|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
פרידלנדר. רק לשופט וצוותו [צילום: בוצ'צ'ו]

שופט השתמש בחומר "חשאי" שלא נחשף לצדדים

שלמה פרידלנדר, אז במחוזי בבאר שבע, קבע בהסכמת הצדדים שהעדויות יוקלטו ושההקלטות ישמשו רק אותו ביהמ"ש העליון מותח ביקורת קשה על המהלך מחלוקת בין השופטים על השימוש ב"אותות האמת" לשם הערכת עדויות
12/03/2024  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משמר המשפט   |   תגובות

"קשה להלום מצב בו בית המשפט - לאחר שהוא שומע את כלל טענות הצדדים - עושה שימוש בחומר 'חשאי' שעומד רק לרשותו שלו, ומסיק גם על סמך חומר זה את מסקנותיו ביחס למחלוקות בין הצדדים". כך אומרת (12.3.24) שופטת בית המשפט העליון, רות רונן, על שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע (כעת בדימוס), שלמה פרידלנדר.

פסק דינו של בית המשפט העליון עוסק בין היתר במהלך חריג במיוחד שביצע פרידלנדר, אם כי בהסכמת הצדדים לתיק: עדויות הצדדים הוקלטו בווידאו, אך לרשותם עמדו רק התמלילים ולא הסרטונים. השופטים עופר גרוסקופף, רונן ויעל וילנר מותחים ביקורת על מהלך זה, אם כי דחו את הערעור על פסק הדין של פרידלנדר לגופו.

מדובר בסכסוך מורכב בין משה אשרף לבין עו"ד כפיר בובליל בנוגע לשותפות בפרויקט בנייה בתל אביב, בו היה שותף גם ניקולה טרטור - אשר ככל הידוע מרצה כיום בצרפת עונש מאסר על הונאה. אסרף טען, כי לא קיבל את המניות שהובטחו לו בחברת אורדקה שאמורה הייתה להקים את הפרויקט, וביקש להקצות לו 21.5% מהמניות או להחזיר לו 2.6 מיליון שקל שלדבריו שילם תמורתן. בובליל טען שלא היה הסכם השקעה, אלא בהלוואה אישית של אסרף לטרטור.

בינואר 2020 הוציא פרידלנדר החלטה, לפיה "לצורך השבחת בירור האמת, אבקש את התייחסויות הצדדים לאפשרות שעדויות בעלי הדין יוסרטו בוידאו (בשלב זה, כל אחד על חשבונו), כדי לאפשר ניתוח יסודי יותר של אותות האמת בעדויותיהם". הצדדים הסכימו הן לצילום והן לכך שקבצי ההסרטות יתויקו כך שיהיו נגישים רק לפרידלנדר ולצוותו - ולא להם, לעורכי דינם או לציבור. מאוחר יותר קבע פרידלנדר, כי הצדדים יכולים לקבל את קבצי השמע, אך לא את הסרטונים במלואם.





ע"א 7300/21, מישל אסרף נ' כפיר בובליל ואח' / פס"ד
דחיית ערעור במחלוקת על שותפות בפרויקט בתל אביב. ביקורת על השופט המחוזי שלמה פרידלנדר בשל הקלטת עדויות הצדדים. מחלוקת בשאלת משקלם של "אותות האמת"

גרוסקופף: פרקטיקה ויעילות
גרוסקופף. יש מספיק עומס [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]

גרוסקופף מציין, כי "על ההסרטות הללו נסמך בית המשפט קמא בפסק דינו, והתרשמותו בנוגע לרכיבים מסוימים מהעדויות המוסרטות צוינה במקומות בהם ראה בית המשפט לנכון לעשות כן". הוא אומר: "המדובר בהחלטה חריגה ביותר, אשר למרות שהיא מצויה בתחומי סמכותו הפורמלית של בית המשפט, לא כל שכן כאשר הדברים נעשים בהליך אזרחי ובהסכמת הצדדים, מוטב להימנע ממנה במקרים עתידיים. כך, משיקולים פרקטיים ומטעמי יעילות.

