|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מים זורמים, נחת מתמשכת: מזרקות ומפלי מים כמקור לרווחה בגינה
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
מיארה. מניעה משפטית [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

מתווה הגיוס הישן יקודם למרות התנגדותה של מיארה

מיארה אומרת שהמתווה מ-2022 אינו רלוונטי בשל צורכי המלחמה וקיים קושי מהותי בכך שלא הוגש על דעתו של גנץ לוין: חוות הדעת יוצרת מצב מנוגד לחוק; ועדת השרים אישרה החלת רציפות
16/05/2024  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   גיוס חרדים   |   תגובות

ועדת השרים לחקיקה אישרה פה אחד (16.5.24) את בקשתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להחיל דין רציפות על מתווה גיוס החרדים שאישרה הכנסת בקריאה ראשונה בשנת 2022. זאת, למרות שהיועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, קבעה, כי קיימת מניעה משפטית לקידומו. "קיים חשש כי ההחלטה להביאה בדחיפות רבה בפני ועדת השרים נובעת מצורכי הממשלה במסגרת ניהולו של הליך משפטי הנוגע לגיוסם של תלמידי ישיבות", כתבה מיארה לשר המשפטים, יריב לוין.

נתניהו הודיע אתמול, כי הממשלה מאמצת את המתווה שהציע בני גנץ בשנת 2022, כאשר היה שר הביטחון, ואושר בידי הכנסת בקריאה ראשונה. הממשלה תבקש להחיל עליו דין רציפות, כך שניתן יהיה לדון בו כעת בוועדת החוץ והביטחון ולאחר מכן להביאו לאישור בקריאה שנייה ושלישית. גנץ ושר הביטחון הנוכחי, יואב גלנט, מתנגדים למתווה זה, שהוצג בשעתו בהסדר זמני בלבד עד להחלת חובת גיוס נרחבת על החרדים.

לדברי מיארה, "ההצעה לוקה במספר קשיים מהותיים, אשר בהצטברם עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא כי לא קוים הליך מינהלי תקין ומספק ואין בפני הוועדה תשתית עובדתית ומקצועית עדכנית,
הדרושים על-מנת לאפשר צליחת מבחני החוקתיות אותם נדרשת ההצעה לעבור, ואף ההפך מכך".

לוין הגיב בישיבה כאשר פנה למשנה ליועצת, גיל לימון, החתום בשמה על המכתב: "למה קיים בכלל התהליך של דין רציפות? כי אנחנו לא דנים מחדש בכל ההיסטוריה של החוק. בהגדרה דברים משתנים בכל תחום, ולכן הרעיון הוא שהחוק יצא מהממשלה ועבר לכנסת והיא תקבל החלטה בהתאם למצב הנוכחי. בחוות הדעת הזאת, אתה מונע מהכנסת לקבל החלטה - בניגוד לחוק".

התשתית העובדתית אינה מעודכנת

הקושי הראשון הוא "העדר תשתית מקצועית ועובדתית עדכנית". מתווה 2022 התבסס על הצעת חוק מ-2018 ולדברי מיארה כבר אז הוא לקה בקשיים מהותיים. הללו התגברו משמעותית בשל מלחמת חרבות ברזל, "אשר הביאה לשינוי דרמטי בצורכי בניין הכוח של צה"ל, על-רקע דרישות הביטחון העדכניות" הנובעות מהמלחמה. ההצעה המקורית התמקדה בשילוב החרדים בעבודה על חשבון צמצום חוסר השוויון בגיוס, יצרה מתווה בן 25 שנה להגדלת יעדי הגיוס וברקע אמור היה שירות החובה לרדת ל-32 ואף ל-30 חודשים.

