בית המשפט הגבוה לצדק הוציא (ד', 25.12.05) צו ביניים, האוסר על משרד התקשורת להעביר מידע סודי על אומדן היקף ההכנסות בתחום שירותי הדואר הכמותי, למתחרי רשות הדואר או לצד שלישי כל שהוא.
צו הביניים בא בהמשך לעתירה שהגישה הרשות, כנגד כוונת משרד התקשורת להעביר נתונים אודות אומדן היקף הכנסותיה מפעילותה בשוק הדואר הכמותי לגורמים מתחרים.
בעתירה, אשר הוגשה באמצעות עוה"ד יוסי לוי ואייל בליזובסקי, טענה רשות הדואר, כי נתונים אלה הם סוד מסחרי בעל ערך כלכלי חשוב השייך לה, וכי למשרד התקשורת אין זכות להפר את קניינה ולהעביר נתונים אלה לגורמים מתחרים.
עוד נטען, כי משרד התקשורת סירב להצעת הרשות להעמיד את המידע המסחרי הסודי לרשות גורם מקצועי בלתי תלוי ומוסכם על הצדדים, בתנאי שגורם זה יתחייב לשמור על סודיות המידע ולא להעבירו לכל גורם אחר ובפרט לא למתחרי הרשות.
ערב פתיחת השוק לתחרות רואה עצמה רשות הדואר בעמדת נחיתות קשה למול מתחריה. ועדת התעריפים שמינה משרד התקשורת, המכתיב לרשות הדואר את כל תעריפיה, טרם סיימה את עבודתה, וטרם נקבע מבנה תעריפים חדש המותאם לשוק הדואר התחרותי.
בנוסף, מחוייבת הרשות על-פי חוק לתת שירותי דואר אוניברסליים לכל אדם במחיר שווה, קרי לדוור מכתבים במחיר זהה בכל מקום ברחבי הארץ, בין אם הדבר רווחי ובין אם לא.
מציאות זו, טוענים ברשות, מעניקה למתחרים יתרון אדיר, שכן הם רשאים לגבות כל תעריף ולחלק רק את הדואר הרווחי, ואילו הרשות עצמה כבולה לתעריפים המוכתבים לה על-ידי שרי התקשורת והאוצר ומחויבת לספק גם שירותים שאינם רווחיים.
נחיתות זו, נטען, תקשה מאד על רשות הדואר, לפחות בחודשים הראשונים והקריטיים לאחר הפתיחה לתחרות, להתחרות באופן יעיל ואפקטיבי בשוק.
בנוסף לבעייתיות הנ"ל, גורסת רשות הדואר, כי מסירת הנתונים העסקיים הסודיים של היקף הכנסותיה מלקוחותיה השונים בתחום הדואר הכמותי למתחריה, מאפשרת להם לקבל על מגש של כסף, מידע עסקי בעל ערך רב, שלא מצוי בידיהם עתה, ושקשה מאד להשיגו.
מידע עסקי זה יאפשר למתחרים לברור את הלקוחות הכדאיים ביותר, שהיקף ההכנסות מהם הוא הגבוה ביותר, ולהמריץ אותם לעבוד עימם ולא עם רשות הדואר.
על-רקע חולשתה של רשות הדואר, נטען, ערב פתיחת השוק לתחרות, וחוסר יכולתה לקבוע תעריפים נמוכים יותר מאלה הנוכחיים, ובאופן שיאפשר לה להתחרות עם מתחריה בתנאים אפשריים, הענקת מידע עסקי בעל ערך כה רב עשוי להנחית על רשות הדואר מכה קשה באופן מיידי.
שוק הדואר הכמותי בישראל ייפתח לתחרות ב-31 בינואר השנה בהוראת חוק הדואר החדש. זה שנים פתוחים לתחרות מרכיבים שונים של שוק הדואר, ביניהם שירותי שליחויות, דיוור של חבילות ומכתבים מעל משקל של 500 גרם, דואר בין-לאומי יוצא, וכל דבר דואר אשר מחיר משלוחו עולה על 5.4 שקלים.
התחום היחיד שהיה סגור עד כה לתחרות הוא איסוף, העברה, חלוקה ומסירה של מכתבים בארץ, הכוללים מכתב, גלויה, דבר דפוס וצרור. בתחום זה יכולה היתה לפעול רק רשות הדואר, וכן חברת אביב יעל דרומה בע"מ, מכוח הרשאה הסטורית שניתנה לה בשנות החמישים של המאה הקודמת.
הרציונל שעמד מאחורי סגירת תחום זה לתחרות היה מבוסס, כאמור, על העובדה שרשות הדואר מחוייבת על-פי חוק לתת שירותי דואר אוניברסליים לכל אדם במחיר שווה.
לטענת הרשות, באם יופקד השוק כולו בידיים פרטיות, תיעשה חלוקת הדואר רק באזורי המרכז צפופי העסקים והאוכלוסין במחירים תחרותיים, ואילו באזורי הפריפריה המרוחקים והמבודדים או שיגבו מחירים גבוהים מאד עבור שירותי דואר, או שלא יינתנו שירותי דואר כלל.
בכל מקרה, בשלב הראשון תיפתח התחרות בתחום האמור באופן הדרגתי של בין 20 ל-30 אחוז מהיקף השירותים. ההחלטה על שילוב מקבלי שירותי הדואר בתחרות - קרי גופים מוסדיים גדולים השולחים דברי דואר בהיקפים גדולים באופן כמותי, כגון חברות תקשורת, אשראי, עסקים פרטיים וכיו"ב - נתונה בידי שר התקשורת.
היקף דברי הדואר ששולחים גופים אלה מהווה כ-50% מפעילות רשות הדואר בתחום זה, וכאן תיסוב עיקר התחרות בינה ובין מתחריה.