"עומס העבודה המוטל על בתי המשפט הוא רב, וככלל אין מקום להגברתו באמצעות יצירת מקור נוסף המתעד את הדיון בעבור בית המשפט, מעבר לפרוטוקול הדיון. ודוק, הוראת סעיף 68ב לחוק בתי המשפט מאפשרת לצדדים, באישור בית המשפט, להקליט את הדיון על
חשבונם ולצורכיהם, ובכלל זה על-מנת לוודא את אמינות פרוטוקול הדיון. הוראה זו אינה מיועדת לייצר מקור נוסף בו יכול או נדרש בית המשפט להסתייע בבואו לבחון את עדויות הצדדים.

"זאת ועוד, המותב הדן בתיק נוכח בזמן שמיעת העדויות, מתרשם מהן באופן בלתי אמצעי בזמן אמת, ואף רשאי להכין לעצמו תרשומת בדבר התרשמויותיו על-מנת שיוכל להיעזר בה בעת כתיבת פסק הדין. במצב דברים זה, לא רק שישנו ספק אם בהסרטת הדיון יש תועלת של ממש לצורך 'השבחת בירור האמת', אלא גם שקשה לראות כיצד היא מתיישבת עם האינטרס הציבורי ב'קיומו של דיון משפטי צודק, מהיר ויעיל' תוך 'חיסכון במשאבי זמן ועלויות' – שיקולים אותם חייב בית המשפט להביא בחשבון" על-פי תקנות סדר הדין האזרחי.

עם זאת, בדיעבד, אין פגם בכך שפרילנדר נעזר בווידאו - ואין מקום לכך שבית המשפט העליון יצפה בו גם הוא, משום שהוא אינו בוחן מחדש את אמינות העדים, מבהיר גרוסקופף. כאמור, לגופם של דברים נדחה ערעורו של אסרף, שכן אין סיבה להתערב בממצאים העובדתיים של פרידלנדר. הוא גם מציין, כי גרסתו של אסרף לר רק ש"אינה משכנעת ורוויה בסתירות, אלא היא אף מעלה יותר 'סימני שאלה' מ'סימני קריאה'... הרמת גבה למשמע תיאורו של המערער את השתלשלות האירועים היא כמעט בלתי נמנעת". ייתכן גם, כפי שאמר פרידלנדר, שייתכן שהסיפור האמיתי נגוע בפלילים; "מצב דברים בו זר מסתובב בארץ נוכרייה עם שקית ובה 300,000 אירו טבין ותקילין הוא בלתי שגרתי, המעורר מחשבות בהתאם", מעיר גרוסקופף.

רונן נגד "אותות האמת"
רונן. להכריע בהתאם למכלול [צילום: לע"מ]

רונן אומרת על הסרטת העדויות: "התנהלותו של בית המשפט בהקשר זה לא הייתה רצויה. זאת מאחר שאין זה מן הראוי כי בית המשפט יקבע - אף אם בהסכמת הצדדים - כי חלק מהחומרים שעתידים לעמוד בפניו ולשמש אותו לצורך הכרעתו במחלוקת בין הצדדים, לא יהיו
זמינים כלל לצדדים עצמם. לטעמי, הצדדים עצמם צריכים להיות חשופים לכל החומר שבית המשפט מסתמך עליו לצורך הכרעתו. חשיפה כזו תאפשר לצדדים להפנות את בית המשפט לדגשים כאלה או אחרים שיש בהם לגישתם כדי לסייע להם בטענותיהם. כל אחד מהצדדים רשאי כמובן גם להתייחס לנושאים שעלו בעמדתו של הצד האחר... יש להבהיר כי הוראה כמו זו שניתנה על-ידי בית משפט קמא ביחס לסרטונים, איננה רצויה".

