בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
"מר בוטן": על בדידותו של גבר בחיי הנישואין
|
אם טרם שמעתם את שמו של הסופר האמריקני הצעיר אדם רוס, כדאי שתזכרו את השם, כי זהו ספרו הראשון. לדעתי עוד נשמע עליו לא מעט בעתיד. הספר "מר בוטן" יצא בהוצאת כנרת זמורה ביתן, בתרגום מצוין של יעל אכמון
הקריאה ב"מר בוטן" היא משחק מחבואים בין הקורא לבין דפי הספר, העלילה, האירועים ואופן הכתיבה של אדם רוס. הקורא נמשך לספר, חש שהוא חוקר בנבכי גיבוריו, פעמים רבות לא מבין אותם ואת סדר הדברים. רוס כותב בעירוב זמנים של פלאשבקים חוזרים, של זמנים משתנים, הווה ועבר, עבר ועבר, בלי שהוא מיידע אותנו על פרק חדש או סיום פרק. זהו סיפור של גברים, רגשותיהם, תשוקותיהם, הבלבול שלהם ובעיקר הבדידות שלהם בחיי הנישואים. הנשים, מושא תשוקתם ומרכז הווייתם, הן דמויות רקע, בלתי מובנות, בתפקיד של סטטיסטיות, מעורפלות, משמשות בעיקר לפורקן יצרו של הגבר, אך גם מושא געגועים וחלומות בתערובת קיצונית במיוחד של אהבה, שנאה, אכזריות, טינה ובעיקר חוסר הבנה. החסר הוא המוטו. יש סקס, יש מסגרת, אין חיבור נפשי או אינטלקטואלי, בני זוג תועים להם בימים ובלילות, בצר להם, באפלה מעיקה, מבלי שזה שנישא להם יכול לעזור. כל-כך יחד, אבל כל-כך לבד שני הגברים, שהם הגיבורים הראשיים, דייויד פפין (ואשתו אליס) וד"ר סאם שפארד (ואשתו מרילין) מספרים כל אחד לחוד בעיקר על חיי הנישואין שלהם. כל אחד מהם - שיש ביניהם קשר כלשהו, בשלב כלשהו של הסיפור - אוהב את אשתו בעוצמה בלתי רגילה המדגישה את הבדידות הנוראה של חיי הנישואין. שום דבר לא יכול לחבר באמת בין איש ואישה מלבד סקס שמחבר את גופותיהם ומתואר מהזווית של הגיבור הגברי. הסקס כמעט תמיד סוער ורב עוצמה, התשוקות, למרות שחיי הנישואין אינם חדשים בשני המקרים של שני הזוגות, נלהב ועוצמתי, חשוב ומרכזי בחיי הגברים האלה. הבדידות היא נוראה ואין לה פתרון, האהבה של הגברים לבת זוגם היא רק גורם לחרדה, לחוסר הבנה, לתהייה. הגיבורים הגבריים של אדם רוס מתנהלים בחיים כמו בתוך חלום מוזר שכולל אצל דייויד חלומות בהקיץ ובשינה של איך הוא רוצח את אשתו, איך היא אובדת לו, נעלמת מחייו, מתאדה. הפרק בו מתאר הסופר את בני הזוג שיוצאים לטיול רגלי כפוי, באזור מסוכן להליכה, בנוף פראי בהוואי, הוא יצירת מופת בפני עצמה, גדושה בכל הרגשות העוינים של בני זוג אוהבים, שחיים זה לצד זה אבל אין שם שום דבר שהוא יחד באמת. גם אם נמצאים זה לצד זו, פיסית, נשאר כל אדם לעצמו, לסבלו, לטינתו, ליצריו, לבד, בעיקר לבד. ד"ר סם שפארד אוהב את אשתו מרילין מגיל 14 כאשר היו יחד בתיכון. הוא חושב שהיא היפה בנשים, הוא לא יכול לחיות בלעדיה אבל מקדיש את זמנו ויצרו להמון נשים אחרות, שמושכות אותו לא פחות. אשתו מודעת למעשיו וליצרו, סולחת לו. חבריו ובני משפחתו כועסים עליו, על הקלות הבלתי נסבלת של חיי המין ה"צדדיים" שלו. מרילין אשתו נרצחת במיטה הזוגית והוא נאשם ברצח אשתו. שפארד, המואשם ברצח אשתו ומזוכה, לא מפרט לנו הרבה על משפט הרצח או החקירות והזיכוי. גם אליס אשתו של דייויד פפין מתאבדת לנגד עיני בעלה, גואלת אותו ואת עצמה מייסורי החיים שהנישואין לא הצליחו להיות להם לנחמה.
