גל האוניות שהגיע לאחרונה לנמלי ישראל הביא לסתימת הנמלים, שאינם עומדים בלחץ. בכנס חירום, שנערך השבוע בנמל חיפה, דרשה מועצת המובילים והמסיעים להכניס את הנמלים בארץ למשטר חירום, ולהפעיל אותם סביב לשעון, כדי לצאת מהפיגור בטיפול במטענים הנמשך מתחילת חודש מרס 2006.
בדיון שנערך בתחילת השבוע במשרדי נמל חיפה, בו השתתפו עשרות מנהלי חברות הובלה ומנהל הנמל, עמוס עוזני, טענו המובילים, כי הסדרים הלקויים בנמל גורמים להם הפסדים כבדים. לדבריהם, משאית שנכנסת לנמל מפסידה בגלל ההמתנות הארוכות 1,000 שקל ביום. לטענתם, שום הובלה לנמל אינה כדאית, אם על המשאית נגזר להמתין כ- 2-3 שעות כדי לעבור את שער הנמל, ולאחר מכן להמתין לטעינה או לפריקה עוד כ- 3-4 שעות.
גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, אומר, כי "לשמחתנו, הגיע לנמלי הארץ גל של אוניות. חיכינו לימים כאלה שבהם יש לנו עבודה, אולם הנמלים לא ערוכים לתת שרות לכמות גדולה של אוניות ומשאיות. כתוצאה מכך הלקוחות אינם מרוצים, והמובילים רק מפסידים".
בן הרוש ציין, כי הרפורמה בנמלים מאכזבת. הנמלים נמצאים במשבר תפעולי, וחסרים בהם ציוד וכלים בסיסיים לטיפול בכמויות גדולות של מטענים. הוא טוען, כי מורגש מחסור בעגורנים, המזלגות המעטות לא עומדות בעומס, שטחי הנמל הפתוחים המיועדים לאחסנה זמנית של המטענים תפוסים באלפי מכולות, השייכות לחברות הספנות. לדבריו, כל מערך היבוא והיצוא פגוע, וכדי להצילו הכרחי להפעיל את הנמלים במתכונת חירום.
ארגוני ההובלה דורשים מהנהלת הנמל להרחיב את שעות העבודה של המשמרות, להאריך את זמני הפריקה והטעינה מהאוניות ככל שיידרש, ולאפשר טעינה של מכולות בשטחי הנמל. "לא נסכים שזמן ההמתנה של משאית בנמלים יהיה ארוך יותר מזמן העבודה שמאפשרים לה", מסכמים המובילים.