חברת פורד העולמית הודיעה, כי היא תפסיק את ייצור המכוניות במפעל דגאנהם, המוכר כוותיק והגדול במפעלי פורד בבריטניה.
במפעל יוצרו דגמים שאפיינו את תקופת הזוהר של תעשיית הרכב הבריטית, ובמקביל איפיינו את קשריה ההדוקים של פורד עם המשק הישראלי.
בין הדגמים שיוצרו בדגאנהם ונימכרו היטב בישראל, זכורים הקורטינה, אנגליה, קאפרי, פרפקט, זודיאק וזפיר. מאז 1990 יוצרה בו הפיאסטה החסכונית, אשר מכירותיה בישראל היו נמוכים מאוד יחסית לדגמים קודמים.
כ-1,100 עובדים יפוטרו לאלתר מהמפעל. באופן רשמי הוכרז, כי קווי הייצור יוסבו להרכבת מנועי דיזל ולעריכת תכניות השתלמות למנהלים, אך גורמים בענף הרכב מעריכים, כי הסבה זו לא תחזיק מעמד לאורך זמן. שביתות תכופות ויחסי עבודה מתוחים בין העובדים להנהלה, מאיצים את תכנית ההתייעלות, אשר הוכתבה ממטה פורד העולמי בדטרויט.
הקשרים העיסקיים בין ישראל למפעל הבריטי, החלו עוד בתקופה בה היה זכיון הייבוא נתון בידי משפחת לוינשטיין החיפאית. קשרים אלה חוזקו מאוד כאשר עברה סוכנות היבוא לידי איש העסקים ג'ו בוקסנבוים, אשר היה ידיד אישי למשפחת פורד האמריקנית. יורש הסוכנות, צבי נטע, המשיך בייבוא מכוניות עבור מינהל הרכב הממשלתי, וכך צויידו במכוניות המפעל פקידי ממשלה וציי רכב גדולים - כמשטרת ישראל.
עם התחזקות הקשרים העיסקיים בין חברת פורד העולמית לחברת מזדה מיפאן, ועל-רקע האטת ייבוא מכוניות פורד לישראל, הועברה הבעלות על סוכנות פורד המקומית לידי ייבואנית מזדה - חברת דלק מוטורס.
מאז חנך בנו של הנרי פורד את המיפעל בשנת 1929, יוצרו בו 11 מיליון מכוניות. הראשונה שבהן היתה הפורד 'מודל A' המפורסמת, בגירסה מסחרית.
ההחלטה על הפסקת ייצור המכוניות במפעל התקבלה לפני כשנתיים, על-רקע התארגנות מחדש בקרב קונצרן פורד העולמי. בלחץ הוועדים נידחה יישום ההחלטה, אלא שהפסדי פורד האירופית המוערכים בכ-1 מיליארד דולר, לא הותירו עוד ברירה. התיישנות קווי הייצור בבריטניה מעיקים על קונצרן פורד העולמי, אשר הפסיד 5 מילארד דולר ברבעון האחרון של 2001.
מרבית עובדי המפעל וותיקים מאוד, וניכר כי יתקשו למצוא מקום עבודה חלופי. מגמה זו מתחזקת לנוכח חיסולה הכמעט מוחלט של תעשיית הרכב הבריטית העצמאית. ממצב של שליטה בשוק הרכב האירופי, נדחקה בריטניה באופן מתמשך המגיע עתה לשיאו.
ראשית, חוסלה תעשיית האופנועים, ובעיקבותיה חוסלה תעשיית המכוניות. כל שנותר עתה בבריטניה הם מפעלי נישה קטנים, ומפעלי הרכבה של יצרניות הרכב היפניות, המבקשות לעקוף את החוקים בדבר שיווק הדדי בין השוק האירופי ליפן. מפעלים ומותגים מפוארים כרולס רויס ובנטלי, נתונים בבעלות גרמנית וגורמים בינלאומיים זרים.
חברת פורד משיקה בימים אלה מכונית חדשה מדגם פיאסטה. אלא שהסבת המיפעל בדגאנהם לייצור הדגם החדש כרוך בהשקעת סכומים ניכרים, אשר עשו את הייצור בו לבלתי כדאי. עם הפסקת הייצור יחדל גם להתקיים דגם המזדה 121 החסכונית אשר הורכבה במפעל, ובמקומה תוצג המזדה הקטנה מדגם 'דמיו' המבוססת על שילדת הפיסטה החדשה. מכונית זו תיוצר החל מהאביב הקרוב במפעלי החברה בולנסיה שבספרד.