"האילוצים שעימם מתמודדת מדינת ישראל ומערכת הביטחון בעת הזו שונים בתכלית מאלו שעמדו בפניה במועד גיבוש הצעת החוק, ועיקרם במחסור משמעותי ודחוף בכוח אדם, אל מול החללים
הרבים שנפלו בלחימה הנוכחית והפצועים הרבים שהוצאו מכלל כשירות מבצעית, ואל מול ריבוי החזיתות ועומס המשימות המבצעיות. מחסור זה, מביא להכבדת הנטל על ציבור המשרתים בצה"ל בסדיר ובמילואים", מזכירה מיארה. לכן, מדובר בתשתית שונה בתכלית מזו של 2018 ו-2022.

מיארה מתריעה: "בעת האחרונה נעשה ניסיון החוזר על עצמו לקדם הסדר גיוס במנותק מצה״ל וממערכת הביטחון, ובלי תשתית נתונים עובדתית רלוונטית ועדכנית. על-מנת שניתן יהיה לבחון האם
הסדר גיוס פוגע במידה הפחותה ביותר בערך השוויון וחוקתי, עליו, לכל הפחות, להתייחס לצרכי המדינה בעת הזאת ובכללם צורכי מערכת הביטחון. הסדר גיוס אינו יכול להתקבל בהתעלם מצרכי הביטחון, ממערכת הביטחון מהשלכותיו הכלכליות
והשלכותיו על הציבור".

מתווה עדכני צריך להביא בחשבון את צורכי כוח האדם של צה"ל, את מסלולי הגיוס לחרדים, את תנאי השירות הנדרשים ועוד - וזאת לצד תשתית כלכלית עדכנית לגבי שילובם בעבודה. "רק בחינה
קפדנית של כל אלה תאפשר החלטה מבוססת דיה בדבר המתווה המידתי שאותו ניתן לאמץ בקשר לגיוס בני הישיבות", מדגישה מיארה. בלא תשתית כזאת, לא ניתן לעמוד במבחן החוקתי המהותי ולהכשיר פגיעה בשוויון.

קושי מיוחד באי-מעורבות צה"ל

הקושי השני הוא "העדר עמדה של מערכת הביטחון ושר הביטחון". מיארה טוענת: "מצב שבו שר הביטחון ומערכת הביטחון אינם מעורבים בהחלטה על החלת דין רציפות ביחס להצעת חוק ממשלתית הנוגעת לבניין הכוח של הצבא, ואינם סומכים את ידם על הכוונה לעשות כן, וכל זאת בעיצומה של מלחמה קשה וממושכת, אשר משפיעה באופן מהותי על צורכי בניין כוח האדם של הצבא - מעורר קושי ומורכבות מיוחדים", קובעת מיארה. היא מזכירה שההצעות הקודמות גובשו בידי צה"ל ושרי הביטחון ומוסיפה:

"ייזום של חקיקה בנושא תשתיתי של הגיוס לצה"ל תוך התעלמות משר הביטחון למרות אחריותו על תחום הצבא והביטחון, מעוררת קושי רב בהיבט ההליכי. היא משליכה אף על ההיבט המהותי כיוון שבשל הפגם ההליכי לא מובאת בפני עדת השרים המידע החיוני והנוסח המוצע אינו מעודכן על בסיס נתונים מקצועיים עדכניים של צה"ל ומערכת הביטחון".

מיארה מסכמת: "ההצעה לאישור החלת דין הרציפות הינה פגומה ביותר, נעדרת תשתית עובדתית מקצועית עדכנית המתחייבת לשם
עמידה באמות המידה החוקתיות. על כן, לעמדת היועצת המשפטית לממשלה קיימת מניעה משפטית באישור ההצעה ויש להתנגד לה".
החלת דין רציפות על הצעת חוק שירות ביטחון (תיקון מס' 26) (שילוב תלמידי ישיבות) / מכתב
היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, אומרת שלא ניתן לקדם את מתווה גיוס בני הישיבות משנת 2022 שאימץ בנימין נתניהו

