|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

"דק על דק עד אין נבדק"

מהחמורות שבעבירות ועד תפקידו של המשפט, מזכויות אדם ועד אקטיביזם שיפוטי, מפרשנות החוק ועד הסכמים קואליציוניים - השופט מישאל חשין בלט בלשונו החדה, הציורית והספרותית
19/09/2015  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   תגובות
חשין. האזמל המשפטי [צילום: לואיז גרין]

"משתוצב מצבה על קברי"
"בבוא יומי, ומשתוצב מצבה על קברי, אבקש כי ייחרטו עליה יום לידתי ויום פטירתי בדבר הלוח העברי. כך נולדתי. כך אלך. כך אזכר. זה רצוני וכך אצווה את ילדי. ואולם לא אעז ולא יעלה על דעתו לעצור את ידו של מי שיבקש לחרוט על קבר אביו את יום הלידה ואת יום הפטירה לפי הלוח הכללי. כשם שאבקש כי יכבדו את רצוני, כן אורה את עצמי לכבד את זולתי".

ברק והאוטופיה
באחד מפסקי דינו השתמש מישאל חשין בסיפור הבא כדי לחדד את הבדלי הגישות בינו לבין אהרן ברק:

משהונחה לפני חוות דעתו של חברי, הנשיא ברק, נתתי ידי בידו והינחתי לו להובילני בדרכו. כך הילכנו בדרכים שייצבון עיקרי יסוד, עלינו הרים שבפסגותיהם זכויות יסוד, עברנו על פניהן של דוקטרינות, ירדנו אל כללי משפט פרטיקולריים, ובדרכנו ליוו אותנו כל העת הצדק, האמת, היושר והשכל הישר. לקראת סופו של המסע עלינו על אונייה והגענו אל אי-באמצע האוקיאנוס. ירדנו מן האונייה, ועל המזח הקביל את פנינו איש נשוא פנים.

"ברוכים הבאים", ברכנו האיש במאור פנים.

"ברוכים הנמצאים" השיבונו והוספנו: "אנו מישראל, מבית המשפט העליון של ישראל. ומי אדוני?", שאלנו.

"שמי הוא תומאס, תומאס מוֹר. ויש המכנים אותי תומאס מוֹרוּס".

"נעים מאוד. ומהו המקום שאנו נמצאים בו?", שאלנו.

"אתם נמצאם במדינת אוּטוֹפְּיָה", השיב האיש, והוסיף: "מדינת אוטופיה הוקמה על-פי תוכנית שהיתוותי בספר שכתבתי ואשר שמו הוא כשם המדינה: אוּטוֹפְּיָה. דרך-אגב", הוסיף האיש, "המילה 'אוטופיה' היא בלשון היוונית, ותרגומה לעברית הוא: 'שום מקום'".

"מעניין, מעניין מאוד", אמרנו, "וכאנשי משפט נוסיף ונשאל אותך: ומהי שיטת המשפט השוררת באוטופיה? האם דומה היא לשיטת המשפט שבישראל?" (הנחתנו היתה, כמובן, שהאיש החכם ההוא מכיר את שיטת המשפט בישראל).

מר מוֹר חייך והשיב: "צר לי, אך יש הבדלים עמוקים בין שתי שיטות המשפט, ויעבור זמן רב עד שישראל תגיע למדרגת אוטופיה. לעת הזו אתם נלחמים על חייכם, על קיומה של המדינה, על יכולתו של העם היהודי לנהל חיי קהילה ומדינה ככל העמים. דיני אוטופיה - במצבכם כהיום הזה - לא לכם הם. עדיין לא. שימרו על עצמכם, עשו כמיטבכם, וחיו". כך אמר האיש ולא יסף.

ואיקץ, והנה חלום.


"אגדע את ידו"
לאחר שפרש מכס השיפוט, יכול היה מישאל חשין לתת דרור לדעותיו. אמירתו המפורסמת ביותר באה בפברואר 2007, על-רקע קריאות לשינויים במבנה בית המשפט העליון:

"אבא שלי [שניאור זלמן חשין] היה שופט בית המשפט העליון הראשון. אני הייתי לאחר מכן. הוא הגיע להיות ממלא-מקום קבוע לנשיא בית המשפט העליון. אני הייתי משנה לנשיא בית המשפט העליון. זה ביתי. מי שירים יד על ביתי, אני אגדע את ידו".

