|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
נדרשות הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]

המפקח על המחירים: "כמעט בכל מוצר מזון יש ריכוזיות"

רשות התחרות: "מגבשים כתבי אישום ועיצומים במיליוני ש"ח על חברות שלא העבירו מידע כנדרש ופעלו בתיאום מחירים. שימוע לשטראוס ולנטו" משרד הכלכלה: "17 חברות לא מסרו מידע על רווחיותן" לובי 99: "סוגת ויכין מייקרות מחירים כי הן יכולות"
11/01/2024  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   יוקר המחיה   |   תגובות

בעקבות גל ההתייקרות המשמעותי במוצרי המזון, התכנסה (10.1.24) הוועדה לביקורת המדינה לדיון מעקב בנושא ברקע דוח המבקר מלפני שנתיים וחצי, שמצביע על ריכוזיות ומונופולים בענף. בדוח עלה כי עשרת ספקי המזון הגדולים מחזיקים יחד בנתח שוק המוערך בשיעור של כ-54% בממוצע מכלל ענף המזון ותחום מוצרי הצריכה ושרשות התחרות לא בחנה את השפעתו של החוק על הריכוזיות הגאוגרפית ועל מחירי המצרכים באזורים אלו, היקף בדיקות זעום על המחירים שאינו מאפשר בקרה יעילה על אמינות המידע שהקמעונאים מפרסמים, הפחתות מכסים שלא התגלגלו לצרכן ועוד.

המפקח על המחירים במשרד הכלכלה, הד"ר יונתן בצלאל, אמר בדיון: "פנינו ל-17 חברות שמייצרות מוצרים בסיסיים וביקשנו לפי חוק פיקוח לקבל נתונים מפורטים לגבי הרווחיות, על-מנת שנדע האם יש להכניס את זה לפיקוח. לא קיבלנו את המידע שביקשנו למרות שהייתה תמיכה משפטית לבקשתי. מחכים לדיון בנושא הזה עוד חודשיים בבג"ץ. כמעט בכל מוצר יש ריכוזיות. לא חייבים לפעול בפיקוח קשיח של קביעת מחיר, אלא בצמצום רווחים".

איל שפירא מרשות התחרות אמר: "הכשלים בשוק המזון דורשים מאמץ משותף של כל משרדי הממשלה. הורדת מחירים יכולה לבוא דרך כניסה של מותגים נוספים, אבל גם דרך חסמים אחרים שניתן להוריד דוגמת זה שמה שנמכר באירופה יכול להיכנס לכאן ללא תקינה מחודשת. הדרך לצמצם פערים עוברת גם בהורדת מכסים. בפעולות של הרשות עשינו רבות בחודשים האחרונים: בוצעו השלמות חקירה נגד חברות מזון ונפתחו חקירות על הפרה של חוק המזון, יצאו מכתבי שימוע נגד שטראוס ונגד עובד בחברה, במהלך 2024 אנחנו נגבש את כל כתבי האישום נגד המפירים. במסגרת האכיפה של חוק המזון, הרשות יצאה בבדיקה בין ספקים וקמעונאים גדולים - נאספו אלפי ראיות שבכללן נמצא שרובם עומדים בחוק המזון. חברת נטו לא הגיעה להסכמות איתנו על ההפרות שנתפסו, וזומנו לשימוע לפני עיצום של 23 מיליון ועוד עיצום של 8 מיליון על כך שלא העבירה מידע לרשות".

עופרי אשל, מרכזת ועדת המחירים באגף התקציבים במשרד האוצר, אמרה בדיון כי כלי הפיקוח של מחירים הוא כלי מוגבל והפתרון הוא בשכלול השוק והסרת חסמים: "שימוש בפיקוח על מחירים צריך להיעשות בצורה זהירה, אחרת יהיו עיוותים הפוגעים בצרכנים ויביאו לכוונות הפוכות ממה שרצינו. צריך לבחון כל ענף לפי מאפיינים תחרותיים - לדוגמה: מחיר החמאה הוא מקרה בוחן להוצאת מוצר מפיקוח על המחירים. המדפים היו ריקים ולא הייתה חחמאה במדפים. כשהשוק נפתח לייבוא, הוכנסו מוצרי חמאה שונים, מה שמשך גם את המוצר הגנרי להיות במחיר נמוך ממה שהיה כשהיה בפיקוח".

