הפשע בישראל הולך וגובר. סמים, זנות, גניבות וגם עבירות צווארון לבן. זרועות אכיפת החוק חלושות. אין מספיק כסף. אין מספיק מוטיבציה מצד בעלי מקצוע טובים לעבוד בשירות המדינה. הביקוש לאנשי מקצוע טובים גדול בסקטור העסקי-פרטי. עורכי דין ורואי חשבון יכולים להשתכר פי 5, 10 וגם יותר בסקטור העסקי-הפרטי. במצב זה אין פלא, שזרועות אכיפת החוק מתקשות להתמודד עם הפשיעה הרבה.
אחת התוצאות הנובעות ממצב זה, היא יכולתן המוגבלת של רשויות אכיפת החוק להגיע לחקר האמת. אין מספיק חוקרים כדי להשקיע בחקירות; לא תמיד יש היכולת המקצועית להתמודד מול אנשי המקצוע המעולים המייצגים או פועלים בשמם של החשודים. לכן אימצו להן בשנים האחרונות זרועות אכיפת החוק, יותר ויותר, מדיניות של שימוש רב בעדי מדינה. המטרה: לעשות קיצור דרך, ולסגור את מי שמסומן כחשוד המרכזי.
שימוש בעדי מדינה נעשה בחלק ניכר מהפרשיות הגדולות: פרשת נמרודי, פרשת שבס ופרשת דרעי, הן דוגמאות לכך. בשלושתן גם התגלו הבעיות הכרוכות בשימוש בעדי מדינה. סוגיה זו עומדת כעת שוב על הפרק בפרשת הבנק למסחר. גם כאן מנסה המשטרה להשיג עד מדינה - אתי אלון ועופר מקסימוב הם רק שניים מעדי המדינה האפשריים, שגיוסם יכול להועיל לשם מיצוי הדין עם כרישי העולם התחתון.
אחד הסודות הגדולים במערכת, ובמיוחד במשטרת ישראל, הוא המדיניות בתחום זה: מי יאושר כעד מדינה, למי יינתנו הטבות - היינו: באילו מקרים לא יועמד חשוד לדין ואילו הטבות חומריות (גם כספיות) יינתנו לו, בתנאי שיימסור מידע ויפליל אחרים; ובכלל, איזה תהליך פורמלי מתרחש עד שמאושר עד מדינה.
נודע לי, כי צמרת המשטרה, יחד עם היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות, גיבשו מדיניות כתובה שעניינה: "סגירת תיק למקור/ מודיע תמורת מידע". מספר ההנחיה: 03.300.133. כיוון שמדובר במדיניות, ולא בעניין הנוגע לתיק ספציפי זה או אחר, ניתן היה לצפות שהנחיה זו תהיה זמינה; שהמשטרה תפתח אותה לעיון הציבור, ובמיוחד לעורכי דין וחשודים, היכולים אולי לסייע למשטרה לאכוף את החוק.
אלא שהמשטרה מונעת מידע זה מהציבור. שלילת המידע אף עוגנה בראש ההנחיה, שם נכתב: "הנחיה זו לא הותרה לעיון על-פי חוק חופש המידע". המילה: "לא", הודגשה במקור באות גדולה. דובר המשטרה מסר בתגובה, כי המשטרה פועלת כחוק, וכי מדובר בהנחיות פנימיות שלא לעיון הציבור.
על ההנחיה חתומה ניצב-משנה ועו"ד מרגלית קרופרו, ראש מחלקת חקירות ותביעות. חלקה העיקרי מובא כאן, כלשונו (ציטוט):
1. כללי
א. לעיתים מעדיף מקור מודיעי או מודיע מזדמן לקבל תמורת מידע, אשר הוא מוסר למשטרה, טובת הנאה מסוג אחר במקום גמול כספי, כגון סגירת תיק פלילי התלוי ועומד נגדו.
ב. מטרת ההנחייה לקבוע כללים, סמכויות וסייגים במתן טובת הנאה, הכרוכה בהמלצה ו/או בסגירת תיק פלילי כנגד מקור/מודיע.