השופט המנוח מישאל חשין נודע בלשונו החדה, הציורית והספרותית, שלעיתים נתנה ביטוי לאופיו הסוער. מאות ציטוטים מובאים בשמו בספרו של יניר קפח "ספר הציטטות של שופטי ישראל", והנה כמה מן הבולטים שבהם.

אונס: פזמן הפזמונאי: "כשאת אומרת 'לא' למה את מתכוונת?"... אין ספק בליבנו שהפזמונאי כתב דברים שכתב בחיוך, בקלילות ובבדיחות הדעת - בוודאי בכישרון... כשאישה אומרת "לא" היא מתכוונת ל"לא" כמשמעותו בחיי היום-יום וכשמשמעותו במילון... "לא" הוא לעולם "לא", ואין "לא" שהוא "כן".

אלימות במשפחה: מכה אביו ואמו יומת, ומכה אשתו ובנותיו יישב במעצר ובמאסר. וייצא הקול מקצה הארץ ועד קָצֶהָ, שהנוהג באלימות במשפחה ומי שמכה אנשים חסרי מגן - אחת דינו להיעצר ולהיאסר.

אקטיביזם שיפוטי: לא הרי ביטולו של חוק הכנסת, כולו או מקצתו, כהרי ביטול רשיון דיג או רישיון לניהולה של חנות מכולת... לרשות המחוקקת, היא בית הנבחרים של המדינה, מרחב מחיה שבו רשאית היא לנוע באורח חופשי, ומרחב זה מרחב רחב ידיים הוא. הפגיעה בזכותו של היחיד חייבת שתהא כה קשה, עד שהמחזיק באזמל המשפטי יתיר לעצמו לחדור אל מעבה החקיקה ולחתוך מתוכה את חלקה הפסול.


נטלנו ידינו, היטבנו שיער ראשינו


בג"ץ: בית המשפט הגבוה לצדק ראינו בו, עמיתי ואני, מקדש מעט, וקודם היכנסנו אליו התקנו עצמנו לקראת אותה כניסה: נטלנו את ידינו להיכנסנו בבור כפיים, היטבנו שיער ראשינו והסרנו רבב מעל בגדינו.

הסכם קואליציוני: אין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת, והסכם קואליציוני הפוגם בתקנת הציבור באורח מהותי כמוהו כנחש על עקבנו. על הסכם קואליציוני בלתי-חוקי ייאמר: ובערת הרע מקרבך, וכן נעשה.

חופש הביטוי: דומה שהכל יסכימו, כי לא כל הרעדת מיתרי הקול וכי לא כל הקרקורים הנובעים מחדרי בטן, זכאים לחסות תחת כנפי חופש הדיבור.

חופש העיתונות: עיתונים ועיתונאים חיוניים הם לקיומה של חברה מתוקנת ונקייה ולמימושה של הזכות למידע. הם משושיו של היחיד והכלל, הם הצועדים לפני המחנה. בכוחם להעלות על סדר היום הציבורי נושאים האוצלים על חייהם של היחיד והכלל, ואל לנו להיות להם לשטן על דרכם.

כבוד האדם: באין כבוד האדם, אין אדם ואין חברת אדם.

כבוד האסיר: בהיכנסו אל כלא מקפח אדם את חרותו. את חרותו מקפח אדם - את כבודו אין הוא מקפח. כבודו של אדם יהא עימו באשר ילך ויבוא, וכבודו בכלא ככבודו אל מחוץ לכלא.


כמו בימה נעה ומסתובבת


לשון המחוקק: בשובנו אל החוק משוט בארץ ומהתהלך בה, ניזהר נא ונישמר שמא נראה בחוק מה שאין בו, שמא הרהורי ליבנו וחכמה שקנינו במחוזות לבר-החוק יוליכו אותנו אל מעבר לגדרות החוק. שמא "תכלית"... מחוץ לחוק נכפה אותה על החוק, בסוברנו כי כך "ראוי" שייעשה. אכן, אל יישכח מאיתנו כי עיקר הוא לשון המחוקק, והיא הנותנת לנו חיים.

מבצעים בצוותא: הבדל זה, אין הוא אך הבדל דק; הבדל דק-דק הוא, דק מכל דק, דק על דק עד אין נבדק. מי הוא זה ואי זה הוא שיבדיל בין תכלת לכרתי ובין כלב לזאב לפני עלות השחר? תכונת פלא זו ניתנה למלאכים ולא לבני אדם. ואנו בני אדם אנו.

