|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
ח"כ שרן השכל, מיוזמי הצעת החוק [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

איזונים לחוק לשלילת מימון טיפול משפר איכות חיים למחבלים ייידונו בהמשך

הדיון סביב הצעת החוק כרוך במציאת איזון בין ערכים חברתיים התומכים טוענים שמחבלים נהנים מתנאים טובים יותר בבתי הכלא בהשוואה לתנאי החיים שלהם בחוץ המתנגדים טוענים כי אסירים, אפילו ביטחוניים, זכאים לטיפול רפואי וכי לישראל חובות בינלאומיות לספק אותו
30/05/2023  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות

הוועדה לביטחון לאומי החלה (29.5.23) לדון בהצעת החוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (שלילת זכאות למימון שירותי בריאות משפרי איכות חיים לאסיר ביטחוני), התשפ"ג-2022 - של ח"כ צביקה פוגל והצעה דומה של ח"כ שרן מרים השכל להכנה לקריאה ראשונה.

מטרת הצעת חוק לשלול מאסירים שהואשמו בפעילות חבלנית נגד מדינת ישראל זכאות לקבלת מימון לטיפול רפואי המוגדר משפר איכות חיים ושאיננו כלול בסל הבריאות הממלכתי. הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת הקודמת בעקבות עתירת מחבלת שניסתה לרצוח יהודים בפיצוץ בלון גז לבית המשפט להורות לשב"ס לאשר התחייבות עבור שחזור חלק מאפה שנפגע בפיגוע. בהצעת החוק מוצע עוד, כי במקרים חריגים השר לביטחון הפנים בהתייעצות עם שר הביטחון, יהיה רשאי להתיר מנימוקים מיוחדים ובאופן חריג את הזכויות הללו וחובת דיווח לוועדה לביטחון לאומי של הכנסת.

יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל, יוזם הצעת חוק אמר מדובר בדיון טעון ומורכב וכי יהיה צורך למצוא את האיזון מהערכים עליהם גדלנו והתחושות האישיות של כל אחד מאיתנו. אצטרך את כל היועצים וחברי הכנסת להכין הצעת חוק כדי שתהלום את הדרישה בהסתכלות ציבורית. האם באמת סל הבריאות הממלכתי הישראלי תקף גם לגבי מחבל וטרוריסט? או האם צריך להיות לו סל בריאות אחר . אם כן האם צריך לשלם על טיפול ואיזה?". ח"כ שרן השכל, יוזמת הצעת החוק, ציינה כי צריך להעביר את החוק במהירות האפשרית בגלל חשיבותו. "בסוף משתלם למחבלים לצאת ולבצע פיגועים כי החיים שלהם בכלא הישראלי טוב יותר מהחיים במקום מגוריהם. זה מתחיל בשכר שהם מקבלים מהרשות הפלשתינית וזה נגמר בהטבות שהם מקבלים בתוך בתי הכלא. זה הגיע לאבסורד גדול של כל מיני תרופות וניתוחים משפרי איכות חיים לאותם אסירים שאפילו אזרחים ישראלים לא מקבלים. למשל קנביס רפואי, ויאגרה כפי שפורסם בתקשורת ועוד. המטרה היא לא להתערב בשיקול דעת רפואית. אין בעיה שמחבל יקבל פרוטזה לשיפור איכות חייו אבל שישלם על זה. לא על חשבון אזרחי ישראל".

ח"כ עאידה תומא סלימאן טענה כי הצעת החוק מסולפת ואפילו את סל הבריאות הבסיסי לא נותנים לאסירים הללו. "יש אמנות בינלאומיות שישראל חייבת לתת טיפול רפואי. כולם יודעים שהרופאים מחויבים, שיש אסירים שלא רצחו, שיש מעצר מנהלי ומדיניות הכיבוש מחזיקה אותם בלי משפט. האחריות על המדינה השולטת. אי-אפשר להעביר הצעה שכזו כי היא לא עומדת במבחן בג"ץ וגם מבחינה מוסרית". ח"כ סימון מושיאשוילי, אמר כי אנחנו מדינה יהודית וחייבים להעניק טיפול מציל חיים לצערי גם למחבלים אבל לא טיפולים משפרי חיים וטיפולים קוסמטיים.

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

עו"ד אביב ישראלי מהמשרד לביטחון לאומי ציין כי ועדת שרים תמכה בהצעת החוק ויש כמה סוגיות שיש ללבן. סג"ד כנרת צימרמן, מהלשכה המשפטית בשב"ס, אמרה כי השירות מעניק טיפול רפואי בהתאם להוראות החוק ואחראי על ביטחונם ובריאותם של האסירים. "הרופאים שלנו הם מקצועיים ופועלים על-פי כללי האתיקה. אם ייקבע אחרת בנושא אז שירות בתי הסוהר יקיים את הוראות החוק".

