|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כאן 11. רק 3 יועצים לשוניים בחצי משרה לחטיבת החדשות [צילום אילוסטרציה: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

תאגיד עילג: זינוק בתלונות על עברית קלוקלת

דוח נציבות קבילות הציבור של תאגיד כאן מצביע על עלייה חדה של 16% בשיעור התלונות על רמת הלשון העברית בשידורים התאגיד מעסיק רק יועצת לשונית אחת במשרה מלאה ושלושה במשרה חלקית - אף אחד מהם אינו אחראי לרשת ב', להפקות של כאן 11 והחינוכית ולדיגיטל
08/08/2023  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   שידור ציבורי   |   תגובות
עידן יוסף
שבר בקול ישראל: עורכי החדשות מחליפים את נפילי הקריינים

עידן יוסף
כך נשמעת מהדורה מפי עורך החדשות

קטר, לא קטאר
דוגמאות לקבילות
  • הקבילה: משחקי גביע העולם בכדורגל נערכים בקטר ולא ב"קטאר". שם המדינה 'קטר' נכתב בערבית בשלוש אותיות - قطر (ללא אלִף) - ונהגה בהטעמת מלעיל: קַ֫טַר. על-פי כללי התעתיק מערבית לעברית, גם בעברית לא תיכתב האות אל"ף, בייחוד שהיא גוררת הגייה שגויה בהטעמת מלרע.
  • התשובה: העברנו את הקבילה ליועצת הלשון בתאגיד השידור 'כאן', רות אלמגור-רמון, ולהלן תשובתה: "אתה צודק לגמרי! הייתה בעניין זה תקלה: בשל פעמים אחדות שבהן נכתב בטעות "קטאר", הייתה החלטת מערכת לשון ושפה עברית להאחיד את הכתיב לצורה המשובשת. אני מעבירה את מכתבך למערכת החדשות.

זה שעולה וזה שיורד
  • הקבילה: בתחזית המוגשת בסיום החדשות ברדיו, מגישת החדשות אומרת "הטמפרטורות ירדו" או "הטמפרטורות יעלו". לדעתי כך זה תמיד לפחות בעשורים האחרונים, אבל זו שגיאה. במיוחד מאז הנהגתם הקפדה מגדרית יתרה, טמפרטורות תרדנה או תעלינה, ולא ירדו או יעלו. טמפרטורה היא לשון נקבה.
  • התשובה: העברתי את פנייתך ללשונאית של 'כאן' הגב' רות אלמגור-רמון ולהלן תשובתה: אילו היינו קרובים יותר לפורים הייתי מביאה לפניך את הפסוק האנטי-פמיניסטי ממגילת אסתר: "וְנִשְׁמַע פִּתְגָם הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה בְּכָל מַלְכוּתוֹ כִּי רַבָּה הִיא וְכָל הַנָּשִׁים יִתְּנוּ יְקָר לְבַעְלֵיהֶן לְמִגָּדוֹל וְעַד קָטָן".
אבל מאחר שפורים עוד כברת דרך מאיתנו, אומר לך שמן המקרא המאוחר ואילך - בכל ספרות חז"ל, אין אלא צורה אחת: צורת הנסתרים.
אני ממליצה אפוא לומר "הטמפרטורות ירדו", אף כי אין פסול בצורה הקשה 'תרדנה'.
וראה בלוחות הנטייה של האקדמיה:
אתם/אתן תֵּרְדוּ
אתן תֵּרֵדְנָה, תֵּרַדְנָה
הם/הן יֵרְדוּ
הן תֵּרֵדְנָה, תֵּרַדְנָה

לבוב-לביב, חרקוב-חרקיב
  • הקבילה: אני מאזינה כעת ליומן החדשות שלכם ומופתעת לשמוע כי הכתבים והשדרנים משתמשים בשמות הרוסיים של ערי אוקראינה: לבוב במקום לביב, חרקוב במקום חרקיב וכיוצא בזה; זאת בניגוד לבקשה מפורשת של אוקראינה. אין לי ספק שיש לכם הסבר להחלטה, ובכל זאת ראוי לשנותה.
  • התשובה: יועצת הלשון רות אלמגור-רמון: עם פרוץ המלחמה נודע על ההבדל הלשוני בהיגוי שמות הערים בלשון האוקראינית, ובהתאם חל שינוי בהגייה ובכיתוב בשידורי הטלוויזיה. מכאן שברור כי "אין סירוב" לעשות כך בקרב הכתבים, וככל שהדבר קורה, אני סבורה שיש לייחס זאת להרגל. פנייתכם מועברת למנהל כאן רשת ב' כדי לחדד את ההגייה האוקראינית.

