יצירות מוסיקליות נדירות של מלחינים ממחנות ההשמדה ומהשבי הנאצי יושמעו לראשונה בקונצרט מיוחד שיתקיים בישראל ביום השואה הבינלאומי, שיחול ב-27 בחודש זה (ינואר).
הקונצרט הנדיר ייערך בקונסרבטוריון "שטריקר" בתל אביב על-ידי התזמורת הקאמרית הישראלית, עם המלחין, הפסנתרן והחוקר האיטלקי, פרנצ/סקו לוטורו, וביוזמת שגרירות איטליה והמכון האיטלקי לתרבות בתל אביב.
שמו של לוטורו יצא לפניו כאחד החוקרים החשובים של מוזיקה ממחנות הריכוז בתקופת השואה. במרוצת שלושים השנים האחרונות עלה בידיו לאסוף למעלה מ-5000 קטעים מוסיקליים הקשורים בשואה.
בשבוע הבא יגיע לוטורו לישראל לרגל יום השואה הבינלאומי ויעלה באותו יום מר ונמהר קונצרט עם התזמורת הקאמרית הישראלית, שבו יציג חלק מהרפרטואר העשיר הזה.
פרויקט מרכזי
מחקרו של לוטורו איתר כ-2500 מלחינים - חלקם מוכרים, שעימם כבר נפגש, כמו ויקטור אולמן וארווין שולהוף - בעוד שעם חלקם האחר עדיין לא זכה להגיע לבימות המרכזיות, ובהם יוזף קראופינסקי הפולני ואמיל גואה הצרפתי.
מחקרו של לוטורו נחשב לאחד הפרויקטים המרכזיים שמתעדים את היצירתיות האמנותית במהלך מלחמת העולם השנייה, והוא כולל מוזיקה שנכתבה במחנות-מעבר, מחנות-עבודה, מחנות-השמדה, מחנות של שבויי-מלחמה, סטלגים, מחנות של אסירים-קצינים באיטליה, יפן וצרפת, בשנים שבין
1933 ל-1945.
מחברי המוזיקה הזו הגיעו ממקורות אמנותיים שונים, מכל תחומי החיים ומכל הקשר לאומי, חברתי ודתי. הדברים אמורים ביהודים, נוצרים, באסקים, קומוניסטים, הומוסקסואלים, נכים, חיילים, אזרחים ואסירים.
כתיבה מחודשת
בשנת 1989 החל לוטורו את מחקרו בספריה הלאומית של פראג והמשיך במוזאון לזכר השואה בוושינגטון די.סי. משם התגלגל לפמטניק טרייזין, האוניברסיטה העברית, יד ושם, ואוניברסיטאות ומכונים רבים נוספים ברחבי העולם.
עד כה נחשפו למעלה מ-5000 יצירות, שהן מורשת עולמית נכבדה. אליהן יש להוסיף כ-12,000 מסמכים, שכוללים מכתבים, מיקרופילמים, יומני בתי-כלא, כמו גם 180 שעות של ראיונות עם מוסיקאים ששרדו.
לוטורו הציב לו כיעד את השבת התרבות של המורשות הגדולות ביותר של כושר ההמצאה האנושי, הכוללת מוזיקה שנולדה בשבי, ואלפי יצירות, שמלחמה, שואה, כליאה והרג לא הצליחו להרוס. אין ספק שבביצוע, בהקלטה ובקידום המוזיקה הזו יהיה כדי להוביל לכתיבה מחודשת של ההיסטוריה המוסיקלית.