|   15:07:40
  מרדכי שחם  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
חופשה באירופה VS חופשה באסיה - מה עדיף יותר?
קבוצת ירדן
קריירה בינלאומית - מה היתרונות ולמי זה מתאים?

כדור-הארץ: עולמנו המיוחד והמופלא

אין לנו פלנטה אחרת ביקום: בני-האדם יכולים להתקיים רק בתנאי כדור-הארץ - עולמנו המיוחד והמופלא
16/09/2015  |   מרדכי שחם   |   כתבות   |   תגובות
היכן ניתן למצוא עוד שילוב מופלא כזה? [צילום: AP/Michael Sohn]


מגוון החיים הרחב האפשרי בחלל היקום

כותרות בעמודים הראשיים של עיתוני יום 24.7.15 בישרו לקוראים על איתורו של כוכב-לכת דומה לכדור-הארץ, "קפלר B 452" לפי כינויו המדעי, הרחוק מאיתנו כ-1,400 שנות-אור, כלומר: אם היה בידינו כלי-טיס דמיוני הנע במהירות-האור, שהיא כ-300,000 קילומטר בשניה(!) - היה צורך ב-1,400 שנה כדי להגיע לאותו כוכב, וזמן דומה נוסף לחזרה...

האם ייתכנו על-פני אותה פלנטה חיים, בכלל, וחיים דומים לאלה שעל-פני כדור-הארץ, בפרט? האם די בדמיון בממדים ובמתחם - טמפרטורות כדי לייחס לשני כוכבי-הלכת גם אפשרות דומה של קיום חיים ושל התפתחות צורות-חיים?

אף שאין לחלוק על קיומם של חיים (לרבות צורות "נחותות" של בקטריות, טחב, וכיו"ב) בפלנטות אחרות - יש להפריד ולאבחן בין אפשרויות והסתברויות של צורות-חיים כלשהן לבין חיים בצורות וברמות ההתפתחות בעולם המופלא שלנו. אמנם, גם גילוי צורת חיים נחותה בפלנטה אחרת ימחיש את ההסתברות לקיום חיים דמויי-אנוש - אך האם נוכל "לאמץ" בקטריות, למשל, כ"אחיותינו" לחיים בחלל-היקום!?

מאידך-גיסא, אין להתעלם מן האפשרות המשמעותית יותר, המשלבת שאלה כפולה: כיצד נושפע מגילוי תרבות, המתקדמת הרבה יותר מזו שלנו, עד כדי יכולת להגיע לכדור-הארץ? ומה יחסה של תרבות כזו כלפינו, בני-האנוש, אם תממש יכולת להגיע אלינו, או... אם כבר מימשה זאת?

השילוב הנדיר של תנאי החיים בעולמנו

עם הרצון הטבעי של האדם המצוי להקל על ההכבדה, הנובעת מהשערת היותנו בודדים ביקום כיצורי-אנוש, בציפייה לקיום "אנושות" דומה - אין להתעלם מתרומותיה של מערכת התנאים המיוחדת והמורכבת של כדור-הארץ, אשר איפשרה ומאפשרת לא רק את החיים על פניו, אלא גם את תנאי ההתפתחות הייחודיים, אשר עיצבו והיקנו לצמחים ולבעלי-החיים בעולמנו את צורותיהם ותכונותיהם, ולמין האנושי - את יכולותיו המיוחדות, הן מבחינה גופנית והן מבחינה שכלית ונפשית.

התנאים העיקריים במערכת מופלאה זו:

  • מיקום בשולי הגלקסיה "שביל החלב" ובריחוק מגורמים קטלניים, בהם "חורים שחורים" השואבים לתוכם הכל, קרני-חום ממקורות רבי-עוצמה, סופות-חלקיקים, וכן גרמי-שמיים ניידים-מתנגשים - בחלק-הגלקסיה בו מצויה מערכת-השמש "שלנו", קיימת הסתברות נמוכה להתנגשות כזו.

