, כשבחוץ יורד גשם.

עו"ד הלוי: "גזרתי על עצמי אי-התלהמות. לפני שנה, ראש ההרכב דיבר על מעשים שנעשו במחשקים מול ההרכב, מעשים שלא ייעשו ומי שצריך לדעת - לא יודע - ניסו להטות משפט במחשכים נגד רומן. כעורך דין אני מאמין ואמשיך להאמין בבית המשפט. רוב רובה של הפרקליטות אנשים טובים וערכיים. מישהו ניסה לחצוב מנהרה תחת הרגליים שלי ולהטות את המשפט. אני מתפלל שהפרקליטות לא תערער. בעדינות, דעת המיעוט תלושה מהראיות".
+אילנה ראדה: 16 שנים של טיוח. הפרקליטות רצחה את הבת שלי
10:54 30/03/23  |  עידן יוסף
אילנה ראדה לאחר הכרעת הדין: "הפרקליטות היא גוף עברייני במדינת ישראל. הפרקליטות רצחה את הבת שלי. 16 שנה של טיוח ושקרים. השלב הבא זה לאתר את הרוצחים ואנחנו יודעים לאן ללכת. המלחמה רק מתחילה".
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רומן זדורוב זוכה מאשמת רצח תאיר ראדה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
29/03/23 23:06
2
חשדנית
30/03/23 11:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  רצח הנערה בקצרין
חייו של נוסע ניצלו (יום ד', 7.12.22) בזכות תושייתם של צוותי רכבת ישראל, פקח הרכבת, רופאה ששהתה ברכבת, צוות תחנת נתניה בראשות מנהל התחנה, ועובדי פיקוד הרכבות הארצי.
07/12/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
משפט זדורוב. התפתחות נוספת בבדיקת השערה שנמצאה בזירה, שפורסמה (יום ד', 17.8.22) מחזקת את האפשרות שהיא שייכת לאדיר חבני, בן זוגה לשעבר של אולה קרבצ'נקו. הדגימות מהשערה, שנבדקו במאגר הדנ"א המיטוכונדריאלי הישראלי, אינן מתאימות לפרופיל השערה שנמצאה על גופתה של תאיר ראדה - מה שמחזק את טענות ההגנה כי מדובר בשערה של חבני.
17/08/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בימים האחרונים דווח על התפתחות משמעותית בפרשת הרצח של הילדה תאיר ראדה ז"ל, זאת כאמור לאור קבלת תוצאות בדיקת דנ"א שבוצעו לשערה שנמצאה בזירה. האם קבלת תוצאות בדיקת השערה הן בבחינת 'סערה בכוס מים' או שמא מדובר בממצא אשר יוביל בסופו של יום לזיכויו של רומן זדרוב במשפט?
21/07/2022  |  תומר בנישתי  |   יומני בלוגרים
לאחרונה העיד במשפט החוזר של זדורוב העד פול קיש באשר לצורת התזות הדם בתא הרצח, ועד כמה הן מתאימות לשחזור של זדורוב. והנה אף עדות זו, כך עולה מן הדיווחים התקשורתיים, גם היא כאחרות נוטה להחליש עד להפריך את ראיות התביעה כנגד הראיות הפורנזיות עומדת לתביעה כמעט כעלה אחרון להיאחז בו החקירה הנגדית של זדורוב . זו העלתה גרסה חדשה מצדו באשר לסיבה להתוודותו בפני המדובב על הרצח. יאמר מיד כי לגרסה זו יש תימוכין בתמליל הדיבוב אולם זדורוב התקשה להסביר מדוע ישן לצד המדובב עם אור כבוי, הרגיש בנוח להתייעץ עמו ולשתף אותו בפרטים אישיים על-אודותיו. כמו-כן זדורוב טען שידע באיזה תא התרחש הרצח עקב שלט על דלת התא אך לא הסביר מדוע לא אמר זאת למדובב. השופט קולה העיר: "יש לך הסברים עכשיו שלא סיפרת אותם לפני 15 שנה, ואנחנו כשופטים צריכים להבין מה קרה".
בימים אלה ממשיכה חקירת רומן זדורוב על דוכן העדים במשפטו החוזר. במהלך חקירתו, על-פי המדווח בתקשורת, התייחס זדורוב להתוודותו אל מול המדובב שהוכנס למעצרו. התוודות זו נחשבת בעיני רבים לראיה המפלילה החזקה ביותר כנגד זדורוב. ברשימה זו נאיר בהמשך למה שעשינו בספרנו "אולי נפלה טעות" (נבו,2021) את ההתוודות באור אחר, הרבה פחות מפליל, הרבה יותר בעייתי.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il