חוק השידור הציבורי הישראלי קובע כי תאגיד השידור הישראלי יפעל "לטיפוח ולקידום השפה העברית". אולם בפועל רמת העברית בפלטפורמות השונות של תאגיד כאן הולכת ונחלשת, וגם הצופים והמאזינים מבחינים בכך ומתריעים על הליקויים, שאינם מתיישבים עם לשון החוק.

עדות לכך ניתן למצוא בדוח נציב קבילות הציבור החדש לשנת 2022, המצביע על עלייה חדה במספר התלונות שהוגשו בנושא לשני הנציבים שכיהנו בשנה זו, אורלי ממן אורי פז.

בהתפלגות לפי הכרעה - מספר התלונות המוצדקות (כולל מוצדקות בחלקן) בדוח שפרסמו רשם בשנת הדוח (2022) נתח משמעותי - 31% (321 תלונות) עלייה משמעותית של 7% לעומת השנה הקודמת. היקף התלונות הלא מוצדקות הינו 23% מכלל התלונות שהתקבלו (236) לעומת 17% בשנה הקודמת - גם כאן בולטת עלייה של 6%. הרוב המכריע של התלונות נרשם בקטגוריה של "נענו לגופו" - 43% לעומת 58% בשנה הקודמת - ירידה חדה של 15%.

כאמור, התחום שבלט ביותר בשיעור התלונות המוצדקות לפי נושא הינו לשון ושפה עברית שגרף 74% מהתלונות המוצדקות, לעומת 58% בשנה הקודמת - עלייה חדה של 16 נקודות האחוז! עליות במספר התלונות המוצדקות נרשמו גם בנושא תכנים ומסגרות שידור עם 15% (9+) ואתיקה עם 11% (5+). לעומת זאת, בשורת נושאים נרשמו ירידות, בחלק באופן משמעותי: תוכן פוגעני נמצא במקום השני עם 50%, לעומת 55% בשנה הקודמת (5-); אחריו תרבות דיבור, מינוח וניסוח 46% (10-); טעויות וחוסר דיוק 41% (8+); קליטה 22%, סגנון הגשה ותרבות דיון 20% (11-); חוסר איזון והטיה 18% (12-).

מספר זעום של יועצים לשוניים

בדיקת News1 מעלה כי התאגיד אינו עושה די להנחלת העברית. כאן מעסיק ארבעה יועצים לשוניים, אך איש מהם אינו מייעץ לכאן רשת ב', לרבות מהדורות השעה המשודרות בתחנה. גם היקף המשרה של היועצים הלשוניים בעייתי. לחטיבת החדשות של ערוץ כאן 11 יש שלושה יועצים לשוניים, כולם מועסקים במשרה חלקית. יועצים אלה אינם מועסקים בסופי השבוע ואינם מייעצים ליתר התוכניות הלא-חדשותיות המופקות בידי התאגיד.

היועצת היחידה שמועסקת במשרה מלאה היא רות אלמגור-רמון (79), יועצת הלשון הוותיקה של רשות השידור. אלמגור-רמון אחראית לשפה תקנית ברשתות הרדיו העבריות שאינן רשת ב' - כאן תרבות, כאן מורשת, כאן ג', כאן 88 וכאן קול המוזיקה. גם היא, כיתר עמיתיה, אינה מועסקת רשמית בסופי השבוע - אך היא מסייעת בהתנדבות גם בטלוויזיה וגם בכאן רשת ב'.

לאתר החדשות של כאן במרשתת אין יעוץ לשוני, וכך גם ליתר תחומי חטיבת הדיגיטל המפיצה חומרים בפלטפורמות השונות, לרבות בטלוויזיה. גם תחום ההסכתים הנחשב, שמקבל חשיפה ארוכת שנים לנוכח היותו מנותק מן האקטואליה, אינו מפוקח לשונית. אפילו ל"כאן חינוכית" - הערוץ לילדים ולבני נוער אין יועץ חינוכי למרות חשיבות הנחלת השפה כבר בגילים הצעירים.

