|   15:07:40
  עדנה ויג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
הרצל ובלפור תמונת עשור [צילום: באדיבות המצולמים]

יום העצמאות הוא מהות

על השיר "הזיה בדרך לירושלים" בשיר שילב המשורר חלקי שורות ומילים ממספר שירים ישראלים השיר יפה ומעניין והשילוב נראה טבעי ולא מאולץ
08/05/2024  |   עדנה ויג   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
   עדנה ויג
ארץ ישראל פורחת

יום העצמאות היה חג חשוב עבור בלפור והרצל חקק, האחים התאומים מאז לידתם ב-י"ז בניסן תש"ח. על-פי העדויות במאמרים שפרסמו ובראיונות בהם רואיינו, ההורים גידלו אותם כ'ילדי התקומה' והלבישו אותם ביום העצמאות בבגדי עצמאות. מצורפת תמונתם לבושים ב'חולצת העשור', ביום העצמאות בשנת העשור למדינה.

בחרתי לנתח את השיר "הזיה בדרך לירושלים" מהספר "שירי מולדת" תשנ"ב 1992. בלפור חקק כתב אותו ליום העצמאות תנש"א 1991. כבן לדור התקומה בשיר זה הוא מתכתב עם שירים שרבים מאיתנו מזהים כשירי התקומה שלנו.

הזיה בדרך לירושלים / בלפור חקק

הַסְּעָרָה תּוֹסֶסֶת בְּסָרִיס שֶׁהָיָה שֹׁרֶשׁ
מִלְחַמְתִּי מַתְחִילָה בְּבֵית מַחְסִיר
שֶׁהָיָה לְבֵית מֵאִיר.
בַּאֲפִיסַת כּוֹחוֹת אֲנִי נֶאֱבָק עַל הַדֶּרֶךְ
לִירוּשָׁלַיִם. גַּבִּי אֶל הַקִּיר וְאֵין בְּכוֹחִי
לָנוּעַ. בָּאָבִיב תָּשָׁ"ח זוֹכְרוֹת אוֹתִי
הַשַּׁיָּרוֹת בַּדֶּרֶךְ אֶל הָעִיר.
אֲנִי נוֹסֵעַ לִירוּשָׁלַיִם
וְיֶרַח אִיָּר הַיּוֹם.
יְרוּשָׁלַיִם יְרוּשָׁלַיִם אֲנִי מָלֵא חֲלוֹם
יְרוּשָׁלַיִם יְרוּשָׁלַיִם אֲנִי מָלֵא גַּעֲגוּעַ.

בַּאֲבִיב תָּשָׁ"ח נוֹלַדְתִּי יֶלֶד כִּסּוּפִים
וְעַכְשָׁו בַּחֲלוֹם אֲנִי נוֹשֵׂא שִׁלְדוֹת אוֹר שְׁבוּרוֹת
זוֹכֵר אֶת כָּל הַשֵּׁמוֹת בְּשַׁעַר הַגַּיְא.
אֲנִי נוֹשֵׂא עַל שִׁכְמי אֶת רֶכֶס הַשַּׁיָּרוֹת
וְכָל הַלּוֹחֲמִים הַמֵּתִים קָמִים לָלֶכֶת אַחֲרַי
לוֹחֲמִים עַכְשָׁו שׁוּב בַּבֻּסְתָּנִים וּבַטֵרָאסוֹת
מִסְּבִיבָם יֵהוֹם הַסַּעַר
בַּדֶּרֶךְ אֶל הַקִּיר.

בְּעִצּוּמוֹ שֶׁל הַמַּסָּע בַּיַּעַר
אֲנִי קָם מֵעֲצֵי הַזַּיִת, וַעֲצֵי הָאֲפַרְסֵק.
בְּאֶמְצַע הַדֶּרֶךְ לִירוּשָׁלַיִם הַמַּעֲטִירָה
רֹאשִׁי הַשָּׁח עוֹלֶה עִם הָאֳרָנִים הַגְּבוֹהִים.
בְּאֶמְצַע הָעֲלִיָּה הַקָּשָׁה לִירוּשָׁלַיִם הַנְּצוּרָה
בְּאֶמְצַע מִלְחַמְתָּהּ הַחֲדָשָׁה
אֲנִי - הַסַּעַר.

