|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
מנכ"ל מפעל הפיס עו"ד בנימין דרייפוס, כלת פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2023 עופרה עופר אורן, יו״ר מפעל הפיס רו״ח אביגדור יצחקי [צילום: סיון פרג']

עופרה אורן - הזוכה הגדולה בפרס ספיר לספרות

זכתה בפרס המכובד על ספרה "מה קרה להגר באילת" הזוכה בפרס "ספר הביכורים" - אילנה רודשבסקי על ספרה "טסקה" הטקס התארח השנה באופקים מתוך הזדהות ותמיכה בתושבי הדרום
06/03/2024  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   פרסים   |   תגובות

מפעל הפיס הכריז אמש (יום ג', 5.3.24) על הזוכה הגדול בפרס ספיר לספרות ע"ש פנחס ספיר לשנת 2023.

הזוכים בפרס ספיר ובפרס הביכורים נבחרו על-ידי ועדת השיפוט בראשותו של אורן נהרי (עיתונאי, פרשן, מחבר ספרי עיון ומרצה), יחד עם חברי הוועדה: פרופ' אבנר הולצמן (החוג לספרות באוניברסיטת תל אביב; חבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים וחבר האקדמיה ללשון העברית), ד"ר תמי ישראלי (ראש החוג לספרות במכללת לוינסקי, מבקרת, עורכת ראשית "מופת"), ד"ר שמוליק פאוסט (חוקר ספרות חז"ל ישראלי, מבקר ספרות ועורך במוסף "שבת" של עיתון מקור ראשון), ד"ר זהר אלמקייס (סופרת, מתורגמנית, חוקרת תרבות, דוקטורנטית), ליאת אלקיים (סופרת, עיתונאית, בעלת טור, מועמדת לפרס ספיר ביכורים 2019). את הפרס לזוכה בפרס ספיר לספרות העניק יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי.

הזוכה ב"פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2023" תקבל מענק בסך 180 אלף שקל וספרה יתורגם וייצא לאור בשפה הערבית ויתורגם לשפה זרה נוספת, על-פי בחירתה. בנוסף, ירכוש מפעל הפיס מהדורה בת 500 ספרים מספרי חמשת הסופרים שנבחרו במסגרת "הרשימה הקצרה" ובמסגרת "ספר הביכורים" ויעניק אותם כמתנה לספריות ציבוריות ברחבי הארץ.

את הפרס במסלול הביכורים העניק לזוכה אילנה רודשבסקי אורן נהרי, יו"ר ועדת השיפוט. הזוכה במסלול "פרס הביכורים" תקבל פרס כספי בסך 75 אלף שקל.

יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי, בירך את הזוכים ואמר: "מפעל הפיס גאה להוביל את פרס ספיר לספרות זו השנה ה-23. מטרתו של הפרס, שהפך ברבות השנים למוסד היוקרתי ביותר בתחומו בישראל, היא להוקיר את סופרות וסופרי ישראל ואת הספרות העברית שמהווה אבן יסוד בתרבות שלנו. השנה, מטבע הדברים, הטקס כולו מתקיים בצל האסון הלאומי הנורא שפקד את מדינתנו ב-7 באוקטובר. מפעל הפיס ימשיך לעודד את היצירה הספרותית לצד הפצע והכאב, למען ניצחון הרוח".

יו"ר ועדת השיפוט, אורן נהרי: "אופקים, המקום שבו נערך הטקס השנה, ממשיך להזכיר לנו - ואין אדם במדינה שאינו זוכר, אינו מודע, לכך שאנו בעיצומו של משבר. בעיצומה של מלחמה. ופעמים רבות כשחבריי ואני דנו בספרים, איזה ספר טוב יותר, מה משקף יותר את המדינה, את החברה הישראלית, עברה בנו התחושה שזה מוזר, אולי אפילו טיפה הזוי לדבר על ספרים כשברגע זה נמקים חטופים במנהרות החמאס, ברגע זה נלחמים חיילינו נגד ארגון טרור ג'יהאדיסטי, אכזרי, צמא דם ונפשע, מרחק קילומטרים ספורים מכאן, ונלחמים גם בצפון, ובזירות נוספות.