מכרזים: אין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת, ואם פלוני מבקש להטעות כבר בתחילת הדרך, מי לכפו של בעל המכרז יתקע, כי אותו פלוני לא ישקר ולא יכזב גם בהמשך הדרך? כחטא כן עונשו, והמציע הצעות כזב ימצא עצמו אל מחוץ למחנה.

משפט: שיטת המשפט ביחסה לחיים נדמית היא לשחקן העומד על בימה נעה ומסתובבת. אם לא ינוע השחקן, כי אז ייעלם מעיני הקהל אל מאחורי הבימה. חייב הוא לנוע למצער בקצב תנועתה של הבמה ולו כדי שיישאר על מקומו.

משפט (2): המשפט אין בו תכלית לעצמו. כלי הוא להשגתן של מטרות ותכליות לבר-משפטיות: גילוי האמת, עשיית צדק, הגשמתן של תכליות חברה.

משפט וטכנולוגיה: בחלקים ניכרים... כלי המשפט שבידינו לא יסכנו עוד לשימוש יעיל ביישומם על דרכי הטכנולוגיה החדשה: קהים הם מכדי לנתח בהם בחדות מצבים חדשים הנוצרים; צרים הם מהכיל קשיים שעל דרך; קצרים הם מהגיע אל מקומות רחוקים. כך במחשב, כך ברשתות מחשבים, כך באינטרנט.


נושא עימו את הנזיפה


ניסיון אישי: הדבר היה לפני שנים רבות - שנים רבות בחיי אדם - והפרקליט היה עול ימים, פרח פרקליטים בפרקליטות המדינה... [וטען בביהמ"ש העליון כי] אסירים אינם זכאים לעשות את שליבם חפץ לעשות אלא אם מתיר להם החוק לעשות מעשה... ממלא-מקום הנשיא, השופט ד"ר [משה] זילברג, נעץ בפרח הפרקליטים מבט שנמהלו בו השתאות וזעם, וכך אמר לו: אולי יצביע אדוני על הוראת חוק המתירה לאסיר לנשום? פרח הפרקליטים נבוך ונשתתק. נושא הוא עימו את נזיפת בית המשפט עד עצם היום הזה.

עורכי דין: עורך דינו אינו אך טכנאי משפט, אדם שמילא את כרסו חוכמה ודעת ויודע הוא להשיב על שאלות חוק ומשפט שהוא נשאל. מקצוע עריכת דין טובל כל-כולו בערכים: בנאמנות, בהגינות, ביושר, באמירת אמת, בנימוס, בכבוד לזולת.

עותרים ציבוריים: כיום מכירים אנו, להלכה ולמעשה, ב"עותר ציבורי" כבעל זכות מעמד לתבוע את עלבון הפרת החוק, ובלבד שלא נראה בו טרדן לתיאבון, שאין עתירתו אלא לטורח... אינני חושש מעם רב של בעלי זכות עמידה... נוכל לבור את הבר מן התבן.

עתירות לבג"ץ: על דרך ההפלגה נאמר, שכיום נוטל אדם לידו את עיתון הבוקר או עיתון הצהריים, ומבטו מרקד בין הידיעות השונות עד שעינו צדה ידיעה פלונית. ומשמצא מה שמצא קרא הוא אל חבריו: קומו ונעלה ציון - אל בית המשפט העליון. אומר ועושה. עתירה לבית משפט כמו נכתבת היא במהלך הנסיעה, ובעומדו לפני בית המשפט ועתירה פגומה בידו, מבקש אותו מתדיין כי תינתן ארכה בידו לתקון את אשר עוול. מנהג חדש הוא שבא למדינה, ואני לא אסכים לחיות בו.


הנשר בשמים והלטאה בארץ


פדיון שבויים: הלוחם יילחם ביודעו כי לא לבד הוא, כי לעת צרה ייחלצו חבריו להצילו. מצווים ועומדים אנו שלא ננטוש פצוע בשדה, וכמותו של פצוע לא נשקוט עד לשחרור שבויינו משבים. לוחמים היו כמטפסי הרים הקשורים אלה אל אלה בחבל ובגורל, ומטפס שידו שמטה וגופו נזרק אל תהום, חבריו יצילוהו. כן הוא המטפס, כן הוא הלוחם.

פומביות הדיון: בעשותו במלאכת השיפוט, לעולם יראה עצמו שופט כמו יושב הוא בבית זכוכית או בחלון ראווה הנשקף אל הרחוב; כל עובר ושב רשאי להתבונן בו, לבחון אותו ולבקר אותו, וגם לשבחו ולהשתבח בו. בתרגומם של ערכים אלה לשפת המשפט מדברים אנו גם על חופש הביטוי וגם על חופש התקשורת כנגזר מזכות הציבור לדעת.