הד"ר ברי דנינו, ארגון רופאים לזכויות אדם, סיפר כי הוא אורטופד מנתח ילדים בכל הגילים ו-99% ממה שהוא ועמיתיו עושים הם טיפולים לשיפור איכות החיים. לדבריו, אם אדם צריך תותב ללא רגל אז זה טיפול משפר חיים. חוק בריאות ממלכתי קובע את הזכות לבריאות והיא הבסיסית ביותר. יו"ר הוועדה פוגל שאל האם לדעתו הרוצח של משפחת פוגל, שחזר לרצוח את התינוקת כי בכתה, בבריחה שבר את הרגל ונאלצו לקטוע אותה, האם גם אתה רוצה לתת לו פרוטזה? ד"ר דנינו השיב כי הוא חושב שכן. פוגל הגיב: "פה אתה ואני לא מתיישרים. למה המוסריות שלך יותר שווה משלי. זה בסדר גמור שאנחנו לא מסכימים, אבל תזכרו שגם אני חי בערכים של יהודי וישראלי לא פחות משלכם". ד"ר דנינו טען עוד כי דרך השיקולים הפוליטיים אתם מאפשרים לפוליטיקאים להתערב בהחלטות רפואיות. במדינה יהודית ודמוקרטית אסירים, גם אם ביטחוניים, הם בני אדם וחלק מהחברה".

ח"כ אליהו רביבו השיב לדברים ואמר כי הם לא חלק מהחברה. הם פסולת אנושית וחשוב לשים את הדברים על השולחן. בהמשך ציין עוד כי איש אינו מצפה שקצין הרפואה של שב"ס לא יטפל כאשר מגיע אליו מקרה מציל חיים. "זה אף פעם לא היה ולא יהיה. אנחנו מדינת חוק ומחויבים לאמנות בינלאומיות. אתם מערבבים את זה עם טיפולים מיטיבי חיים. והציע להקים שני מנגנונים: הגדרת הטיפולים ובחינת מתן טיפול כאשר גם משפחת האסיר תשלם על כך. כדי שהמחבלים ומשפחותיהם יידעו שבתי הכלא בישראל אינם תיירות מרפא". עו"ד נעמה פויכטונגר, ממשרד המשפטים, אמרה כי יש שני קשיים משפטיים: הניסיון לאפיין סוג של טיפול רפואי שניתן לאסירים, והבחנה בין אסירים ביטחוניים לפליליים. אומנם בשל האופי של העבירות הביטחוניות בית המשפט הכיר שאפשר להטיל מגבלות לשם שלילת מסוכנות. כאן מדובר ברמת השירות שאנו נותנים".

סא"ל (מיל') מאיר אינדור מארגון אלמגור אמר כי לצד המחבלים הרוצחים שאמורים לקבל טיפולים, יש נרצחים שלא יכולים לקבל טיפולים והמשפחות לא יכולות ליצור עימם קשר יותר. בנוסף יש את האפקט הציבורי שכאשר הם רואים את הקייטנה בתנאי הכליאה, הסנגוריה למשפחת תמם ועוד מהווים טריגר לפיגוע הבא. כל הדיון הזה, תפקידו לחוקק את החוק לא בגלל פרוטזה למחבל אלא שמדינת ישראל נאבקת בטרור".

משה חן, שוטר שנפצע קשה בפיגוע בו פוצצה מחבלת בלון גז ואחר מכן עתרה לבית המשפט בבקשה לחייב את שב"ס לאשר לה התחייבות לניתוח באפה, סיפר בדמעות על הפיגוע ואמר כי "נכי צה"ל לא מקבלים טיפולים קוסמטיים. נכים 100 אחוז פלוס. מאיפה הגישה הזו לעשות ניתוח פלסטי למחבלת. אני עד היום סובל כדי להעלות את אחוזי הנכות היכן הצדק כאן? אני כאן בשם נפגעי הטרור ונכי צה"ל. אנשים שבאים להרוג אותנו אין צדק לטפל בהם. הטיפול הקוסמטי הזה בוער בקרבי". עו"ד ישי שרון, הסנגוריה הציבורית, אמר כי יש לנו פחות מידע על הליכים רפואיים שמקבלים אסירים ביטחוניים, ולכן לא הזדרזנו להביע עמדה. חייבים בהירות מבחינת החוק מה מותר ומה אסור. כגישה עקרונית, הזכות לטיפול רפואי לא צריכה להיות מושפעת משלילת החרות".