  • יחס אידיאלי של מרחק ושל גודל בין כוכב-הלכת שלנו לכוכב-שבת כשמש - קרוב כדי ליהנות מחום ואור מידתיים, ורחוק כדי לא להיפגע מחום-יתר, מקרינה מזיקה אחרת ומסופות-חלקיקים הנפלטות מהשמש.

  • חגורות-הגנה אלקטרומגנטיות סביב רוב הפלנטה, הידועות כ"חגורות ואן-אלן" - תולדת ליבה מתכתית שבעומק הפלנטה: חגורות אלה בולמות חלקים ניכרים מסופות-הקרינה-והחלקיקים הנפלטות מן השמש, שעל היקפן ועוצמתן ניתן ללמוד ממראות "הזוהר הצפוני" ו"הזוהר הדרומי" באזורי הקטבים. ללא מערכת-הגנה מיוחדת זו, היו הצומח והחי שבעולמנו מושמדים לפחות ברובם, אם בכלל היו נוצרים ומתפתחים.

  • כוח-משיכה מידתי - המחזיק אטמוספרה ומים נוזלים בצמידות מתמדת לפלנטה כולה, "כובל" למסלול היקפי ירח בגודל ובמרחק מועילים, ומעצב תנועתיות של החיים ביבשה.

  • אטמוספרה צמודה (לירח, למשל, אין אטמוספרה), עם תכולתה המוצלחת: חמצן במידה תואמת לקיומם של הצומח והחי, להיווצרות מים (תרכובת מימן וחמצן) ולהיווצרות שכבת-האוזון המגוננת; יתרת האוויר בעיקרה - גז מועיל כחנקן, החיוני ליצירת חלבון בעלי-החיים ולאספקת דישון מזין לצמחים.

  • מים - לרבות במצב נוזלי, וביחס מתאים של שטחי ים ויבשה - באופן היוצר ממטרים וזרמי-מים לתועלת הצומח והחי, בתוספת היקוות מי-תהום לצרכי האדם.

  • אדמה ברמת צפיפות וצמיגות, המאפשרת התפתחות צמחיה, זרימת מים לטובת הצומח והחי, חלחול גשמים ואגירתם כמי-תהום, וכן עיבוד חקלאי על-ידי בני-אנוש ליצירת מזון מן הטבע.

  • מהירות סיבוב כדור-הארץ סביב עצמו מדי 24 שעות, עם חלוקה מידתית של אור וחום מן השמש.

  • ירח בגודל ובמרחק מועילים, התורם ליציבות האקלים בחלקים נרחבים בתבל, לתוספת תאורה בשעות חשכה, ולהשפעה כללית ממתנת על תנועתיות כדור-הארץ.

  • זווית-נטייה בת כ-23 מעלות של כדור-הארץ ביחס למישור תנועתו סביב השמש, דבר המאפשר עונתיות יציבה בחלקים נרחבים של התבל.

היכן ניתן למצוא עוד שילוב מופלא כזה של תנאי-קיום ותנאי-התפתחות?

גם אם קיימים רבים כמוהו ביקום האינסופי, הדעת נותנת כי זהו שילוב נדיר ביותר, ואולי אף יחיד ב"מתכונתו" בתחום העצום של גלקסיית "שביל-החלב" כולה. בנוסף: עם כל חסרונותיהם של בני-אדם, ומבלי להתעלם מתופעות שליליות בין יחידים וקבוצות בתוך החברה האנושית, בעיני תרבות-על חיצונית, חזקה ומתקדמת מכולנו, אמורה האנושות לעורר לא רק עניין, אלא גם יחס חיובי, אשר איננו פחות מ... יחס אנושי, ואולי אף יותר מכך.

אנושות מעוררת עניין ואהדה מול תרבות-על מוסרית

כנובע מהפרק הקודם, פלנטה מעניינת ומיוחדת כשלנו, עם החי והצומח המתקיימים בה, אמורה לעורר עניין ואהדה, גם יחד, אצל כל תרבות מתקדמת ומוסרית אשר ביכולתה להגיע אלינו.

