|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
טקס עם ניחוח של המאה ה-18 כולם דנים בכל 80 התיקים בשנה

מיוחד ל-News1: בית המשפט העליון של ארה"ב מבפנים

"אנחנו כאן בגלל שהפסדת"

תשעת שופטי בית המשפט העליון של ארה"ב מתכנסים לדון בשאלה של הגנת הפרטיות. אחרי טקס עם ניחוח של המאה ה-18, הם יורים בצרורות שאלות לעבר נציגיהם של הנאשם והמדינה. השופטים רוצים תשובות, לא חזרה על הטיעונים שכבר קראו, ומוטב לעורכי הדין להיות מוכנים ב-200%
01/02/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
האולם אינו גדול; להערכתי יש בו אותו מספר מקומות ישיבה כמו באולם ג' (המרכזי) בבית המשפט העליון שלנו. בשני אגפי האולם ניצבים עמודי שיש מרשימים, ובארבע פאותיו - תבליטים של סצנות משפטיות וחוקיות מתולדות העולם. בדיוק מול מקום מושבי ניתן לראות את משה מחזיק את השמאלי שבין לוחות הברית, בו נמצאות המצוות שבין אדם לחברו

בדיוק בשעה 10:00 בבוקר נשמעת שריקה, מהסוג ששומעים בספינות של חיל-הים. הכל קמים. הנשיא ג'ון רוברטס נכנס לאולם בית המשפט העליון של ארה"ב ואחריו - יתר שמונת השופטים. בית המשפט החשוב ביותר בעולם מתחיל את יום הדיונים ב-9 בינואר 2018.

בבניין המהודר והמרשים שמול הקונגרס יש רק אולם דיונים אחד, משום שכל השופטים דנים בכל אחד מכ-80 התיקים שהם בוחרים לשמוע מדי שנה בין 3,000 הבקשות המוגשות להם (הקוורום הנדרש הוא שישה). בית המשפט העליון האמריקני דן רק בשאלות חוקתיות; ערעורים נשמעים בבתי המשפט הפדראליים המתאימים. מיד נספר במה מדובר הפעם, אך תחילה נסתכל סביבנו.

האולם אינו גדול; להערכתי יש בו אותו מספר מקומות ישיבה כמו באולם ג' (המרכזי) בבית המשפט העליון שלנו. בשני אגפי האולם ניצבים עמודי שיש מרשימים, ובארבע פאותיו - תבליטים של סצנות משפטיות וחוקיות מתולדות העולם. בדיוק מול מקום מושבי ניתן לראות את משה מחזיק את השמאלי שבין לוחות הברית, בו נמצאות המצוות שבין אדם לחברו.

העיתונאים יושבים בצד השמאלי של האולם, מאחורי עמודי השיש. לקבועים שבהם יש מקומות קדמיים, מהם ניתן לראות את האולם. כעיתונאי אורח התבקשתי לשבת בשורה אחורית, אך מאחר שלא כל הקבועים הגיעו - עמיתה מאטלנטה ואני יכולנו להתקדם. לעיתונאים מוקצים כסאות עץ מיושנים למראה, בעוד הקהל שבאולם יושב על ספסלים מרופדים. מצד שני, לא היינו צריכים לעמוד בתור מהשעה 9:00 כדי שיהיה לנו מקום באולם, אם כי בסופו של דבר היו כמה מקומות פנויים. הכסאות הגבוהים של השופטים זהים, אך הרוחב שונה וכל שופט מקבל כסא לפי בקשתו ונוחותו. השופטים יושבים כמו אצלנו: הנשיא במרכז, מימינו השופט הוותיק ביותר, משמאלו השופט השני בוותק וכך הלאה.

חליפה ועניבה - ציינה באוזני מראש הדוברת מאירת הפנים של בית המשפט. זהו קוד הלבוש לא רק לעיתונאים, אלא לכל הגברים הנוכחים באולם. דומה שלנשים אין הנחיות ספציפיות, אך ברור שהן התבקשו להתלבש בצורה שמרנית; מאחר שאנחנו מדברים על וושינגטון בינואר, ממילא הכל לבושים עד צוואר. עוד משהו על הלבוש: היחידים הלובשים גלימות הם השופטים, כמו בכל בתי המשפט בארה"ב. אסור להכניס לאולם תיקים, מצלמות ומכשירי טלפון; לידי יושב צייר העובד בין היתר עבור רשת NBC, התחליף הקלאסי לתמונות מן הדיון.

