מספר התאונות הקטלניות בשנת 2005 (381) הוא הנמוך ביותר זה 16 שנים - ירידה של 7%. כך עולה (יום ב', 3.4.06) מנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
מהנתונים עולה, כי ב- 2005 נרשמו במשטרת ישראל 16,987 תאונות דרכים עם נפגעים, ירידה של 4% לעומת שנת 2004, כאשר 74% מהתאונות אירעו בדרכים עירוניות, 54% בדרכים עירוניות, בצמתים, לעומת 43% בלבד בדרכים לא-עירוניות.
עוד עולה, כי 64% מהתאונות אירעו בשעות היום ו- 36% בשעות הלילה. כמו-כן, 73% מהתאונות היו התנגשויות של כלי רכב זה בזה וכ- 16% מהתאונות היו מסוג פגיעה בהולך רגל והשאר תאונות רכב יחיד.
מנתוני הלמ"ס עולה, כי במספר ההרוגים ל- 100 אלף תושבים חלה ירידה מ- 7.0 בשנת 2004 ל- 6.5 בשנת 2005, ומספר הנפגעים לתאונה נותר ללא שינוי: 2.1.
חלקם של הערבים בין הנפגעים גבוה מחלקם היחסי באוכלוסיה
הערבים מהווים כ- 20% מאוכלוסיית ישראל, ועל-פי הממצאים, 24% נפגעים בתאונות דרכים (25% מההרוגים), 18 ילדים ערבים (עד גיל 14) נהרגו בשנת 2005, והם מהווים 51% מכלל הילדים שנהרגו (כפול מחלקם באוכלוסיית הילדים).
עוד עולה, כי 9% מכלל הנפגעים (הרוגים ופצועים) ו- 30% מכלל ההרוגים היו הולכי רגל. בני 65+ מהווים 23% מבין הולכי הרגל שנפגעו, פי 2.2 מחלקם באוכלוסיה.
מעבר החצייה אינו מבטיח חצייה בטוחה
מבין הולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש, 59% נפגעו במעבר חצייה. מבין הילדים עד גיל 14 שנפגעו בעת חציית כביש, 46% נפגעו במעבר חצייה, ומבין הקשישים (בני 65+), 59%.
כ- 30 אלף כלי רכב מעורבים בתאונות דרכים
31,922 כלי רכב ונהגים היו מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים - ירידה של 6% לעומת 2004. כמו-כן, חלקן של המשאיות הקטנות (עד 4 טונות) והמשאיות הגדולות (16 טון ומעלה) במעורבותן בתאונות קטלניות גבוה יחסית. חלקם של האופנועים במעורבות בתאונות עם נפגעים גדול פי ארבעה מחלקם בנסיעה.
גברים - מעורבים ביותר תאונות
77% מהנהגים המעורבים בתאונות היו גברים וכ- 23% היו נשים, כאשר אחוז הנשים מכלל המורשים לנהוג עמד על 40%. אחוז הנשים מכלל הנהגים המעורבים בתאונות קטלניות עמד על 9%.
צעירים מעורבים יותר בתאונות
חלקם של נהגים צעירים עד גיל 24, מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים, היה גדול בכ- 42% מחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג. לעומת זאת, חלקם של הנהגים המבוגרים (בני 65 ויותר) המעורבים בתאונות היה נמוך בכ- 29% מחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג.
48% מכלל הנהגים המעורבים בתאונות אלו לא עברו עבירת נהיגה בעת התאונה. מתוך הנהגים היהודים המעורבים בתאונות - 49% לא עברו עבירת נהיגה בעת התאונה, ומתוך הנהגים הערבים המעורבים בתאונות - 43%.
עבירות התנועה השכיחות ביותר:
16,673 נהגים עברו עבירת נהיגה בעת התאונה, כאשר ארבע העבירות השכיחות ביותר הן: סטייה מנתיב, אי-ציות לרמזור, אי-שמירה על מרחק ואי-מתן זכות קדימה לרכב.
אצל נהגים עד גיל 18, קיימת שכיחות גבוהה של סטייה מנתיב ונהיגה במהירות מופרזת, אך שכיחות נמוכה יחסית באי-מתן זכות קדימה להולך רגל ואי-ציות לרמזור. התפלגות שונה מזו שנצפתה בקרב נהגים בגילאי 55-64.
כ- 500 תאונות דרכים ביהודה ושומרון
בשנת 2005 נרשמו במשטרת ישראל 522 תאונות דרכים עם נפגעים שאירעו ביהודה ושומרון. מספר התאונות הקטלניות הגיע בשנה זו ל- 21, לעומת 33 תאונות קטלניות בשנת 2004. 13% מכלל התאונות היו מסוג פגיעה בהולך רגל (בדומה לשנת 2004).
בתאונות אלה נפגעו 1,448 בני אדם, מתוכם 28 הרוגים (38 בשנת 2004) ו- 168 פצועים קשה (131 בשנת 2004). מספר הילדים עד גיל 14 שנפגעו היה 242, ומספר הקשישים בני 65+ שנפגעו היה 32.
במהלך 2005 היו מעורבים בתאונות עם נפגעים 928 כלי רכב, מהם 55% כלי רכב פרטיים, 31% משאיות ו- 9% כלי רכב ציבוריים. 9% מכלי הרכב המעורבים בתאונות עם נפגעים ביהודה ושומרון, רשומים באזור זה.
בנוסף לתאונות הדרכים והמעורבים בהן, נרשמו על-ידי המשטרה ב- 2005 (לא כולל יהודה שומרון) 66,788 דיווחים על תאונות דרכים עם נפגעים קל.