בד-בבד מתחייבת מסקנת-הלוואי המשלימה: תרבות אשר ביכולתה להגיע אל כדור-הארץ על-אף הריחוק העצום, הינה תרבות העולה ברמתה הטכנולוגית על זו שלנו באופן שאינו ניתן להשוואה; ברם, תרבות רבת-עוצמה כזו אינה יכולה להתקיים, בכלל, ואף לא הייתה מגיעה (בהדרגה המתחייבת מאליה) לרמתה הקיימת, ללא רמת-מוסר ובקרה-עצמית בדרגה העולה פי כמה על המוכר לנו - בלעדיה, הייתה אותה תרבות... משמידה את עצמה כבר מזמן.

רמת-המוסר הגבוהה, ההכרחית לעצם קיומה של תרבות בעלת טכנולוגיה מתקדמת, יכולה להילמד גם מהמציאות העגומה והמדאיגה בעולמנו: בעבר רק דיקטטור של מעצמה, עלול היה לאיים על חייהם של מיליונים, אך התפתחות אמצעי ההרג ההמוני, לסוגיהם, ותפוצתם הגוברת בעולם, הופכת אפילו ארגון-טרור אזורי למקור-סיכון בהיקף בינלאומי. סכנות משמעותיות בעלות הסתברות גבוהה, העלולות לפגוע באנושות, אינן צפויות מהחלל החיצון או מעומק הפלנטה, אלא... מבני-אדם - לא מהטבע, אלא מטבע-האדם. ללא "בלמים" מתאימים ואפקטיביים וללא הגברת הסולידריות הכלל-אנושית - עתיד חייהם של רבים בעולם יעמוד בסימן-שאלה.

כדי לנסות ולהגדיר את היחס, אשר סביר לצפות לו מצד תרבות-על מוסרית כלפי אוכלוסיות כדור-הארץ, נוכל להיעזר בקני-מידה, המקובלים בנושא דומה בקרב הציבור הנאור; כדוגמה - הדאגה הגוברת בשנים האחרונות ברחבי-העולם, לשימור ולהגנה של בעלי-חיים הנמצאים בסכנת-הכחדה. עוף ה"דודו" ממאוריציוס, שניצוד עד להכחדה - נותר כסמל לחובת הזהירות המוטלת על האנושות; כך גם הגישה המתפתחת לאחרונה, להוקיר כיצורי-טבע הזכאים להגנה, אפילו טורפים מסוכנים ככרישים. האם לא נצפה ליחס דומה כלפי בני-אנוש, מצד תרבות-על חיצונית, אשר רמתה המוסרית חייבת להיות אף גבוהה משלנו!?

הפגנת נוכחות עוצמתית - בהתחשבות מידתית

אם יש יסוד להשערה בדבר הגעתם של יצורי-תרבות מן החלל החיצון אל כדור-הארץ, יש להניח כי תופעות כאלה, עליהן מדווח זה עשרות שנים לפחות (אפילו "פרשת רוזוול" מ-1947 כמעט 70 שנה מאחורינו), נעשות על-ידי אותם "גורמי-חוץ" בשילוב מיוחד של... חשיבה והתחשבות:

אם יש ממש באותן תופעות, הרי שהן נעשות - זה שנים רבות - ב"מינון" דק וזהיר, אשר בצד הפגנת-נוכחות והפגנת-יכולות מרשימה לעיני בודדים או קבוצות מעטים - נשמרה בהם הימנעות מהמחשת-נוכחות-יתרה לציבור הרחב בכללו, ומתאפשר המצב הקיים גם כיום, בו הנושא כולו נתון ליכולת הכחשה מצד רשויות, בשילוב אפשרות הכחשה-עצמית של רוב הציבור!

