|   15:07:40
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
רוטר. נאמנות למערכת ארד. פרשה לוטה בערפל [צילום: פלאש 90]

תחקיר | מגן ולא ייחקר

מי האיש החוקר את ראש השב"כ לשעבר

מבקר המדינה חוקר בחודשיים האחרונים את פרשת הדחתו של עוזי ארד בידי השב"כ. אלא שהגורם המוביל בצוות החקירה הוא אריה רוטר, לשעבר היועץ המשפטי של השב"כ ואיש אמונו של מושא החקירה העיקרי, יובל דיסקין. התנהלותו של רוטר בגלגולה הקודם של הפרשה מוסיפה לחשש שהוא יטרפד את גילוי האמת
18/05/2012  |   פזית רבינא   |   תחקירים   |   מקור ראשון   |   תגובות
אין מקום לחקירה
כיצד הגיע עו"ד אריה רוטר לפני שנה למסקנה שאין לפתוח בחקירה על פרשת ההדלפה ועל "ההסדר המקל" שהושג עם ארד? האם כל מה שאנו יודעים היום על מה שהתרחש בשדה התעופה, החקירה, שלילת סיווגיו של ארד, חוסר האמון בין דיסקין לנתניהו – האם ייתכן שכל זה נעלם אז מעיניו של רוטר?

מי ביקש להפיל את ראש המל"ל
פזית רבינא
י', בכיר לשעבר בשב"כ, משוכנע שחקירת עוזי ארד בנתב"ג בחשד להדלפה נועדה לא להוצאת מידע אלא להטלת אימה. הפרשה מונחת כעת לפתחו של המבקר
לרשימה המלאה

כשהחליט מבקר המדינה היוצא מיכה לינדנשטראוס, לפני חודשיים, לחקור את פרשת חקירתו של ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר עוזי ארד בידי בכירי שב"כ, הוא עשה זאת למרות הזמן הקצר שנותר לו במשרתו - ואולי אפילו דווקא משום כך. נראה שהמבקר היוצא סבר שהדבר חשוב כל כך, שרצוי שכאשר ייכנס מחליפו לתפקידו הוא ימצא חקירה רצינית בעיצומה; כך יהיה מן הנמנע לדחוק את העניין לסוף התור. אלא שגורמים משפטיים ובכירי שב"כ לשעבר טוענים שהחקירה הזו, הנוגעת בעצביה הרגישים של סוגיית יחסי שב"כ-ממשלה, נתקעת משום שמעורב בה עוזרו הבכיר של המבקר, אריה רוטר, שהיה היועץ המשפטי של השב"כ.

תזכורת קצרה. בפברואר 2011, שנתיים לאחר מינויו לראש המועצה לביטחון לאומי, עזב עוזי ארד את התפקיד. בהמשך נמסר שהסיבה לכך הייתה שהוא הדליף לתקשורת חומרים חסויים. טענה זו הוכחשה עם הזמן מצדו של ארד, מצד הממשלה וגם מכיוון הפרקליטות. לפני חודשיים, בישיבת הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, התגלה שהדחתו של ארד שנה קודם לכן נעשתה במהלך חקירה סודית וממושכת שנערכה לו כשנחת בנמל התעופה בן-גוריון. החקירה לוותה במה שאפשר לקרוא לו חטיפה: ארד הובל אליה באמתלה של התייעצות ביטחונית דחופה, וכל אותן שעות, כשהעוזרת שלו מחכה לו בנמל התעופה ומשפחתו מחכה לו בבית, לא נודע היכן הוא. כבר במהלך החקירה נשלל מארד הסיווג הביטחוני שלו - צעד שפירושו המעשי היה סילוקו המיידי מתפקידו הרָגיש. יש יסוד סביר להניח שעניין ההדלפה כולו היה מלכתחילה תיק שנתפר לארד ביד גסה בידי גורמים שלא חפצו ביקרו.