תאריך:  16/05/2024   |   עודכן:  16/05/2024
איתמר לוין
+הממשלה: חקיקת גיוס לפי מתווה 2022 - עד סוף יולי
22:48 16/05/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אומרת לבג"ץ שתקדם את המתווה הישן לגיוס חרדים למרות התנגדותם של גלנט, גנץ ומיארה  ▪  טוענת שהמתווה משקף איזון ראוי בין צמצום האי-שוויון, שילוב החרדים בעבודה והכרה בחשיבות לימוד התורה
"הדרך איננה גיוס בכפייה" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+המחנה הממלכתי הגיש ערר על רציפות חוק הגיוס; בקואליציה לא מתרגשים
17:57 16/05/24  |  עידן יוסף
השר חילי טרופר הגיש, בשם שרי המחנה הממלכתי, ערר על החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה, לאשר החלת דין רציפות על הצעת חוק שירות הביטחון שהגיש ראש הממשלה ("חוק הגיוס").

בקואליציה אומרים: "הבאנו את זה בחשבון מראש. יהיה דיון בממשלה, אומנם היועצת המשפטית לממשלה יכולה לחוות שם דעה אישית שלה - אבל לא צריכים חוות דעת משפטית שלה או אישור ממנה כדי להחיל את דין הרציפות על חוק הגיוס".
+שירות אזרחי
14:17 16/05/24  |  עומר מואב   |   לרשימה המלאה
השירות האזרחי יהיה בניהול הרבנים ויעלה לנו הרבה מאוד כסף והתועלת תהיה קטנה מאוד אם בכלל
חסר תועלת [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+שיקלי: ‏ניסיון הייעוץ המשפטי למנוע מהכנסת מלקדם את החוק הגיוס חותרת תחת יסודות המשטר הדמוקרטיים
13:42 16/05/24  |  מירב ארד
השר עמיחי שיקלי על הודעת מיארה: "הצבענו בוועדת שרים לחקיקה פה אחד בעד החלת חוק הרציפות על חוק הגיוס שניסה להוביל גנץ ונכשל מכיוון שהיה תלוי באצבע של ח״כ זועבי.

‏החוק הזה רחוק מלהיות מושלם, אבל הוא מספק בסיס לדיונים בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, הנשענים על היסודות החשובים של הורדת גיל הפטור והצבת מסגרת יעדי גיוס ברורים.

‏ניסיון הייעוץ המשפטי למנוע מהכנסת מלקדם את החוק חותרת באופן מקומם תחת יסודות המשטר הדמוקרטיים והחלטת שר הביטחון למנוע מנציגי משרדו לקחת חלק בדיון לא ראויה."