נהג במכונית ששכרה ארוסתו
רוברטס. מקריא בסדר ההפוך וכולם צוחקים

בית המשפט העליון החליט לדון בעתירתו של בירד, משום שקיימת פסיקה סותרת של בתי המשפט לערעורים, וגם משום שמדובר בסוגייה חוקתית בעלת השלכות רוחב. ראשית, במקרים רבים נוהגים במכוניות שכורות לאו דווקא מי שרשאים לנהוג בהן. שנית, כאשר הולך ומתרחבת המגמה של נסיעות שיתופיות – עולה שאלת פרטיותם של הנוסעים האחרים. שלישית, לא מדובר רק במכוניות: האם אורח בביתו של חברו זכאי לפרטיות מפני המשטרה?

בשעה 9:50 נסגרות הדלתות ואחד המאבטחים מזכיר את כללי ההתנהגות: לשבת בשקט, מה קורה אם מישהו צריך לצאת. באולם משתררת דממה מוחלטת לעשר הדקות הבאות. פקיד בית המשפט מודיע על-כניסת השופטים ומכריז: "אלוהים שמור על ארה"ב של אמריקה ועל בית משפט זה".

כעת מתנהל טכס עם ניחוח של המאה ה-18: כל אחד מהצדדים בשני התיקים שעל סדר היום ניגש לדוכן, מודיע מי מייצג אותו, מצהיר שהוא שבע רצון מהייצוג ומבקש לאשר אותו; רוברטס כמובן מאשר. לאחד הצדדים יש שני עורכי דין, רוברטס מקריא את שמותיהם בסדר ההפוך, אחד מהם מסמן בידו שזה ההפך וכולם צוחקים. אחרי שכל עורכי הדין מוצגים בשמותיהם, רוברטס אומר להם "ברוכים הבאים" ופקיד בית המשפט משביע אותם לפעול בהתאם לחוק ולחוקה.

בשעה 10:04 מתחיל הדיון, וכמובטח – נציג את הסוגיה שעל הפרק. התיקון הרביעי לחוקה (חלק מ"מגילת הזכויות") מבטיח את הגנת הפרטיות. בית המשפט העליון כבר פסק, שהגנה זו חלה גם על רכב, כך ששוטר צריך צו או עילה סבירה כדי לחפש בו. במקרה שהובא כעת בפני בית המשפט, נטל טרנס בירד את המכונית ששכרה ארוסתו ונהג בה בפנסילבניה. היא הרשתה לו לעשות זאת, למרות שבחוזה השכירות ובפוליסת הביטוח נקבע שרק היא רשאית לנהוג ברכב.

שוטר עצר את בירד משום ששהה זמן רב מדי בנתיב השמאלי. בירד הציג רישיון הנושא את השם ג'יימס קרטר, ובדיקה מהירה העלתה לא רק שזה אינו שמו ולא רק שהוא אינו רשאי לנהוג ברכב, אלא גם שיש לו תיק פלילי וצו למעצרו בניו ג'רזי. השוטר ביקש ממנו רשות לערוך חיפוש ברכב, אם כי אמר שאינו זקוק לרשותו משום שאינו רשאי לנהוג בו. לטענת השוטר בירד הסכים, ובחיפוש נמצאו 1.5 ק"ג של הרואין ואפוד מגן.

בבית המשפט המחוזי הודה בירד באשמה, אך טען שהחיפוש היה בלתי חוקי משום שהפר את זכותו לפרטיות. בית המשפט המחוזי ואחריו בית המשפט לערעורים דחו טענה זו. בית המשפט העליון החליט לדון בעתירתו של בירד, משום שקיימת פסיקה סותרת של בתי המשפט לערעורים, וגם משום שמדובר בסוגיה חוקתית בעלת השלכות רוחב. ראשית, במקרים רבים נוהגים במכוניות שכורות לאו-דווקא מי שרשאים לנהוג בהן. שנית, כאשר הולך ומתרחבת המגמה של נסיעות שיתופיות – עולה שאלת פרטיותם של הנוסעים האחרים. שלישית, לא מדובר רק במכוניות: האם אורח בביתו של חברו זכאי לפרטיות מפני המשטרה?