בחזרה להווה. בצוות החקירה של הפרשה נמצאים אלוף (מיל.) מנדי אור, הממונה על החטיבה לביקורת מערכת הביטחון במשרד המבקר; עוזרו עו"ד צחי סעד; הממונה על הקובלנות במשרד המבקר, עו"ד הלל שמגר; וכאמור אריה רוטר. לרוטר, על-פי מקורותינו, תפקיד מפתח בחקירה, בשל סיווגו הביטחוני הגבוה המאפשר לו גישה למסמכים מסווגים ולשותפֵי-סוד; אולם בכיר לשעבר בשב"כ מסביר כי "זה הרבה מעבר למחסום הסיווג": המבקר מצפה שרוטר יסייע לו לפרוץ את חומת המגן של השב"כ ולגרום לארגון לשתף פעולה. אלא שבפועל "נוצר ניגוד עניינים חמור, שלא לומר אבסורדי, שבו היועץ המשפטי לשעבר של השב"כ חוקר את השב"כ".

"תהא יושרתו של רוטר אשר תהא", אומרים הגורמים המשפטיים, "לא ייתכן שמי שעבד לאורך שנים בצמידות עם יובל דיסקין (ראש השב"כ בתקופת פרשת ארד) וחייב לו את קידומו בשירות, ושגם עמד בראש האגף המשפטי של הארגון לאורך שנים, יהיה האיש שבאמצעותו ייבדקו התנהלותו המשפטית של השב"כ והתנהלותו של דיסקין עצמו - החל בהחלטה לחקור את ארד בשדה התעופה וכלה בהתנהלותו של דיסקין בפרשה כלפי בנימין נתניהו. מה גם שחלק ניכר מהנהלים שעיצבו את דרכו המשפטית של השב"כ, כולל חוק השב"כ, נקבעו בתקופתו של רוטר בארגון; יוצא שהאיש חוקר את עצמו".

לינדנשטראוס והרמזים
לינדנשטראוס. הסתפק ברמז [פלאש 90]

רמז דק
בתשובתו למכתבו של חסון, ביולי האחרון, ניסה לינדנשטראוס לרמוז לח"כ יואל חסון שפרשת עוזי ארד וההדלפות ממשרד ראש הממשלה אין תוכה כברה – ושגם בהחלטתו שלו עצמו שלא לחקור אותה יש יותר ממה שנראה לעין

אולם אין צורך להפליג בהשערות בדבר זיקתו הנפשית האפשרית של רוטר למקום עבודתו הקודם, שכן רוטר כבר קבע עמדה בפרשה לפני שנה. זה היה כשיו"ר הוועדה לביקורת המדינה דאז, ח"כ יואל חסון מסיעת קדימה, שיגר למבקר המדינה בקשה לבדוק מדוע לא הוחלט להעמיד את ארד לדין למרות החשדות הכבדים שהועלו נגדו (חשדות שכאמור התבררו מאז כמופרכים). "מדובר בהסדר שמעלה תהיות רבות, אינו שוויוני ופוגע באמון הציבור", כתב חסון. "האם במקרה שבו המדליף לא היה איש אמונו של ראש הממשלה הוא היה זוכה להסדר כה מקל?" חסון אף האשים את אנשיו של בנימין נתניהו בניסיון לטייח את הפרשה. הוא תבע לדעת מדוע "ארד ממשיך לשמש במשימות חשובות בעלות רקע ביטחוני, וממשיך להחזיק בידו דרכון דיפלומטי".

מכתבו של חסון מלמד, במבט לאחור, שאנשי הרשות המחוקקת, ובכלל זה יו"ר ועדת ביקורת המדינה בכבודו ובעצמו, היו שרויים בערפל כבד לגבי נסיבות הפרשה. לעומת זאת, נראה שכבר אז המבקר היה קצת יותר מפוכח. בתשובתו למכתבו של חסון, ביולי האחרון, ניסה לינדנשטראוס לרמוז לח"כ האופוזיציונר שפרשת עוזי ארד וההדלפות ממשרד ראש הממשלה אין תוכה כברה – ושגם בהחלטתו שלו עצמו שלא לחקור אותה יש יותר ממה שנראה לעין. וכך כתב המבקר לחסון: "לאחר שהטלתי על עוזרי הבכיר אריה רוטר לערוך בירור ראשוני של החומר ולהביא את חוות דעתו בפניי, הגיע רוטר למסקנה שאין מקום להנחות על בדיקת הנושא". בהמשך המכתב הציע המבקר לחסון שאם ברצונו לקבל הבהרות נוספות יפנה ישירות לרוטר.