בסעיף 11 בקוד האתי של תאגיד כאן נכתב: "נקפיד על לשון בהירה, נקייה ותקנית". לנציב הקבילות הגיעו תלונות שעניינן מינוח וניסוח שאינם עולים, לדעת הקובלים, בקנה אחד עם הקוד האתי המחייב. מספר התלונות בתחום זה הסתכם בשנה הנסקרת ב-162 - שיעור של 16% מסך כל התלונות שהגיעו בשנה הנסקרת (מקום שני). זאת לעומת 82 תלונות בשנה הקודמת - 5% מכלל התלונות, וזהו זינוק חד של 11% בתלונות בתחום זה. שיעור התלונות המוצדקות בתחום זה עמד על 46% לעומת 56% בשנה הקודמת - ירידה משמעותית של 10 נקודות האחוז. להלן כמה מן התלונות:

כאן, BOX?

  • הקבילה - חלק מהקבילות המוצדקות עסק בשימוש במונח הלועזי שניתן ליישומן החדש "כאן BOX" שהוטמע לפני משחקי גמר גביע העולם בכדורגל ("מונדיאל"). אחד הקובלים כתב: "אני רק אחד מני רבים שתהו מאוד כיצד תאגיד השידור הישראלי משנה את שם המותג שלו לשם שחלקו לועזי: כאן ״בוקס״. ביזיון לתאגיד ולשפה העברית. אנא העבר לידיעת ההנהלה וליועצת הלשונית".

  • התשובה - מדובר בנושא עקרוני וחשוב ולכן הוא נבחן יחד עם הבלשנית ויועצת הלשון הוותיקה של התאגיד, הגב' רות אלמגור-רמון. ייתכן שמראש היה ראוי ויפה להציע מילה עברית לשמו של היישומון החדש, אבל נראה שלאחר השימוש הרב בשם הזה בתחרויות גביע העולם ויצירת הרגלי הצפייה בו, כבר מאוחר לשנותו. נוסף על כך, וזה אולי העיקר, השימוש במילה לועזית בשמו של יישומון, אפליקציה, מקובל מאוד, ואינו חמור כשם לועזי לתוכנית, או שימוש מיותר של מילה לועזית בשידור עצמו. לפיכך נראה לנו שכדאי להניח לשם שנבחר: כאן BOX.
דוח הממונה על קבילות הציבור לשנת 2022 / דוח שנתי
הדוח השנתי מס' 6 של הממונה לשנת הפעילות 2022. דין וחשבון זה מסכם את פעילות הממונה על קבילות הציבור בשנה הנסקרת. הוא כולל הצגה וניתוח נתונים וממצאים, מגמות ודוגמאות מאפיינות מתוך הקבילות שהגיעו מן הציבור לנציבות הקבילות מיום 1.1.2022 ועד 31.12.2022 (66 עמ')

מונח דמוגרפי, לא לגעת

  • הקבילה - הבוקר בחדשות השעה 9 ברשת ב' נאמר כי "מיליון בתי אב" נותקו מזרם החשמל בארה"ב. הואיל ובבתים רבים גרות משפחות ללא אב, והואיל ותוחלת חיי הנשים גבוהה מזו של הגברים גם בארה"ב, אזי בחלק הארי של הבתים חיות נשים, או שהן עומדות בראש המשפחה. ולבסוף, מה רע ב"בתים" סתם, כלומר מה רע במשפט: "מיליון בתים נותקו מזרם השמל בארה"ב"? אודה לתשובתכם.

  • התשובה - העברתי את פנייתך לגב' רות אלמגור-רמון והיא מסרה כי "בית אב" הוא מונח דמוגרפי, ולא הייתי נוגעת בו [התלונה נמצאה לא מוצדקת].

"חנוכריסמס"

  • הקבילה - שמעתי ברשת ב' פרסומת של טיב טעם שמכנה את הימים האלו כ"חנוכריסמס". מדובר בביטוי שבעיניי מדרדר את השיח הישראלי ופוגע בחג החנוכה. אין צורך להכביר במילים. חנוכה הוא חג יהודי. יהודים בגולה נמנעו לאורך הדורות שלא לחגוג את החג הנוצרי אז בפרסומת זו עוד מרדדים את החג ומערבבים בין השניים. אבקש בשלב הראשון להפסיק את הפרסומת מיד. כמו-כן אני רוצה התייחסות שלכם לנושא.
  • התשובה - התשדיר נבדק ונמצא תקין לשידור. מדובר בפרסומת לרשת שיווק המקדמת מכירה של מוצרים לחג החנוכה ולקריסמס. התשדיר פונה לכלל האוכלוסייה ואין בו כלום המרמז על פגיעה בדת/לאום/מגזר/אפליה וכד'. צר לי על תחושותיך. התשדיר מקדם מבצע אשר מסתיים ביום 31.12.22 [התלונה נמצאה לא מוצדקת].


