|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
הרכבת הקלה. אהדה אינה תחליף לראיות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

נדחו תביעות לפיצוי על הרכבת הקלה בירושלים

ביהמ"ש: עשרות עסקים ברחוב יפו לא הוכיחו את נזקיהם בעת הקמת הקו, שהקמתו לא חרגה מן הסביר; אין מקום להחיל במקרה זה "חבות ללא אשם"
28/08/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, חיה זנדברג, דחתה שלוש תביעות של בעלי עסקים בתוואי הרכבת הקלה בירושלים לפיצוי על הנזקים הנטענים שנגרמו להם בעת הקמתה לפני כ-15 שנה. התביעות היו בסכום כולל של 34.7 מיליון שקל (בערכי 2014); העיקרית הייתה תביעה בסך 28.2 מיליון שקל שהגישו 30 בעלי עסקים לאורך רחוב יפו.

בתביעות נטען, כי עבודות ההקמה נמשכו זמן רב מן המתוכנן ובמהלכן נגרמו לעסקים נזקים כבדים - בשל העדר נגישות אליהם, העדר תחבורה ציבורית ברחוב יפו, מטרדי רעש ולכלוך ועוד. זנדברג דחתה טענות אלו (15.8.23) הן במישור הרוחבי הנוגע לפרויקט בכללותו והן תוך ניתוח הנזקים הנטענים הספציפיים. היא גם קובעת, כי אין זה המקרה המתאים להטיל "חבות ללא אשם" על הנתבעות: העמותה לתכנון, פיתוח ושימור אורבני ירושלים (אשר תכננה את הקו), משרד התחבורה, עיריית ירושלים וחברת סיטיפס (שהייתה הזכיינית הראשונה שלו).

זנדברג אומרת תחילה, כי "מהחקירות הנגדיות של התובעים עלה שקיים קושי רב בקביעת ממצא שבעובדה על סמך האמור בתצהירים. בתצהירים נפלו שגיאות עובדתיות לא מעטות, וההתרשמות היא שהתובעים לא ידעו לעתים במה דברים אמורים ביחס לטענות שנכללו בתצהיריהם ונסמכו במידה רבה על עדויות שמיעה מובהקות". עוד היא עומדת על העובדה, שלא הוגשו חוות דעת מומחים בנקודות מרכזיות בהן היו נחוצות, וכי התובעים אינם יכולים להסתמך על חוות דעת בנות הזמן שהוגשו בצורה חלקית.

זנדברג קובעת מספר ממצאים עובדתיים מרכזיים: התובעים לא הוכיחו שהעבודות חרגו מהזמן הסביר והמקובל ולא הוכיחו התרשלות של הנתבעות בנושא זה; לא הוכחו התרשלות או הפרת התחייבויות בנוגע לסדרי התחבורה הציבורית בעת ביצוע העבודות; לא הוכחו הטענות בדבר פגיעה בנגישות לעסקים; לא הוכח שהיו מפגעים בטיחותיים שלא טופלו; לא הוכח שמפגעי הרעש והלכלוך היו חריגים, ובכל מקרה הם אירעו במהלך ביצוע עבודות ציבוריות; והתובעים לא הוכיחו שהובטח להם להקים קרן לפיצוי על נזקיהם.

פרק נרחב בפסק הדין עוסק בשאלת ה"חבות ללא אשם" וזנדברג אומרת שהתחבטה מאוד בשאלה האם אין מקום להטיל אותה, שכן העבודות פגעו בעסקים לאורך תקופה בלתי מבוטלת של למעלה משנתיים. היא מציינת, כי מדובר בדוקטרינה הקיימת בעיקר בספרות המשפטית (אך לא בפסיקה) ומעוגנת בטעמים של שוויון, במיוחד במקרים בהם היחיד נושא בנטל חריג לטובת הכלל - ולכאורה מדובר במקרה קלאסי שכזה.