גורמים רלוונטיים
הוועדה לביקורת המדינה. חסון ביקש רק לנגח [פלאש 90]

זהות הבודק
למבקר לא הייתה שום חובה לפרט בפני חסון מי מעובדי משרדו ערך את הבדיקה. די היה לו לומר שנעשתה בדיקה מפורטת שהובילה אותו למסקנה שבשלב זה אין להורות על בדיקת הנושא. הוא בחר לחשוף בכל זאת את זהות הבודק, אריה רוטר, בתקווה שחסון יקלוט את הרמז

וכאן אנו מגיעים ללב העניין. כיצד הגיע רוטר למסקנה שאין לפתוח בחקירה על פרשת ההדלפה ועל "ההסדר המקל" שהושג עם ארד? האם כל מה שאנו יודעים היום על מה שהתרחש בשדה התעופה, החקירה, שלילת סיווגיו של ארד, חוסר האמון בין דיסקין לנתניהו – האם ייתכן שכל זה נעלם אז מעיניו של רוטר? אותו רוטר שבמכתבו של המבקר לחסון נאמר שערך בדיקה יסודית שכללה "שיחות עם הגורמים הרלוונטיים, עיון במסמכים וריכוז עיקרי המידע"?

בין אותם "גורמים רלוונטיים" שרוטר נפגש עמם היה גם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי. זהו אותו נזרי שלפני חודשיים, במהלך ישיבת הוועדה לביקורת המדינה, העיד באי-נוחות גלויה לעין כי "מעולם לא יוחס מצדנו לארד מעשה של הדלפה". נזרי צודק. המינוח שמשרד המשפטים השתמש בו כבר בשלבים הראשונים של הפרשה הפחית עד מאוד בערך החשדות כלפי ארד, ולא כלל את המונח הדלפה. לא ייתכן שהעניין עבר מעל לראשו של איש כמו רוטר, ששימש שבע שנים יועץ משפטי לשב"כ.

אז מה קרה כאן? אם כפי שנזרי העיד, מעולם לא יוחס לארד מעשה של הדלפה, ובחוגי הפרקליטות היו מודעים מלכתחילה לפערים בהתייחסות לפרשה; ואם בשיחה עם רוטר לא אמר לו נזרי דברים אחרים – בהינתן כל אלה, מדוע לא אחז כבר אז המבקר הפעלתני בשתי ידיים בהזדמנות שנקרתה לידיו כדי להפסיק את מחול השדים ולהגיע אל האמת? מדוע לא ניצל את הנשק חודר שריון-השב"כ שלו, רוטר, כדי לברר מה קרה פה? האם זה מפני שלינדנשטראוס היה – כדברי מקורות המכירים את דרכי התנהלות השב"כ – מודע עד כאב למגבלות שיש למשרדו בחקירה הנוגעת לנקודות רגישות מדי בשב"כ, ועל כן חיפש בעדינות דרך אחרת לפתוח את הנושא?

התשובה, אומרים אותם גורמים, מסתתרת בניסוחיו הפורמליים, אך הממש לא מובנים מאליהם, של מכתב התשובה שהמבקר שלח לחסון. למבקר לא הייתה שום חובה לפרט בפני חסון מי מעובדי משרדו ערך את הבדיקה. די היה לו לומר שנעשתה בדיקה מפורטת שהובילה אותו למסקנה שבשלב זה אין להורות על בדיקת הנושא. הוא בחר לחשוף בכל זאת את זהות הבודק, אריה רוטר, בתקווה שחסון יקלוט את הרמז. אבל חסון לא קלט. הח"כ מקדימה איבד כנראה עניין בפרשה ברגע שהתברר לו שתשובת המבקר אין בה כדי לספק לו את הדבר היחיד שעניין אותו – כלים לניגוח ראש הממשלה.