הדעת נותנת, כי אין בכך מקריות, אלא גישה מכוונת של אותם "גורמי-חוץ" נבונים (בוודאות) ומוסריים (כמתחייב): מודעות לביטויי ההלם והאימה של בן-האנוש המצוי, במפגש עם יצורי-על "חוצנים", מצדיקה ואף מצריכה התייחסות מיוחדת מצידם, למניעת נזקים בלתי-הפיכים מבני-האדם; יחס מתחשב כזה עולה, כבר מתיאורי מפגשים כאלה ומתוצאות השפעתם המזערית על "קורבנות" המפגשים: גם מי שטענו למפגש פיזי עם "חוצנים", בתיאור המשלב "שעות חסרות" במהלך המפגש - מצאו עצמם, בסיומו, במקום ובמצב דומים לתחילת המפגש; גם אירועי המפגשים "הושקעו" בעמקי הזיכרון של העדים, משתתפי-המפגשים (ועלו בתודעתם רק בהיפנוזה), אשר חזרו ליכולות תפקוד ולחייהם כמקודם.

בדיווחים הרבים שנצברו במשך השנים, לגבי נחיתות של כלי-טיס "חוצנים", היו מיקומיהן - רובם-ככולם - באתרים מבודדים או בשולי מקומות-מגורים; מי שבשליטתם יכולות ועוצמות טכנולוגיות ברמה כה גבוהה - באפשרותם לבצע נחיתות כאלה גם במרכזים עירוניים ובפני קהל נרחב, אך הדבר נמנע בעקביות. הפגנת-נוכחות לפי התיאורים הרבים, הינה תמיד מרשימה ומרגשת למדי, אולם יחסית ליכולות שיש לייחס לתרבויות-על "חוצניות" - מדובר, למעשה, בהתנהלות צנועה ומתחשבת.

מקומו ביקום של הגזע האנושי

בהנחת-היסוד בדבר הגעת "גורמי-חוץ" לעולמנו, כבר יותר משנות-דור - עולה השאלה המטרידה, מה יש לבני תרבות-על חיצונית לחפש בכדור-הארץ בתדירות ובהתמדה, כעולה מתיאורים לאלפים, בעשרות השנים האחרונות?

לצד ההשערות המוצעות, אשר בחלקן רואות בתרבות-על זרה מקור לסכנות ואף לאסונות - מועלית כאן האפשרות, העולה מהמקובץ לעיל: אם תרבות-על הינה, מאליה, בעלת רמת-מוסר גבוהה, השלובה ברמתה הטכנולוגית העצומה, ואם בני-אנוש בעולמנו ראויים להתחשבות ואף לדאגה, לצל סיכוני-היפגעות חמורים (מבחוץ ומבפנים) - יש יסוד להניח, כי בעיני תרבות-על מוסרית, בני-האדם הינם יצורים מעניינים ומיוחדים, הראויים לא רק להגנה מגרימת נזק לעצמם, אלא גם ל...שימור כקהילה אנושית חיה ו"תוססת"; ואם בכדור-הארץ אין מובטח קיום כזה לעתיד רחוק - מן הראוי, עקב כך, כי השימור המבוקש ייעשה גם בפלנטה חלופית, אחת לפחות. תרבות-על מתקדמת, המסוגלת להגיע אלינו, יכולה לבצע משימה כזו, גם אם בקשיים שמטבע הדברים ומדברים שבטבע.

כמפורט לעיל בפרק השני, השילוב הנדיר של תנאי המציאות בכדור-הארץ יוצר קושי עצום למצוא עולם-חלופי תואם: בני-אדם אינם מסוגלים להתקיים בפלנטה אחרת, אף בהעדר אחד התנאים החיוניים, כגון נשימת-קבע של חמצן בשיעור מספיק. גם אם קיימות פלנטות דומות מאוד לשלנו - עדיין יש צורך בהתאמות, אשר יגשרו על פערי-השוני; זאת ניתן לביצוע רק על-ידי התאמות ב"מודל" האנושי הקיים (מצב הפלנטה החלופית הינו נתון קבוע).