זנדברג הגיעה לבסוף למסקנה שאין מקום להחיל דוקטרינה זו, שכן אין לה הצדקה כאשר מי שנשא בנטל חריג נהנה לאחר מכן מרווח חריג. "במקרה הנוכחי חלק מהתובעים הפיקו תועלת כלכלית מהקמת הרכבת הקלה. היו מי שרווחי עסקם גדלו לאחר שהרכבת הקלה החלה לנסוע ברחוב יפו ותנועת הולכי הרגל ברחוב גדלה". היו מי שנהנו מעליית ערכם של הנכסים (אם כי רק בודדים מבין התובעים הם גם בעלי החנויות והקרקעות). היו מי שלאחר פתיחת הרכבת הקלה רשמו רווח נאה מהשכרות משנה של עסקיהם.

עוד אומר זנדברג, כי מתן פיצוי דווקא לתובעים אלו מכוח "חבות ללא אשם" מהווה פגיעה בשוויון, שכן הוא לא יינתן לעשרות בעלי עסקים אחרים ברחוב יפו וסביבתו. היא מציינת, כי המדינה השקיעה ברכבת הקלה 3.2 מיליארד שקל - וכעת התובעים מבקשים שבית המשפט יורה לשלם להם, ולהם בלבד, עשרות מיליוני שקלים ללא קריטריונים מחייבים, וכאמור בצורה אקראית מול עמיתיהם. "אין לכך מקום", קובעת זנדברג.

בעיות קשות בחוות הדעת האקטוארית

בהמשך דוחה זנדברג, למעלה מן הצורך, את הטענות הספציפיות לגבי גובה הנזקים. היא עומדת על כך ששליש מן התובעים ביקשו לתקן את חוות הדעת מטעמם - שיעור חריג שאינו אמור לקרות בחוות דעת אקטואריות; בחוות הדעת נפלו קשיים מתודיים ועובדתיים מהותיים להם לא ניתנו הסברים; חלק מן התוצאות היו שגויות; המומחה התעלם מגורמים נוספים שהשפיעו על תוצאותיהם הכספיות של העסקים; והנזקים חושבו לעיתים על בסיס הכנסות שהיו גבוהות מאלו שדווחו לרשויות המס.

עוד מציינת זנדברג, כי רבים מבין העסקים משתייכים לענפים העוברים שינויים מהותיים בעשורים האחרונים, כגון הלבשה והנעלה, ספרים ובתי מרקחת (בעיקר של המעבר למסחר אלקטרוני). "קשה שלא לחוש צער על עולם הולך ונעלם, נוסטלגי; קשה שלא לחוש אהדה כלפי התובעים", היא אומרת, אולם אהדה זו אינה יכולה לבוא במקום ראיות שלא הוצגו. "הסגירה של העסקים ושינוי הפנים לא נבעו מעבודות הרכבת הקלה, אלא משינויי עומק נרחבים ועמוקים יותר. הרכבת הקלה מסמלת אולי את הקדמה והטכנולוגיה אך לא ניתן לתלות בה את כל 'חטאיהם' של אלו".

זנדברג נמנעה מלפסוק הוצאות לטובת הנתבעות, בשל סוגיית ה"חבות ללא אשם". את התובעים ייצגו עוה"ד שחר הררי ועודד פלג; את העמותה ייצגו עוה"ד עדי ברינה, יעל פטובי ואמיר קדרי; את משרד התחבורה ייצגה עו"ד נחמה ברוק-שקי; את העירייה ייצגה עו"ד תמר קרניאל; ואת סיטיפס - עוה"ד רוני ליבסטר וטלאור ערד.
ת"א 4091-06-14, יחזקאל ניסן ואח' נ' העמותה לתכנון, פיתוח ושימור אורבני ירושלים, משרד התחבורה, עיריית ירושלים, סיטיפס / פס"ד
דחיית תביעות לפיצוי עסקים ברחוב יפו בירושלים על נזקיהם בעת הקמת הרכבת הקלה

