|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

הכן גופך לתרומת דם

האם תרומת דם חשובה לתורם? ומה הוא צריך לעשות לפני תרומת הדם?
19/09/2016  |   ליטל פיינגרץ   |   כתבות   |   תגובות
למי לא מומלץ לתרום דם [צילום: מד"א]

מה צריך לעשות לפני תרומת הדם? אומנם, תרומת דם מצילה חיים, אך עם זאת יש אנשים הרוצים לתרום דם, ולא יכולים בשל מגבלות שונות, ביניהן מגבלות בריאותיות.

במאמר נבחן למי לא מומלץ לתרום דם ומה אתם יכולים לעשות כדי לשפר את "איכות הדם" שלכם מבחינה תזונתית בכדי לתרום דם. מה מומלץ לאכול ולשתות לפני ואחרי לקיחת הדם.

כל אדם בריא בגילאי 80-18 העונה על הקריטריונים של נוהלי משרד הבריאות, רשאי לתרום דם. כאשר הגיל המירבי לתרומת דם ראשונה הוא 65 שנה. תורם דם מעל גיל 70, יוכל לתרום דם במידה ותרם דם בשנתיים שטרם מועד התרומה המיועדת. בהנחיות של מגן דוד אדום, יש רשימה מפורטת מי לא יכול לתרום דם, למשל אם הייתה תגובה קשה בתרומות קודמות, כמו איבוד הכרה או התכווצויות, משקל התורם נמוך מ-50 ק"ג, בעלי לחץ דם גבוה או נמוך, אדם הסובל מבעיות רפואיות שונות.

האם יש מה לעשות כדי לשפר את המצב הבריאותי לקראת תרומת הדם, על-ידי שינוי בתזונה ואורח החיים?

אם תשמרו על לחץ דם תקין, תוכלו לתרום דם:

כדי לתרום דם, לחץ הדם צריך להיות מתחת ל-180/100 ומעל 100/60 מ"מ כספית. כדי למנוע לחץ דם גבוה, ניתן על-ידי שינוי באורח החיים למנוע עלייה בלחץ הדם. הינה כמה דרכים לשמור על תזונה בריאה למניעת ירידת לחץ דם.

  • יש להפחית את צריכת המלח עד 5 גרם מלח או עד 2,400 מ"ג נתרן ליום;

  • להקפיד על צריכת חמש מנות של ירקות ופירות ליום;

  • להפחית צריכת שומן רווי וצריכת סך השומן ליום;

  • להימנע מצריכת אלכוהול מוגזמת, והגבלת צריכת האלכוהול לעד מנה אחת ביום;

  • מומלצת פעילות גופנית מתונה של לפחות 30 דקות ביום;

  • שמירה על משקל תקין עוזרת לשמירה על לחץ דם תקין. מחקרים הראו, כי כל ירידה של 5 ק"ג ממשקל העודף, יכולה להפחית בלחץ הדם הסיסטולי ב-10-2 מ"מ כספית;

  • הפסקת עישון תסייע במניעת יתר לחץ דם;

  • הפחיתו לחץ ומצאו דרכים העוזרות להתמודד עם הלחץ. מדיטציה, או פעילות גופנית מתונה, יכולה לעזור ולהפחית את הלחץ;

  • לסובלים מלחץ דם נמוך, יש להתייעץ עם רופא.

המלצות תזונתיות לפני ואחרי תרומת הדם:

  • שמירה על תזונה עשירה בברזל וצריכה של מזונות עשירים בברזל כגון: בשר, דגים, קטניות, תרד, דגני בוקר מועשרים בברזל;

  • שינה טובה לפני תרומת הדם חשובה;

  • לפני התרומה חשוב לשתות לפחות 0.5 ליטר מים או נוזלים ולהימנע משתיית אלכוהול;

  • אכלו ארוחה מזינה ובריאה לפני תרומת הדם, הימנעו מצריכת מזונות עתירי שומן לפני התרומה כגון המבורגר וצ'יפס או גלידה. מזונות שומניים יכולים להשפיע על הבדיקות שעושים לפני התרומה. אם הדם מכיל יותר מידי שומן, התרומה לא יכולה להיבדק למחלות זיהומיות ולא יהיה ניתן לתת את הדם בעירוי;

  • אחרי התרומה, יש לאכול ולשתות משהו קל ומתוק כמו עוגייה ומיץ טבעי, כדי לאזן את רמת הסוכר בדם ולהשיב את הנוזלים לגוף;

  • יש לשתות ארבע כוסות מים נוספים אחרי התרומה, ולהימנע משתיית אלכוהול ב-24 שעות שלאחר התרומה.

תרומת דם מצילה חיים ותורמת לבריאות התורם

תרומת דם יכולה לא רק להציל חיים, אלא גם תורמת לבריאות התורם. מחקרים מראים, כי תרומת דם מפחיתה את הסיכון למחלות לב, ומשפיעה על רמות הסוכר בדם. למי שתרם דם לפחות פעם בשנה, היו תוצאות טובות יותר במבחן העמסת סוכר. תורמים דם, מצילים חיים ותורמים לבריאות.