אבל אחת העוצמות הגדולות של ישראל, ותמיד היתה, זו התרבות הישראלית. על כל גווניה. הרי גם בעיצומה של מלחמת העצמאות, הקשה במלחמות ישראל, נכתבו שירים, הושרו פיזמונים, נכתבו ספרים ועלו הצגות תיאטרון. ואנו, כולנו, נלחמים על דמותה של מדינת ישראל, על עתידה, וכן, התרבות הישראלית היא נדבך מרכזי במדינה, חלק מהותי מהעם, שאני מזכיר לכולנו שנקרא, בין השאר, עם הספר.

[צילום: סיון פרג']

בתמונה
יו"ר ועדת השיפוט מר אורן נהרי, זוכת פרס הביכורים אילנה רודשבסקי, יו״ר מפעל הפיס רו״ח אביגדור יצחקי.

פרס הביכורים אפשר לטעון מרתק לא פחות מהפרס הראשי, כאן אנו מגלים את הסופרים והסופרות הבאים של ישראל, הקולות הרעננים. אנו, השופטים, מסתכלים על איכות ספריהם כמובן, וגם שואלים את עצמנו מי יהיה הקול המוביל הבא בספרות הישראלית. הספר הנבחר השנה נפלא, מיוחד, מקורי וישראלי".

ראש עיריית אופקים, יצחק דנינו: ״העיר אופקים כידוע חוותה טלטלה קשה בעקבות אירועי ה-7.10, בעבור 47 אנשים זה היה היום האחרון בחייהם ומשפחת השכול של אופקים הוכפלה. אנחנו מקיימים את הטקס כדי להוקיר את יוצרי השפה העברית. גם לנו באופקים יש הרבה סיפורי גבורה שנולדו בעקבות הטבח הנורא. אנחנו יכולים לומר שהעיר אופקים היא עיר של גיבורות וגיבורים, מדי יום אנו נחשפים לעוד ועוד סיפורי גבורה ואנו מלאי הערכה לכל האנשים הגיבורים שהתייצבו מול פני הרוע כדי להציל חיים. אני מודה להנהלת מפעל הפיס על השותפות ארוכת הימים, שנמשיך בשיתוף פעולה מבורך זה לשנים רבות למען מדינת ישראל".

"עד שתחזרי אלי"

השחקנית חן אמסלם-זגורי הנחתה את הטקס ואת השידור בו הופיעו מגוון רחב של מוזיקאים בתוכנית אומנותית ייחודית: המוזיקאי והיוצר עידן רייכל ביצע את שירו החדש "עד שתחזרי אליי" הנוגע בנימים הכי חשופים וכואבים של החברה הישראלית בימינו, את השיר "בואי" יחד עם הזמרות כברה קסאי ומיה אברהם ואת השיר "אהבה כזאת" במשותף עם זהבה בן. הזמרת זהבה בן ביצעה בחשיפה ראשונה שיר חדש "כמו פעם" שהייתה חלק מכתיבתו.

במיוחד בתקופה כזו, החליטה זהבה שהיא חייבת להוציא לאוויר העולם שיר נחמה. שיר שכולו אופטימיות ותקווה לימים טובים. שיר שמייחל לחיבוקים של פעם שבאים מתוך אהבה טהורה ושאינם תלויים בדבר. הקליפ לשיר צולם באופקים יחד עם להקת צלילי אופקים. אמן המילים ג'ימבו ג'יי (עומר הברון) ולהקת ספא עם אורית טשומה ואברהם לגסה ביצעו את "במקום בו אני גר", שיר שכתב ג'ימבו ג'יי לפני כשנה עת ישב בחדרו בקיבוץ אור הנר שבמערב הנגב הצפוני. אחרי ה-7 באוקטובר, השיר קיבל משמעות חדשה ומצמררת, כמו רבות מהיצירות שכתב על החיים בעוטף עזה. "במקום בו אני גר - זכינו במדליה מזהב בריצה לחדרים מבטון…" הוא כתב כשנה לפני ה-7 באוקטובר. ברקעי השירים שולבו תמונות ואיורים של המחלקה לתקשורת חזותית של בצלאל שאיירה את עוטף עזה במטרה להנציח את יופיו של העוטף מלפני האסון, כפי שהיינו רוצים לזכור אותו.