+גם מלחמה, גם חרפה
13:05 16/05/24  |  רון בריימן   |   לרשימה המלאה
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם  ▪  החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות אחידים לכולם
לוותר על זכויות אחרות [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+ועדת השרים אישרה פה אחד את המשך חקיקת הגיוס
12:01 16/05/24  |  מירב ארד
ועדת השרים לחקיקה אישרה (יום ה') פה אחד את החלת דין הרציפות על חוק הגיוס. זאת למרות התנגדות היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. החרדים נעדרו מהדיון.
+מיארה: לא ניתן לקדם את מתווה הגיוס שאימץ נתניהו
11:11 16/05/24  |  איתמר לוין
היועצת מששפטית לממשלה, גלי מיארה, אומרת (יום ה', 16.5.24) שלא ניתן לקדם את מתווה גיוס החרדים אותו אימץ רה"מ, בנימין נתניהו. מדובר במתווה של בני גנץ שאישרה הכנסת בקריאה ראשונה ב-2022. מיארה אומרת, כי לא ניתן להשתמש כעת באותו מתווה, שכן הצרכים הביטחוניים השתנו במידה ניכרת. היא גם יוצאת נגד אימוצו ללא צתיאום עם גורמי הביטחון.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מתווה הגיוס הישן יקודם למרות התנגדותה של מיארה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מי היא בכלל?
16/05/24 15:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גיוס חרדים
אהבתי את הגישה - ישירות וכנות. אנחנו נחייה ואתם תמותו. ורק אוסיף כאן את מה שהגר"מ לא ציין, אבל הוא כפי הנראה מובן מאליו: עד שנמות נעבוד ונממן את מדינת ישראל כולל את ציבור המשתמטים.
15/05/2024  |  עומר מואב  |   יומני בלוגרים
השורשים ההיסטוריים של נושא הגיוס יוצרים ציפייה אצל קהל נרחב שלא חלה עליו חובת גיוס מאחורי הציפייה הזו עומדת הבטחה שלטונית עקרונות הציפייה, ההסתמכות וחובת השלטון לקיים את הבטחותיו הם חלק בלתי נפרד מתקינות המינהל הציבורי בישראל אנו חייבים לשבור את הפרדיגמה בכל רבדי החברה, ובכללם בבית המשפט העליון וחייבים להחליט על-פי ההלכה ועל-פי ההלכות - הלכות בית המשפט העליון
נושא גיוס החרדים לצבא קיבל במהלך חודשי המלחמה האחרונים כותרות של קידוש לבנה והפך לשיח ושיג ציבורי מחריף והולך עד כדי איום ממשי למשבר פוליטי וחברתי חסר תקדים עם חשש ממשי לקרקע עמוק בעם. כל החלופות שהוצעו עד כה העלו חרס, כולל ההצעה לגיוס חלקי של בני הישיבות או לחלופין ההצעה הישנה נושנה, שהחרדים כמו גם הערבים ישרתו שירות לאומי.
13/05/2024  |  רוני מזרחי  |   יומני בלוגרים
תנועת משמר הדמוקרטיה מבקשת מבג"ץ (12.5.24) לקבוע, כי עורך דין פרטי ייצג בנושא גיוס החרדים רק את הממשלה והעומד בראשה, בנימין נתניהו, ולא את יתר הגורמים המשיבים בעתירה - משרד הביטחון, משרד האוצר, משרד החינוך וצה"ל. התנועה מבקשת לבטל את החלטת הממשלה מן השבוע שעבר, לפיה הייצוג הנפרד יהיה לכל הגורמים הממשלתיים, מאחר שהיועצת המשפטית, גלי מיארה, צפויה לתמוך בקבלת העתירות. הדיון בנושא יתקיים ב-2.6.24 בפני הרכב בן תשעה שופטים.
12/05/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
חוק ההשתמטות שממשלת הזדון בראשות בנימין נתניהו מתכוונת להגיש לכנסת לפני הדיון בבג"ץ הוא מן הסוג שאנשים אומרים לעצמם "ניהרג ובל יעבור". אנו לא ניזום אלימות, ונכדותינו ונכדינו יוסיפו לשרת בצה"ל, אבל כל השאר - האזרחי - ראוי לשיתוק מוחלט. האזינו היטב ליושב-ראש ההסתדרות ארנון בר דוד, דברים כהווייתם. עד כאן.
12/05/2024  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
ראש המטה המקצועי לשעבר של שרת התחבורה חושף במשדר "המקור" תמונה של ניהול לא ראוי בלשכת השרה, עם העדפה פסולה לכאורה של יישובים ופעילים על בסיס פוליטי תוך זניחת שיקולים מקצועיים    רגב...
חאן אל אחמר [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
אביעד ויסולי
ראשי מדינות בכל העולם מסתכלים כעת מה תעשה ישראל    אם התגובה שלנו תהיה בכיינית יתייחסו אלינו בעולם בזלזול ויחריפו את הצעדים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
ביה"ד הארצי לעבודה דן בסוגיה שהייתה במשך עשרות שנים נטושה במחלוקת פרשנית וקרא למשרד הפנים לעשות סדר (ע"ע (ארצי) 58770-11-23 ריוא חטיב נ' עמותת עורכי דין למינהל תקין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il