בשיר זה משלב בלפור חקק את הולדתו בשנת תש"ח עם מלחמת השחרור שהתחוללה אז וגם עם המלחמה החדשה שאינה מפוענחת בשיר. בעת קריאת השיר הזכירו לי מילותיו מספר שירים ישראלים שהשׂתרגו ביחד לשיר מקורי חדש.

השיר מתכתב, למשל, עם המנון הפלמ"ח שכתב זרובבל גלעד, הפותח במילים: "מִסָּבִיב יֵהוֹם הַסַּעַר". בלפור שינה זאת: "מִסְּבִיבָם (מסביב ללוחמים שנהרגו) יֵהוֹם הַסַּעַר" ובסיום השיר, לאחר התהליך הנפשי שתיאר, כתב: "אֲנִי - הַסַּעַר".

במילים מתוך שיר הפלמ"ח "אַךְ רֹאשֵׁנוּ לֹא יִשַּׁח" השתמש בלפור חקק בשינוי: הראש שלו כן שָּׁח, אך לא נשאר במצב זה אלא הוא מתרומם - "רֹאשִׁי הַשָּׁח עוֹלֶה". נכתב בהמנון ברבים: "אָנוּ, אָנוּ הַפַּלְמָ"ח", בעוד בלפור כתב על עצמו בלשון יחיד: "אֲנִי - הַסַּעַר".

השיר מתכתב גם עם השיר "בָּאבּ אֶל וָואד" של חיים גורי: בלפור חקק כתב בשיר: "מִלְחַמְתִּי מַתְחִילָה בְּבֵית מַחְסִיר" וחיים גורי כתב: "אוֹר כּוֹכָב רִאשׁוֹן מֵעֵבֶר בֵּית-מַחְסִיר" (בית מחסיר הוא מושב בית מאיר היום).

גורי כתב: "סְלָעִים וּרְכָסִים" באופן כללי, בעוד בלפור הזכיר רכס אחד מיוחד: "רֶכֶס הַשַּׁיָּרוֹת". זהו רכס הרים בהרי ירושלים השולט על הקטע המחבר בין שער הגיא למחלף שורש. בלפור הזכיר את הישוב שורש בשירו, בשמו העברי "שֹׁרֶשׁ" וגם כפי שנקרא לפני כן, בשֵׁם הערבי "סָרִיס": "הַסְּעָרָה תּוֹסֶסֶת בְּסָרִיס שֶׁהָיָה שֹׁרֶשׁ". ברֶכֶס הַשַּׁיָּרוֹת שוכן היישוב בית מאיר שגם אותו הזכיר בלפור בשמו העברי "בֵּית מֵאִיר" וגם כפי שנקרא לפני כן, בשֵׁם הערבי "בֵּית מַחְסִיר". שמו של הרכס הוא על שם השיירות שעלו לירושלים במהלך מלחמת העצמאות כדי לספק מזון, מים, תחמושת ותרופות לאנשי ירושלים שהייתה נצורה. על רכס זה התנהלו קרבות קשים של חטיבת הפלמ"ח - הראל, ולוחמים רבים נפלו בהם.

זכירה על דרך החיוב

גורי כתב: "בָּאבּ אֶל וָואד, / לָנֶצַח זְכֹר נָא אֶת שְׁמוֹתֵינוּ" וגם: "וַאֲנִי זוֹכֵר אוֹתָם אֶחָד אֶחָד". הוא כתב גם על דרך השלילה לא לשכוח, כי ייתכן שהמתים יישכחו במרוצת הזמן, והנופלים מבקשים: "זֶה אֲשֶׁר יֵלֵךְ בַּדֶּרֶךְ שֶׁהָלַכְנוּ / אַל יִשְׁכַּח אוֹתָנוּ". זה המניע לקיומו של יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל: לקיים את הצו לזכור את הנופלים. זכירת שמות מביעה קִרבה אל השמות. באִזכור רשימת שמות יעקב אבינו וצאצאיו שירדו למצרים בתחילת חומש "שמות": "וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת (עִם) יַעֲקֹב, אִישׁ וּבֵיתוֹ (משפחתו) בָּאוּ" (שמות א' א'), שאלו הפרשנים: למה צריך להזכיר את כל השמות הללו שידועים מספר בראשית? פרשן המקרא רש"י, רבי שלמה יצחקי, כתב: "להודיע חיבתם".