תרבות-על מתקדמת, השולטת גם בהנדסה גנטית ובננו-ביולוגיה - בכוחה להתמודד גם באתגר מורכב שכזה, אף שניתן להניח, כי יש תמיד מקום לשיפור התוצאות.

להשערה כזו (ול"משימה" המורכבת והממושכת שביסודה) ניתן לקשר את התדירות וההמשכיות של דיווחים על "ביקורים חוצניים" בפלנטה שלנו. כך גם תופעה מסקרנת אחרת, אשר יש המקשרים אותה לכאן - מאות של מקרים מתועדים, בהם נתגלו גוויות בקר וצאן, שהוצאו מהן חלקים פנימיים ללא סימני נתיחה מקובלים, ולעיתים אף ללא סימנים בכלל: אם מטופחת "אנושות חלופית" מתואמת בפלנטה אחרת כלשהי - יש לספק ליחידיה גם מזון-מן-החי מבעלי-חיים המשמשים לכך בעולמנו, ואשר גם הם נדרשים ל...התאמות לפלנטה החדשה.

מירב החשיבות - לחשיבה ולהתחשבות

האם הציבור הרחב בעולמנו "בשל" למודעות ולהפנמה בדבר קיום תרבויות מתקדמות, אשר ביכולתן לממש אפשרות להגיע לכדור-הארץ? האם האדם ה"מודרני" מסוגל להכיל את המשמעויות וההשלכות של מציאות גורמים, בעלי יכולות ועוצמות כה גדולות?

כיצד יש להתייחס לדיווחים הרבים - מהם מפי בעלי הבנה ואמינות כטייסים ואנשי משטרה - בדבר ביצועים שלא-מן-העולם-הזה של עצמים מעופפים, המפגינים בבירור שילוב יכולות של שינויי כיוון חדים ומיידיים, מהירות עצומה ושהות באוויר בלי תנועה, אף ללא השמעת קול!?

בעולם מתוקשר של ידע וידיעות, קשה "להעלים" את כל הצטברות-החומרים רבת-ההיקף והמסקרנת בנושא, או להתעלם ממנה. לידיעות המופצות מדי פעם, זה שנים, התווספו כאן גם סרטי-קולנוע, ספרים, סדרות-טלוויזיה ומאמרים, ואפילו התבטאויות פומביות של רונלד רייגן בעת כהונתו כנשיא ארה"ב, התבטאויות אישיות מצד נשיאים-לשעבר של ארה"ב, וכן הודאה בלתי-נשכחת של רשות מוסמכת בארה"ב, מייד לאחר "אירוע רוזוול" שם ב-1947 (הודאה שממנה מיהר הממשל לחזור, אולם בתירוץ בלתי-משכנע).

מאידך-גיסא, ההכחשות העקביות, המגוחכות לעיתים, המועלות מול כל אלה מצד רשויות-ממשל, במיוחד בארה"ב, לא נבעו ואינן נובעות מחוסר-הבנה או מחוש-הומור בלתי-מוצלח, אלא מחוש-אחריות כלפי הציבור בכללו וכלפי כל אותם רבים, אשר אינם מסוגלים עדיין, נפשית-אישית וכחלק מחברה, להשלים עם אפשרות רבת-השלכות של אובדן "כתר העליונות" של האדם.

חשיבה והתחשבות, המאפיינות "מבקרים מהחלל", אם ישנם כאלה - מחייבות, בכל מקרה, את הרשויות, ומצריכות אותן "להתיישר" לפי החלק הפגיע יותר של הציבור בכל מדינה!

האם יש מקום - ואולי אף צורך - כי שתי הגישות המנוגדות יתקיימו זו בצד זו?


דומה כי המציאות מכתיבה, ממילא, תשובה חיובית לשאלה: לגבי רבים קיימת כבר מודעות בנושא, באופן שאין ממנו חזרה; לגבי האחרים - יש להמשיך באפשרות "עיגון" הכחשתם לנושא, בעזרתן של עמדות הגורמים הרשמיים במדינה. ברם, לשני ה"מחנות" נדרשת הכנה כלשהי, למקרה של הופעה מוחשית ברבים מצד "גורמי-חוץ", אם תהיה כזו - במכוון או עקב תקלה.

