|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

רפלקציה אישית

על השנה המשמעותית בחיי שבה החלטתי לעזוב הכל ולעבור להוראה ובפרט סיוע לתלמידים עם לקויות ומוגבלויות
29/06/2015  |     |   יומנים אישיים   |   תגובות

שנה זו עבורי, היא שנה של הגשמה וחוויה מיוחדת מאד. לפני 20 שנה, בעת השירות הצבאי הייתה לי הזכות להיות מש"קית הוראה של "נערי רפול" במחווה אלון. בסיום הצבא פניתי לכוונים אחרים ושנים רבות עסקתי והתפתחתי בתחום משאבי אנוש, הדרכה בחברות עסקיות "ארקיע", "שטראוס". כל השנים הללו הייתה לי פינה חמה בלב להוראה, חינוך ובפרט הרצון לעזור לאנשים שרוצים ללמוד, להשתלב, להצליח, אך בשל סיבות שונות של מוגבלויות, לקויות, בעיות התנהגותיות, זקוקים לעזרה מסוג אחר . חלומי והרצון האמתי היה לחזור לתחום החינוך המיוחד, תמיד ידעתי שיבוא יום שאנטוש את "סיר הבשר" בתעשיה ואחצה את הקווים למערכת החינוך שכל כך שונה במהותה ובתפקידה.

המעבר למערכת החינוך

התחלתי את ההתנסות עם חששות רבים של המעבר למערכת החינוך. הפחידה והרתיעה אותי ההתחלה דווקא עם אוכלוסיית הילדים עם הנכויות ההתפתחויות, אך אט אט השבועות חלפו להם נקשרתי לילדים המדהימים בבית ספר "סולאד", נהנתי ואותגרתי מהוראה. הכנת החומרים לשיעורים היוותה אתגר גדול מבחינה יצירתית, ולמדתי בעזרתה של המורה המאמנת להתאים את החומרים ולהנגיש אותם לילדים בכיתתי. מבחינתי הרגשתי שכל יום התנסות הוא חוויה מרתקת ומאתגרת עבורי.

הרגשתי איך הילדים הללו מצליחים להוציא ממני המון סבלנות, האהבה, האכפתיות הפתעתי את עצמי ולמדתי על עצמי עד כמה אוכלוסייה זו ריתקה אותי, איתרה ומילאה אותי מחדש. בסמסטר השני ההתנסות בבית ספר רגיל אצל מורת שילוב הייתה מאוד שונה. פתאום ילדים נורמטיביים רגילים,בית ספר יסודי רגיל, הופתעתי מהרוגע והנורמליות של בית הספר לעומת בית ספר סואלד.למדתי על עצמי שאני יותר נהנת ללמד קבוצות קטנות של תלמידים אך גם נהנת בשיעורים פרטניים..

למדתי כמה חשוב הרוגע והשקט של המורה ע"מ לרתום תלמידי שילוב ללמידה. התנהלות עם הילד מתוך כעס של המורה לא מובילה ללמידה, אלא לתסכול של הילד וגם של המורה שלא הצליחה לרתום את הילד ללמידה.למדתי על עצמי שדרך יצירת אווירה טובה הילדים משתפים פעולה טוב יותר.מההתנסות למדתי כמה חשוב לתת לילדים של החינוך המיוחד ולא משנה תחת איזו מטריה הם נמצאים, להעניק להם חום, לשדר לילדים כל הזמן שאכפת לי ממך...אתה חשוב לי....אני מאמינה בך....למדתי גם כמה לי כמורה חשוב לשדר זאת לילד. למדתי כמה אהבה, והערכה הילדים מעניקים לי כמורה שקודם כל רואה את הילד .הייתי מופתעת כמה הילדים העסיקו אותי וחשבתי עליהם מעבר לשעות ההתנסות. כמה הם הצליחו ממפגש של פעם בשבוע להיות כל כך מרכזיים במחשבותיי ורגשותיי.