תאריך:  28/08/2023   |   עודכן:  28/08/2023
איתמר לוין
+תחנת רכבת השלום פונתה מחשש לאירוע ביטחוני
19:56 28/08/23  |  עידן יוסף
נוסעים בתחנת רכבת השלום בתל אביב דיווחו ששמעו ירי. המשטרה פינתה את התחנה מנוסעים. שוטרים שביצעו סריקה לא מוצאים שום עדות לאירוע ירי, והכריזו על חזרה לשגרה.
+הופסק זמנית שירות הרכבות בתחנת קריית אריה
11:24 28/08/23  |  עידן יוסף
מחברת תבל, מפעילת הקו האדום של הרכבת הקלה נמסר: עקב תקלת הקשורה לחברת חשמל, באופן זמני, לא יתקיים שירות רכבות בתחנת קריית אריה (R3). קו R3 יעבוד עד לתחנת אם המושבות פתח תקוה ובכיון ההפוך. לתשומת ליבכם - R1 פועל כסדרו. מצרים על אי-הנוחות הזמנית ומקווים שהתקלה תתוקן בהקדם. נשוב ונעדכן בקרוב".
+עתירה: לפצות את בעלי העסקים ברחוב אלנבי על הרכבת הקלה
10:24 28/08/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פורום העצמאים ולה"ב מבקשים מבג"ץ להורות למשרד התחבורה ונת"ע לפצות את 1,000 בעלי העסקים ברחוב התל אביבי שנסגר לתנועה לשם הקמת הקו הסגול
נסגר לפחות ל-4.5 שנים [צילום: יוסי גבאי]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נדחו תביעות לפיצוי על הרכבת הקלה בירושלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יש
28/08/23 11:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית "צדק תחבורתי" תעבור שינוי - וההנחה תינתן לפי שכונת המגורים ולא לפי העיר. כך הודיעה (יום א', 27.8.23) שרת התחבורה.
27/08/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
הבוקר (יום א', 27.8.23) נפתחה הכניסה הצפונית לתחנת הרכבת תל אביב השלום, לאחר שהייתה סגורה בשבועות האחרונים לטובת עבודות שדרוג דרך השלום ופיתוח המרחב העירוני שבוצעו על-ידי נתיבי איילון ועיריית תל אביב-יפו.
27/08/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
רכבת ישראל מוצאת את עצמה בעיצומו של משבר צפיפות מתגבר, שיש לו השלכות מרחיקות לכת הן על שירותיה והן על הגודש בכבישים, שהוא גורם הגידול המשמעותי במספר הנוסעים. בשנים האחרונות רק החריפה הבעיה, כאשר מספר הנוסעים גדל בקצב שנתי מהיר של כ-8%. לפני תחילת מגיפת הקורונה, הרכבת קלטה כ-70 מיליון נוסעים מדי שנה. התחזיות לשנת 2025 צופות זינוק מדהים ל-106 מיליון נוסעים מדי שנה.
26/08/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת תבל המפעילה את הרכבת הקלה בגוש-דן שינתה את זמני ההפעלה במוצאי השבת, כך שהשירות החל ב-20:30, וזאת בניגוד להסכם ההפעלה. זאת לאחר שבשבוע ההפעלה הראשון החלו הנסיעות בשעה 21:30 כדי לאפשר זמן התארגנות.
26/08/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
18 באוגוסט 2023 ייזכר בתולדות מדינת ישראל כיום היסטורי. ביום זה התחיל לפעול לאחר אינספור עיכובים הקו האדום הראשון של הרכבת הקלה בגוש-דן. מדובר בקו שאורכו כ-24 קילומטרים, 12 מתוכם מתחת לפני האדמה, שיקשר את הערים פתח תקוה, בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו בואכה בת ים, ושיהיו לו 24 תחנות, 10 מהן תת-קרקעיות.
22/08/2023  |  עמית דובקין  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
תפקודה הלקוי של צרפת בכלל ושל הצבא הצרפתי בפרט בתחילת מלחמת העולם השנייה; לאנשי צבא בכירים אין כישורים לפתח קונספציות ולקרוא את הכתובות על הקיר; דמיון בין התפתחויות ומגמות ב-1940, ...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il