תרומת דם של הסובלים מאנמיה:

אנמיה מחוסר בברזל, מאופיינת בתכולה נמוכה של המוגלובין בדם, או חוסר בתאי דם אדומים הנושאים את ההמוגלובין. כתוצאה מכך, אספקת החמצן לתאי הגוף יורדת. כאשר האנמיה נובעת מחוסר בברזל שמקורו מהתזונה, ניתן על-ידי שינוי תזונתי למנוע מחסור של ברזל ולשמור על רמות המוגלובין תקינות.

אנמיה עלולה להיגרם גם כתוצאה מאיבוד דם, תת-ספיגה, ממחלות שונות, וחסרים ברכיבים תזונתיים כגון חומצה פולית וויטמין B12. הדרישה היומית המומלצת לברזל היא, 8 מ"ג לגברים. לנשים בגיל הפוריות - 18 מ"ג ברזל, לנשים בגילאים 70-51, 8 מ"ג ברזל ליום. באנמיה עקב חוסר בברזל רצוי לקבל טיפול באמצעות מתן תוספי ברזל על-מנת למלא את מאגרי הברזל בגוף ולשפר את התזונה על-מנת למנוע החמרת האנמיה. כדי לשפר את צריכת הברזל, רצוי להקפיד על תזונה עשירה בברזל הכוללת: בשר אדום, קטניות, אגוזים, ירקות עליים.

ברזל מצוי במזונות מן החי ומן הצומח. ספיגת הברזל בגוף מן החי טובה יותר מספיגת הברזל שמקורו מן הצומח. על כן צמחונים וטבעונים שנמנעים מצריכה של מזונות מן החי (כגון: בשר ודגים), עלולים לפתח אנמיה, כאשר האנמיה הנפוצה ביותר בקרב צמחונים היא על-רקע חוסר בברזל ובקרב הטבעונים הנמנעים מצריכה של כל מזון מן החי, האנמיה השכיחה היא על-רקע חסר בוויטמין B12. על-מנת לעזור לספיגת הברזל מן הצומח, רצוי לצרוך מזון עשיר בוויטמין C (כגון: פלפל, תפוז, לימון ושאר פירות הדר, קיווי, תותים) יחד עם מזון העשיר בברזל מן הצומח, ניתן להוסיף מיץ לימון לסלט או לירקות מבושלים יחד עם צריכה של קטניות למשל, כדי להגביר את ספיגת הברזל. לאוכלי הבשר, רצוי להקפיד על צריכה של מזונות עשירים בברזל, כגון: בשר בקר, בשר הודו, עוף, דגים וכבד עוף או בקר יחד עם מזונות מן הצומח כגון: אגוזים, גרעיני דלעת וחמניות, טחינה, קטניות ותרד.

תרומת דם של חולי סוכרת מאוזנת שלא משתמשים באינסולין:

הסוכרת היא מחלה מטבולית המתאפיינת ברמת גלוקוז (סוכר) גבוהה בדם. כאשר יש שני סוגים לסוכרת, סוכרת סוג 1 (תלויה באינסולין) וסוכרת סוג 2 שבה נוצרת עמידות לאינסולין והגוף אינו מסוגל לנצל ביעילות את האינסולין הקיים ולהכניס סוכר לתאים.

מחלת הסוכרת מגבירה את הסיכון לפתח מחלות שונות, ביניהן: יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, יתר שומנים בדם ומחלות כליות. בסוכרת סוג 2 שאינה תלויה באינסולין, ניתן בעזרת תזונה מאוזנת ופעילות גופנית לאזן את רמות הסוכר בדם. חולי סוכרת מאוזנים הם חולים אשר רמת הסוכר אצלם בדם יציבה. עקרונות התזונה לאיזון הסוכרת כוללים, פיזור צריכת הפחמימות במשך היום, כך שארוחה עיקרית תכיל עד שתי מנות פחמימה (עד 30 גרם פחמימה) וארוחת ביניים עד מנה אחת, זיהוי מקורות לפחמימה כגון: דגנים, קטניות, פירות ומוצרי חלב ניגר.

העדפת צריכת פחמימות מורכבות בעלי אינדקס גליקמי נמוך (קצב ספיגת סוכר לדם ממערכת העיכול איטי, רמות הסוכר בדם עולות בצורה מתונה). הקפדה על צריכת מזונות העשירים בסיבים תזונתיים כגון: ירקות ופירות, דגנים מלאים וקטניות. שימוש נכון בממתיקים מלאכותיים, קריאת הסימון התזונתי של המוצר וזיהוי הסוכרים במוצר ותכולתם.

