|   15:07:40
  אדלינה קליין  
משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

אנא מכם, קבלו אותי

עיון מחודש בספר הילדים של הסופר עזרא מורד - "שירו לי שיר" - הוצאה עצמית, תשס"ד - 2004, איורים: רות אילן פורת
02/05/2010  |   אדלינה קליין   |   ספרים   |   תגובות
כריכת ספרו של עזרא מורד, "שירו לי שיר"

המשורר, הסופר והמחנך עזרא מורד נולד בעיר עמארה, במחוז מיסאן שבדרום עירק. בשנת 1950 עלה לבדו מעירק בעלייה ב' דרך אירן. עם שחרורו מצה"ל הוסמך להוראה בנהלל והחל לעבוד כמחנך וסגן מנהל בבית הספר "האחים" בקריית מלאכי.

בשנת 1977 מונה לתפקיד מנהל מחלקת החינוך בקריית מלאכי. במסגרת תפקידו הפעיל את השירות הפסיכולוגי, למידה אינדיבידואלית על-פי שיטת תוא"ם (תרגול ואבחון במחשב), טיפוח המוסדות לגיל הרך והפעלת חטיבות צעירות בבתי הספר ביישוב. בשנת 1983, עם יציאתו לגמלאות, החל להרצות בהתנדבות בגני ילדים במסגרת קדמ"ה (קבוצת דיון מחנכים-הורים) לטיפוח שירה בגיל הרך והמשיך את עיסוקו בהוראת מבוגרים ובהשלמת השכלתם במסגרת אורט. מורד אוצר ומרכז בביתו את התיעוד להקמת היישוב קריית מלאכי, מקליטת העלייה ועד היום. הוא יזם את הקמת מוזיאון "בית הראשונים" בקריית מלאכי.

עזרא מורד רושם רשמיו וחוויותיו מהיומיום. אין לו צורך ללכת למרחוק כדי שהשראותיו יעלו ויניבו פירות ענוגים ובשלים.

ארבעה ספרים למבוגרים באמתחתו: "עטים וקוים" (אנתולוגיה של שירים שראה אור מטעם ארגון קס"ם - סופרים ומשוררים, שהיה בין יזמיו ועורכיו); "חמדת נעורים; נופי ילדות מבית אבא" (שירים); ו"מעל לדקלים" (תרגומי שירה). כמו-כן ראו אור מפרי עטו חמישה ספרי ילדים: "זוהי חידתי מהי עדתי?"; "הדֻבי של עִדן"; "מיכל והדר ילדי העתיד"; "טל וגל" ו"שירו לי שיר".

המשורר הופיע עם ספרו "נופי ילדות מבית אבא" בתוכנית של בימת הספרות שייסדתי - "על חוד העט", אירוע אותו ערכתי ל"חודש המורשת היהודית" וקיימתי ב"בית ש"י עגנון", בירושלים. כן הופיע בבימה הנ"ל, עם ספרי הילדים "טל וגל" ו"מיכל והדר ילדי העתיד" - בתוכנית שערכתי לסופרי ילדים, בתיאטרון "פרגוד" בירושלים.

יצירותיו של עזרא מורד אותנטיות ובעלות ייחוד. בעיקר ניכרים בספרי הילדים שלו הומור מעודן הטבול ביצר הרפתקנות ושובבות המאפיין את הגיל הרך וכן את גיל הנעורים. בעוד הוא נוטל את עולם המחשבים, שיצר תשתית אחרת בתכלית בחיי היומיום שמהלכיהם ניכרים בחשיבה ובביצוע שונה, מאותו עולם מוכר ורגיל שאפיין את הדור הקודם (שהמחבר הוא חלק אינטגרלי ממנו) - נבחין בכתיבתו בהתערות ובבקיאות מוחלטות בעידן המודרני המתחולל, אשר תפס תאוצה בעשור האחרון ושינה את פני הדברים ללא הכר.

למרות העניין שמגלה מורד בחידושים ובהמצאות, הוא מצליח לשלב את החדש עם הישן והמוכר, מבלי להרתיע או לזעזע את עולמו של הילד ובכך הוא מהלך על קרקע בטוחה.

היכולת הנדירה לתפוס מחשבותיו של הילד ולהעלות את הנושאים הרלוונטיים אל הכתב בפרופורציה נכונה וקולעת, יכולה לנבוע מעטו של יוצר בעל רגישויות גבוהות במיוחד, שאיכות כתיבתו
נעלה בעיניי.

