מעבדות המחקר (AVERT) של חברת מק'אפי חוגגות החודש 10 שנות פעילות, המוקדשות ברובן לאיתור ואספקת הגנה לאיומים הנפוצים כיום באינטרנט. חברת מק'אפי הינה חברה בינלאומית, המובילה בפיתוח ויישום מערכות הגנה פרואקטיביות (IPS) ותוכנות אנטיוירוס. מעבדות אלו אחראיות בין השאר לשני הגילויים של הווירוסים הקטלניים ביותר שנתגלו - MyDoom ומליסה. אחד מצוותי המעבדות, היה אף אחראי למאסרו של כותב הווירוס. נזק התולעת MyDoom מוערך בשנת 2004 ב-5.25 מיליארד דולר.
במסגרת המחקר האחרון אותו ערכו מעבדות מק'אפי, נחשף כי הגורם האנושי הינו האיום השקט שעלול להפיל חברות IT. המחקר בחן התנהגות של עובדים בתוך ומחוץ לארגון, וכתוצאה מכך אבחנו עורכי המחקר 4 סוגי אב טיפוס לעובדים המסכנים את מקום עבודתם: העובד השאנן (21%), אוהב הגדאג'טים (51%), הפולש (18%) והעובד המזיק (10%), שפוגע בכוונה תחילה במשאבי הארגון. המחקר גילה כי חברות אלו כלל אינן מודעות לאיום זה ואינן מבינות שמספיק עובד אחד, על-מנת להפיל ארגון שלם.
מאפשרים לבני המשפחה להשתמש במחשב החברה
ממצאי המחקר הראו כי 24% מהנשאלים על אופן השימוש במשאבי העבודה לגלישה באינטרנט בסביבה הביתית העלו בצורה משמעותית את רמת הסיכון לכניסת משתמשים לא מורשים לרשת החברה. אחד מתוך חמישה עובדים (21%) מאפשרים לבני משפחה וחברים להשתמש במחשב החברה ו-62% הודו כי אינם מודעים לסכנות הקיימות באינטרנט.
עוד מצא המחקר כי למעלה ממחצית העובדים מחברים את המכשירים הסלולריים שלהם, מכשירי iPod והגאדג'טים השונים למחשב החברה, כשרבע מתוכם עושים זאת על בסיס יומי. בנוסף, 60% מהנשאלים שומרים מידע אישי על מחשב החברה ומורידים תוכנות ותכנים שלא קשורים לעבודה כגון: משחקים, כשלמעלה ממחציתם אינם מודעים לחשיבות העידכון של תוכנות אבטחת המידע שברשותם.
מעבדות מק'אפי מציעות שתי דרכים להתמודד עם תופעת הגורם האנושי המסכן את הארגון: העברת סדנאות לעובדים אודות החשיבות של אבטחת המידע ודרכי אכיפה. דרך נוספת להתמודדות עם תופעה זו הינה הנהגת מדיניות אכיפה בקרב העובדים, כגון איסור הורדת משחקים וחיבור מכשירים למחשב הנייד.
תופעת הריגול באינטרנט תלך ותגדל
בחברה מאמינים כי בשנת 2006 הווירוסים הסלולריים יחלו להיות נפוצים יותר בעקבות כניסת הדור השלישי, שמצד אחד פותחת בפנינו אין סוף אפשרויות, אבל יחד עם זאת מאפשרת חדירה של גורמים עוינים לטלפונים ולמחשבים האישיים. בשנת 2005 חלה עליה של 40% בפרסומות POPUP, המהוות גורם מרכזי להפצת וירוסים, סוסים טרויאנים ואיומים אחרים ברשת. עוד צופים בחברה כי בשנת 2006 נראה עליה בגניבת שמות משתמשים וסיסמאות וכתוצאה מכך תופעת הריגול באינטרנט תלך ויגדל.
שמוליק ענתבי, מנהל אזור ישראל ומלטה בחברה: "מק'אפי מכירה בכך שרוב העובדים כלל אינם מודעים לסכנות אבטחת המידע הקיימות, ולכן מק'אפי פועלת למיגור התופעה. בעקבות תחזית מעבדות החברה לשנת 2006 רצוי להתקין את כל אמצעי ההגנה המתאימים, על-מנת למנוע מגורמים עוינים לחדור לארגון בדרכים לא חוקיות. מעבדות AVERT מבצעות עבודה מקצועית סביב השעון, ובכך מאפשרות לנו להזהיר את קהל לקוחותינו ושותפינו העסקיים על כל איום קרב ולהתגונן מפניו באופן היעיל ביותר. אנו מברכים אותם ומאחלים להם המשך פעילות ענפה ופורייה גם בשנים הבאות".