2. הנחיות
א. היוזמה למתן טובת הנאה למקור/מודיע, הכרוכה במתן המלצה לסגירת תיק פלילי התלוי ועומד כנגדו, יכולה לבוא הן מצד החשוד שבתיק, או מישהו מטעמו, והן ביוזמת המשטרה.
ב. הבסיס למתן המלצה לסגירת תיק פלילי כנגד מודיע יכול שיהיה -
(1) תמורה בעבור הספקת מידע.
(2) הנעת מקור מזדמן לשיתוף פעולה עם המודיעין במשטרה.
(3) הערכה לפעילותו של מקור.
ג. השקולים להמלצה או לסגירת תיק פלילי ע"י הגורם המוסמך הם:
(1) טיב המידע, אפשרות אימותו ומימושו, והתועלת שתצמח מכך.
(2) חומרת העבירה בה, מואשם המקור/המודיע, חלקו בביצוע העבירה, וכל זאת בהתייחס לטיב המידע המתקבל.
(3) פעילותו הפלילית של המקור/המודיע.
(4) העניין הצבור שבהעמדתו או אי העמדתו לדין של המקור/מודיע.
(5) מהימנותו והתמדתו של המקור מבחינה מודיעינית.
(6) מידת חשיבותו, הסכנה לשלומו של המקור, באיזו מידה הוא מודע לכך ועמדתו בנושא זה.
ד. המלצה ראשונית של היחידה, המבקשת לסגור תיק למקור, תכלול את הפרטים הבאים:
(1) מספר התיק הפלילי, פרטי האשמה וסעיף החוק.
(2) פרטי האירוע בתיק הפלילי.
(3) חלקו של המקור בביצוע העבירה.
(4) פרטי שותפיו לעבירה.
(5) חוות דעת ק' המודיעין המרחבי שתכלול פרטים אודות:
(א) פעילותו הפלילית, מהימנותו והתמדתו מבחינה מודיעינית.
(ב) טיב המידע שבפי המקור וכדאיות העסקה.
(ג) השלכות (אם ישנן) של שותפים לעבירה או לשלומו של המקור.
ה. המלצה ראשונית כאמור, בצירוף התיק הנוגע לעיל, תועבר לשיקול ולהמשך טיפול לגורמים הבאים:
(1) במרחבים - לקצין אח"ק מרחבי.
(2) ביחידות הארציות - לראש היחידה הארצית.
(3) במחוז תל-אביב - לראש הימ"ר.
(4) ביחידות אמ"ן - לראש אמ"ן.
ו. הגורם, שהועברה אליו ההמלצה כאמור לעיל בסעיף 2.ה., ישקול ההמלצה ויחווה דעתו בכתב על גבי ההמלצה הראשונית.
ז. קצין אח"ק מרחבי, אשר החליט שיש מקום להיענות לבקשה, יעביר ההמלצה לקצין אח"ק מחוזי.
ח. קצין אח"ק מחוזי (בהתייעצות עם ק' מודיעין מחוזי) / ר' יחידה ארצית (בהתייעצות עם ר' מפלג מודיעין) / ר' אמ"ן (בהתייעצות עם רמ"ח איסוף) ישקול שוב את ההמלצה. החליט להיענות לבקשה, יפעל כדלקמן:
(1) בתיקי חטאים ועוונות - יאשר בכתב סגירת התיק הנוגע.
(2) בתיק פשע - ימליץ בכתב בפני פרקליט המחוז הנוגע, בהתייעצות עם ראש אח"ק, ולאחר קבלת אישורו.
ט. נתקבל אשור ק' אח"ק מחוזי/ ראש יחידה ארצית/ ר' אמ"ן (בתיקי עוונות וחטאים) או פרקליט המחוז (בתיק פשע) לעריכת העסקה, יועבר האישור בכתב ליחידה המבקשת.
י. אין להבטיח למקור/מודיע בשום צורה שהיא כל הבטחה, בטרם נתקבל אישור הגורם המוסמך לכך.
יא. קצין אח"ק מרחבי/ראש מפלג/ראש מדור, או קצין אחר שהוסמך על ידו, יערוך מיד דו"ח "זכרון דברים", אשר ייחתם ע"י הקצין העורך והמקור עצמו.
יב. זכרון הדברים יכלול את הפרטים הבאים:
(1) תאריך, שעה ומקום עריכת הדו"ח.