עוד מעירה רונן, כי "כי לפחות ככל שמדובר בהליך האזרחי, יש לנקוט גישה זהירה ביותר בהתייחס למתן משקל לאותות אמת הנובעים מהאופן בו העד מסר את עדותו. כך, קשה מאוד לטעמי לקבוע האם דרך הילוכו של עד שאין לה ביטוי בתוכן העדות, מעידה על אמירת אמת, על שקר - או שעל אף אחד מהם.

"כך למשל, האם העובדה שהעד מדבר בקול רם - מהווה אינדיקציה לאמירת אמת? או שמא דיבור שקט הוא אינדיקציה לכך? האם העובדה שהעד מדבר ברצף וללא היסוס - או שמא דווקא העובדה שהוא מהוסס ומרבה לעצור ולהתלבט? ומה לגבי 'שפת גוף'? האם עמידה זקופה ויציבה או תנועתיות רבה - הם אינדיקציה לאמירת אמת? האם הזעה? דיבור בעזרת הידיים? מה המשקל של כל אחד ואחד מאלה - קשה מאוד לדעת.

"מחקרים רבים שנערכו בנושא זה העלו כי ישנו קושי ממשי לשופטים לקבוע ממצאי מהימנות על סמך התבוננות בעדות בלבד. כך למשל נמצא כי היכולת לזהות שקר על בסיס סממנים התנהגותיים חיצוניים כגון תנועות ידיים או הבעות פנים היא מוגבלת ביותר, מאחר שהתנהגות המעידה על שקר איננה קבועה, אלא משתנה מאדם לאדם ותלויה בהקשר ובמצב... מוטב כי הביסוס העובדתי של פסק הדין ייעשה באמצעות כלי עבודה מקובלים ותהליך עבודה אנליטי, ועל-ידי שימוש בכלים שניתנים לבחינה חיצונית".

רונן מסכמת נקודה זו: "לשיטתי, לא צריך להינתן משקל רב - אם
בכלל - לאופן בו העד מעיד, אלא את המסקנות העובדתיות שלו צריך בית המשפט לקבל בהתאם למכלול הרב של החומר האחר העומד בפניו: הגרסאות השונות של העדים ושל העד עצמו; ההתאמה בין הגרסאות הללו; הסבירות של הדברים מנקודת מבט אובייקטיבית; ההתאמה בין העדויות לבין הראיות החיצוניות וכיו"ב. כל אלה הם כלי העבודה בהם על בית המשפט לעשות שימוש, ומוטב לו שלא להתיימר להביט באופן מתן העדות של העד ולהיות סבור כי די בכך כדי להיווכח האם מדובר בעד הדובר אמת או בכזה המשקר".

וילנר: לעשות שימוש מושכל
וילנר. עקרון יסוד והוגנות ההליך [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]

וילנר מצטרפת לביקורתם של גרוסקופף ורונן: "הקביעה שלפיה ההסרטות תהיינה חסויות לצדדים להליך מעוררת קושי רב. כלל בסיסי הוא, כי ראיות המשמשות להכרעה בהליך צריכות, ככלל, להיות חשופות לצדדים. מכאן אף נובע עיקרון היסוד, שלפיו לא ניתן להציג במשפט ראיה שלא ניתן לחשוף בפני בעל הדין שמנגד. חשיבותם של הכללים האמורים נובעת, בעיקרו של דבר, מעקרונות שעניינם הגינות ההליך, ובפרט מהקושי הנעוץ בהשגה על החלטה מסוימת מבלי להיות חשוף לחומר ששימש יסוד לקבלתה. לפיכך, חריגה מכללים אלו מצריכה הצדקה מיוחדת וכבדת-משקל, שלא הוצגה בענייננו".