שאלה נפרדת נוגעת להשלכות מצב חדש כמתואר, על אמונות דתיות בעולם, ובמיוחד - סכנת השפעתו הקשה על מאמיני אותה דת, המנסה לשלב מרכיבים נוספים באמונה המונותיאיסטית. בעת משבר אצל המוני מאמיניה, בכל רחבי העולם, יהיה מקום לתמיכה ולעידוד גם מצד מנהיגי הדתות האחרות ומאמיניהן, בצעד של סולידריות כלל-אנושית, הגובר אפילו על משקעי-העבר הקשים והממושכים.

באשר לאמונה היהודית - כוחה לעמוד, עם מאמיניה, גם מול נוכחות "חוצנית" רבת-יכולות. כך, למשל, כבר לימד הרמב"ם, לגבי האמור בספר "איוב" (ד', י"ח) - "הן בעבדיו לא יאמין ובמלאכיו ישים תהלה": "...ודע ש'עבדיו' הנאמרים בפסוק זה אינם ממין האדם כלל.." - "מורה נבוכים", חלק שלישי, פרק י"ג.

ועוד מדברי הרמב"ם באותו פרק: "אין להאמין שכל הנמצאים הם בשביל מציאות האדם, אלא אף שאר הנמצאים מכוונים לעצמם, ולא בשביל דבר אחר... האל הביא לידי מציאות את כל חלקי העולם ברצונו: מהם מכוונים לעצמם, ומהם - בשביל דבר אחר... וכשם שהוא חפץ שמין האדם יהא נמצא, כן חפץ שיימצאו..." גם אחרים. "...הצמחים הובאו לידי מציאות בשביל בעלי-החיים, מכיוון שהם מוכרחים להיזון. לא כן הכוכבים. הם אינם למעננו...". "האדם הוא השלם והנכבד מבין מה שהתהווה מן החומר הזה, אך לא יותר. וכאשר משווים את מציאותו אל...מציאות הנבדלים - הוא בזוי מאוד מאוד".

ממבט כלפי חוץ - לעשייה כלפי פנים

המבט כלפי חוץ, אל המצוי בחלל או הבא ממנו, מצריך בחינה ועשייה כלפי פנים. כאמור, עקב השוני ביכולות ובנכונות להתייחסות בנושא, בקרב כל אוכלוסייה נתונה - מתחייב פיצול בין עמדת המסגרות הרשמיות במדינות השונות, לבין דעות והתבטאויות של גורמים בלתי-רשמיים.

בעוד המערכות הרשמיות חייבות להתמיד בעמדת-ההכחשה, בעבור יחידיו הפגיעים של הציבור - יש מקום לחידוש ואף להתקדמות בטיפול בנושא, במישורי הפעולות הבלתי-רשמיות המגוונות. אם הגיעה העת להכרה ולהצהרה מתאימות בנושא, מצד מסגרות רחבות מגובשות - לאומיות, או לפחות קהילתיות - נראה כי כבר היום ניתן למצוא בישראל ציבור, אשר יהיה חלוץ ומוביל-דרך למשימה זו; זאת - גם בזכות הכרת-הערך-העצמי הגבוהה של הישראלי המצוי, עם השפעתה המחזקת-המעצימה של הקהילה-החברה בישראל על יחידיה.

מהנושא ומהתופעה, הנדונים במאמר זה, עולה לפחות מסר כפול לאנושות כולה - צורך בטיפוח רמת-מוסר גבוהה ודאגה מעשית להמשך תנאי-החיים והקיום על-פני כדור-הארץ; המבט כלפי חוץ חייב להוביל למבט פנימה, ולהתארגנות חוצת-גבולות לשם עשייה.