התלמידים - ילדי השילוב

- בהתנסות למדתי הרבה מאוד על אוכלוסיית הילדים בחינוך המיוחד. בהתנסות עם אוכלוסיית נכויות התפתחותיות, למדתי איזה ילדים מדהימים ומלאי אהבה הם. למדתי כמה חשוב להקנות לאוכלוסייה זו כישורי חיים כמה שיותר להתמקד בהכנתם לחיים עצמאיים בעתיד, כמה שיותר לנרמל אותם.למדתי שצריך הרבה אמונה וסבלנות, לחזור על הדברים פעמים רבות בדרכי הוראה מגוונות . כמה חשוב לתת להם להתנסות בסיטואציות חברתיות או יומיומיות כמו: בית קפה, סופר, איך מכינים קפה, זהירות בדרכים, בחירת סרט. כמה חשוב לשלב את המשפחה של כל ילד בתהליך הקשה שנמשך גם בבית. באוכלוסייה זו ההתקדמות איטית מאד, וצעד אחר צעד משיגים את המטרה.

חשוב לציין שאוכלוסייה זו דורשת שילוב של טיפולים שונים כמו: ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, מוזיקה, אומנות. הטיפול בילדים הוא של צוות שאותו מרכזת המורה לחינוך מיוחד. בהתנסות בבית ספר "גורדון" הכרתי את ילדי השילוב. למדתי שקיימת שונות בין הילדים. יש ילדים על רצף האוטיזם ויש ילדים עם לקויות למידה, יש ילדים עם הפרעות קשב וריכוז ילדים עם בעיות רגשיות. מגוון הילדים תחת מטרית "ילדי שילוב" הוא גדול.

מורת השילוב מלמדת קבוצה קטנה של תלמידים, אך הקבוצה יכולה להכיל ילדים שונים מאוד זה מזה ועליה לדעת להתאים את חומרי הלימוד בקבוצה לפי שונות התלמידים בה, משימה לא פשוטה. ילדי השילוב משתלבים בכיתות האם, הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית, פעמים רבות זקוקים לעזרה, תווך, הנגשה של החומרים הנלמדים בכיתת האם עבורם. הילדים מתמודדים עם קשים רבים בכיתת האם. אני בטוחה שפעמים רבות ילדי השילוב יוצאים משיעור בכיתת האם בתסכול רב. שמתי לב שפעמים רבות הילדים שמגיעים לחדר השילוב הקטן שלנו, המשרה אווירה ביתית ומקבלים בו תשומת - לב רבה ממורת השילוב שהיא כל כולה שם עבורם, חומרי לימוד מותאמים .

חשתי שילדים שנכנסו לכתיתת השילוב "כבויים", ראש מורכן ולאחר שיעור אחד יצאו מחדר השילוב עם הראש מורם,שמחים, כאילו מילאו את הצברים מחדש. אין ספק שאוכלוסיית ילדי השילוב מאותגרים בכל יום מחדש בבית הספר הרגיל. ותפקידנו לעזור להם ולהיות שם בשבילם!למדתי כמה חשוב לתת חיזוקים לכל ילדי החינוך המיוחד, כמה הם זקוקים להם ומחזקים אותם וגורמים למוטיבציה לילד. למדתי שמחיאות כפיים על תשובה יפה או דף עבודה בפני הקבוצה או מילה טובה מחזקת התנהגות לימודית רצויה וגורמת לילד לאושר וחווית הצלחה. במהלך ההתנסות למדתי דרכים מגוונות לצורך מתן חיזוקים לילדים. למדתי עד כמה חשוב למשוך ולאתגר את אוכלוסיות השונות בחינוך המיוחד כלפי מעלה, לאתגר בשאלות חשיבה שימשכו את הילד ויאתגרו אותו כלפי מעלה, זו טעות לוותר - הם מסוגלים ויכולים.

ההוראה

למדתי בהתנסות שבחינוך המיוחד חשוב ללמדבדרכי הוראה יצירתיות, מגוונות, ומותאמות לילדים.בילדים עם נכויות התפתחותיות מוקדי הלמידה שונים במהותם מילדי השילוב. המוקדים הם כישורי חיים, חינוך מיני, כישורים חברתיים, הלמידה מורכבת מהרבה התנסות בשטח כמו: ללכת לקניות בסופר, ללכת להזמין ולשבת בבית קפה ואחרי ההתנסות עצמה לחזור לכיתה לנתח את ההתנסות ולחזור שוב לשטח לתקן את הטעויות שנלמדו. ליצור לילדים למידה חווייתית להפעיל את החושים. לדוגמה שיעור לימוד שברים, המורה ביקשה מהתלמידים להביא סוגי מזון שונים.ה מורה הדגימה את מהות השבר באמצעות חיתוך דברי המזון. העבודה העצמית דפי עבודה צריכים להיות מותאמים לפי השונות של הילדים בכיתה לפעמים המורה מכינה לכל ילד בכיתה דף עבודה המותאם לו. יחידת הלימוד, הנושא הנלמד הוא לטווח ארוך ומצריך חזרות רבות על אותו חומר בצורות שונות.