וילנר מסתייגת מהעמדה הנחרצת של רונן לגבי ההתרשמות הוויזואלית מן העדים: "האופן שבו ניתנה עדות, ו'אותות האמת' המשתקפים בה, הם חלק מאותו מכלול. אכן, עשויות להיות גישות שונות בשאלת משקלם היחסי של 'אותות האמת' כחלק מהתשתית הראייתית בכללותה. אך זאת יש לזכור, כי בית המשפט אינו אמור להתעלם מהתרשמותו מאופן מתן העדות ומאותות האמת המשתקפים בה. התרשמותו הישירה של בית המשפט מהעדויות שנשמעו בהליך היא כלי שאין להקל בו ראש; וככל כלי בארגז הכלים השיפוטי, יש לעשות בו שימוש מושכל, בהתאם לנסיבות העניין".

אסרף חויב בתשלום הוצאות בסך 15,000 שקל. את אסרף ייצג עו"ד יניב אלבז; את בובליל ייצגו עוה"ד שי גימלשטיין ודוד ברוג; ואת חברת אורדקה - עוה"ד שמואל קלינקא וספיר אבן-חן בכר.

תאריך:  12/03/2024   |   עודכן:  12/03/2024
איתמר לוין
+כשאהרן ברק רצה לקדם את אשתו לבית הדין הארצי לעבודה
23:26 12/03/24  |  ניסים סופר   |   לרשימה המלאה
לנוכח הביקורת של "גורמים משפטיים בכירים" על רצונה של השרה סטרוק לקדם שופט מבית הדין הארצי לעבודה לבית המשפט המחוזי, אפשר להיזכר מה עשו הגורמים המשפטיים הבכירים ביותר כאשר אהרן ברק רצה לקדם את אשתו לבית הדין הארצי לעבודה
אלישבע ואהרן ברק [צילום: איתמר לוין]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שופט השתמש בחומר "חשאי" שלא נחשף לצדדים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
חשש מפני נזק שעלול לגרום הליך עתידי אינה עילה להוצאת צו חוסם המונע מלכתחילה את הגשתו - אומרת (28.2.24) שופטת בית המשפט העליון, רות רונן. מדובר בהליך נדיר מאוד, שבית המשפט יכול להשתמש בו רק כמוצא אחרון וכאשר כל דרך אחרת לא מועילה, היא מזכירה.
29/02/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
חילוקי דעות בין שופטי בית המשפט העליון עופר גרוסקופף ודפנה ברק-ארז בשאלה האם על בית המשפט לקבוע כללים נוקשים יותר להכרה בתוקפו המחייב של זכרון דברים, במיוחד בתחום המקרקעין. בעוד גרוסקופף משיב עקרונית בחיוב (28.2.24), ברק-ארז סבורה שניתן להסתפק ביישום זהיר של הכללים הקיימים.
29/02/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
המשטרה נמנעה מלחקור אדם על ביצוע מעשה מגונה בבת-זוגו והפרקליטות לא העמידה אותו לדין על כך, למרות שהייתה בידיהן ראיה מוחלטת בדמות סרטון של האירוע שצילם הוא עצמו. כך אומר (25.2.24) שופט בית משפט השלום בנתניה, גיא אבנון, אשר הרשיע את האדם בעבירה זו למרות שלא נכללה בכתב האישום.
26/02/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
לחצים כבדים מופעלים על ניצב יגאל בן-שלום, ראש אגף החקירות במשטרה, להמשיך בתפקידו. באפריל 2020 מונה בן-שלום לראש אח"ם, ובכוונתו לפרוש עם סיום תפקידו נוכח מצב רפואי מורכב עימו הוא מתמודד.
21/02/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
יש להימנע ממצב בו היועצת המשפטית לממשלה מאשרת בדיעבד חריגה מהזמן המירבי לטיפול בתיקים פליליים הקבוע על-פי החוק - מתריע (20.2.24) שופט בית המשפט העליון, יוסף אלרון, בהסכמת השופטים נעם סולברג ויעל וילנר.
20/02/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il