כחלק מהמתחייב:

  • פיתוח מעמיק ונרחב יותר של מחקר מדעי ושל אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, לצמצום ולבלימה של נזקים וסיכונים סביבתיים ואקלימיים בעולמנו.

  • התארגנות לבלימת פעולות-טרור ואיומי-טרור, המסכנים בני-אדם בהיקף המוני, לרבות באזהרות מרתיעות ובפעולות מסכלות לפי הצורך.

  • יצירת סולידריות כלל-אנושית, בכל דרך מתאימה ויעילה, אף על-ידי מתן פומבי לנושא שבלב מאמר זה, ולמסרים חיוביים ומועילים העשויים לעלות ממנו.

כל אחד מאלה דרוש, כבר כעת, לשמירת הפלנטה שלנו כמקום-חיים גם לדורות הבאים, וכדי שלא ישובשו יתרונותיה הטבעיים. יש לזכור ולהזכיר, כי אין לנו פלנטה אחרת ביקום: בני-האדם יכולים להתקיים רק בתנאי כדור-הארץ - עולמנו המיוחד והמופלא.

תאריך:  16/09/2015   |   עודכן:  16/09/2015
מרדכי שחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כדור-הארץ: עולמנו המיוחד והמופלא
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
16/09/15 12:21
2
מגיב ותיק
18/09/15 16:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המיליארדר היהודי - קנדי, המדורג במקום 847 ברשימת עשירי העולם של העיתון פורבס, הגיש תביעה דיבה נגד אתר האינטרנט באנגלית של עיתון 'הארץ', וזכה לניצחון משפטי בהליך המקדמי.
15/09/2015  |  רחל לפקוביץ  |   כתבות
דן מרגלית הוא הפרשן והעיתונאי הבכיר של עיתון ישראל היום, שבבעלות המיליארדר שלדון אדלסון. במקביל הוא אחד המגישים הבכירים של התוכנית "ערב חדש" המוגש בערוץ הטלוויזיה החינוכית. מרגלית נחשב לעיתונאי מוערך, שאמור להבחין בין אמת לשקר, ולהקפיד ולהימנע מהטעיית קוראיו.
14/09/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
אחד מסימני הממלכתיות המייחדים את קול ישראל מיתר התחנות המסחריות הוא הפתיח היהודי לשידורים בכל רשתות הרדיו - לפני חדשות השעה 6 ביום חול ("שמע ישראל") ובשעה 7 בשבת ("אדון עולם").
14/09/2015  |  אוגי אוגריובסקי  |   כתבות
ראשית כמה מילים על הסופר מפיו:
13/09/2015  |  שושנה ויג  |   כתבות
מאות מיליוני חתולים, חיית המחמד הנפוצה בעולם, חיים כיום בין בני אדם ברחבי העולם. במדינות קרות, אוכלוסיית חתולי הרחוב קטנה יחסית, משום שאין להם אפשרות לשרוד את החורף הקר ללא קורת גג. אולם בישראל החמה, אוכלוסייתם יכולה לגדול ולהגיע לצפיפות גבוהה, שהופכת אותם הן לקורבנות של הסביבה שבה הם חיים והן לגורם שאחראי לנזק סביבתי.
13/09/2015  |  רונן בר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חאן אל אחמר [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
אביעד ויסולי
ראשי מדינות בכל העולם מסתכלים כעת מה תעשה ישראל    אם התגובה שלנו תהיה בכיינית יתייחסו אלינו בעולם בזלזול ויחריפו את הצעדים
דן מרגלית
דן מרגלית
גרוע מיאיר - אביו    חלפו שעות ארוכות עד שלשכתו פרסמה מין הודעה צמחונית-חלבית, שהיא כלום בריבוע ואינה מזכירה לגנאי אפילו את הבן יאיר
דרור אידר
דרור אידר
הפארסה בביה"ד בהאג חשפה אותנו לשאלה שנמנענו ממנה עד כה: מה אחריות בית המשפט למחדל ה-7 באוקטובר וכיצד עזר לבנות את הקונספציה שהתנפצה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il