להמעיט בצריכת חטיפים ומתוקים ושתייה מתוקה. מומלץ לבדוק את רמות הסוכר בדם על-ידי מכשיר גלוקומטר ולנטר את רמות הסוכר בצום וכשעתיים אחרי ארוחה. מומלץ לשלב פעילות גופנית לפחות 150 דקות בשבוע. מחקרים הראו, כי פעילות גופנית תורמת לאיזון רמות הסוכר בדם. לסובלים מעודף משקל מצאו, כי ירידה של 10%-5% במשקל, עוזרת באיזון הסוכרת, על-ידי שילוב נכון של תזונה נכונה וספורט ניתן לרדת במשקל ולאזן את רמות הסוכר בדם.

מתכון עשיר בברזל
קציצות בשר מבושלות וגרגירי חומוס. קלוריות למנה: 250 קק"ל
▪ ▪ ▪

חומרים:

לקציצות:

500 גרם בשר בקר טחון (כתף 5)
בצל בינוני
2 ביצים
שן שום כתושה
3 כפות פירורי לחם
1/2 צרור פטרוזיליה קצוצה
1/2 כפית כמון
1/4 כפית כורכום
כפית שטוחה של פפריקה
כפית שטוחה של פלפל שחור
כפית שטוחה של מלח

לרוטב:

2 כפות שמן קנולה
2 בצלים בינוניים חצויים ופרוסים לאורכם
פלפל אדום בינוני חתוך לקוביות
2 גבעולי סלרי פרוסים דק
2.5 כוסות גרגירי חומוס מבושלים
כפית שטוחה של כורכום
כפית שטוחה פלפל שחור
2.5 כוסות מים רותחים
כפית מלח

אופן ההכנה:

1. מערבבים בקערה את כל החומרים לקציצות ומעבירים למקרר למשך כחצי שעה.

2. מחממים תנור לחום 180 מעלות.

3. יוצרים כדורים מתערובת הבשר ומשטחים מעט.

4. מניחים נייר על-גבי תבנית אפייה ובוזקים מעט שמן. מעל מניחים את כדורי הקציצות ואופים בתנור במשך 15-10 דקות עד להזהבה. מוציאים מהתנור ומצננים מעט.

5. מכינים את הרוטב, מחממים בסיר את השמן, מוסיפים את הבצל ומטגנים עד להזהבה. מוסיפים את הפלפל, הסלרי וממשיכים לטגן עד שהירקות מתרככים. מוסיפים את גרגירי החומוס והתבלינים ומערבבים. ולבסוף מוסיפים את המים הרותחים ומרתיחים כשתי דקות.

6. מוסיפים את קציצות הבשר לסיר ומבשלים כחצי שעה נוספת על אש בינונית ומדי פעם יוצקים מהרוטב על-גבי הקציצות.

7. מכניסים את הסיר לתנור שחומם ל-180 מעלות למשך 10 דקות.

הכותבת היא דיאטנית קלינית בסטודיו C
תאריך:  19/09/2016   |   עודכן:  19/09/2016
ליטל פיינגרץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בניגוד למקסיקו וצפון מזרח ברזיל בהם מקימים צאצאי האנוסים קהילות משלהם, עקב סירוב הקהילות האורתודוכסיות לקלוט אותם, בארה"ב מצטרפים צאצאי האנוסים בדרום - מערב ארה"ב לקהילות קונסרבטיביות או רפורמיות ממוצא אשכנזי, בהעדר קהילות ממוצא ספרדי באזור דרום- מערב ארה"ב.
19/09/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
באמריקה עושים כל דבר בגדול, וכך גם בנוגע להבטחות של המועמדים לנשיאות. הילרי קלינטון ודונלד טראמפ מבטיחים גדולות ונצורות, כאשר מונה הכסף קופץ עם כל הבטחה: 10 מיליארד דולר, 50 מיליארד דולר, אפילו 500 מיליארד דולר. אלא שניתוח של אתר Politico מראה, כי לתוכניות הללו - של שני המועמדים - כמעט ואין סיכוי להתממש. הקונגרס, הלוביסטים ואפילו מדינות זרות - כל אלו ניצבים בין גן העדן המובטח בקמפיינים לבין המציאות המאוד-ארצית שמחכה לאזרחי ארה"ב גם אחרי 20.1.17.
19/09/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
לא כל יום אני זוכה להיפגש ולכתוב על משורר נפלא וצנוע שקורות חייו שזורים בפניני שירתו הנוגעים ללב.
18/09/2016  |  שמחה סיאני  |   כתבות
הידע שבידינו מקורו בעדויות בעל-פה שהועברו מדור לדור וממסמכי האינקוויזיציה ששמרה על הווידויים של האנוסים אימת האינקוויזיציה עשתה את שלה ואומנם חסרים נתונים על אחוז האנוסים אבל סביר להניח שחלק ניכר מהם השלים עם גורלו ונטמע בחברה הנוצרית
18/09/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
גם היום, בעת טיולנו באזור גילת - אופקים או ביער בארי, או ליד תל ערד אפשר לראות על הגבעות החשופות או בשולי שדות מעובדים צמח ירוק, בשרני, עם תפרחת גבוהה הנראה לקוח מיבשות אחרת, מרכז אמריקה או אפריקה.
18/09/2016  |  חנינא פורת  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il