פרשנות: בשנים האחרונות ירדה קרנו של המילון להיותו עזר כנגדו לפירושו של חוק. נשבינו כולנו בקסם תכליתו של חוק ואחריה הלכנו שבי, עד שהמילון כמעט נעלם מעבר לאופק. המילון, שבעבר היה מן הראשונים במלכות לפירושו של חוק, היה לכלי עזר משני.

פרשנות (2): דברים שהנשר הדואה יראה משמים, לא תראה לטאה הזוחלת על הארץ. ואולם גם זו אמת, כי יש דברים שלטאה הזוחלת על הארץ תראה, ונשר הדואה משמים לא יראה.


שוויון הוא פרוזדור לטרקלין


רגשות: במקרה זה... עומד השופט אל מול אדם כואב המבקש עזרה ומפיל תחינתו לפני בית המשפט. רק לב של אבן לא ירגש, ובליבו של שופט פועם לב בשר ודם... ואולם חזקה עלינו מצוות המשטר שאנו חיים בו, וחובה היא המוטלת עלינו לכבוש את רגשותינו.

רצח: מאסר עולם בעבירת רצח הוא מאסר עד צאת הנשמה... לא נוכל לבטא את עומק הזוועה שבמעשהו של מי שרצח... אלא אם נטיל עליו עונשים מצטברים.... בימינו ובמקומנו אין עוד שופכים - כמעשה ממלכה - את דם האדם. גם אין ניתן להוציא להורג אותו האדם שתי פעמים. אך מאסרי עולם במצטבר ניתן להטיל על מי שקיפח חיים... מאסר עולם תחת כל נפש ונשמה.

שוויון: שוויון אין בו ערך לעצמו והרי הוא כפרוזדור המוליך אל טרקלין. ובטרקלין יכהנו כהן גדול צדק וכהנת גדולה הגינות.

שעת חרום: אמת נכון הדבר: בשעת חרום של אמת לא ניזהר בקלה כבחמורה, ונהיה מוכנים לוותר על מקצת זכויותיו של הפרט למען המאמץ של הכלל.

שקיפות: שנינו: "אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין"... כך, אפשר, בעניינים אחרים. לא כן בענייני מדינה. שהכל (כמעט הכל) חייב להיות פתוח, גלוי, ידוע ונגיש לכל.

תחרות חופשית: עקרון התחרות החופשית מהווה כיום עיקרון מפתח בפרשנות, קרא: עיקרון המוטמע בצופם הגנטי של כל כללי המשפט - בייחוד, כמובן, בכללים הנסובים על משק וכלכלה - עיקרון שהוא חלק מחומרת בית המשפט.