בלפור כתב שהוא "זוֹכֵר אֶת כָּל הַשֵּׁמוֹת בְּשַׁעַר הַגַּיְא", ברור שאינו שוכח אותם. התפיסה היא שמי שזוכר - ראוי לגאולה. הבעל שם טוב אמר: "בזכירה - סוד הגאולה".

גורי כתב: "שַׁיָּרוֹת פָּרְצוּ בַּדֶּרֶךְ אֶל הָעִיר" ובלפור כתב: "זוֹכְרוֹת אוֹתִי / הַשַּׁיָּרוֹת בַּדֶּרֶךְ אֶל הָעִיר". בבית השני כתב בשינוי: "בַּדֶּרֶךְ אֶל הַקִּיר". אפשר להבין זאת כרמז למלחמת ששת הימים, בה שוחרר הכותל (הקיר) המערבי. גורי כתב: "שֶׁלֶד הַבַּרְזֶל שׁוֹתֵק, כְּמוֹ רֵעִי" ובלפור כתב: "אֲנִי נוֹשֵׂא שִׁלְדוֹת אוֹר שְׁבוּרוֹת".

השיר של בלפור מתכתב עם שיר נוסף של חיים גורי "הנה מוטלות גופותינו" אותו כתב בלילה לאחר נפילת ה-ל"ה. השיר נכתב בגוף ראשון רבים, כאילו המתים מדברים. לדברי ההיסטוריון מרדכי בר-און, הלוחמים "מוסיפים להופיע יחד עם הנותרים כאילו עודם בחיים, משום שהם ממשיכים להגדיר את הקהילה כולה, ואף מעצימים את זהותה הייחודית".

בשיר החללים אומרים: "הן נקום, והגחנו שנית כמו אז / ושבנו שנית לתחיה". גם בלפור כתב שהמתים קמים ולוחמים: "וְכָל הַלּוֹחֲמִים הַמֵּתִים קָמִים לָלֶכֶת אַחֲרַי / לוֹחֲמִים עַכְשָׁו שׁוּב בַּבֻּסְתָּנִים וּבַטֵרָאסוֹת (מדרגות מלאכותיות שנבנו במדרונות ההרים כדי למנוע סחף או כדי לשמש לחקלאות)".

בבית הרביעי של השיר "הנה מוטלות גופותינו" מבקשים הלוחמים לא לשכוח אותם: "יום חדש, אל תשכח! אל תשכח!". בלפור הדגיש שהוא אינו שוכח, אלא "זוֹכֵר אֶת כָּל הַשֵּׁמוֹת בְּשַׁעַר הַגַּיְא". בשני השירים מוזכר יער. גורי כתב: "עת הרוח עוברת ביער" ובלפור כתב: "בְּעִצּוּמוֹ שֶׁל הַמַּסָּע בַּיַּעַר". בשני השירים מוזכרת סערה. אצל גורי: "ואותות מבשרים סערה!" ובלפור כתב: "יֵהוֹם הַסַּעַר", "אֲנִי - הַסַּעַר".

השיר של בלפור חקק מתכתב גם עם השיר של אהוד מנור "בדרך חזרה". המשפט "רֹאשִׁי הַשָּׁח עוֹלֶה עִם הָאֳרָנִים הַגְּבוֹהִים" הזכיר לי את שירו של אהוד מנור "בדרך חזרה", בו נכתב: "אני חוזר בדרך בה טיפסתי / בין אורנים גבוהים". ברור שהדובר השירי בשיר של בלפור חקק מטפס, שהרי הוא "בְּאֶמְצַע הָעֲלִיָּה הַקָּשָׁה לִירוּשָׁלַיִם" והוא רואה אֳרָנִים גְּבוֹהִים.

אהוד מנור כתב: "אני חוזר בדרך בה חיפשתי / אור בלילות כהים". האור מוזכר בשיר של בלפור במשפט: "אֲנִי נוֹשֵׂא שִׁלְדוֹת אוֹר שְׁבוּרוֹת".

לסיכום

בשירים רבים בלפור משלב פסוקים ושיבוצים מארון הספרים היהודי, בשיר זה שהוא שיר תקומה, שילב המשורר חלקי שורות ומילים ממספר שירים ישראלים. השיר יפה ומעניין והשילוב נראה טבעי ולא מאולץ.