|
תאריך:
|
20/03/2012
|
|
|
עודכן:
|
20/03/2012
|
|
שולמית קיסרי
|
"מר בוטן": על בדידותו של גבר בחיי הנישואין
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
זיוה גל
|
20/03/12 13:00
|
|
2
|
|
שאני...
|
21/03/12 00:14
|
|
הסנדלר ממכוכבאן ספרו החדש של ארז צדוק הוא הרבה יותר מספר, הוא יצירה ספרותית מרתקת, איכותית ומיוחדת שאסור להחמיץ!.
|
|
|
"האם אתה דתי או חילוני?" נשאלים ישראלים מדי פעם. אך בעוד השיח התקשורתי הרדוד מתעקש על ההגדרות הדיכוטומיות של "דתי" מול "חילוני", סקר שעורך מכון גוטמן מידי כמה שנים מצביע על רצף חברתי נזיל יותר בחברה הישראלית. כך למשל, הסקר מכיל קטגוריות נוספות כמו חרדי ומסורתי, ואף הבחנה בין "חילוני אנטי-דתי" ל"חילוני לא אנטי-דתי". את מורכבות התופעה הסוציולוגית היטיב לבטא יעקב ידגר בספרו "המסורתים בישראל: מודרניות ללא חילון", (מכון הרטמן, אוניברסיטת בר-אילן וכתר, 2010). בספרו החדש של דוד ביאל, "'לא בשמים' – מסורת המחשבה היהודית החילונית", מתוארת המורכבות הרעיונית של החילוניות היהודית עצמה, שאף יחסיה שלה עם המסורת היהודית אינם כה פשוטים. טענתו העיקרית של ביאל היא ש"החילוניות היהודית היא מסורת בעל אופי ייחודי משלה והיא נטועה במקורותיה הקדם-מודרניים" (עמ' 19). כלומר, בניגוד לתפיסה הרווחת הרואה בחילוניות תופעה של נתק מן המסורת, טוען ביאל כי החילון היהודי הוא המשך של רעיונות עתיקים במסורת היהודית עצמה.
|
|
|
לא מעט חוקרי תנ"ך סבורים כי הטקסט המקראי איננו אלא המצאה וכי אין מדובר באירועי ההיסטוריה, כי אם בסיפורים פרי דמיונם של כותבים שונים. מגמה זו, שהחלה עם התפתחות תנועת ההשכלה וביקורת המקרא, טענה למעשה לאי-נכונותו של התנ"ך, כאשר ברוב המקרים נשענו הטוענים על היעדר ראיות ולא על ממצאים ברורים.
|
|
|
המשפט "מדינת ישראל תעשה הכל" נשמע מעט ציני בשפתנו היום, הספר המצוין של ברגמן בוחן אמירה זו לעומקה על בסיס מספר רב של פרשיות חטיפה של חיילי צה"ל ושל אחרים.
|
|
|
החטא הקדמון הדיר את האישה בחברה מאז ברא ה' את האדם: "אל האשה אמר הרבה ארבה עצבונך והרנך בעצב תלדי בנים ואל-אישך תשוקתך והוא ימשל-בך" (בראשית, ג 16). מאז חלפו אלפי שנים, ובעולמנו נקבעו מוסכמות חברתיות ונצרבו דפוסי התנהגות ומערכות חיים, שבהם מצאו עצמן הנשים מקופחות בכל תחום: בדת ובחברה, במדינה ובבית. הדברים תקפים גם בעת העתיקה, גם בימי הביניים וגם בזמן החדש. אחד ההיסטוריונים הגדולים לתולדות ימי-הביניים, פרופ' פרידריך הר, איש אוניברסיטת וינה, כתב בספרו "ימי הביניים ותרבותם - אירופה 1100-1350", (הוצאת "הדר", תל אביב 1965), בפרק י"ג על "היהודים והנשים" (עמ' 312-322), שאולי ימצא הקורא כמוזרה את העובדה שכרך שני עניינים אלה, "יהודים" ו"נשים", זה בזה בפרק אחד. לדעתו, "אף כי היהודים והנשים תרמו תרומה חיובית לתרבות ולחברה בימי הביניים 'הפתוחים', הנה נדונו לאחר מכן לחיי הגטו, והם שסבלו יותר מכל זולתם בסגור החברה את שורותיה בימי-הביניים המאוחרים" (שם, עמ' 312). במבט לאחור, לדבריו משנה תוקף גם בעת החדשה: היהודים - העם הנרדף והנשים - המגזר המקופח .
|
|
|
|