קליטתו מצבים מהיומיום, גמישות ההבחנה בנקודות התורפה העיקריות אצל הילד, הן סוד ההצלחה המיידית של סופר ילדים מוצלח. כתיבתו של מורד איננה חודרנית ומחטטת, ובכך סוד קסמו בפני קהל קוראיו הצעירים. לשונו המליצית של מורד קלילה, משחקת ונוגעת. ובעת הצורך, מרפה ונינוחה (עמ' 1): "חמש בנות"..."אֲגוּדָלִי/חָדָה חִידָה/אֶצְבָּעִי/קָדָה קִדָּה/אַמָּתִי הִתְכּוֹפְפָה/וּקְמִיצָתִי הִתְעוֹפְפָה/אַךְ הַזֶּרֶת הַקְּטַנְטַנָּה/לֹא שִׂחֲקָה/הִיא יְשֵׁנָה"....

יוצר השואף לקשר ישיר ויציב עם קוראיו הקטנים, חייב שיעמדו לרשותו מקצת מתכונותיו של מחנך המבין לנפש הילד. נראה שעניין זה כשלעצמו הוא אשר נתן בידיו את הקרדיט ויצר הערכה בונה.

את האמינות בכתיבתו אנו נראה בהמשך (עמ' 3), נבחין בסוג של 'השאלה' מעולם המבוגרים, כשלמעשה אותה 'השאלה' מתבקשת לצורך השוואה בין ה'חיה' שהיא חסרת תובנות, לבין ה'אדם' שהוא בעל תובנות. המשל והנמשל בשיר זה גבוה מדי למידתו של הילד, אך מורד מסתמך על כך שהדברים שהפנים הילד בגיל הרך, בבחרותו, הוא כבר יידע לפרש. שכן עד אז, התובנה עוברת תהליך של ספיגה ומוליכה מאליה להבנת ההקשרים וההשלכות.

מכאן, כי הילד רשאי להציץ לעולמן של החיות ולהכירן מקרוב, כשלצד ההיכרות, נלווה גם 'מוסר ההשכל' לאותן שאלות שלעולם אינן נשאלות: האם יש לקנא בחיות? האם ניתן לחקות אותן?... (עמ' 3): "כַּמָּה טוֹב לַצָּב"..."כַּמָּה טוֹב לוֹ,/טוֹב לַצָּב/שֶׁפָּטוּר הוּא מִכָּל צַו./חַי חָפְשִׁי/וְאֵינוֹ חַיָּב,/לְתַכְנֵן יוֹם יוֹם חַיָּיו".... גם באם הילד לא ממש מבין את המסרים של "פטור" או "צו", הוא בהחלט יכול ורשאי לשאול קושיות את המבוגר ולקבל תשובות רצויות לגילו. מה שהמסר אומר בתכלית, שהחיה מתקיימת בחופש מוחלט בעולמה ואיננה חייבת לתת דין וחשבון לאף אחד, לעומת
בני האדם שכן מחויבים.

מורד מגמיש צעדיו: פוסע פעם אל תחום עולמו של המבוגר, ופעם פוסע אל תחום עולמו של הילד. בכך למעשה מאזן פסיעותיו שתי וחזור במורכבות מסעותיו. בשיר "הרכבת" (עמ' 8) נלמד להכיר תכסיס ההולם פעילות חברתית שבה הילד נוטל עליו אחריות על כל הליך הפיקוד ברכבת. תפקידיו מרובים לאין-ספור: הילד הוא גם רכבת הנעה על גלגלי הרגליים; גם נהג הקטר, המסיע את הרכבת
ומעלה ומוריד נוסעים בדרך. כך שהמרכיב המרכזי והדומיננטי במשחק הינו הילד עצמו: "כֹּל יֶלֶד פֹּה הוּא קָרוֹן,/עַל גַּבּוֹ נוֹשֵׂא אָרוֹן./מִזְּמַן... אָזְלוּ הַכַּרְטִיסִים,/לֹא עוֹלִים יוֹתֵר! זָזִים!"....

משחק הסימולציה פשוט מפתח את יכולותיו הקוגניטיביות של הילד להפעיל את דמיונו. והציפיות, ב'הפעלה' וב'פעולה', נמדדות על-פי אמת מידותיו הנורמטיביות (שאנחנו המבוגרים מכתיבים לילד כל העת). ביום בו נחגג יום הולדתו, או אז מגיע לו גמול הוגן על כל שעמל במהלך השנה, על-מנת לנשוא חן בעינינו... ויום ייחודי זה, מנציח עזרא מורד בשיר "יום הולדת" (עמ' 14): "הַיּוֹם יוֹם הֻלֶּדֶת/לֹא בְּכִי, לֹא דְּמָעוֹת./הַיּוֹם יוֹם הֻלֶּדֶת/יוֹם כֵּף וְהַפְתָּעוֹת"... מסתבר כי הנושא 'שכר ועונש' או לחילופין 'המקל והגזר' (אותו כולנו המבוגרים מצליחים לזהות ביומיום), מגיע עד עולמו של הזאטוט (ילדנו), והוא חש בחושיו כי יום זה נוצר במיוחד עבורו ומותר לו לדרוש כל שירצה, כולם נענים לו ומרעיפים עליו אהבה, פינוקים ומתנות.