[צילום: סיון פרג']

בתמונה:
גיל הראבן, עופרה עופר אורן, אורלי קסטל-בלום, תמי בצלאלי, חנוך מרמרי.


נימוקי ועדת השיפוט לספר הזוכה בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2023 ונימוקי ועדת השיפוט לזוכה בפרס ספר הביכורים:

נימוקי זכייתו של הספר "מה קרה להגר באילת" מאת עופרה עופר אורן / בהוצאת כנרת זב"מ:

"מה קרה להגר באילת" הוא ספר בעל עוצמה נדירה שנובעת הן מתכניו והן משליטתו באמצעי המבע הספרותי. זהו מחזור של 336 סונטות המתכנס לכדי רומן ששוזר ביד אמן סיפור שראשיתו התעללות מינית מבית, והמשכו מסע חיים אכזרי ופלאי. הוא מגולל חיים וטראומה של אישה אחת שהיא נשים רבות. זהו ספר מכאיב, עוצר נשימה וחכם, ששואב את הקוראים ומאתגר תבניות סיפוריות מקובלות בספרות העברית.

נימוקי זכייתו של ספר הביכורים "טסקה" מאת אילנה רודשבסקי / בהוצאת שתים בית הוצאה לאור:

ברומן הביכורים שלה, ״טסקה״, בוראת אילנה רודשבסקי עולם ייחודי בהתרחשויות שבו כמו גם בלשונו, בין שפה ארכיטקטונית לעברית הייחודית של עולים מברית המועצות לשעבר. דרך דיוקנה העשיר בניואנסים של משפחה קטנה אחת, הספר מתבונן בעיניים רעננות ושנונות ביופיו ובכאביו של המקום הזה, על ההגירה, תחושות השליחות והחלוציות, האידאולוגיה הבלתי נלאית, וכובד משקלה של ההיסטוריה שבו.

פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס נוסד בשנת 2000 במטרה לעודד את הספרות העברית ואת תרבות הקריאה, והוא מחולק זו השנה ה-23. להלן רשימת הזוכים בו לאורך השנים:

שנת 2000: חיים סבתו, "תאום כוונות", בהוצאת ידיעות אחרונות

שנת 2001: דויד גרוסמן, "מישהו לרוץ איתו", בהוצאת הקיבוץ המאוחד

שנת 2002: גיל הר אבן, "שאהבה נפשי", בהוצאת כתר ספרים

שנת 2003: אמיר גוטפרוינד ז"ל, "אחוזות החוף", בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר

שנת 2004: דן צלקה ז"ל, "ספר האלף בית", בהוצאת חרגול

שנת 2005: אלונה פרנקל, "ילדה של", בהוצאת מפה

שנת 2006: רון לשם, "אם יש גן עדן", בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר

שנת 2007: שרה שילה, "שום גמדים לא יבואו", בהוצאת עם עובד

שנת 2008: צבי ינאי ז"ל, "שלך סנדרו", בהוצאת כתר

שנת 2010: יורם קניוק ז"ל, "תש"ח", בהוצאת ידיעות ספרים

שנת 2011: חגי ליניק, "דרוש לחשן", בהוצאת הספרייה החדשה הקיבוץ המאוחד

שנת 2012: שמעון אדף, "מוקס נוקס", בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר

שנת 2013: נעה ידלין, "בעלת הבית", בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר

שנת 2014: ראובן נמדר, "הבית אשר נחרב", בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר

שנת 2015: אורלי קסטל-בלום, "הרומאן המצרי", בהוצאת הספריה החדשה, הוצאת הקיבוץ המאוחד/ספרי סימן קריאה.

שנת 2016: מיכל בן-נפתלי, "המורה", בהוצאת כתר ספרים.

שנת 2017: אסתר פלד, "פתח גדול מלמטה", בהוצאת בבל.