קלרנס תומס כמעט נרדם
אליטו. "זמן איכות עם החתול"

רוברט לוב הכין כמה וכמה דפים, אך תוך דקה השופטת רות באדר-גינזבורג מפסיקה אותו בשאלה. מזווית הישיבה שלי, רק קצה ראשה של באדר-גינזבורג קטנת הקומה נראה ודומה כאילו שהכסא הוא השואל. אחריה מנהל רוברטס דו-שיח עם לוב, ועד מהרה אנחנו עדים לדיון ממש – לא הרצאה הנקטעת בשאלות, אלא רב-שיח עירני בין לוב לבין השופטים

כעת נחזור לדיון. לכל צד מוקצבות 30 דקות – זה הנוהל מאז 1970; במקור לא הייתה מגבלת זמן ודיונים נמשכו ימים שלמים, לאחר מכן באה הגבלה לשעה וחצי, משם ירדו לשעה ואז לחצי שעה. בא-כוחו של בירד, רוברט לוב, הכין כמה וכמה דפים, אך לא חולפת דקה והשופטת רות באדר-גינזבורג מפסיקה אותו בשאלה. מזווית הישיבה שלי, רק קצה ראשה של באדר-גינזבורג קטנת הקומה נראה ודומה כאילו שהכסא הוא השואל. אחריה מנהל רוברטס דו-שיח עם לוב, ועד מהרה אנחנו עדים לדיון ממש – לא הרצאה הנקטעת בשאלות, אלא רב-שיח עירני בין לוב לבין השופטים.

השופטים היושבים בחצי גורן יורים את שאלותיהם בקצב מסחרר. אנתוני קנדי הוותיק (בן 81, מכהן בעליון 30 שנה) רוצה תשובה: כן או לא. סטיבן ברייר שואל בצורה חיה מאוד, עם שמות ותיאורים של מקרים אפשריים. סמואל אליטו מדבר על אדם המקבל את מפתח ביתו של שכנו היוצא לחופשה, "כדי שיאכיל את החתול ויבלה איתו זמן איכות". סוניה סוטומאיור שואלת "למה בכלל אנחנו כאן?", ומסבירה את כוונתה. באדר-גינזבורג מתערבת בדבריו של לוב: "אנחנו כאן משום שהפסדת" – ובאולם פורץ צחוק רועם. ניל גורסוץ', המינוי של דונלד טראמפ לעליון, מציג שאלה ארוכה מאוד. אלנה קגן מתערבת לראשונה בדיון אחרי 20 דקות.

כעבור 28 דקות, לוב נראה כאילו כבר אינו עומד בלחץ ומודיע במפתיע שזמנו הסתיים. רוברטס לא מתווכח איתו. היחיד שלא פצה את פיו במשך כל הדיון היה קלרנס תומס בן ה-69, בעל ותק של 26 שנים בעליון. הוא נראה עייף מאוד, נשען לאחור ומשפשף את עיניו. אני כותב לעמיתתי מאטלנטה: "תומס נראה כאילו הוא עומד להירדם", והיא מחייכת ומהנהנת.

השופטים מעוררים פרצי צחוק
סוטומאיור. לעצור כל מכונית בכל זמן

השופטים – שוב, למעט תומס – ממשיכים ללחוץ בשאלותיהם. בדומה לבית המשפט העליון שלנו, גם כאן לא ניתן ללמוד מן השאלות על הקו הצפוי. ייתכן שיש יותר לחץ על פייגין, אך זה סביר: ככלות הכל, המדינה היא זו שמבקשת לפגוע בפרטיות והיא זו שצריכה לשכנע שפגיעה זו אינה מהווה הפרה של החוקה