עו"ד נועה זלצמן, מנהלת תחום כנסת בלובי 99: "לאחרונה, יבואנית הענק שסטוביץ הודיעה על התייקרות מוצרים ואליה הצטרפו החברות סוגת ויכין. בימים אלה, אין לכך שום הצדקה מול הנתונים שמצאנו, והחברות עושות את זה כי הן יכולות - שוק המזון הישראלי הוא ריכוזי ביותר בהשוואה עולמית ולצרכן אין חלופה. הפתרון העיקרי למצב הוא פירוק הריכוזיות של חברות המזון הגדולות, שנוצר אחרי שנים שבהן אושרו מיזוגים ורכישות. חייבים להחזיר את הגלגל לאחור ולקבוע שמונופול בשוק אחד לא יוכל להחזיר במונופול בשוק אחר. לציבור נמאס מסיסמאות וצריך שינוי אמיתי".

הד"ר דורית אדלר, נשיאת הפורום הישראלי לתזונה בת-קיימא: "אין שום מדינה בעולם שהמזון חופשי בה - יש אינסוף אסדרה. הנטל העיקרי שיש בארץ בכל בתי החולים הוא מהמזון הלא-בריא. סוגת מעלה ב-40% את הקטניות, שזה בלב המזון הבריא. אנחנו בעת חרום ומדינת ישראל תהיה בחסר מזון אמיתי. המדינה חייבת לפקח על סל מזון בריא יותר".

אלי שלום סתיו מפורום בעלי המכולות אמר: "במכולות יעברו במקום כחול-לבן למכור מוצרים מכל אירופה במחירים תחרותיים מאחר שהיצרנים המקומיים כבולים בידיים של הקמעונאים ולא משתלם לתת את ההנחות למכולות. קרוב לשנה אנחנו מתחננים לשר הכלכלה, ליועץ הכלכלי אבי שמחון ולכל הגופים, לשמוע על התוכנית שלנו להוררדת מחירים ולשמירה על הענף, אך איש לא מוכן אפילו שנציג אותה".

עו״ד עמיר עופר, מנהל ענף המזון והמשקאות באיגוד לשכות המסחר, הציג בדיון את ההליכים שיש לעשות כדי לעודד את התחרות - לאפשר כניסה של מתחרים חדשים, להסיר חסמי אסדרה לרבות מכסים, לקצץ באסדרה העודפת ולפעול בכל דרך על-מנת לייעל ולכלכל את השוק מתוך ידיעה ברורה שתחרות מביאה להורדת מחירים ולשיפור השירות: "להמשיך לצמצם אסדרה מיותרת, שהיא דה-פקטו חסם סחר לייבוא ולפשט אסדרה קיימת, לייעל את המונופולים המוחלטים בבעלות המדינה שממשיכים להשית עלויות יתר על המגזר העסקי בישראל בדגש על נמלי הים, להבין שליצרנים הבינלאומיים יש מחירי ייחוס לאיזורים שונים בעולם - ניסיון להתערב במערכת יחסים זו עלול להוביל להקטנת מגוון המוצרים שמגיעים לישראל, לתת מענה לסוגיה הכבדה של הכשרות, והעלויות שהיא משיתה - שדי נוטים להתעלם ממנה כשבוחנים את מחירי המזון בישראל בהשוואה למקומות אחרים בעולם, וכן לבטל כליל את המכס על ייבוא מוצרי מזון".