בלפור חקק זוכר את כל השמות. גם אנו "נזכור את כולם / את יפי הבלורית והתואר / כי רעות שכזאת לעולם /לא תיתן את ליבנו לשכוח" כפי שכתב המשורר חיים גורי בשיר "הרעוּת".

תאריך:  08/05/2024   |   עודכן:  15/05/2024
עדנה ויג
+רגב החליטה: המשואה ה-12 תבער ללא משיאים
16:53 08/05/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בטקס יום העצמאות ה-76 בהר הרצל, תודלק "משואה חסרה" לכבוד 132 החטופים  ▪  היא תבער באופן סמלי ללא משיא  ▪  יתר 11 המשואות יוקדשו בין היתר לכוחות הביטחון, ההצלה, הרפואה ולתפוצות  ▪  נאום ראש הממשלה יקוצר
רגב. האש והתקווה [צילום: דודו סאסי]
+אפליקציה ייעודית מאפשרת לאתר קברי חללים
11:43 08/05/24  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה
המערכת, שפותחה באמצעות אגף התקשוב ומנהל הרכש הביטחוני במשרד הביטחון, תפעל בכעשרים בתי עלמין צבאיים  ▪  ניתן יהיה להיכנס לעמוד הזיכרון אודות החלל באתר "יזכור", לקרוא פרקי תפילה וכן להדליק נר וירטואלי לזכרו של החלל
נתיבי זכירון [צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון]
+חכמת המנגלים: רשימת הפארקים שאתם חייבים להכיר
08:27 08/05/24  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב להכיר
פארק עצמאות [צילום: אבי חיון]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
לקראת יום הזיכרון אגף משפחות, הנצחה ומורשת מרחיב את שירות "נתיבי זיכרון" - יישומון משרד הביטחון לניווט ואיתור קברי חללי מערכות ישראל. היישומון הורחב השנה ל-20 בתי עלמין צבאיים ומהיום ניתן בהקלדת שם לנווט לכל קברי החללים בבתי העלמין שבשירות באופן רגלי ונגיש. בנוסף, ניתן יהיה להיכנס לעמוד הזיכרון אודות החלל באתר "יזכור", לקרוא פרקי תפילה וכן להדליק נר וירטואלי לזכרו של החלל או נר כללי לזכרם של כלל חללי מערכות ישראל.
08/05/2024  |  יפעת גדות  |   חדשות
מתכננים מנגל ביום העצמאות? - קרן קימת לישראל מציגה את האתרים המומלצים לבילוי משפחתי ביום העצמאות.
08/05/2024  |  מירב ארד  |   כתבות
אגף השיקום במשרד הביטחון יוצא בפרסום מיוחד הקורא לפצועי ופצועות צה"ל ומערכת הביטחון להגיע ולקבל מעטפת תמיכה ייחודית בשבוע הזיכרון לחללי מערכות ישראל, לאור הרגישות העולה בימים הלאומיים הקרבים.
07/05/2024  |  יפעת גדות  |   חדשות
עימות חריף פרץ אמש (2.5.24) בין השרה הממונה מירי רגב ליו"ר הכנסת, הנואם המרכזי בטקס המשואות, לאחר שרגב הודיעה לאוחנה כי לא ינאם בטקס, אלא רק ישא דברים קצרים בעת הדלקת המשואנ. בתגובה, הורה אמיר אוחנה למשמר הכנסת להפסיק לשתף פעולה עם ההכנות לטקס. כך פורסם בחדשות 12.
03/05/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
הערב (2.5.24) מתפרסמים שמות הנבחרים להשיא את משואות יום העצמאות. השרה הממונה על טקס המשואות, מירי רגב, קיבלה את המלצת הרמטכ"ל על סרן שביט בן-משה, את המלצת מפכ"ל המשטרה על מפקד מחוז הדרום ניצב אמיר כהן, את המלצת ראש השב"כ על לוחם השב"כ ע' ואת המלצת ראש המוסד על קצינת האיסוף מ'. ארבעתם ישיאו יחד, כנציגי כוחות הביטחון, את אחת מ-12 משואות הגבורה בהר הרצל, ביום העצמאות תשפ"ד.
02/05/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
אלי אלון
אלי אלון
דן הדני עלה לישראל ב-1948, סיים קורס חובלים ושירת בחיל-הים כקצין בשירות קבע    בשנת 2016 מסר דן הדני את אוסף תצלומי העיתונות שלו שכלל כמיליון צילומים לספריה הלאומית
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il