את המדינה מייצג אריק פייגין, עוזרו של פרקליט המדינה. הוא בא בלי ניירות, משום שברור לו שהשופטים אינם רוצים לשמוע בעל-פה את מה שכבר קראו בטיעונים בכתב, אלא לשאול ולחדד את העמדות. וזה מה שקורה אחרי כמה שניות: סוטומאיור קוטעת את פייגין, אומרת שקבלת עמדת המדינה עלולה לאפשר למשטרה לעצור כל מכונית בכל זמן, ומצביעה באריכות על השלכות הרוחב של המקרה. רוברטס משלב בשאלתו הערה מבודחת על היחסים בין בירד לבין ארוסתו, ושוב הכל צוחקים. בהמשך הדיון יעוררו הערות נוספות של סוטומאיור, רוברטס וגורסוץ' פרצי צחוק.

גם ברייר מצביע על ההקשר הרחב של הסוגיה ומציע קו אפשרי: כל מי ששוהה ברכוש מושכר זכאי לפרטיות, אלא אם כן הוא נמצא שם בנסיבות פליליות (כגון פורץ). פייגין מסתייג: לדעתו אין מקום לפרטיות כאשר יש הפרה של המקובל באותו תחום – כמו במקרה של הגבלת הנהיגה ברכב מושכר. השופטים – שוב, למעט תומס – ממשיכים ללחוץ בשאלותיהם. בדומה לבית המשפט העליון שלנו, גם כאן לא ניתן ללמוד מן השאלות על הקו הצפוי. במבט מהצד ייתכן שיש יותר לחץ על פייגין, אך זה סביר: ככלות הכל, המדינה היא זו שמבקשת לפגוע בפרטיות והיא זו שצריכה לשכנע שפגיעה זו אינה מהווה הפרה של החוקה.

אחרי 31 דקות מודיע רוברטס שהזמן תם ונותן ללוב שתי דקות להגיב. בשל שאלות של אליטו, הזמן מתארך לכדי ארבע דקות – ולא יותר מכך. בסופו של דבר, הדיון של 11:00 יכול להתחיל כמעט בדיוק בזמן. מתי יהיה פסק דין? כל פסקי הדין של בית המשפט העליון האמריקני מתפרסמים החל מחודש יוני, לאחר שמסתיימים החודשים בהם הוא שומע את הטיעונים.

היה זה דיון מרתק, גם לאוזניים ישראליות – הן בשל הסוגיה והן ובעיקר בשל הרמה הסופר-גבוהה שלו. עורך דין שלא יגיע מוכן ב-200%, ייצלה על אש קטנה וייאכל חי ללא רחמים. השופטים רוצים תשובות ברורות, לא דקלום של טיעונים שהוכנו מראש. לעיתים הם אפילו נכנסים זה לתוך דברי זה, ועורכי הדין חייבים להיות קשובים לכל מילה ולענות בתוך שניות בודדות. ועוד מסקנה: בית המשפט העליון שלנו אומנם יכול ללמוד קצת מזה שבוושינגטון, אך בהחלט אין לו במה להתבייש מולו.

תאריך:  01/02/2018   |   עודכן:  01/02/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אנחנו כאן בגלל שהפסדת"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורח
1/02/18 08:54
2
מקס פאואר
1/02/18 14:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל, מזהיר (יום ג', 30.1.18) מפני פריצת גבולות הדין המהותי בהליכי תביעות קטנות. לדבריו, גם ערכאה זו אינה מוסמכת לפסוק פיצוי על נזק שכלל לא הוכח.
31/01/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
בית המשפט העליון מבהיר (יום ג', 30.1.18), כי יתן גיבוי לשופטים שישתמשו בכלים שבידיהם כדי להבטיח שהדיונים יתנהלו כסדרם.
30/01/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופטת: שרה מאירי, בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב
30/01/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופט: אלעד שביון, בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב
23/01/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
אם איש ציבור נוצרי או מוסלמי היה מותקף בכנסייה או במסגד בידי פעילי ימין, הארץ היה רועשת ת"ק פרסה על ת"ק פרסה. אבל כאשר פעילי שמאל חילוניים תוקפים בבית הכנסת את אביחי מנדלבליט - יש כותרת או שתיים וממשיכים הלאה.
21/01/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il