(2) פרטי הגורם המאשר את העסקה.
(3) פרטי הפרשה אודותיה מתחייב המקור למסור מידע.
(4) התחיבות במקור למסור את כל הפרטים הידועים לו אודות הפרשה הנוגעת, ולעזור למשטרה לאיתור חפצים או אמצעים אחרים שיש להם נגיעה לפרשה, וכן להגיש למשטרה כל עזרה אחרת בחקירת הפרשה.
(5) פרטי התיק הפלילי שייסגר למודיע בתמורה למסירת המידע ולמימושו.
(6) במידה והמקור יפר תנאי מתנאי זכרון הדברים או לא יעמוד בהתחייבויותיו, מותר יהיה להעמידו לדין ולהמשיך את ההליכים המשפטיים בתיק הפלילי הנוגע.
יג. במקרים בהם יסרב המקור לחתום על דו"ח זכרון הדברים כאמור לעיל, יירשמו כל הפרטים ע"י כותב הדו"ח ויחתמו ע"י עורך הדו"ח בלבד. הגורם המוסמך כאמור לעיל בסעיף 2.ה. יחליט אם יימשך הטיפול בעסקה או לאו.
יד. כל החומר בנושא הבקרה של המקור/המודיע יתוייק בתיק המקור עם מראה
מקום בתיק הפלילי הנוגע.
טו. במקרים בהם התעוררה מחלוקת בין יחידות חקירה שונות, הנוגעות בעניין, באם יש להיענות לבקשת המקור, יובא הדבר להכרעתו של ראש אח"ק.
3. הנחיות נוספות
א. הנחיות לטפול בתיקים לגביהם הוגשה בקשה לסגירה לאחר שהוגש כתב אישום:
(1) בתיקי עוונות וחטאים:
ק' אח"ק מרחבי/ראש מפלג/ראש מדור - ימליץ בפני ק' אח"ק מחוזי / ראש היחידה הארצית / ראש אמ"ן:
(א) על מחיקת כתב האישום, באותם מקרים שתובע רשאי לחזור בו מהאישום לפי סעיף 93 לחוק סדר הדין הפלילי (נוסח משולב), תשמ"ב - 1982.
(ב) בכל מקרה אחר - להורות לפנות ליועץ המשפטי לממשלה לעיכוב ההליכים כנגד הנאשם, או לחילופין שלא להביא ראיות מטעם התביעה ולבקש מבית המשפט את זיכויו של הנאשם.
(2) בתיקי פשעים
יומלץ בפני פרקליט המחוז באישור ראש אח"ק להיענות לבקשה.
ב. נתקבל המידע, אך מסיבות שאינן תלויות במוסר המידע, לרבות הפעילות המשטרתית או מסיבות שלא צפו אותן מראש, לא מומש המידע, אין לראות את הדבר כהפרה מצד המודיע ויש להמשיך בהליכים לסגירת התיק.
ג. ככלל, אין להתייחס לבקשת מקור לסגור תיק נגדו בטרם הושלמה החקירה (זאת בשל הצורך להציג בפני הגורמים המאשרים במשטרה או בפרקליטות את מירב הפרטים אודות העסקה).
ד. היה והומלץ התיק לסגירה מסיבה שאינה קשורה לבקשת המודיע, תנוצל הסגירה למטרות מודיעיניות (כולל בקשתו של המודיע).
ה. אין בנוהל זה כדי לגרוע מחובת קציני החקירות הנוגעים לדווח ולקבל אישור על כל משא-ומתן עם מודיע מהמפקד הממונה (מרחב/מחוז).
ו. במקרים בהם מבקש מקור/מודיע לסגור תיק פלילי שנפתח כנגד קרוב משפחתו או ידיד קרוב, ניתן לשקול זאת בחיוב בתנאי שנתמלאו כל התנאים לפי נוהל זה ובשנויים המתחייבים.
ז. במקרים בהם יש צורך לפעול בדחיפות ניתן לקבל את האישורים המתאימים טלפונית תוך תיעוד הפעולות בדו"חות "זכרון דברים".
נצ"מ מרגלית קרופרו, עו"ד
ראש מחלקת חקירות ותביעות