את היצירה המסכמת לקובץ הילדים שכאן נמצא בעמוד 26. המחבר עזרא מורד בא בהכרזה מוסרית וערכית למחנכים, עמיתיו למקצוע, מההיבט הפסיכולוגי, הכי חברתי ורגיש שהחברה בעלת
ה'דעות הקדומות' אינה מרפה מהן, גם לא בעידן המודרני. ולכן, בא ומתריס מורד ביצירתו המופלאה והייחודית הזאת, כי הגיע הזמן לחדול ולהציק לאחר ולשונה. וחשוב לבוא לקראת הילד השונה ולהכניסו לחברה הסגורה, בפתיחות ובנכונות מעשית. והקול מגיע באמצעות הילד הדובר (עמ' 26) מחנכיי! קבלו אותי!: "קַבְּלוּ אוֹתִי עִם מֶחְדָּלִי/וְיִתְרוֹנִי וְלֹֹא חָשׁוּב /מִי הֵם הוֹרַי וּמַה גִּילִי,/מַה גּוֹן עוֹרִי וּמַה דָּתִי.//אָז אָנָּא מִכֶּם קַבְּלוּ אוֹתִי,/ וּתְנוּ כָּבוֹד! שֶׁגַּם אֲנִי / אֶלְמַד מִכֶּם לָתֵת כָּבוֹד,/ זֶה הֲדָדִי, מְאֹד מְאֹד"...

תאריך:  02/05/2010   |   עודכן:  02/05/2010
אדלינה קליין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אנא מכם, קבלו אותי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טל בובר
21/05/10 17:05
 
אדלינה קליין
22/06/11 14:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
העשור הראשון של המאה החדשה לא ייזכר, כנראה, כמוצלח במיוחד בתולדות התקופה הישראלית בספרות העברית. אף שסופרי חמש המשמרות השתדלו בעשור הזה להתמודד עם נושאים חדשים וגם התאמצו להפתיע בדרכי-סיפר נועזות יותר - רובם לא הרגישו שציבור הקוראים מקדם בשמחה ובהתרגשות את הופעת ספריהם כבעבר. ולהוציא ספרי מקור בודדים, זכו בעיקר ספריהם המתורגמים של סופרי העולם לתשומת-לב הקוראים וגם תפוצתם עלתה על תפוצת ספרי המקור. ומרגע שבתי-ההוצאה החלו לכלול את ספריהם של הסופרים הישראלים במבצעים, שהוזילו את מחירם, כמעט בגובה העלות של הפקתם, התווסף יחס של זלזול לאדישות שקידמה את פניהם עד אז.
02/05/2010  |  יוסף אורן  |   ספרים
[הערה: התשובות מפיה של אורית מרטון נכתבו על-ידי צפרה מרטון]
21/04/2010  |  שושנה ויג  |   ספרים
"אינני מוותר להם, אני מחזיר להם את שלהם... אני לא חושב שהשטחים שאני מחזיר הם שלי. אני חושב שהציונות הגיעה למיצוי עצמה. היא הצליחה מעל ומעבר. העם היהודי יושב בארצו. הוא לא זקוק לאף שעל נוסף. כשהוא מספח לעצמו שטחים נוספים, זה לא צודק ולא מוסרי". דברים כה נחרצים אומר ארנון עזריהו, בן 91, בספר שכתבה חברת קיבוץ מלכיה אורה ערמוני - "חבר ואיש סוד - שיחות עם סִינִי". הספר יצא לאור בהוצאת "יד טבנקין", בעריכת דן שביט.
16/04/2010  |  איתן קלינסקי  |   ספרים
שני מדרשים קוטביים זה לזה המתמודדים עם סיפור סדום מאירים את דמותה של אשת לוט, אישה ללא שם, שהפכה לנציב מלח. על-פי הפשט, פעלה בניגוד להוראה בבראשית ט', 17: "...המלט על נפשך אל תבט לאחור...".
14/04/2010  |  איתן קלינסקי  |   ספרים
יגאל שוורץ, עורך הוצאת כנרת זמורה, כותב על הכריכה החיצונית של הספר: "שבע אימהות מספר לנו את סיפורן של שבע נשים גדולות בתנ"ך, כפי שלא סופרו מעולם. במלאכת בלשות ארכיאולוגית מבריקה חושפת יוכי ברנדס סיפורים ושברי סיפורים, שנחבאים כבר אלפי שנים מתחת למעטה החיצוני של התנ"ך...".
13/04/2010  |  איתן קלינסקי  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il