למבקר – ממשיכה תיאוריה זו – לא נותר מרחב תמרון, והוא נאלץ לשמוט מידיו את תפוח האדמה הלוהט ששמו פרשת עוזי ארד והשב"כ. הקלה עליו הודעת פרקליטיו של ארד שהם שוקלים לפנות לנציב שירות המדינה כדי שיבדוק את הפרשה ואת הנזק שנגרם למַרשם. אכן, ההיגיון גורס שחקירה של הנציבות יהיה בה לטהר את שמו של ארד. אלא מאי, בדיעבד גם הדרך הזו הסתברה כטעות טקטית. שכן כדי להגיע אל האמת הנציבות הייתה זקוקה למסמכים שבידי השב"כ. היא לא קיבלה אותם.

"סוס טרויאני של השב"כ"
דיסקין. התנהלותו אומרת חוקרני [פלאש 90]

השוואה לפרשת קו 300
בחוגים מסוימים נזרקו בשבועות האחרונים הגדרות חריפות כמו "סוס טרויאני של השב"כ במשרד המבקר", ונלחשו הקבלות בין תפקידו של רוטר בחקירת הפרשה הנוכחית לבין חלקו של יוסי גינוסר בפרשת קו 300

אולם כל זה שייך לעבר. כעת כאמור פועל צוות חקירה במשרד המבקר – צוות שגם הפעם רוטר נמנה עמו. בחוגים מסוימים נזרקו בשבועות האחרונים הגדרות חריפות כמו "סוס טרויאני של השב"כ במשרד המבקר", ונלחשו הקבלות בין תפקידו של רוטר בחקירת הפרשה הנוכחית לבין חלקו של יוסי גינוסר בפרשת קו 300 (הפרשה שהתגלגלה בעקבות חטיפת אוטובוס נוסעים בידי מחבלים ב-1984. שניים מהמחבלים נתפסו חיים אך חוסלו בחשאי בהוראת ראש השב"כ. איש השב"כ גינוסר ישב כנציג השב"כ בוועדת זורע שחקרה את הפרשה, הדליף לשולחיו פרטים על תוכן דיוניה, וכך שיבש את עבודתה והצליח להוציא את השב"כ נקי). אך גם אם אמירות אלו מוגזמות, ספק אם ראוי שאדם שעבד בצמידות לדיסקין יבדוק אותו ואת התנהלותו בפרשה.

והתנהלותו של דיסקין בפרשה אכן אומרת חוקרֵנִי. כך למשל דיווח בן כספית במעריב ב-29 באפריל שדיסקין סירב לחשוף בפני ראש הממשלה נתניהו את הנתונים שבידיו, שלפיהם ארד הדליף מידע חשאי רגיש ביותר, מכיוון שהעריך שיצטרך בהמשך לחקור גם את ראש הממשלה באותו עניין – או גרוע מכך, משום שהעריך שנתניהו עלול לשבש לו את חקירת ארד. על-פי התיאור בכתבתו של כספית, שלא הוכחש מאז פרסומו, ראש השב"כ הנחה את חוקריו של ארד בשדה התעופה להתלוות אליו מרגע נחיתתו ולא לעזוב אותו לרגע מחשש לתיאום עמדות טלפוני עם ראש הממשלה. כלומר, צוות החקירה של מבקר המדינה יצטרך בין היתר לבדוק אם לכאורה ייחס ראש השב"כ לראש הממשלה כוונה לשבש את חקירתו של ארד.

גורם שב"כ בכיר לשעבר אומר ששיקולי המבקר מובנים. מצד אחד, אם הוא ירצה לדעת מה באמת היו ההוראות לחוקרים בשדה התעופה, רוטר הוא האיש שאמור לספק לו את התשובות, מתוך היכרותו ארוכת השנים עם המערכת. אולם, מדגיש הגורם, המבקר טועה אם הוא מעריך שבזכות רוטר אכן יש לו דריסת רגל בשב"כ. זה פשוט לא עובד כך. לאנשים שעבדו במערכת יש נאמנויות אליה, שקשה למישהו מבחוץ להבין. בראייה רחבה של המערכת – ולטובת השב"כ, הוא מדגיש – היה טוב אם רוטר היה פוסל את עצמו מלכתחילה.

ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה שהמשרד "נמצא בתהליך של בדיקה בנושא זה (פרשת ארד והשב"כ). עד כה התקיימו כמה פגישות במסגרת הבדיקה. מעבר לכך לא נוכל להוסיף פרטים כדי לא לשבש את עבודת משרד המבקר בנושא האמור". לגבי רוטר נמסר שהוא סיים את תפקידו כיועץ משפטי לשב"כ באוקטובר 2006 ואינו נמצא בקשר עם יובל דיסקין.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  18/05/2012   |   עודכן:  19/05/2012
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי האיש החוקר את ראש השב"כ לשעבר
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מלאי זבל סוסים
19/05/12 19:29
2
חבר ועדת החקירה
19/05/12 22:04
3
מוטי1
20/05/12 07:38
4
טוב שיש חק צינון
20/05/12 08:50
5
אוונגארד
1/07/12 07:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"שלושה שבועות בלבד לפני שמוחמד מראח רצח את הילדים בבית הספר 'אוצר התורה' בטולוז, הוא השתתף ב'סמינר התחזקות' איסלאמי בבוסניה. את הסמינר ערכה תנועה מוסלמית קיצונית בשם 'הזמנה לגן עדן'" - כך חושף ג'וואד גליישביץ', מומחה למלחמה בטרור בבוסניה, בראיון בלעדי ל'מקור ראשון'.
שוק ההון עובר בשנים האחרונים תהפוכות גדולות. שורה ארוכה של חברות שנמנו עם שמנה וסלתה של הבורסה, מגיעות אל עברי פי-פחת ומתקשות לפרוע התחייבויות. קבוצה של טייקונים, ובראשם מוטי זיסר, אילן בן-דב, יוסי מימן ויצחק תשובה, ביקשו הסדרי חוב. בפועל ברור שאין מדובר רק באי-עמידה (זמנית) בהתחייבויות והסדר ממנו ניתן להחלים, אלא בהסדרים המשנים סדרי בראשית וכאלה החותכים בבשר החי של המשקיעים.
01/05/2012  |  יואב יצחק  |   תחקירים
במהלך חקירה המתנהלת ברשות המיסים נגד הרב ברוך אבוחצירא ("הבאבא ברוך") מתברר: הוסתרו נכסים רבים מרשויות המס, בהם: חשבון בנק בצרפת, דירה בישראל, כלי רכב ופוליסות ביטוח החקירה הכלכלית הולכת ומסתעפת
17/04/2012  |  יואב יצחק  |   תחקירים
רשות המיסים הוציאה לרב המקובל שומות על-פי מיטב השפיטה טוענת: רבי יקותיאל לא שיתף פעולה בבדיקות שנערכו דורשת 9.5 מיליון ש"ח מכספים שקיבל בשנים 2009-2003 טוענת בנוסף: כבוד הרב מספק למעשה שירותי דת והוא משיג הכנסות במיליונים לשנה הרב מבקש לבטל את השומות וטוען: מדובר בכספי צדקה ובמתנות, ולא בתקבולים החייבים במס
15/04/2012  |  יואב יצחק  |   תחקירים
חברת ישקר בע"מ נאלצת באחרונה להתגונן מפני דרישות מצד כמה עובדים בכירים לשעבר, הדורשים להכיר בהם כמי שהמציאו חלק מהפטנטים החשובים ביותר בהם עושה ישקר שימוש. בזכות אותם פטנטים הצליחה ישקר למכור מוצרים בשוק העולמי במיליארדי דולרים רבים ולהרוויח בהתאם. ל-News1 נודע, כי עתה דורשים אותם עובדים "נתח" נכבד בצורת פיצויים בגין השימוש ותמלוגים בגין המכירות.
24/03/2012  |  יואב יצחק  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il