שנת 2018: אתגר קרת, "תקלה בקצה הגלקסיה", בהוצאת כנרת זמורה דביר

שנת 2019: אילנה ברנשטיין, "מחר ניסע ללונה פארק", בהוצאת כנרת זמורה-ביתן, דביר שנת 2020: סמי ברדוגו, "חמור", בהוצאת הספרייה החדשה

שנת 2021: הילה בלום, "איך לאהוב את בתך", בהוצאת כנרת זמורה דביר

שנת 2022: אורית אילן, "אחות לפליאדות", בהוצאת ידיעות ספרים.

מנכ״ל מפעל הפיס עו״ד בנימין דרייפוס, אורלי קסטל-בלום, גיל הראבן, עופרה עופר אורן, יו״ר מפעל הפיס רו״ח אביגדור יצחקי, ראש מועצת הפיס לתרבות ואמנות דולין מלניק, תמי בצלאלי, חנוך מרמרי [צילום: סיון פרג']
תאריך:  06/03/2024   |   עודכן:  06/03/2024
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עופרה אורן - הזוכה הגדולה בפרס ספיר לספרות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרסים
חמישה פסלונים לקח איתו אמש הזוכה הגדול של טקס גלובוס הזהב ה-81. הסרט "אופנהיימר", סיים את הערב בהצלחה גדולה, כולל הזכיה בקטגריית סרט הדרמה הטוב ביותר. "אופנהיימר" הוא סרט דרמה ביוגרפי שנכתב ובוים על-ידי כריסטופר נולאן. הסרט עוסק בחייו של הפיזיקאי היהודי-אמריקני רוברט אופנהיימר, שעמד בראש המעבדות בארצות הברית שבהן פותחו והורכבו פצצות האטום.
08/01/2024  |  יפעת גדות  |   חדשות
עשרות חידושים ופיתוחים פורצי דרך שעתידים לשנות את עתיד החקלאות, הוצגו במסגרת תערוכת אגרומשוב 2023 - האירוע החקלאי המרכזי בישראל, שנערך במתחם אקספו בתל אביב. צוות מקצועי בחר את עשרת הפיתוחים המובילים לשנת 2023 שהוצגו בתערוכה, במסגרת תחרות "טופ-10".
12/09/2023  |  יפעת גדות  |   חדשות
פרס הארווי, הפרס היוקרתי ביותר שמעניק הטכניון, יוענק בשנה הקרובה בשני תחומים: בתחום בריאות האדם יוענק הפרס לפרופסורים קטלין קריקו ודרו וייסמן מאוניברסיטת פנסילבניה ולפרופ' פיטר קאליס מאוניברסיטת בריטיש קולומביה, ובתחום המדע והטכנולוגיה הוא יוענק לפרופ' אמריטה הלן קווין ממעבדת המאיץ הלאומי SLAC.
22/08/2023  |  יפעת גדות  |   חדשות
בהיכל התרבות בפתח תקוה הוענק (25.6.23) פרס מפעל חיים מטעם איגוד אמני ישראל (אמ"י) לזמר ומנחה ערבי הזמר גבי ברלין. ברלין בן ה-80 מהבולטים בתחום הנחיית ערבי זמר ושירה בציבור, מתמודד עם "מצב בריאותי מורכב".
02/07/2023  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שר הביטחון, יואב גלנט, הרמטכ״ל, הרצי הלוי ומנכ״ל משרד הביטחון, אלוף (מיל׳) אייל זמיר העניקו (יום ג׳, 13.6.23) בטקס חגיגי בהשתתפות ראש השב״כ, רונן בר וראש המוסד, דוד ברנע, בבית הנשיא בירושלים את פרס ביטחון ישראל לשנת 2023, לארבעה פרויקטים מצטיינים שהביאו תרומה משמעותית לביטחון המדינה, ולשמירה על עוצמתה הטכנולוגית והמבצעית בשדה הקרב.
13/06/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
רשימות נוספות   /   פרסים  /  מי ומי  
אילן שיינפלד - זוכה פרס ברנר   /  יפעת גדות
רשם העמותות: לפרק את מפיקת "אות העיצוב"  /  יצחק דנון
שני זוכים בפרס יגאל אלון לשנת 2021  /  יפעת גדות
לא אשתוק כי (שלמה) ארצי שינה פניו   /  אפרים הלפרין
פרס ציוני  /  אהרן פאפו
הכתיבה היא עבודה קשה  /  אילן שיינפלד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il