דודי מנביץ, יו"ר איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים, אמר כי "העובדות שהוצגו בוועדה עומדות בסתירה מהותית ויסודית עם נתוני דוחות מבקר המדינה. זה מבוסס על נתונים היסטוריים מלפני למעלה משש שנים כאשר בינתיים העולם וישראל עברו שינויים מהותיים - דבר שהופך נתונים אלו ללא רלוונטיים להווה. בנוסף, הנתונים מבוססים על מודל תיאורטי אשר אינו משקף את המציאות ומנוגד לחוקי הכלכלה הבסיסיים כאשר כלכלנים בכירים כולל מוסד ה-OECD מזהירים מהשימוש בו". בתגובה לדברים, ביקש יו"ר הוועדה מנציגי המבקר להיפגש עם נציגי איגוד המזון ולתחקר את הפערים כפי שהוצגו, ״ככל שהעובדות שהוצגו ע״י איגוד תעשיות המזון נכונות אזי כל הדיונים על יוקר המזון מתייתרים״, אמר.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי: "פער המחירים שיש היום בין הארץ למדינות אחרות מצביע על רווחיות מוגזמות וזה נובע מחוסר התחרות. אני שמח שרשות התחרות מגישה כתבי אישום, אבל כבר אמרתי לראש הרשות בפגישה איתה שזה לא מספיק. יוקר המחיה של עלייה בקטניות ב-40% הוא בלתי נסבל ובלתי מתקבל. פגיעה קשה בשכבות החלשות ובביטחון התזונתי - זה סל הארוחה הביתית של משפחות רבות. זה מה שאנחנו אכלנו כשהיינו ילדים - קטניות. לא היה כסף לבשר. צריך להעביר מיד לשר ולמנכ"ל לפעול בהקדם, כדי למנוע עלייה שערורייתית שכזו בכל האמצעיים. אם תהיה עלייה למרות הכל, הוועדה לא תרפה ותקים דיונים בהקדם יחד עם כל החברות".
הטיפול במונופולין וריכוזיות בענף המזון / דוח מבקר המדינה

תאריך:  11/01/2024   |   עודכן:  11/01/2024
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 OECD   אבי דיכטר / Avi Dicter   אבי שמחון / Avi Simhon   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלמוג כהן / Almog  Cohen   ארז מלול / Erez  Malul   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד  ביטן / David Bitan   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זכות השמיעה   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוקר המחיה   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב אשר / Yakov  Asher   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מבקר המדינה / The State Comptrollr   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיקי לוי / Mickey  Levy   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה רוט / Moshe  Roth   מתן כהנא / Matan  Kahana   נאור שירי   ניר ברקת / Nir  Barkat   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עודד פורר / Oded Forer   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמית הלוי / Amit  Halevi   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המפקח על המחירים: "כמעט בכל מוצר מזון יש ריכוזיות"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  יוקר המחיה
ריכוזיות ניכרת בענף המזון; הימנעות מהכנסת מחירים לפיקוח למרות הריכוזיות הגבוהה; אכיפה דלה וחסר משמעות נגד מי שגבו מחירים גבוהים מן המותר על מוצרי יסוד. אלו כמה מן הסיבות לעלייה ביוקר המחיה בשנים האחרונות - עולה (8.1.24) מדוח שמפרסם מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
08/01/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
ועדת הכספים קיימה (25.12.23) דיון מעקב אחר יישום מתווה הפיצויים בעקבות מצב הלחימה והיערכות הממשלה למתן פיצוי. הדיון נפתח בסערה כאשר הועלו טענות רבות כלפי יישום מתווה הפיצוי לעסקים, ובעיקר ביקורת נוכח כך שמשרד האוצר עדיין לא הביא ארכה לתקנות הפיצויים לישובי ספר ולישובים מיוחדים, שתוקפן הסתיים בסוף חודש אוקטובר.
25/12/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכלכלה החלה (20.12.23) להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את פקודת הייבוא והיצוא ולשנות את מתווה היבוא לישראל באופן שיתאימה לשיטה הנהוגה באיחוד האירופי.
21/12/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכספים קיימה (יום ג', 19.12.23) דיון בנושא 'הקפאת עליית מס הקנייה על רכבים חשמליים' הצעתם של חברי הכנסת: בועז טופורובסקי, ששון גואטה, אורית פרקש הכהן, מיכל שיר סגמן, מיכאל ביטון, שרן השכל, ניסים וטורי, זאב אלקין, רון כץ ונעמה לזימי. הדיון התקיים ברקע הפחתת היקף ההטבה במס הקנייה של כלי רכב חשמליים שתיכנס לתוקף בחודש הבא, בהתאם למתווה מדורג שנקבע לפני מספר שנים.
19/12/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', חתם (30.10.23) על צווים המפחיתים את מס הבלו ומס הקנייה המוטלים על בנזין. הצווים קובעים כי מה-1 עד ה-21 בדצמבר 2023 יופחתו מס הקנייה ומס הבלו המוטלים על בנזין, כך שתחול הפחתה של 40 אגורות במחירו של ליטר בנזין לצרכן, לעומת מחירו ללא הפחתות מס. בעקבות ההפחתה צפוי מחירו של ליטר בנזין לצרכן עד ה-21 בדצמבר לעמוד על רמה של 6.94 שקלים לליטר, ללא שינוי לעומת חודש נובמבר 2023.
30/11/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il