"השמירה על שפה תקנית, לצד קידומה של הלשון העברית, מהווה את אחד הנדבכים המרכזיים בתאגיד", כתב הנציב בדוח שפרסם. מספר התלונות שנרשם בקבוצה זו הינו 77 (7%), עלייה של שתי נקודות האחוז לעומת השנה הקודמת. עם זאת, 74% מהתלונות בנושא זה נמצאו כמוצדקות על-ידי הממונה, לעומת 58% בשנה הקודמת - סך הכל זינוק חד של 16 נקודות האחוז!

מכאן נמסר ל-News1: "רק 7% (פחות משמונים תלונות) מסך כל התלונות שהגיעו לתאגיד במהלך שנת 2022 הן בתחום זה, והממונה קבע כי לא כולן נמצאו מוצדקות – כך שעל-פי הדוח אין כל הידרדרות בתחום זה.

"תאגיד השידור הישראלי רואה חשיבות גדולה בטיפוח וקידום השפה העברית. נושא הלשון העברית זוכה בכל חטיבות התאגיד לליווי מקצועי קבוע ולטיפול מקצועי צמוד לאורך כל השנה, על-ידי צוות יועצי לשון מקצועיים ובליווי רות אלמגור רמון, מי ששימשה כיועצת הלשון של רשות השידור. השתלמויות מקצועיות להטמעת כללי הלשון העברית נערכות כל העת בקרב עובדי כל חטיבות התאגיד ועובדי החדשות בפרט".

תאריך:  08/08/2023   |   עודכן:  08/08/2023
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תאגיד עילג: זינוק בתלונות על עברית קלוקלת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שידור ציבורי
משרד התקשורת פרסם אמש (24.7.23) את תזכיר חוק התקשורת (שידורים), התשפ"ג-2023, שיזם השר שלמה קרעי. החוק מציע להקים רשות אסדרה רזה חדשה - "הרשות לתקשורת משודרת", שתחליף את המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לווין ואת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו.
25/07/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר התקשורת שלמה קרעי הציג את עיקרי תוכניתו לשוק התקשורת הכוללים את סגירת הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלווין - ולהקמת גוף אחד להחלפתם. עוד על-פי התוכנית: הצורך ברשיונות למפעיל חדשות יבוטל, תתאפשר הקמת ערוצים נוספים ויופסק הפיקוח על תכנים בערוצי טלוויזיה, בנוסף - ערוץ הספורט יחויב למכור לכל ספק את תכניו, בכל ממשק. איסור הפרסומות בתאגיד כאן יורחב כך שיחול גם על כאן רשת ב'.
17/07/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
וליד יוסף, מנהל חדשות טלוויזיה בחטיבת המדיה בערבית בתאגיד כאן, מבקש (12.7.23) מבית הדין האזורי לעבודה בירושלים צו מניעה זמני נגד פיטוריו ונגד הליכים להחלפתו. יוסף, המועסק בשידור הציבורי 24 שנים, מוסר שהפיטורים אמורים להיכנס לתוקף ב-3.8.23.
12/07/2023  |  יצחק דנון  |   חדשות
מוטי עדן אוסטרייכר, ששימש ראש מערכת חיפה והצפון לשעבר ברשות השידור ובהמשך מנהל הערוץ הראשון, הלך הלילה לעולמו. בן 73 היה במותו.
06/07/2023  |  אלי אלון  |   חדשות
שבע שנים לאחר שידורה, צפויה התוכנית המיתולוגית "שום, פלפל ושמן זית" עם השף חיים כהן לחזור למסך. תאגיד השידור הציבורי פרסם (יום א', 2.7.23) באתר "כאן" קול קורא מקוון, להגשת הצעה להפקה מחודשת של התוכנית. תוכנית נוסטלגית נוספת שצפויה לשוב היא "הילדים משכונת חיים".
02/07/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il