הד"ר יוסי ולפיש, יו"ר ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל, ביקש לא להציב את רופאי שב"ס בתפקיד השופט. "אני לא מכיר את המושג של טיפולים משפרי חיים, מטרת הטיפולים היא לרפא. אנחנו צריכים לעמוד גם בסטנדרטים הבינלאומיים. לגבי אמונות ודעות אני לא יכול להתייחס", אמר. הד"ר עמיר פוקס מהמכון הישראלי לדמוקרטיה הוסיף כי צריך להיזהר שלא להפוך את ההליך הרפואי כאמצעי ענישה על העונש הקיים". עו"ד מוריס הירש מתנועת הביטחוניסטים ציין כי כפרקליט באיו"ש לשעבר, 80% מהאסירים הם עבירות טרור מהרשות הפלשתינית. "הם מקבלים תשלום מהרשות, נכנסים לכלא בשביל לממן ולרכוש בתים, ללמוד ולקבל טיפולים רפואיים. גם כאשר מחבל שובת רעב אני רוצה לשמוע את עמדת ההסתדרות הרפואית שתכריח אותו לקבל טיפול. צריך שתהיה אחידות. אין שום חובה לעשות מעל ומעבר לסייע ולטפל במי שבא לרצוח אותך". עו"ד דבי גולד חיו מהאגודה לזכויות האזרח טענה כי "האפליה בין קבוצות היא בעייתית מאוד וצריך לזכור שכל החקיקות האלה שיש בהן פגיעה בזכויות אדם אנחנו רואים את ההרחבה שלהם מהר מאוד. שב"ס גם ככה לא נותנים טיפול מעל ומעבר. יש לארגון שלנו הרבה עתירות כנגד טיפולים שהם לא נותנים". שי גליק מארגון בצלמו טען מנגד כי "איש לא מדבר למה אנחנו כאן". לדבריו, "ארגון רופאים לזכויות אדם היה צריך להגיד בגילוי נאות שייצגו את המחבלת נגד החלטת רופאי שב"ס לבית המשפטי המחוזי והעליון וגם האגודה לזכויות האזרח עותרת נגד אותם רופאים בעשרות עתירות והחלטות של רופאי השב"ס. החוק הזה מחזיר את הכוח לרופאי השב"ס להחליט איזה טיפול יינתן. יש להעביר את החוק הזה במהירות".

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

יו"ר הוועדה ח"כ פוגל אמר לסיכום כי החוכמה בחקיקה היא למצוא את האיזון בין כלל הגורמים ומה אנחנו רוצים להשיג בה. בהצעת החוק יש את ההיבטים של הערכים היהודים והישראלים, ערכי רפואה, ויש גם אלמנט של הרתעה ומסר לסביבה הקרובה שרוצה לפגע בנו. ואני רוצה לקדם את הכלי הזה ואני מקווה שתעזרו לי בזה. נקדם אותה לקריאה ראשונה, לאחריה נמשיך לדון בסעיפיו".

תאריך:  30/05/2023   |   עודכן:  30/05/2023
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איזונים לחוק לשלילת מימון טיפול משפר איכות חיים למחבלים ייידונו בהמשך
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חברת הנדל"ן הכשרת היישוב מדווחת (30.5.23) על 44% ברווח הנקי ברבעון הראשון של השנה, אשר הסתכם ב-26.4 מיליון שקל. זאת, למרות זינוק של 41% בהכנסות, אשר הסתכמו ב-206 מיליון שקל. הכשרת היישוב נמצאת בשליטתם של יעקב נמרודי ובנו עפר נמרודי ונסחרת בשווי שוק של 996 מיליון שקל.
30/05/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
הרווח הכולל של קבוצת הביטוח והפיננסים מנורה-מבטחים עלה ברבעון הראשון ב-43% והסתכם ב-159.5 מיליון שקל. עוד מדווחת החברה (30.5.23) על עלייה של 11% בגביית הפרמיות, שהסתכמו ב-2 מיליארד שקל.
30/05/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
ועדת החוקה קיימה (יום ב', 29.5.23) דיון מיוחד בהשתתפות פרקליט המדינה עו"ד עמית איסמן, בנושא התמשכות הליכי חקירה והעמדה לדין - דיווח לפי סעיף 57א(ב) לחוק סדר הדין הפלילי, דיווח על שיעור המקרים בהם משך הליכי החקירה וההעמדה לדין על-ידי רשויות האכיפה השונות תואם את התקופות בקבועות בנהלים ובהנחיות, ועל מספר המקרים בהם נדרשה הסכמת היועמ"ש לממשלה להגשת כתב אישום בשל חריגה מהתקופות הקבועות.
30/05/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת שיאמדן פיננסים, השקעות והחזקות תובעת 10 מיליון שקל מחברת התוכנה אפיירו, במחלוקת על משרדים יוקרתיים בשטח של 1,800 מ"ר ברחוב דה-וינצ'י בתל אביב. התביעה הוגשה (29.5.23) לבית המשפט המחוזי בתל אביב. מן התביעה עולה, כי אפיירו טוענת שיש סכנה להמשך קיומה וכי הדירקטוריון הורה לבצע שורה של מהלכים להצלתה.
30/05/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
חברת התעופה אל-על וחברת הביטוח AIG תובעות 65.8 מיליון שקל מרשות שדות התעופה ומחברת לאופר תעופה, בעקבות תאונה קרקעית בה ניזוק מטוס של אל-על בשנת 2018. התביעה הוגשה (30.5.23) לבית המשפט המחוזי מרכז.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אחד יצא בשצף-קצף נגד פרקליטות המדינה, היא רקב, היא רוצה להפיל את שלטון הימין, היא מבצעת עבירות, היא חוקרת את חבורת ביבי ועד היום איש לא הורשע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il