יניר קפח, "ספר הציטטות של שופטי ישראל לדורותיהם", ידיעות ספרים, 2010.
תאריך:  19/09/2015   |   עודכן:  19/09/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"דק על דק עד אין נבדק"
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מישאל חשין
20/09/15 00:41
2
יודע קרא וכתוב
20/09/15 04:01
3
כבש 44
20/09/15 06:22
4
ישע
20/09/15 06:59
5
על חשין ז"ל
20/09/15 07:21
6
טולסטוי
20/09/15 07:26
7
יעקב יעקב
20/09/15 07:47
8
לג'יהאד הנאצי
20/09/15 07:47
9
ישע
20/09/15 10:37
10
בני בנקר
20/09/15 16:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, נוקט סחבת מכוונת בפרשת יצחק כהן, שכיהן עד לפני כשנה בתפקיד נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת. וינשטיין טרם הכריע: האם להגיש כתב אישום, בכפוף לשימוע, נגד יצחק כהן בגין סדרה של עבירות מין, כפי שאלה נחשפו ב-News1 ואומתו בחקירת המשטרה, או האם לגנוז את התיק.
19/09/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
בכניסה לבית הכנסת הרפורמי בלוס אנג'לס, אליו הזדמנתי בראש השנה, שומרים במדים שחורים עם מתקנים לגילוי חפצים חשודים. בארץ, באתי לבית כנסת נכנסתי ואיש לא שאל מי אני ומה אני. אינני חשוד ובכניסה לבתי הכנסת, איש אינו בודק. אבל כאן זה חו"ל. גם צריך להזמין מקום מראש ולשלם, כי מי שלא מזמין, נשאר בחוץ. בארץ, כשרציתי לתרום אחרי ראש השנה, התקשיתי לאתר את הגבאי בביתו...
19/09/2015  |  יאיר דקל  |   כתבות
אחרי העבודה נסעתי לעשות קצת קניות לחג, כי ראש השנה זה חג חשוב, ומאז שאני ילד קטן אבא שלי הכיר לי את חגי ישראל, שלמען האמת אני די אוהב אותם, למרות שאני כחילוני מתקדם לא באמת שם עליהם. כי למי אכפת החגים של הדתיים הפרימיטיביים האלה שרק מתפללים כל היום עד שכולם מתים מרעב לפני שמותר להם לאכול משהו. אז בגלל שהמשפחה שלי היא קצת קטנה (מהמגזר של המשפחות שהם לא מרובות ילדים), אז אנחנו מתכנסים ביחד בערב ואומרים "חג שמח" ו"שנה טובה" כמה פעמים וניגשים לאכול בסגנון "אכול ככל יכולתך" (אבל עם נימוסים), כי הדודה שלי שבאה במיוחד מטבריה היא קצת קמצנית באוכל, ומי שלא לוקח לעצמו אוכל נשאר רעב. ותמיד אחרי הארוחה מישהו נעלב (אבא שלי) כי לא נשארו לו מספיק קציצות של דג שבמגזר שלנו קוראים לזה "גפילטע", ואח שלו גמר לו את הראש של הדג, וגם הבעל של הדודה שלי מתחיל לדבר על פוליטיקה והוא (מה לעשות) ימיני, וככה תמיד הם רבים ואני משתדל שלא ליפול לפה שלהם (כי אני לא כל כך אוהב לריב עם דוד שלי שהוא לא אינטליגנטי בעליל) ואני כמעט תמיד מצליח, עד שהדודה שלי שנעלבת מזה שלא אמרו לה מספיק פעמים דברים טובים והתפעלויות על האוכל (היא מהמגזר של הפולניות), מתחילה לדבר על הימים שהיא זוכרת אותי בתור ילד קטן, וכולם מפסיקים לריב ורק מעלים על חשבוני זכרונות, ודודה שלי שעכשיו היא מרוצה צובטת לי בלחי עד שנהייה לי אדום, ושואלת אותי מתי אני כבר אתחתן, ורק בגלל שאני כבר מבוגר (וסבלני), אני כמעט לא נעלב.
18/09/2015  |  עילי צוף  |   כתבות
לראשונה מאשימים אחראים בצמרת השלטון באירן את הרוסים במעשה חבלה במתקני הגרעין
18/09/2015  |  מנשה שאול  |   כתבות
באחדים מספריו הקודמים כבר תיאר אפלפלד נערים ממוצא יהודי שאיבדו בשנות השואה את משפחותיהם או נותקו מהן ובאין להם איש בעולם הסתכנו והציעו את עצמם כעובדים בכפרים בתמורה לאוכל ומחסה. אף שהכפרי התעמר בהם, העביד אותם קשה ולא סיפק להם את התמורה שהבטיח, לא ברחו מחצרו כל עוד לא חשף את העובדה שהינם יהודים. בעלילת ספרו החדש "לילות קיץ ארוכים" (הוצאת כינרת זמורה-ביתן 2015, 216 ע') הביא אפלפלד גירסה שונה לחלוטין של התופעה, שהייתה שכיחה בעיקר במדינות מזרח אירופה.
18/09/2015  |  יוסף אורן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
חמאס סופר באבידות גם כאלה שנפגעו מנפילות של רקטות שלו ושל הג'יהאד האיסלאמי בתוך עזה, כמו בכישלון השיגור של רקטה מידי הג'יהאד שנפלה במגרש החניה של בית החולים אל אהלי
דן מרגלית
דן מרגלית
אחד יצא בשצף-קצף נגד פרקליטות המדינה, היא רקב, היא רוצה להפיל את שלטון הימין, היא מבצעת עבירות, היא חוקרת את חבורת ביבי ועד היום איש לא הורשע
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
המשיחיות המשקרת דוחפת את ראש הממשלה לחלל את קדושת החיים של צעירים יהודים בשבוע של פרשת "קדושים", פרשה המחייבת אותנו לקדש את החיים
עדנה ויג
עדנה ויג
על השיר "הזיה בדרך לירושלים"    בשיר שילב המשורר חלקי שורות ומילים ממספר שירים ישראלים    השיר יפה ומעניין והשילוב נראה טבעי ולא מאולץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il