קיים מערך תומך רחב של מטפלים אשר עובדים עם הילד בתחום בו מטפלים במקביל למטפלים האחרים ולמורה. כך שהילד עטוף בדרכי הוראה וטיפול המטפלים שכולם מתכווננים לאותה המטרה (לפי תחי/תלא).למורות לחינוך מיוחד בבתי הספר לנכויות התפתחויות לא קיימים חומרי לימוד מסודרים המותאמים לאוכלוסייה זו. המורה חייבת להתאים וליצר חומרי לימוד לכל שיעור וכל ילד בכיתתה.

מורת השילוב מחויבת ועובדת לפי התלב"ס בתחילת כל שנה מיצרת עבור כל ילד שילוב תחי/ תלא המותאם לו בשיתוף מחנכת הכיתה. מורת השילוב ניזונה מחומרים הנלמדים בכיתת האם של ילד השילוב. מורת השילוב מתאימה את החומרים לילד השילוב ומחזקת אותו ומקנה לו אסטרטגיות למידה ע"מ לשלבו בכיתת האם. דרכי ההוראה הן מאוד דידקטיות, פרונטלי, דפי עבודה, עבודה במקראות קיימות שחלקן מותאמות לחינוך המיוחד.לפעמים קיימות קבוצות לימוד שהמורה מכינה עבורן דפי עבודה שונים לפי יכולות הילדים בקבוצה. למורה המשלבת אין זמן ממושך שבו יכולה להטמיע את החומר אלא בהלימה להתקדמות בכיתת האם.

לסיכום: ברור לי שהרצון שלי בעתיד להשתלב כמחנכת כיתה לחינוך מיוחד בבית ספר שמתמחה בבעיות התנהגותיות או רגשיות.אני מרגישה שהלקויותלמידה בתוספת בעיות רגשיות / התנהגותיות יהוו עבורי אתגר מענייןשייצר עבורי עניין רב. בהתנסות הבאה אבקש להתנסות בבית ספר "גוונים" בכפר-סבא, ע"מ לוודא שהכוון אכן מתאים לי.

תאריך:  29/06/2015   |   עודכן:  29/06/2015
שירה זיו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רפלקציה אישית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חי בלילה
29/06/15 14:29
2
רונית פטר
29/06/15 15:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בסוף השבוע הבא (בין התאריכים 6-3 ביולי)יתקיים בתל אביב בפעם הראשונה פסטיבל הבלוז הבינלאומי.
28/06/2015  |  רועי אורן  |   יומנים אישיים
חגיגה בביטוח הלאומי: לבוש לבאולינג, ציוד לטניס וגם מכונית למנכ"ל: דוח ההוצאות של המוסד לביטוח לאומי שהגיע לידי כלכליסט חושף טפח מהטבות הענק לעובדים. מהשתלמויות באירופה הקלאסית לשם "המורשת והזיכרון היהודי", דרך "ימי עיון" במלונות באילת ועד מימון קבוצות באולינג בעשרות אלפי שקלים (מתוך כלכליסט / מיקי פלד / 30.4.15 / [קישור])
02/06/2015  |  רחלי בן-צור  |   יומנים אישיים
בהמשך לבדיחות העדות, אני רוצה להביא הפעם, בדיחות על רומנים. גילוי נאות: זאת העדה שאני משתייך אליה. אני אפילו משתייך לקבוצת "שורשים רומניים", שלפי גיל חבריה, אנחנו אכן מריחים כבר את השורשים...
על ריבועי שוקולד ממולאים בדובדבנים, קרואסון חלומי, הבת של אל ג'זירה, ועוד פרקים מיומנו של לבלר הכנס, שהוכתר בתואר "האבא של כל הכישלונות היתומים"
26/05/2015  |  אהוד פרלסמן  |   יומנים אישיים
אז מיהו שושבין ההתעמרות החדשותית?
25/05/2015  |  מרק בריל  |   יומנים אישיים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il